Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det er så mye snakk om gaver og at det har blitt for mye av dette til barn nå for tiden. Og da begynte jeg å tenke litt på hva jeg pleide å få selv. Jeg er født midten av 80 tallet og jeg fikk gaver fra: 5 tanter og onkler, mamma og pappa, lillesøster, mormor og farmor og kanskje en venninne eller to. I tillegg så slengte mine foreldre på gaver fra både katten, hamsteren og julenissen under treet for å spe på.  Så vi hadde vel en 12-13 gaver hver. 

jeg har to barn nå og det er omtrent akkurat samme mengde de får. Faktisk litt mindre fordi vi ikke gir gaver fra katten.. 

Er det virkelig SÅ stor forskjell fra da og nå som foll skal ha det til? Hvor mange pakker får deres barn?

Anonymkode: a7f0b...8f9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg! Jeg ble født på 70-tallet og hadde mange flere tanter og onkler enn mine barn har. I mine foreldres generasjon var det jo vanlig med søskenflokker med fire-fem barn, så det ble store familier og mange å få gaver fra.

Vi hadde faktisk ofte to "julaftener", en vanlig med kjernefamilien og kanskje besteforeldre, og ett stort familieselskap i romjula med tanter, onkler og søskenbarn. Da fikk vi gavene fra alle dem, i tillegg til gavene vi hadde fått på julaften hjemme.

Man må mye lenger tilbake enn 80-tallet for å finne en tid der barna var fornøyd med nye votter og en appelsin 😄

Anonymkode: dc6d0...e6c

• Liker 1
Skrevet

Født på 60-tallet. Fikk fra foreldre, søsken, to sett besteforeldre og noen venninner. Aldri fra tanter og onkler. Var strålende fornøyd. Problemet nå for tiden, er vel de enorme summene som brukes. Så her at noen skulle bruke 3000 på gave til treåring. Og noen skulle gi mobil til 17.000 til et barn.

Anonymkode: c1975...5b4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg fikk mange gaver som barn, mest fordi vi har en veldig stor familie. Det er nesten ingen som får 4-5 barn nå, knapt 2. max, så familiene blir jo mindre.

Det var derimot andre typer gaver. Vi kunne få ting vi trengte også, nå virker det som alt skal være dekket inn før man begynner å tenke på gaver. 

• Nyttig 1
Skrevet

Tror jeg fikk samme antallet som mine barn, men forskjellen ligger vel i at jeg fikk vintersko, pysj, sengetøy, klær jeg ønsket meg og til slutt litt leker. Nå er det motsatt. Leker og kanskje en praktisk ting til slutt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Det er så mye snakk om gaver og at det har blitt for mye av dette til barn nå for tiden. Og da begynte jeg å tenke litt på hva jeg pleide å få selv. Jeg er født midten av 80 tallet og jeg fikk gaver fra: 5 tanter og onkler, mamma og pappa, lillesøster, mormor og farmor og kanskje en venninne eller to. I tillegg så slengte mine foreldre på gaver fra både katten, hamsteren og julenissen under treet for å spe på.  Så vi hadde vel en 12-13 gaver hver. 

jeg har to barn nå og det er omtrent akkurat samme mengde de får. Faktisk litt mindre fordi vi ikke gir gaver fra katten.. 

Er det virkelig SÅ stor forskjell fra da og nå som foll skal ha det til? Hvor mange pakker får deres barn?

Neida det er bare noen som liker å komme med alt var så mye bedre før frasen 

Anonymkode: b1945...a57

Skrevet
Hjelpestikker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk mange gaver som barn, mest fordi vi har en veldig stor familie. Det er nesten ingen som får 4-5 barn nå, knapt 2. max, så familiene blir jo mindre.

Det var derimot andre typer gaver. Vi kunne få ting vi trengte også, nå virker det som alt skal være dekket inn før man begynner å tenke på gaver. 

Jeg fikk bare leker og morsomme ting fra alle…

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Født på 60-tallet. Fikk fra foreldre, søsken, to sett besteforeldre og noen venninner. Aldri fra tanter og onkler. Var strålende fornøyd. Problemet nå for tiden, er vel de enorme summene som brukes. Så her at noen skulle bruke 3000 på gave til treåring. Og noen skulle gi mobil til 17.000 til et barn.

Anonymkode: c1975...5b4

Ja men det er fra foreldre. Og de må vel stå fritt tilnå bruke det de vil. Ofte er det ting som ungene hadde fått uansett..  

jeg fikk forøvrig gaver for 2000 kr fra mine foreldre på tidlig nittitallet og det er jo ganske så mye i dagens penger..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei

Født på 90-tallet. Fikk gaver fra ALLE. Typ tremellingene til tanta pappa. Folk jeg den dag i dag fortsatt aldri har møtt. Husker det var pinlig å feire jul hos andre fordi jeg fikk så helvetes mye, begynte legge igjen halvparten hjemme. 

Da jeg ble sammen med mannen min og vi feiret jul hos hans familie tok jeg bare med meg 5-6 gaver slik jeg hadde samme mengde som hans familie. 

Barna våre fikk enda mer før vi sa stopp. En jul hadde eldste 78 gaver. Det meste tull og tøys kjøpt bare for å kjøpe. Hun fikk gaver fra gullfisken til veninna til naboen til tante randi liksom… Det var da jeg sa stopp. Dette blir for dumt. 

• Liker 1
Skrevet

Den aller største forskjellen på 70-80 tallet - vi fikk ikke ting og leker hele året.

Da var det jul og bursdag.

Så når jula kom, hadde en ofte reelt behov for noen nye leker.

Idag derimot, så bytter foreldre ut leker fortløpende, besteforeldre stikker innom med en gave en helt vanlig lørdag, en stikker innom lekebutikken om onkel tar de med på kafé.

Følelsen av overkonsum kommer - men egentlig er det overkonsum hele resten av året.

Så kan du legge til at veldig mange flere familier er sammensatte familier. Nesten halvparten av alle ekteskap går i oppløsning, og hvem vet hvor mange samboerskap. Så inngåes det nye forhold, med mine, dine og våre barn.

Da blir det plutselig mange unger som gaver fra mange slekter.

Mors slekt, fars slekt, fars nye samboers slekt, mors nye samboers slekt.

Da baller det fort på seg gitt!

Anonymkode: ff2b9...3fb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk omtrent like mange julegaver som mine barn gjør nå. Jeg fikk heller aldri praktiske ting eller klær i julegave, bare leker og ting jeg faktisk ønsket meg. Jeg husker en gang på julaften at mannens tante kommenterte at barna våre fråtset i gaver og nevnte at hennes barn hadde bare fått så og så mange gaver da de var små. Vel, vi telte sammen gavene og sannelig hadde ikke barna våre fått ganske nøyaktig samme antall. Hvor hun fikk det fra at våre fikk så mye mer enn hva som var vanlig før aner jeg ikke, kanskje var det rett og slett fordi vi har tre barn og hun bare to slik at totalen ble større eller så var det bare en idé hun har fått i hodet sitt at dagens barn uten unntak svømmer i julegaver. Ikke vet jeg. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så kan du legge til at veldig mange flere familier er sammensatte familier. Nesten halvparten av alle ekteskap går i oppløsning, og hvem vet hvor mange samboerskap. Så inngåes det nye forhold, med mine, dine og våre barn.

Anonymkode: ff2b9...3fb

Dette må være ren synsing for skillsmisseraten nå er den laveste på 40 år, altså helt siden 80-tallet. Det er dermed ingenting som tilsier at sammensatte familier er vanligere nå enn da vår generasjon vokste opp. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei

Tror mest det er summene som er forskjellen. Ikke antall gaver. Og hva barna får. Var jo ikke snakk om å få mobil til jul på 80-tallet, ei heller data/gaming pc osv/ diverse annet. Barna hadde vel heller ikke forventninger om å få dyre gaver, var nok mer enn fornøyd med å få gave. 

Anonymkode: e85c5...6ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror mest det er summene som er forskjellen. Ikke antall gaver. Og hva barna får. Var jo ikke snakk om å få mobil til jul på 80-tallet, ei heller data/gaming pc osv/ diverse annet. Barna hadde vel heller ikke forventninger om å få dyre gaver, var nok mer enn fornøyd med å få gave. 

Anonymkode: e85c5...6ab

Nå er vel mobil Noe ungene får uansett. 
På 90 tallet fikk jeg Nintendo, ordentlig stjernekikkert, meget dyr Lego, ski osv. sv foreldre. Etterhvert fikk jeg mobil når det ble vanlig 

Av onkler og tanter fikk jeg alt fra pysjer til dill dall.

av besteforeldre fikk jeg utelukkende leker  

ts

Skrevet
Arkana skrev (14 timer siden):

Dette må være ren synsing for skillsmisseraten nå er den laveste på 40 år, altså helt siden 80-tallet. Det er dermed ingenting som tilsier at sammensatte familier er vanligere nå enn da vår generasjon vokste opp. 

Det er fordi det er langt færre som gifter seg, de er bare samboere. Derfor er den offisielle skilsmisseraten lavere, men andelen barn som vokser opp i splittede hjem er langt høyere. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Født i 1981, og ser heller ingen forskjell i gavemengdene mine barn/nieser og nevøer får, kontra hva jeg og min søster fikk. 

Anonymkode: db355...91e

Skrevet

Jeg fikk mange flere gaver enn mitt barn får. Mine foreldre hadde hhv 5 og 7 søsken, mens jeg og mannen har ett søsken hver. Barnet får også gave fra bestevennen og en nabo, men likevel blir det jo en betydelig forskjell. Men jeg fikk altfor mye, så synes det er helt greit egentlig. Barnet pleier også å bli fornøyd. 😊

Anonymkode: 84df3...436

Skrevet

Født på midten av 80tallet selv, og fikk gaver fra 4-5 venner igjennom oppveksten. Nevøene mine fikk fra alle i klassen sin på barneskolen. Altså 25-30 gaver kun fra klassevenner, og så kom andre venner ved siden av...

Jeg gir 1-4 gaver til hver av mine nevøer, alt etter hva som gis. Noen ganger får de fra pusen min også 🤷

Anonymkode: 5786a...a8d

Skrevet

Jeg er født på midten av 60 tallet, og vi hadde stor familie med mange tanter og onkler. 15 tanter/ onkler var det. Vi fikk gaver av alle sammen til vi ble konfirmert. Også hadde vi mormor og oldemor og oldefar. Det var ikke snakk om dyre gaver, men brevpost, minnebøker, tegnesaker, sokker, truser, hjemmestrikkede sokker og votter. 

Vi var nok mindre kravstore før, for vi var fornøyde meg gavene vi fikk. Idag har jeg inntrykk av at det er snakk om å bruke tusenvis pr unge på gaver å forventningene fra dagens barn er skyhøye. 

Anonymkode: b324f...568

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er født på midten av 60 tallet, og vi hadde stor familie med mange tanter og onkler. 15 tanter/ onkler var det. Vi fikk gaver av alle sammen til vi ble konfirmert. Også hadde vi mormor og oldemor og oldefar. Det var ikke snakk om dyre gaver, men brevpost, minnebøker, tegnesaker, sokker, truser, hjemmestrikkede sokker og votter. 

Vi var nok mindre kravstore før, for vi var fornøyde meg gavene vi fikk. Idag har jeg inntrykk av at det er snakk om å bruke tusenvis pr unge på gaver å forventningene fra dagens barn er skyhøye. 

Anonymkode: b324f...568

Det er jo ikke sant. Foruten om fra foreldre er jo typisk gavesum 250-500 kr fra folk..

Skrevet

Jeg er født på slutten av 80-tallet, jeg fikk flere gaver enn min datter får nå. Ja, jeg bruker mer penger enn mine foreldre gjorde, men kanskje ikke om jeg gjør om til dagens kroneverdi. Om mine foreldre brukte 1000 kr, så var jo det mer i 1993 enn i 2023.

Vi fikk ting som tv, videospiller, playstation, nintendo, dvd spiller, ski. Så var ikke bare klær og appelsiner her heller. 

Anonymkode: 89a7a...351

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...