Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nærmer seg jul. Jeg har minst 13/14 personer å kjøpe gave til. De fleste er godt etablerte voksne tantebarn med små barn. Jeg synes det er vanskelig å få økonomien til å strekke til i seg selv fordi jeg har egne barn som jeg må støtte en del med økominiske utgifter osv. Familien min ønsker at jeg skal gi gaver til alle. Men derfor vurderer jeg å gi alle kun en sjokoladeplate eller noe billig i år for jeg har ikke råd til dette. Hva tenker dere om julegaver og pris på gavene osv ? 

Anonymkode: ae87c...57d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Voksne trenger i hvert fall ikke noe mer enn en symbolsk gave. 

Vi pleier lage hjemmelagd eggelikør som vi gir til de voksne i familien.

Anonymkode: 56fa0...878

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Voksne trenger i hvert fall ikke noe mer enn en symbolsk gave. 

Vi pleier lage hjemmelagd eggelikør som vi gir til de voksne i familien.

Anonymkode: 56fa0...878

Jeg er enig. Jeg kommer kun til å gi en sjokoladeplate til hver person i år. Vil gi litt mer til mine egne barn. Men når man skal gi til ca 14 personer så har jeg nok med å gi en sjokoladeplate til hver av dem. 

• Liker 1
Skrevet

Hei. Høres ut som om du må forberede en klar utmelding. At dette har du ikke råd til, kjipt men slik er det. Foreslå familien at bare barn får gaver og ikke voksne.

I min familie gir de voksne bare gaver til hinannen om man sitter sammen juleaften. Ellers er det julekort med hilsen. Det betyr at mengden av julegaver for min del ikke er enorm, samtidig har jeg tid til at skrive fine små julehilsener til store og små 🎄

• Liker 3
Skrevet

Du kan kanskje gjøre det litt mer spennende enn en sjokoladeplate? Stearinlys, servietter, en pynt til juletreet, hekle grytekluter..... Men det beste er å avtale at dere slutter med gaver til alle unntatt kjernefamilien.

Anonymkode: 5d973...207

• Liker 3
Skrevet

I min familie så sluttet vi å gi julegaver det året man ble konfirmert 🙂 Det har gjort saken enklere. 

Anonymkode: 3dcb9...d84

• Liker 3
Skrevet

I vår familie sluttet vi å gi tantebarn og barnebarn julegaver og sånt når de fylte 21 og  var voksne. De ga aldri noe tilbake i gaver heller, så det var bare en enveisgreie hele tiden.

Har bare noen svært få julegaver å gi selv nå, og godt er det, så dyrt som det er blitt!

Anonymkode: 1961c...2fc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det nærmer seg jul. Jeg har minst 13/14 personer å kjøpe gave til. De fleste er godt etablerte voksne tantebarn med små barn. Jeg synes det er vanskelig å få økonomien til å strekke til i seg selv fordi jeg har egne barn som jeg må støtte en del med økominiske utgifter osv. Familien min ønsker at jeg skal gi gaver til alle. Men derfor vurderer jeg å gi alle kun en sjokoladeplate eller noe billig i år for jeg har ikke råd til dette. Hva tenker dere om julegaver og pris på gavene osv ? 

I vår familie gir vi bare til foreldre, ektefelle/samboer/kjæreste, og egne barn/barnebarn/oldebarn (pluss at vi rullerer på å gi til eldre slekt uten egen familie).  Hvis vi feirer med noen som ikke er en del av de overnevnte får de også en liten oppmerksomhet.

Hvis du synes det er vanskelig å kutte ut på grunn av forventninger tenker jeg en familiegave er tilstrekkelig.
Noe sjokolade, et spill, en juleblomst eller lignende til maks 300 kr pr familie er mer enn tilstrekkelig.

Anonymkode: 1cfb4...fe5

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan kanskje gjøre det litt mer spennende enn en sjokoladeplate? Stearinlys, servietter, en pynt til juletreet, hekle grytekluter..... Men det beste er å avtale at dere slutter med gaver til alle unntatt kjernefamilien.

Det er umulig å avtale det for de er ikke interessert i å slutte med dette. Jeg har forsøkt. Men det er viktig å bare gi etter lommeboken. Jeg har såpass lite penger til så mange personer at jeg velger å gi noe som koster nesten ingenting. Kum symbolsk. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

I vår familie sluttet vi å gi tantebarn og barnebarn julegaver og sånt når de fylte 21 og  var voksne. De ga aldri noe tilbake i gaver heller, så det var bare en enveisgreie hele tiden.

Har bare noen svært få julegaver å gi selv nå, og godt er det, så dyrt som det er blitt!

Anonymkode: 1961c...2fc

Enig. Ja mine voksne tantebarn gir ingenting tilbake heller. Er en enveisgreie. Jeg kommer til å gi de mindre gaver. 

• Liker 1
Skrevet

Vi gir ikke gaver til voksne, voksne kjøper jo som regel det de ønsker/trenger selv uansett, men jeg bruker å gi noe lite bare fordi det er koslig 😊 lager "opptenningsbrikker" enten av kongler eller avispapir og stearin, marengs, karamellsaus, karameller eller fudge osv. 

Anonymkode: eae9f...171

Skrevet

Gi en julepynt som koster slikk og intenting fra søstrene Greene, og litt sjokolade. Det er en oppmerksomhet, og det må holde. 

Jeg vurderer å lage julegodt og legge opp i Norgesglass eller lignende med rødt bånd osv... og gi til tanter. En oppmerksomhet som jeg har laget selv. 

Anonymkode: db3f1...c70

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man gir ikke gaver til voksne tantebarn. Bare si nei

Anonymkode: 65ac0...893

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er umulig å avtale det for de er ikke interessert i å slutte med dette. Jeg har forsøkt. Men det er viktig å bare gi etter lommeboken. Jeg har såpass lite penger til så mange personer at jeg velger å gi noe som koster nesten ingenting. Kum symbolsk. 

Det er jo bare å slutte. Ingen tvinger deg. Så lenge du ikke får noe tilbake så er det ikke noe å «slutte» med. Det er bare å la være å gi

Anonymkode: 65ac0...893

• Liker 3
Skrevet

Forlanger de at du skal gi til voksne tantebarn da når ikke de gir noe tilbake? Her er vi sluttet for nå er alle over 20 og er i fulle jobber. Gir kun symbolsk gave til mine brødre/svigerinner, og gaver til mamma og til mann og barn. 

Anonymkode: 4bd4f...efc

• Liker 1
Skrevet

Dette bestemmer du selv. I min familie er det vanlig å gi til evig tid. Men de voksne får bare en oppmerksomhet, en flaske vin, sjokolade eller liknende. 

Anonymkode: 816fc...f4f

• Liker 1
Skrevet

Du må jo bare si fra at du ikke har råd til å gi gaver lenger i år. Dine familiemedlemmer kan ikke bestemme det.

Anonymkode: fe9c8...4dc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må jo bare si fra at du ikke har råd til å gi gaver lenger i år. Dine familiemedlemmer kan ikke bestemme det.

Anonymkode: fe9c8...4dc

Enig i denne, ingen andre kan bestemme hvem du skal gi gave til. Har man ikke råd til å kjøpe gaver til 13 - 14 stykker, så har man ikke råd til det. Og i disse dager bør det være full forståelse for det. Jeg har sagt i fra i vår familie, det ble ikke populært, men da tenker jeg at det er de som ikke respekterer dette som "driter seg ut". Voksne folk som blir snurt for at de ikke får julegave, hva er det for noe da? 

Anonymkode: b4bf9...6db

• Liker 1
Skrevet

Vi gir alle gaver, men vi er ikke så stor familie.

Ikke gir vi dyre ting heller, en hyggelig oppmerksomhet til voksne til ca 100 kr? min tante sender godteri fra nidar bergenes utsalg, alltid noe vi gleder oss til med barnslig glede :) 

ungdommen får praktiske ting som de trenger når de skal flytte ut på hybel - desilitermål, stekespade og slikt.

Ut barneskolen får ungene litt større gaver, alt etter hva de trenger og ønsker seg.

Anonymkode: 6fd5e...cd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er voksen og har alt jeg trenger pluss ganske mye mer og jeg vil mye heller ha en sjokoladeplate enn noe av det du nevner! :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...