AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 All billig mat er ultraprossesert og dårlig kvalitet. Har vi virkelig ingen valg? Hvorfor gjør ikke politikere noe med dette? Anonymkode: 74f2a...c13 8 1 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 8. november 2023 Rimelig mat er ikke ultraprosessert. Start med råvarer; grove grønnsaker, rimelig kjøtt som kan kokes og gi god suppe og kraft, tørre bønner og erter. Bak brødet selv. Anonymkode: 7f42e...0cd 46 2 12
lalaB Skrevet 8. november 2023 #3 Skrevet 8. november 2023 Politikerne anerkjenner ikke at ultraprosessert mat er ugunstig for helsa. De er mer opptatt av å støtte industrien, som skal tjene penger på at vi nordmenn spiser store mengder fyllatoffer og konserveringsmidler og mindre hel og ren mat. 10 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #4 Skrevet 8. november 2023 Spis havregrøt, frukt og rå grønnsaker, bønner og spirer. Tarmer og kolesterol vil elske det. Grønnsaker er ikke dyrt. Anonymkode: 7513d...a35 9 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #5 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spis havregrøt, frukt og rå grønnsaker, bønner og spirer. Tarmer og kolesterol vil elske det. Grønnsaker er ikke dyrt. Anonymkode: 7513d...a35 Uenig! Jeg er vegetarianer og merker at grønnsaker og frukt (!!) er blitt ekstremt dyrt. Med det sagt så er jeg enig i at man kan finne gode råvarer til ok pris. Anonymkode: bc675...7ce 18 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #6 Skrevet 8. november 2023 Kreft får du uansett. Det må ikke hete avokado for å være grønnsak, kål er feks godt. Anonymkode: fb52a...0bc 14 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Husker ikke detaljene lengre. Men var kanskje i The China Study hvor det viste seg at de fattige levde lengst / fikk minst kreft. De hadde ikke råd til mye kjøtt i maten. Ikke hadde de penger til å overspise / bli overvektige heller. Så å ha dårlig råd viste seg så være en fordel for helsen. Poteter, ris, gulrøtter, havre. etc etc. Det finnes mye billigmat som er sunt / ikke usunt. Ingen som tvinges til å kjøpe drittmat. Anonymkode: bbd3e...f50 9 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 En myte at det må være dyrt å spise sunt. Havregryn, belgfrukter, nøtter, fisk, grønnsaker og bær. Anonymkode: bac21...28c 6 4
Maskinfører Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 Begynn med jakt reinere kjøtt finns ikke 😀 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 Bare tull. Det som i all hovedsak gir kreft via kosten er sukker, fett og rødt kjøtt. Dette er dyre produkter. Dessuten så er mye av den maten som må merkes prosessert/ultraprosessert kun merket slik fordi de må hvis de f.eks tilsetter fortykningsmiddel i maten, eller en smaksforsterker. Dette er ikke farlige ting som gir kreft. Tomatsuppe i pulver fra Toro har akkurat samme næringsinnhold som hvis man koker suppe på tomater. Denne hysterien har blitt helt absurd. Klart det ikke er bra hvis man kun spiser boksemat og pose retter, men ensidig kosthold er ikke bra uansett hva en spiser. Man må bare passe på å spise nok frukt og grønt og variere med hva annet man putter i munnen. En kommer ganske langt med sunt norsk bondevett. Anonymkode: b1080...c16 9 3
Gjest Albbas Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 5 hours ago, Maskinfører said: Begynn med jakt reinere kjøtt finns ikke 😀 Når ble jakt billig? Det er en svindyr hobby. Ts, ultraprosessert mat er ikke billig. Det finnes masse rimelige råvarer.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Uenig! Jeg er vegetarianer og merker at grønnsaker og frukt (!!) er blitt ekstremt dyrt. Med det sagt så er jeg enig i at man kan finne gode råvarer til ok pris. Anonymkode: bc675...7ce Det er blitt jævlig dyrt, en vanlig pakke druer koster vanlig pris i dato hylla som det kostet før. Gjennomsnittlig pris for druer er 45-50 kr pakka, for 400gram! Anonymkode: 75571...a1f 8
Maskinfører Skrevet 9. november 2023 #13 Skrevet 9. november 2023 Albbas skrev (2 minutter siden): Når ble jakt billig? Det er en svindyr hobby. Ts, ultraprosessert mat er ikke billig. Det finnes masse rimelige råvarer. Prøva koster 3 000,- 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #14 Skrevet 9. november 2023 Sunn mat metter ofte bedre enn usunn mat, så da spiser man mindre. De som spiser usunn mat mangler ofte kunnskap og interesse vedr matlaging. Bak grove brød og rundstykker, og lær deg noen sunne og gode middagsoppskrifter. Anonymkode: b448f...5ef 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #15 Skrevet 9. november 2023 Hørt at insekter er den nye vinen. Anonymkode: aa515...ca0 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #16 Skrevet 9. november 2023 Maskinfører skrev (Akkurat nå): Prøva koster 3 000,- Sko, klær, våpen, utstyr? Jaktløyve? Lære aeg å skyte? Ammunisjonen? Kjøring til og fra, eventuelt overnatting? Blir fort noen titallstusen investering for de hjortene/elgen. Om en skyter et par elg så ok, men om det bare er et par hjort blir det dyrt. Anonymkode: 75571...a1f 9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #17 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Uenig! Jeg er vegetarianer og merker at grønnsaker og frukt (!!) er blitt ekstremt dyrt. Med det sagt så er jeg enig i at man kan finne gode råvarer til ok pris. Anonymkode: bc675...7ce Det er fordi at det meste av det du spiser er 2/3 av året er importert. Krona er rekordsvak. Anonymkode: d3bd4...77b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #18 Skrevet 9. november 2023 Jeg har hatt kreft og spiser nå kun ren mat for å forebygge tilbakefall. jeg Unngår ALT som er ultraprossesert. budgettet mitt har ikke gått opp- kanskje heller motsatt. For det skjer ikke lenger at jeg har brus, godteri, potetgull osv i handlekurven. Jeg tror at hvis du virkelig går inn for det så vil du også oppdage at å leve «rent» ikke er så dyrt som du tror. men så lenge man ikke har kniven på strupen (som jeg fikk da jeg ble syk) så tar man mange snarveier på tross av kunnskap om maten.. Anonymkode: ee47a...652 9 11 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #19 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sunn mat metter ofte bedre enn usunn mat, så da spiser man mindre. De som spiser usunn mat mangler ofte kunnskap og interesse vedr matlaging. Bak grove brød og rundstykker, og lær deg noen sunne og gode middagsoppskrifter. Anonymkode: b448f...5ef Problemet er jo ikke at man spiser mindre av maten. Problemet er jo at innkjøpet av ingredienser for mange blir for dyrt, og da må de gå for de billigere varene. Det er en forfatter, Terry Pratchet, som forklarte godt dette med fattigdom: «The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money. Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles. But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet» Anonymkode: 77185...4bb 8 7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #20 Skrevet 9. november 2023 Løk er dødsbillig nå. Linser, bønner, kikerter og tomater (iallfall de på boks) er alltid billige. Du kan lage mye forskjellige gryter av dette. Du må kjøpe de sunne tingene som er på tilbud/er i sesong. Bake sunt brød selv, er billig. Anonymkode: 4c640...182 7 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå