Gå til innhold

Spilling på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere foreldre om barna deres har fått spille spill på skjerm hos andre barn når de er på besøk der? Har en på 6 og snart 8. Føler jeg gjør noe feil om de får lov å spille litt. Stort sett spiller de ikke, men med noen venner er det vanskelig for de å komme i gang i lek. Også vanskelig for meg å hjelpe de. Da hender det, på slutten av besøket de får spille 20 min..  Føler det er feil? 

Anonymkode: ecf2e...202

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er best å høre med foreldrene til de aktuelle barna om du er redd for å gjøre feil. Alle foreldre har ulikt syn på skjermtid. 

Jeg personlig tenker at skjerm ikke burde være hver eneste gang det er besøk, men fra en tid til annen, så la de se på TV eller spille på nettbrett eller hva nå enn dere anser som "skjerm". 

Anonymkode: 688fd...1fc

Skrevet

Ser ikke problemet 

Anonymkode: c5f01...c86

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det ikke blir hele ettermiddagen- null problem. Det er mye sosialt i å sitte og spille sammen også. 

Anonymkode: 22cac...2ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det ser jeg ikke problemet med. Vi har alltid latt barna spille når de har venner på besøk hvis de ønsker det. Ikke hele besøket i den alderen selvsagt, men litt spilling tar ingen skade av. Jeg forholder meg strengere til aldersgrenser på spill (og film) når vi har andre barn på besøk. Så selv om mine barn kanskje har fått lov å spille et spill med høyere aldersgrense får de ikke spille det med venner så fremt jeg ikke vet at foreldrene synes det er greit.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er best å høre med foreldrene til de aktuelle barna om du er redd for å gjøre feil. Alle foreldre har ulikt syn på skjermtid. 

Jeg personlig tenker at skjerm ikke burde være hver eneste gang det er besøk, men fra en tid til annen, så la de se på TV eller spille på nettbrett eller hva nå enn dere anser som "skjerm". 

Anonymkode: 688fd...1fc

Men hva tenker du om barna spiller borte? Ønsker du ikke sende de dit på besøk da? 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ser ikke problemet 

Anonymkode: c5f01...c86

Har veldig inntrykk av forskjellig meninger. Barna mine er borte og spiller uten at de har snakka med oss også. Tenker jo det er fint om det ikke er noe annet de gidder gjøre 

Skrevet

Hva med å heller diskutere dette med foreldrene.

Om barna sliter med å finne på noe uten å få lov til å spille dataspill så ville jeg gjort en større innsats på å finne andre aktiviteter til de. Her har vi hatt fast klokkeslett de kan få lov til å begynne å spille, da måtte de velge selv om de ville sitte å kjede seg mens de ventet på å få spille, eller de kunne finne på en annen aktivitet i mellomtiden. Ser det har kommet mye positivt utav det, for nå drar kompisgjengen gjerne ut å fisker, sykler, hopper trampoline, utforsker is/vann/elver, spiller fotball/volleyball/enspretten... i stedet for å bruke all tid hjemme etter skolen på dataspill, og det helt uten innblanding fra foreldre.

Skrevet

Spilling er jo kjempe fint. Tiktok og snapchat og slike apper er forferdelig, håper du som foreldre ikke er dårlig rollemodell der.

Anonymkode: f054f...703

Skrevet

Tror ikke så mange har problemer med det i dag så lenge man passer på aldersgrenser. De bruker jo masse skjerm i skolen og til lekser også. 

For å svare på spørsmålet ditt hadde det vært null problem for meg om mine fikk spille litt borte på besøk. Jeg ser at med min på 9 så er dette ganske vanlig, når det ikke er vær til fotball osv. 

Anonymkode: 64372...590

Skrevet
Mt3 skrev (6 minutter siden):

Hva med å heller diskutere dette med foreldrene.

Om barna sliter med å finne på noe uten å få lov til å spille dataspill så ville jeg gjort en større innsats på å finne andre aktiviteter til de. Her har vi hatt fast klokkeslett de kan få lov til å begynne å spille, da måtte de velge selv om de ville sitte å kjede seg mens de ventet på å få spille, eller de kunne finne på en annen aktivitet i mellomtiden. Ser det har kommet mye positivt utav det, for nå drar kompisgjengen gjerne ut å fisker, sykler, hopper trampoline, utforsker is/vann/elver, spiller fotball/volleyball/enspretten... i stedet for å bruke all tid hjemme etter skolen på dataspill, og det helt uten innblanding fra foreldre.

Selvsagt. Men ikke alle foreldre jeg har fått snakka med før besøk. Jeg forsøker virkelig å finne aktiviteter. Ofte går det bra, men så er det noen av disse vennene som egentlig ikke vil noenting. Sommeren er lett, men vinter og tiden nå hvor man er mer inne syns jeg det er vanskeligere. Kom gjerne med forslag til aktiviteter. Har en gutt og de vennene det er vanskelig med vil gjerne ikke noe av lek som innebærer å sitte. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spilling er jo kjempe fint. Tiktok og snapchat og slike apper er forferdelig, håper du som foreldre ikke er dårlig rollemodell der.

Anonymkode: f054f...703

Akkurat der er jeg nok en god rollemodell. 

Skrevet

Har en på 8 og når han er på besøk, så er det deres (foreldrene) som bestemmer hva som er greit og ikke. Jeg legger meg ikke borti hva de gjør eller spiser.

Når barnet har besøk, er de flinke til å regulere sånt selv. Her går det mest i minecraft, som er både sosialt og kreativt slik de spiller nå, så null problem med litt skjerm. Ellers leker de både ute og inne.

Anonymkode: 491c1...c07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke så mange har problemer med det i dag så lenge man passer på aldersgrenser. De bruker jo masse skjerm i skolen og til lekser også. 

For å svare på spørsmålet ditt hadde det vært null problem for meg om mine fikk spille litt borte på besøk. Jeg ser at med min på 9 så er dette ganske vanlig, når det ikke er vær til fotball osv. 

Det er godt og høre!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kom gjerne med forslag til aktiviteter. Har en gutt og de vennene det er vanskelig med vil gjerne ikke noe av lek som innebærer å sitte. 

Så de sitter ikke mens de gamer?

Sett ett klokkeslett, etter kl 19 f.eks så kan de spille dataspill. Før det så kan de bygge Lego, spille brettspill, krige med lekesoldater.....

Skrevet

Du bestemmer i ditt hus også bestemmer de andre foreldrene i sitt hus. Det er en del av livet at ikke alle har det likt.

I ditt hus gjelder dine regler. Jeg bryr meg ikke en døyt om hva de får lov til når de er hos andre. Hadde det vært noe helt hårreisende de drev med, hadde jeg jo ikke latt de få være der, men man legger seg ikke bort i hvilke regler som gjelder i andre familier.

• Liker 1
Skrevet
Mt3 skrev (Akkurat nå):

Sett ett klokkeslett, etter kl 19 f.eks så kan de spille dataspill. Før det så kan de bygge Lego, spille brettspill, krige med lekesoldater.....

Jo, men andre aktiviteter som f.eks lage ting(hobby), spille brettspill, lego, pusle vil gjerne ikke flere av disse guttevennene. 

Jenter er lettere, de klarer å finne på noe hele tiden.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kom gjerne med forslag til aktiviteter. Har en gutt og de vennene det er vanskelig med vil gjerne ikke noe av lek som innebærer å sitte. 

Nå skal jeg være teit og spørre hvorfor du skal gi ungene aktiviteter å gjøre. De må lære seg å finne på ting selv. Du må gjerne legge til rette for lek, men ikke si at nå kan dere gjøre dette.

For eksempel; ha tepper liggende slik at de kan bygge telt med tepper og stoler. Ryddig og stor plass hvor legoeskene står. Uteleker lett tilgjengelig (ringspill, fotball/basketball, dart, akebrett). Tegnesaker og papir ligger lett tilgjengelig.

Og unger har fint av å kjede seg. Ja, til og med når de er på besøk/har besøk. Synes de det er kjedelig å sitte i ro? Ja, da må de finne på noe da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå skal jeg være teit og spørre hvorfor du skal gi ungene aktiviteter å gjøre. De må lære seg å finne på ting selv. Du må gjerne legge til rette for lek, men ikke si at nå kan dere gjøre dette.

For eksempel; ha tepper liggende slik at de kan bygge telt med tepper og stoler. Ryddig og stor plass hvor legoeskene står. Uteleker lett tilgjengelig (ringspill, fotball/basketball, dart, akebrett). Tegnesaker og papir ligger lett tilgjengelig.

Og unger har fint av å kjede seg. Ja, til og med når de er på besøk/har besøk. Synes de det er kjedelig å sitte i ro? Ja, da må de finne på noe da. 

I utgangspunktet gjør jeg ikke der, men når de ikke kommer i gang med noe. Og da gjerne låser seg til at spilling er det eneste de vil. Jeg vil gjerne at de skal komme på besøk igjen da, ikke bare si det er kjedelig hos oss og at de derfor ikke kommer igjen.. 

Skrevet
Mt3 skrev (1 time siden):

Er vel ikke så mange av dagens barn som kriger med leiesoldater akkurat.. 

Skrevet
Mt3 skrev (15 timer siden):

Hørtest strengt ut ☹️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...