Gå til innhold

Jeg har alltid trodd jeg var empat, men så....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på meg selv som snill og grei, og har alltid tenkt på meg selv som empat.

Men så skulle vi leke en drikkelek med venninnene der vi skulle peke på den i rommet som var mest likely å...

Da de spurte hvem i rommet som var mest narsistisk pekte nesten alle bortsett fra to på meg. Jeg ble helt knust men holdt en modig maske og lo det bort.

Kan man være narsist uten å vite det selv?

Hendelsen har gjort meg mer nervøs i sosiale settinger, og jeg tenker ofte på det.

Anonymkode: 99a76...134

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser på meg selv som snill og grei, og har alltid tenkt på meg selv som empat.

Men så skulle vi leke en drikkelek med venninnene der vi skulle peke på den i rommet som var mest likely å...

Da de spurte hvem i rommet som var mest narsistisk pekte nesten alle bortsett fra to på meg. Jeg ble helt knust men holdt en modig maske og lo det bort.

Hendelsen har gjort meg mer nervøs i sosiale settinger, og jeg tenker ofte på det.

Sliter med å tro på historien din, men jeg har opplevd lignende. At noen tror de er veldig sensitive osv, mens i realiteten er de bare veldig høye på seg selv. 

Anonymkode: 62d8b...f92

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker du kanskje trenger litt nye venner.

Hvem i all verden lager slike spørsmål i en sosial situasjon - det er jo noe som må gå galt...

Anonymkode: 4c4dd...fc0

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis det er venninner du kan prate med så er det jo verdt å spørre dem om som gjorde at de tenkte slik. 

Jeg tenker jo generelt at de tvilsomt vet hva en narsisisst er og tar da enkelte trekk. Alle har trekk innenfor de fleste grupper, det er graden som betyr noe "mest" noe betyr ikke nødvendigvis mye. 

Anonymkode: 6e0ee...6c5

• Liker 3
Skrevet

Jeg beklager, men det er vel greit at du kan bli klar over dårlige trekk hos deg, om du har noen så du kan jobbe med det? Empat er ikke annet enn noen som tror de vet nøyaktig hvordan andre har det, føler, og hva de trenger, som empat ser du ikke en person, du ser DIN versjon av den personen.

Venninnen min er empat sier hun, og egentlig lever hun bare i sitt hode hvor hun tildeler alle meninger og alt, og setter seg selv i sentrum av alt. Men spør henne im å virkelig stille opp og gjøre noe utenom det hun "føler", nei det er vanskelig. 

Anonymkode: e5111...408

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg beklager, men det er vel greit at du kan bli klar over dårlige trekk hos deg, om du har noen så du kan jobbe med det? Empat er ikke annet enn noen som tror de vet nøyaktig hvordan andre har det, føler, og hva de trenger, som empat ser du ikke en person, du ser DIN versjon av den personen.

Venninnen min er empat sier hun, og egentlig lever hun bare i sitt hode hvor hun tildeler alle meninger og alt, og setter seg selv i sentrum av alt. Men spør henne im å virkelig stille opp og gjøre noe utenom det hun "føler", nei det er vanskelig. 

Rar ting uansett å kalle seg selv for empat eller høysensitiv. Selvsentrert er bedre ord. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rar ting uansett å kalle seg selv for empat eller høysensitiv. Selvsentrert er bedre ord. 

Ja, i allefall i min venninnes tilfelle. Det verste jeg har hørt henne si var da vi fikk vite at en felles bekjent hadde tatt sekvmord, hun ble helt fra seg og sa "tenk det kunne vært meg, jeg kunne bare dødd og gitt opp jeg og". En ung mor tok selvmord og etterlot mann og et barn, og det verste for enpaten var at det kunne vært henne.. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

haha, de jeg har vært borti som beskriver seg selv som empater eller ekstra sensitive, er i grunn mest selvsentrerte og smått narsissistiske. De mener de selv oppfatter andre helt riktig, mens alle andre misforstår dem selv...  

Anonymkode: 2458e...b14

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke helt uvanlig at de som til stadighet sier de er så snille, og empatiske og rause, egentlig ikke er det i det hele tatt..

Snille folk pleier vanligvis ikke å gå rundt å si de er snille. De bare er det ..

• Nyttig 4
Skrevet

Tipper du er relativt normal. De aller fleste er empatiske i enkelte settinger og mer ego i andre. Dette er vel en typisk drikkelek hvor folk overdriver en del. Du er sikkert ikke narsissist, men heller ikke noen empat. 

Anonymkode: 31651...80f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 10.07):

Mange som kaller seg høysensitiv er egentlig på spekteret. :) 

Anonymkode: 243c7...a29

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange som kaller seg høysensitiv er egentlig på spekteret. :) 

Anonymkode: 243c7...a29

Merkelappen høysensitiv er en uting, og mange har fått den for å være litt sjenerte eller mer sensitive enn andre barn i tidlig barndom (noe de fleste vokser av seg). Sammenligning av småbarn er en uting. 

Anonymkode: 31651...80f

Skrevet

Det er vel den mest "enpatiske" venninen min jeg mistenker mest for å ha slike trekk. "Stakkars deg" og bla bla...der hun kanskje trekker litt oppmerksomhet mot seg selv og soler seg i glansen av å bry seg. Hun elsker at andre ser på henne på en slik måte, og jeg tror ikke at ser denne oppmerksomhetstrangen hos seg selv. 

Men for all del: Vi er glad i henne som hun er. Men jeg ville ikke ha vært mannen hennes...for å si det slik. 😄

Anonymkode: eda5a...370

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel den mest "enpatiske" venninen min jeg mistenker mest for å ha slike trekk. "Stakkars deg" og bla bla...der hun kanskje trekker litt oppmerksomhet mot seg selv og soler seg i glansen av å bry seg. Hun elsker at andre ser på henne på en slik måte, og jeg tror ikke at ser denne oppmerksomhetstrangen hos seg selv. 

Men for all del: Vi er glad i henne som hun er. Men jeg ville ikke ha vært mannen hennes...for å si det slik. 😄

Hva om hun bare bryr seg? 

Å det å trekke oppmerksomhet mot segselv, du er klar over at kommunikasjon skal være toveis? Begynner å bli rimelig lei av å være folk sin psykolog, støtte dem, spørre dem oppfølgingsspørsmål hvor de aldri spørr tilbake. Hender jeg nevner ting selv, å da er det liksom ille. 2 timer pluss med bare prat om dem, også skulle de liksom syns det var sååå ille å høre 3 settinger om mitt liv.

Vet jeg ikke er veninnen din, men det finns folk som faktisk bryr seg. Du burde prøve det.

Anonymkode: 40ceb...adc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva om hun bare bryr seg? 

Å det å trekke oppmerksomhet mot segselv, du er klar over at kommunikasjon skal være toveis? Begynner å bli rimelig lei av å være folk sin psykolog, støtte dem, spørre dem oppfølgingsspørsmål hvor de aldri spørr tilbake. Hender jeg nevner ting selv, å da er det liksom ille. 2 timer pluss med bare prat om dem, også skulle de liksom syns det var sååå ille å høre 3 settinger om mitt liv.

Vet jeg ikke er veninnen din, men det finns folk som faktisk bryr seg. Du burde prøve det.

Anonymkode: 40ceb...adc

Nå sitter jeg ikke og utleverer meg selv i to timer og bruker venninner som psykolog. 

Jeg sier bare at du kan være empatisk og ha trekk som er narsissistisk.

Det høres ut som om du føler deg truffet? 

Skrevet

Stemmer litt med hvordan jeg oppfatter enkelte også. Tror de ser andre men er mest fokusert på seg selv og hvordan andre ikke ser dem på samme måte de ser andre.

De er empatiske mot Trine, men overser (uten å være klar over det selv) Gry og Marit, men forventer at alle i vennegruppen skal ta inn over seg hva de selv sliter med.

Anonymkode: 539bf...4d2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...