AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Er hos bestemor som er dement. Hun er veldig oppegående å grei så ikke ofte det skjer. Men pga livssituasjon er det vi 3 barnebarna som skal rulere på å passe henne en kort stund. Bestefar som har ansvaret får henne er på sykehus(depresjon og brudd i nakken). Vi får vite mer til uken men foreløpig er all beskjed ang hvor lenge er at han værtfall blir der over helgen så kan de finne ut av mer. Men hun har surret litt avertil og bare i dag på formiddagen når jeg traff henne sa hun at hun trodde jeg var en gammel kjerring og hun aldri hadde kjent meg igjen vist ikke min søster sa det var meg. Hun er snill og god men jeg er litt redd får at vist hun ikke husker oss på morgen når hun våkner at hun skal bli redd og urolig. Hvordan kan jeg best mulig reagere så hun husker meg fort vist det skjer? Vi prøver å unngå sykehjem så vi fant ut at vi kan rulere. Begynte å tenke etter hun lå seg på hva om hun blir redd på morningen. Hun glemte mamma også en gang men det er lenge siden. Har med hunden min og hun pleier alltid å huske han og snakke mye om han så håper det hjelper henne litt. Jeg tenkte ikke så mye på det før nå heller får meg og hun pleier å tulle mye med hverandre så tenkte hun bare skulle tulle med det at jeg gikk i jogge bukse. Hun sa håret mitt også gjorde meg helt ugjenkjennelig etterpå men jeg har hatt samme hårfarge og hårsveis i 15 år Anonymkode: 13dd0...139 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 1.18): Er hos bestemor som er dement. Hun er veldig oppegående å grei så ikke ofte det skjer. Men pga livssituasjon er det vi 3 barnebarna som skal rulere på å passe henne en kort stund. Bestefar som har ansvaret får henne er på sykehus(depresjon og brudd i nakken). Vi får vite mer til uken men foreløpig er all beskjed ang hvor lenge er at han værtfall blir der over helgen så kan de finne ut av mer. Men hun har surret litt avertil og bare i dag på formiddagen når jeg traff henne sa hun at hun trodde jeg var en gammel kjerring og hun aldri hadde kjent meg igjen vist ikke min søster sa det var meg. Hun er snill og god men jeg er litt redd får at vist hun ikke husker oss på morgen når hun våkner at hun skal bli redd og urolig. Hvordan kan jeg best mulig reagere så hun husker meg fort vist det skjer? Vi prøver å unngå sykehjem så vi fant ut at vi kan rulere. Begynte å tenke etter hun lå seg på hva om hun blir redd på morningen. Hun glemte mamma også en gang men det er lenge siden. Har med hunden min og hun pleier alltid å huske han og snakke mye om han så håper det hjelper henne litt. Jeg tenkte ikke så mye på det før nå heller får meg og hun pleier å tulle mye med hverandre så tenkte hun bare skulle tulle med det at jeg gikk i jogge bukse. Hun sa håret mitt også gjorde meg helt ugjenkjennelig etterpå men jeg har hatt samme hårfarge og hårsveis i 15 år Anonymkode: 13dd0...139 Kan du ikke ta et bilde av deg, skrive ut, og skrive på navn og hvem du er under bildet. For eksempel: Hei bestemor, Klem fra Frida. Heng det på veggen ved sengen hennes. Kan med fordel ha det samme bildet med tekst flere steder sikkert. Pass på at bildet er veldig likt slik du ser ut da 😊 Anonymkode: 0f5ee...1df 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 Det er lurt å henge opp bilder av familiemedlemmer med navn under. Det er også en del hjelpemidler bestemor kan få av kommunens ergoterapeut. Har bestemor kontakt med hjemmetjenesten i kommunen? Det er en del god hjelp hun kan få som også kan avlaste familie litt som dagtilbud f.eks. Hvis dere er bekymret for at bestemor skal legges inn på sykehjem, så er det en lang prosess og det er mange i kø for å få plass. Så det vil jeg ikke være bekymret for det. Med mange hjelpemidler og en familie i ryggen kan hun bo hjemme i mange år. Lykke til! Anonymkode: d0405...c04 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #5 Skrevet 15. november 2023 Lag en perm med all info! Legg den på kjøkkenbordet, ved siden av godstolen eller et annet sted hun ofte sitter. Ta med alt fra telefonnummer, navn, bilde og familierelasjon – til dagsrutine, kl. 16 skal jeg spise middag, på torsdag kommer Lise innom kl. 19 osv. Husk også å skrive ned ting som hvordan skru av radioen, hvordan bytte kanal på TV-en. Anonymkode: ef8e8...584 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 Sett deg inn i demenssykdommen. At hun ikke alltid husker hvem du er, kommer av sykdommen hennes. Og det må du bare lære deg å godta. Demenssyke husker ikke alltid sin egen ektefelle eller egne barn,sånn er det bare med den sykdommen. Anonymkode: 4485a...d9a 1
Norja Skrevet 16. november 2023 #7 Skrevet 16. november 2023 Forklar med et smil hvem du er og hvorfor du er der. "God morgen, bestemor, det er AnonymBruker, barnebarnet ditt. Jeg er her for å holde deg med selskap". 1 1
Aureka Skrevet 16. november 2023 #8 Skrevet 16. november 2023 (endret) Snakk om gamle dager da dere var barn og var på besøk. Eller spør henne om sin egen barndom, du vil trolig bli overrasket. Demente kan huske veldig godt det som skjedde for flere år siden. Har dere et fortoalbum liggende som dere kan bla i ? Selv om hun likevel ikke skulle huske at det er deg, så vil det generere gode minner/følelser i kroppen. Liker hun sang, så syng med henne eller sett på noen gamle slagere som du finner på youtube eller lignende. Audun Mysja (lege) har skrevet mye bra om demente og hvordan være sammen. Synes det er utrolig flott at dere barnebarn trår til og er sammen med bestemor, selv om det er litt utfordrende nå❤️ Endret 16. november 2023 av Aureka 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå