Gå til innhold

stekt ris

Gjest Gjest_klara_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_klara_*
Skrevet

Hei hei..

Noen som har en god oppskrift på stekt ris med kylling,som blir meste mulig lik den man får på kinaresttaurant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stekt ris fra kinesiske restauranter kan vel være veldig forskjellig. Her er i allefall en oppskrift, du trenger ca 1 dl hver av grønnsaker, kylling og ris per person. Stek de grønnsakene du måtte ønske (erter, løk, hvitløk, paprika, sopp, vårløk, gulrøtter, babymais) sammen med kyllingfilet i biter (evt ferdigggrillet kylling i biter). Rør inn ferdigkokt ris og smak til med soyasaus, stek til alt er gjennomvarmt. Visp 2-3 egg sammen og rør inn. Rør til eggene er stekt i småbiter.

Skrevet

Hei, jeg er eksperten på området (selvutnevnt så klart). Jeg bruker bogskinke, syns det gir best smak. Du kan så klart bruke det kjøttet du vil.

Først koker du opp ris. Uncle Bens basmati ris er å anbefale. Kok 1 dl til en porsjon, da blir du mett altså. 1 dl ris, 2 dl vann :D

I mens lager du eggerøre. Jeg liker mye egg. Ta 2-3 til en porsjon. Knus eggene over varm panne, bruk en visp til å røre sammen alt til det størkner. Krydre med salt, pepper osv.

Så setter jeg av eggerøren og hakker opp løk og skinke. Har frosne amerikanske grønnsaker oppi pannen i mens, som får tint seg mens jeg hakker i vei.

Så kommer løken, lar den brune seg litt i pannen. Videre tar jeg skinken, den trenger bare å bli varm i grunn, så jeg steker ikke den lenge.

Så hiver jeg risen oppi pannen, og velter alt godt sammen. Nå tar jeg salt, pepper, grillkrydder, litt sukker og soyasaus i. Litt chili i blant også.

Lar risen brune seg godt før jeg heller alt over på et fat. Nammmm..

Jeg har så klart ketchup på, for den aller beste smaken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...