AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Hei - er inne på nett for å bestille time til første svangerskapskontroll hos fastlege. Er det nok med en enkelttime til dette ? Og ja - vet at jeg kan ringe direkte til legekontoret for å spørre, men er stengt på telefon frem til 12 idag Anonymkode: 78527...000
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Begge gangene har jeg bare skrevet i kommentarfeltet at det gjelder svangerskapskontroll, så har legekontoret justert deretter. Det tar som regel litt lenger tid enn en enkelttime. Anonymkode: ab483...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 Min time hos fastlege skjedde i all hast. Fikk ettersendt en haug med linker til helsenorge for å lese selv. Jordmor pleier å ha mye bedre tid. Og mer peiling enn fastlegen på svangerskapsrelaterte spørsmål. Anonymkode: 68427...990
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min time hos fastlege skjedde i all hast. Fikk ettersendt en haug med linker til helsenorge for å lese selv. Jordmor pleier å ha mye bedre tid. Og mer peiling enn fastlegen på svangerskapsrelaterte spørsmål. Anonymkode: 68427...990 Men man må jo ta blodprøver i første trimester, så en tur innom legen må man jo uansett. Anonymkode: ab483...4ba
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 Jeg hadde bestilt en vanlig time men skrev på timebestilling at det var svangerskapskontroll og hvor langt jeg var på vei tror jeg.. Husker det som en litt lenger time enn vanlig legetime siden det var en del å fylle ut, kanskje 15 minutter (jeg er vant til at det er 5-10 minutter:P) Første time hos jordmor satte de av 60 minutter. Men min første time hos jordmor var i uke 24 tror jeg, andre svangerskapskontroll. Du kan ha første kontroll hos jordmor og likevel ta blodprøver hos legen Noen HS tar blodprøver selv da. Min gjorde ikke det, de testet bare urinprøve. Anonymkode: d4409...ca0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men man må jo ta blodprøver i første trimester, så en tur innom legen må man jo uansett. Anonymkode: ab483...4ba Spørs jo på hvor jordmor har kontor. Her er det på andre siden av gangen for min fastlege, så hun tok seg av alt (henvisninger osv). Var ikke innom legen en eneste gang. Anonymkode: 6ea32...ca8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Hvis det går an å bestille dobbelttime hos fastlegen din (det gikk ikke an hos min) ville jeg gjort det da Er uannsett gratis time pga du er gravid. Så slipper du og legen å stresse dere gjennom det som skal fylles ut og søknad om fødeplass, henvisning til diverse NIPT/TUL om aktuelt og alt det der. Anonymkode: d4409...ca0 2
Sansel Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Hadde dobbelttime hos lege. første svangerskapskontroll, siden det er blodprøver og litt mer info 😊 Enkeltime etterpå. Første timen hos jordmor var også satt av dobbelt tid, for å bli godt kjent. De videre er «normaltid». Oppfølging av gravide er gratis hos lege osv., så har uansett ikke noe å si.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men man må jo ta blodprøver i første trimester, så en tur innom legen må man jo uansett. Anonymkode: ab483...4ba Nei det må man ikke. Jordmødre kan ta blodprøver også. Og henvise til sykehus for å føde, NIPT test, tidlig ultralyd, osv. Men lege kan sykemelde og annet som jordmor ikke kan. Uansett noen er kanskje veldig fornøyd med sin fastlege men den jeg hadde hadde aldri nok tid. Ble nesten kastet ut og fikk aldri tid til å spørre om noe. Jordmor derimot tar seg god tid og lytter. Anonymkode: 68427...990
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei det må man ikke. Jordmødre kan ta blodprøver også. Og henvise til sykehus for å føde, NIPT test, tidlig ultralyd, osv. Men lege kan sykemelde og annet som jordmor ikke kan. Uansett noen er kanskje veldig fornøyd med sin fastlege men den jeg hadde hadde aldri nok tid. Ble nesten kastet ut og fikk aldri tid til å spørre om noe. Jordmor derimot tar seg god tid og lytter. Anonymkode: 68427...990 Hmm, min jordmor tok ikke blodprøver, hun ba meg ordne det med legen selv. Så det varierer Anonymkode: ab483...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hmm, min jordmor tok ikke blodprøver, hun ba meg ordne det med legen selv. Så det varierer Anonymkode: ab483...4ba Merkelig. Virker som det er ganske standard å ta blodprøver på første svangerskapskontroll. Anonymkode: 68427...990
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 Det varierte.. Hos fastlegen hat man jo gjerne kortere tid enn hos jordmor. Noen timer satt legen av dobbel time, andre enkel time. Fungerte helt fint det. Bare å spesifisere når du bestiller eller setter opp timer med resepsjonen at det er svangerskapskontroller. Jeg satt opp sammen med legen fra gang til gang. Anonymkode: 61b08...dab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå