Gå til innhold

Hvor godt holder retinol seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde meg på retinol for ett års tid siden, huden klikka, og jeg gikk over til å prøve å styrke huden da jeg uansett hadde følsom hud. Den har nå blitt uendelig mye bedre.

Derfor har jeg sakte trappet opp bruk av retinol men den har kanskje mistet effekten etter ett år i kjøleskapet?:p Mener det er den 0,2% fra ordinary. Om den bare er blitt svakere av å bli stående kan jeg kanskje bruke den oftere(3 dager i uka de siste 3 ukene)? Om jeg skal ha ny, burde jeg gå for 0,2 på nytt eller prøve 0,5?

Anonymkode: 8525d...17c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøvde meg på retinol for ett års tid siden, huden klikka, og jeg gikk over til å prøve å styrke huden da jeg uansett hadde følsom hud. Den har nå blitt uendelig mye bedre.

Derfor har jeg sakte trappet opp bruk av retinol men den har kanskje mistet effekten etter ett år i kjøleskapet?:p Mener det er den 0,2% fra ordinary. Om den bare er blitt svakere av å bli stående kan jeg kanskje bruke den oftere(3 dager i uka de siste 3 ukene)? Om jeg skal ha ny, burde jeg gå for 0,2 på nytt eller prøve 0,5?

Du kan nok regne med at effekten har tapt seg noe, holdbarheten er vanligvis 2 år fra produksjonsdato i uåpnet flaske, og 6 mnd fra du har åpnet flasken. Retinolprodukter som er gått ut på dato, kan gi hudreaksjoner, så jeg vil egentlig anbefale at du går til innkjøp av en ny flaske. Det er uansett anbefalt å starte på en lav konsentrasjon (0,2-0,3%), spesielt dersom huden din er litt sensitiv. Det å bruke retinol er uansett et langtidsprosjekt, og du får ikke bedre resultater på sikt av å starte med en høyere konsentrasjon som medfører større risiko for hudirritasjon. 

• Liker 1
Skrevet
Roci skrev (1 time siden):

Du kan nok regne med at effekten har tapt seg noe, holdbarheten er vanligvis 2 år fra produksjonsdato i uåpnet flaske, og 6 mnd fra du har åpnet flasken. Retinolprodukter som er gått ut på dato, kan gi hudreaksjoner, så jeg vil egentlig anbefale at du går til innkjøp av en ny flaske. Det er uansett anbefalt å starte på en lav konsentrasjon (0,2-0,3%), spesielt dersom huden din er litt sensitiv. Det å bruke retinol er uansett et langtidsprosjekt, og du får ikke bedre resultater på sikt av å starte med en høyere konsentrasjon som medfører større risiko for hudirritasjon. 

Da er nok min "dævv":p den har vært åpnet, men i kjøleskap. Ikke hatt noen negative effekter av den da heldigvis, litt flassing men det er vel å forvente uavhengig. Også brukt en retinol øyekrem fra the inkey, det gikk også helt supert. 

Er ordinary et brukbart retinol eller burde jeg vurdere andre merker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da er nok min "dævv":p den har vært åpnet, men i kjøleskap. Ikke hatt noen negative effekter av den da heldigvis, litt flassing men det er vel å forvente uavhengig. Også brukt en retinol øyekrem fra the inkey, det gikk også helt supert. 

Er ordinary et brukbart retinol eller burde jeg vurdere andre merker?

Noen opplever flassing når de begynner med retinol, andre ikke, så det er nok individuelt. Det er viktig å huske på at huden trenger ekstra fukt når du bruker retinol, og vi er også i en årstid da mange opplever at huden trenger ekstra fukt. Om du ikke allerede har det i hudpleierutinen din, kan du vurdere et fuktserum i tillegg til fuktighetskremen din

Det er tilstrekkelig å bruke retinol 2 ganger de 4 -6 første ukene, hvis det går bra kan man øke til 3 ganger i uka osv.

Retinolproduktene fra TO er helt ok, personlig er jeg ikke fan av formuleringen, men de gjør jobben sin til en rimelig pris🙂

Skrevet
Roci skrev (14 timer siden):

Noen opplever flassing når de begynner med retinol, andre ikke, så det er nok individuelt. Det er viktig å huske på at huden trenger ekstra fukt når du bruker retinol, og vi er også i en årstid da mange opplever at huden trenger ekstra fukt. Om du ikke allerede har det i hudpleierutinen din, kan du vurdere et fuktserum i tillegg til fuktighetskremen din

Det er tilstrekkelig å bruke retinol 2 ganger de 4 -6 første ukene, hvis det går bra kan man øke til 3 ganger i uka osv.

Retinolproduktene fra TO er helt ok, personlig er jeg ikke fan av formuleringen, men de gjør jobben sin til en rimelig pris🙂

Ja, jeg har både serum og krem, har ganske tørr hud:)

Hvilken ville du valgt i stedet mtp. Formulering?:) Kanskje jeg prøver noe nytt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg har både serum og krem, har ganske tørr hud:)

Hvilken ville du valgt i stedet mtp. Formulering?:) Kanskje jeg prøver noe nytt.

Grunnen til at jeg ikke er så glad i formuleringen til TO, er fordi den er basert på squalane (en olje) som jeg opplever ikke trenger så godt inn i huden. Jeg har kombinert hud, og trenger derfor ikke så mye fett i hudproduktene mine. For deg som har tørr hud, er det imidlertid helt utmerket :) Om du har lyst til å prøve noe mer krembasert, så er CeraVe Resurfacing Retinol Serum er godt alternativ til en grei pris - ikke fullt så rimelig som TO, men rundt kr. 200,- litt avhengig av hvor du kjøper det. Det inneholder også ceramider (fettstoffer) som er bra for tørr hud, og skal være velegnet til sensitiv hud. Styrken er 0,3% . Er du nøye med å påføre retinolen på helt tørr hud? Om huden er fuktig, vil det nemlig kunne føre til (mer) irritasjon, ettersom det øker absorbsjonen av retinolen. Det er også viktig å ikke bruke for stor mengde, og ikke "gni" produktet inn i huden, men bare stryke det lett utover.

Skrevet
Roci skrev (6 timer siden):

Grunnen til at jeg ikke er så glad i formuleringen til TO, er fordi den er basert på squalane (en olje) som jeg opplever ikke trenger så godt inn i huden. Jeg har kombinert hud, og trenger derfor ikke så mye fett i hudproduktene mine. For deg som har tørr hud, er det imidlertid helt utmerket :) Om du har lyst til å prøve noe mer krembasert, så er CeraVe Resurfacing Retinol Serum er godt alternativ til en grei pris - ikke fullt så rimelig som TO, men rundt kr. 200,- litt avhengig av hvor du kjøper det. Det inneholder også ceramider (fettstoffer) som er bra for tørr hud, og skal være velegnet til sensitiv hud. Styrken er 0,3% . Er du nøye med å påføre retinolen på helt tørr hud? Om huden er fuktig, vil det nemlig kunne føre til (mer) irritasjon, ettersom det øker absorbsjonen av retinolen. Det er også viktig å ikke bruke for stor mengde, og ikke "gni" produktet inn i huden, men bare stryke det lett utover.

Har alltid på tørr hud ja:) Men gnir nok litt, kanskje fordi den er oljete. Takk for masse tips Roci! Skulle ansatt deg som personlig hudpleie rådgiver 😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har alltid på tørr hud ja:) Men gnir nok litt, kanskje fordi den er oljete. Takk for masse tips Roci! Skulle ansatt deg som personlig hudpleie rådgiver 😂

Bare hyggelig, jeg synes jo hudpleie er morsomt og interessant😊 Bare send meg DM når som helst om du lurer på noe😀

• Hjerte 1
Skrevet

Innvortes hjelper vel mye mer enn utvortes? Spis retinol-rik mat (betakartoten har veldig dårlig konverteringsrate og funker dårlig).

Anonymkode: 764e4...e2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Innvortes hjelper vel mye mer enn utvortes? Spis retinol-rik mat (betakartoten har veldig dårlig konverteringsrate og funker dårlig).

Det er vel ikke tvil om at et sunt og variert kosthold med tilstrekkelig mineraler og vitaminer har betydning for en sunn hud, men de vitaminene vi inntar og de vi påfører huden har litt ulik effekt. Personlig tror jeg en kombinasjon er det beste.

Retinol og betakaroten er forøvrig ikke det samme. A-vitamin kommer fra to kilder,den gruppen som kalles retinoider kommer fra animalske kilder og omfatter bl.a. retinol.Den andre gruppen, kalt karotenoider, kommer fra planter og inkluderer betakaroten.

Så vidt jeg har funnet ut, blir ikke retinol som inntas oralt, tatt opp av huden slik som retinol påført huden blir, og har derfor ikke effekt på bl.a. rynker og solskader. Betakaroten har heller ikke den virkningen på huden. Riktignok kan betakaroten i likhet med andre antioksidanter til en viss grad beskytte mot noen krefttyper, samtidig vet vi at et høyt inntak av betakaroten i form av kosttilskudd øket faren for hjerteinfarkt og noen krefttyper spesielt hos personer som røyker eller har et høyt alkoholforbruk.

Jeg kjenner heller ikke til at det er noe man kan spise som beskytter huden mot UV-sttåling, og når vi tenker på at Norge har høy forekomst av hudkreft, så er det nok greit å ikke droppe solkremen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Roci skrev (20 minutter siden):

Jeg kjenner heller ikke til at det er noe man kan spise som beskytter huden mot UV-sttåling, og når vi tenker på at Norge har høy forekomst av hudkreft, så er det nok greit å ikke droppe solkremen.

Jeg vet ikke om forekomsten av hudkreft, men mennesker som kutter ut frøoljer opplever at de tåler MYE mer sol før de blir solbrent.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke om forekomsten av hudkreft, men mennesker som kutter ut frøoljer opplever at de tåler MYE mer sol før de blir solbrent.

Her kan du lese mer om årsaken til og  forekomsten av føflekkreft og dødelighet i Norge https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/Foflekkreft-og-dodelighet-brNorge-kan-havne-pa-niva-med-Australia/

Når man blir solbrent, har skaden allerede skjedd, fordi sjansen for å utvikle melanom øker for hver gang man blir solbrent. Det beste for å unngå å skade huden er selvsagt å holde seg unna solen når den er på sitt sterkeste, holde seg i skyggen og dekke seg med lette plagg. Men de fleste av oss gjør jo ikke det, fordi vi vil bli brune. 

For min del er det ikke tilstrekkelig grunn å la være å bruke solkrem, at noen mennesker ser ut til å tåle sol bedre ved å ikke spise frøoljer. Jeg foretrekker å bruke en godkjent solkrem. Nå var jo solkrem bare et eksempel på et produkt det kan være god grunn til å bruke på huden.

Personlig er jeg ikke overbevist om at kun kosthold er "bedre" enn en kombinasjon med hudpleie for å f.eks. forebygge for tidlig hudaldring, beskytte mot skadelig UV+stråling og forurensing, reparere solskadet hud, behandle akne osv. Både fordi jeg ikke finner så mye vitenskapelig dokumentasjon av dette, og fordi Jeg selv har erfart å få mye bedre hud ved bruk av riktige hudprodukter, så jeg velger som sagt en kombinasjon av å styrke huden innenfra med næringsrik mat og god tarmhelse, i kombinasjon med å behandle den utenfra. 🙂

Endret av Roci
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vanlig at produktet er merket med hvor lenge det holder seg åpnet. En krukke med et lokk som står opp, og 12M for 12 måneder og 6M for 6 måneder f.eks. Så det bør stå på flaska. 

Anonymkode: 8d602...55a

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...