AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Hvordan håndterer man det når man er sammen med barnas venners foreldre som har andre og strengere grenser enn meg selv. Feks at man skal på kino og mitt barn får brus og popkorn mens den andre forelderen har med frukt og påpeker negativt at det ikke er lørdag feks. Eller at mitt barn spiser snø når vi er i akebakken sammen og at den andre forelderen gir mitt barn tilsnakk på det. Jeg syns ikke det gjør noe at barnet mitt spiser ren hvit snø, og ikke klarer jeg å hindre det heller, så jeg vil ikke ta kampen. Er det greit å si: jeg bryr meg ikke om at han gjør det jeg? Det andre barnet påpeker også at min sønn gjør ting som er "feil" fordi han er blitt vant til strenge regler fra sine foreldre. Han har lagt seg til en væremåte som er veldig sladrete på venner, og jeg er litt bekymret for at gutta ikke vil være med han mer hvis dette eksalerer eller fortsetter. Det er sladring på småting som feks å ikke ha vasket hendene eller ikke hengt opp jakka ordentlig. Hvor gutten deretter venter på at mitt barn skal få tilsnakk av meg. Hva bør/kan jeg si til barnet og til foreldrene? Gutta er 7 år. Anonymkode: bcfd9...396 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 du kan si "vi har andre regler, jeg bryr meg ikke om sånt" men jeg ville da virkelig sagt at ja, du må vaske hendene og du må ikke spise snø! 😭🙈 Anonymkode: c0674...a94 4 1 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 Vi har sndre regler og familier gjør ulikt, man trenger ikke kommentere det Anonymkode: ac486...827 2
Arkana Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 (endret) Det å måtte forholde seg til at andre barn/foreldre har andre regler er bare sånn det er. Jeg hadde bare forklart barnet at de har andre regler og det er helt greit, dette er jo noe de kommer til å oppleve ofte når de er på besøk hos andre og jeg har aldri opplevd at mine barn har hatt noe problem med det. Om noen irettesatte mine barn for noe jeg var uenig i hadde jeg sagt i fra (eller som i tilfellet med snøen hadde jeg bare sagt "Det går bra, jeg er ikke bekymret for om han spiser ren snø.". Det er jo ikke sånn at hverken du eller den andre sitter på fasiten. Du mener foreldrene til den andre gutten er for strenge, de mener du er for slepphendt og begge har nok litt rett. F.eks. ville jeg lett latt mine barn spise ren snø, mens jeg ikke ville akseptert at de ikke vasket hendene. Det er jo trist om de andre barna begynner å ekskludere gutten pga dette, men det kan du jo være med på å forhindre og snakke med sønnen din om hvorfor den andre gutten gjør som han gjør og lære ditt barn å være inkluderende og raus med andre. Å ha venner handler jo tross alt ikke bare om egen oppførsel og eget ansvar, men om at andre aksepterer og respekterer at man er ulike og har rom for dette i vennegjengen. Endret 9. november 2023 av Arkana 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 Takk for svar. Dette med å ikke vaske hendene var ikke etter toalettbesøk eller før mat, men etter å ha fått littegrann vannmaling som var størknet på fingeren. Ingen krise i min bok. Og jeg liker ikke at moren til kompisen fremstiller det som at jeg er sløv som forelder. Det er bare småting alt sammen. Forelderen er altfor streng noe som setter meg i dårlig lys. Og sønnen hennes begynner å bli dårlig likt fordi han påpeker de samme tingene hos andre, og sladrer til foreldrene for bagateller. Anonymkode: bcfd9...396
NiceOrNothing Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): du kan si "vi har andre regler, jeg bryr meg ikke om sånt" men jeg ville da virkelig sagt at ja, du må vaske hendene og du må ikke spise snø! 😭🙈 Anonymkode: c0674...a94 Vaske hender og henge opp jakke er primærkunnskap de burde kunne ved treårsalderen . Ang snop på kino er det lurt foreldre har en felles grense før kino . Barn er rettferdige vesener . De vil fungere best i flokk hvis de har felles regler . 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Når man drar på kino med andre foreldre og barn så tenker jeg det er naturlig at man tar en kjapp prat om feks godteri/brus før besøket og så legger seg på en middelvei så det ikke blir urettferdig for barna. Feks om du vil ha popcorn+brus og den andre moren vil ha frukt+vann så lander dere på at de får dele en popkorn men dere dropper brus. Tenker en del av de andre eksemplene dine heller ikke er så strengt.. Kan ikke din gutt også lære å henge opp jakka de da? Og om han påpeker at dere må vaske hender så sjekker du hendene deres og sier "nei de er ikke så skitne så det går bra, men hvis dere vil vaske hender så går dere og gjør det nå" (gitt at det var feks etter lek ikke før måltid/etter dobesøk) Det gjør vel ikke så mye om en annen voksen sier til barnet ditt at han ikke må spise snø? Han er jo 7 år og er sikkert allerede vant til at forskjellige voksne sier litt forskjellige ting. Reagerer gutten på det da? Anonymkode: 78260...e90 2
Arkana Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Jeg er enig angående å finne kompromisser som med snop på kino. Jeg syns som sagt man skal vokte seg for å tenke at man selv gjør ting riktig og at det er de andre som er altfor strenge (jeg synes ikke en gang det du har nevnt er strengt, bare helt normalt). Tenk heller at dere er ulike og lær barna å takle at det er forskjellige regler i forskjellige hjem. 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 Jeg identifiserer meg mer med det du beskriver som strengt. Spesielt manglende håndvask og spising av snø er helt uaktuelt for vår del etter noen runder med barnemark (håper du sjekker jevnlig for dette 🫣). Når det gjelder sladring er jo det uheldig, men barn i den alderen forstår helt fint at man har ulike regler i ulike hjem. Jeg ville bare svart at «her hos oss er det ikke så farlig med den jakka/malingsflekken». Støtter ellers avklaring før kino utenom helg, det meste aksepteres dersom det er likt 🙂 Anonymkode: 1121a...941 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 Jeg sier til barna at familier har ulike regler, og jeg syns det er greit at f.eks mine barn spiser ren snø. Jeg har ei venninne som har en del strengere regler enn meg på f.eks balansering og klatring, snøspising og hva barna har på seg av varme klær. Det går som regel greit, vi er venninner og enige om å være uenige. Men akkurat når det kommer til å spise snø har vi diskutert litt mer heftig, fordi mitt barn sa til hennes barn at det ikke er farlig å spise hvit snø, hvorpå hennes barn spiste snø. Jeg sendte henne en link med informasjon om temaet og greier, og overbeviste henne om at det ikke var så ille. Men sånn ellers går det greit og barna våre forholder seg fint til at vi har ulike regler. Hennes eldste kan godt si at mine ikke kan gjøre et eller annet, så de protesterer, men de godtar alle dette med ulike familier ulike regler. Når det gjelder godteri på kino, lørdag, andre anledninger så pleier jeg å snakke om det før vi står i situasjonen. Jeg pleier å rette meg etter den strengeste som regel, altså har noen med frukt på kino, tar jeg også det. Jeg opplever at andre også gjerne gjør det slik. F.eks når jeg sier nei vi skal ikke ha is her i dag på kafé, sier den andre forelderen også det til sine barn. Anonymkode: 79a84...584
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg identifiserer meg mer med det du beskriver som strengt. Spesielt manglende håndvask og spising av snø er helt uaktuelt for vår del etter noen runder med barnemark (håper du sjekker jevnlig for dette 🫣). Når det gjelder sladring er jo det uheldig, men barn i den alderen forstår helt fint at man har ulike regler i ulike hjem. Jeg ville bare svart at «her hos oss er det ikke så farlig med den jakka/malingsflekken». Støtter ellers avklaring før kino utenom helg, det meste aksepteres dersom det er likt 🙂 Anonymkode: 1121a...941 nei nei, ikke si det til TS. La henne få sitt livs sjokk første gang hun ser barnemark "i aksjon". Så skal vi se at også ungen hennes må begynne å vaske hendene og slutte å spise snø. 😭 Anonymkode: c0674...a94
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): du kan si "vi har andre regler, jeg bryr meg ikke om sånt" men jeg ville da virkelig sagt at ja, du må vaske hendene og du må ikke spise snø! 😭🙈 Anonymkode: c0674...a94 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg identifiserer meg mer med det du beskriver som strengt. Spesielt manglende håndvask og spising av snø er helt uaktuelt for vår del etter noen runder med barnemark (håper du sjekker jevnlig for dette 🫣). Når det gjelder sladring er jo det uheldig, men barn i den alderen forstår helt fint at man har ulike regler i ulike hjem. Jeg ville bare svart at «her hos oss er det ikke så farlig med den jakka/malingsflekken». Støtter ellers avklaring før kino utenom helg, det meste aksepteres dersom det er likt 🙂 Anonymkode: 1121a...941 I all verden, lever den myten der enda? Dere, det er ikke sant at barn får mark av å spise snø. Det er helt, totalt ufarlig å spise ren snø. Snøsaltslaps med grus, hundetiss osv er jo ikke bra, men bare ren, hvit snø fins ikke skadelig. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/far-du-mark-i-magen-av-sno_-1.11580414 Anonymkode: 28360...4d1 2 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #13 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): nei nei, ikke si det til TS. La henne få sitt livs sjokk første gang hun ser barnemark "i aksjon". Så skal vi se at også ungen hennes må begynne å vaske hendene og slutte å spise snø. 😭 Anonymkode: c0674...a94 Man får ikke mark av å spise snø... Anonymkode: 28360...4d1 3 1
Daria Skrevet 9. november 2023 #14 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar. Dette med å ikke vaske hendene var ikke etter toalettbesøk eller før mat, men etter å ha fått littegrann vannmaling som var størknet på fingeren. Ingen krise i min bok. Og jeg liker ikke at moren til kompisen fremstiller det som at jeg er sløv som forelder. Det er bare småting alt sammen. Forelderen er altfor streng noe som setter meg i dårlig lys. Og sønnen hennes begynner å bli dårlig likt fordi han påpeker de samme tingene hos andre, og sladrer til foreldrene for bagateller. Anonymkode: bcfd9...396 Det er ditt syn, du har ikke noe mer rett her enn den andre forelderen. Ditt ansvar er å oppdra ditt barn slik du ønsker og ellers lære ham at andre familier har andre regler og at det er helt greit - det er ingen grunn til å la det påvirke vennskap. Alle barn opplever å bli irettesatt av andre foreldre for ting de er vant til at er helt greit, det er ikke noe problem med mindre foreldrene velger å la det bli det. 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #15 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg identifiserer meg mer med det du beskriver som strengt. Spesielt manglende håndvask og spising av snø er helt uaktuelt for vår del etter noen runder med barnemark (håper du sjekker jevnlig for dette 🫣). Når det gjelder sladring er jo det uheldig, men barn i den alderen forstår helt fint at man har ulike regler i ulike hjem. Jeg ville bare svart at «her hos oss er det ikke så farlig med den jakka/malingsflekken». Støtter ellers avklaring før kino utenom helg, det meste aksepteres dersom det er likt 🙂 Anonymkode: 1121a...941 Jeg skjønner godt en ikke vil at barna skal spise snø om en er bekymret for barnemark, men de får altså ikke det av å spise snø. Snø en hund har tissa på, eller med forurensing er ugreit det og, så jeg kan forstå at foreldre har regler mot snøspising. Men mange spiser det uansett, ikke minst i barnehagen, så jeg fokuserer på å lære mine å spise hvit, ren snø. https://www.nrk.no/livsstil/ikke-farlig-a-spise-sno_-men-i-noen-tilfeller-bor-det-unngas-1.13871365 Uansett tror jeg det er viktig å godta ulikheter i oppdragelse. Så hvis TS opplever at den andre moren er nedlatende overfor hennes mindre strenge regler, skjønner jeg at set er slitsomt. Anonymkode: 79a84...584 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #16 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg identifiserer meg mer med det du beskriver som strengt. Spesielt manglende håndvask og spising av snø er helt uaktuelt for vår del etter noen runder med barnemark (håper du sjekker jevnlig for dette 🫣). AnonymBruker skrev (5 minutter siden): nei nei, ikke si det til TS. La henne få sitt livs sjokk første gang hun ser barnemark "i aksjon". Så skal vi se at også ungen hennes må begynne å vaske hendene og slutte å spise snø. 😭 Anonymkode: c0674...a94 Men herlighet, trodde da voksne folk i 2023 viste at man får ikke barnemark av å spise snø eller slikke på istapper. Det er en myte fra evigheter siden. Barnemark kommer fra smitte mellom personer eller ting personer med mark nettopp har rørt ved. Så får dere mange runder med barnemark må dere heller se på rutiner rundt hygiene hos dere selv. Den vanligste smittemetoden er manglende håndvask etter do-besøk slik at mark deles og mottaker tar på mark som puttes i munn via fingre. Anonymkode: b1b17...f15 2 1
Arkana Skrevet 9. november 2023 #17 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I all verden, lever den myten der enda? Dere, det er ikke sant at barn får mark av å spise snø. Det er helt, totalt ufarlig å spise ren snø. Snøsaltslaps med grus, hundetiss osv er jo ikke bra, men bare ren, hvit snø fins ikke skadelig. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/far-du-mark-i-magen-av-sno_-1.11580414 Anonymkode: 28360...4d1 Nettopp. Ganske rart at slike myter er så seiglivede. Jeg har for øvrig tre barn som alle har spist ren snø i sin barndom, ingen av dem har noen gang hatt barnemark. I speideren lærer de til og med at man kan smelte snø for å få vann, ikke noe de hadde lært bort om det faktisk var skadelig å gjøre det. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå