AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 God kveld! Eller, god og god ... Jeg skulle inn på mobilbanken og betale en regning, og oppdaget plutselig at brukskontoen var tom. Klikket inn og så at det var trukket flere beløp med Apple pay. Da alt annet vi har er samsung, måtte det være gjort med ipaden min, som sønnen min på 9 år har lånt litt i det siste etter at nettbrettet hans har begynt å synge på siste verset. De første beløpene var større, og deretter mindre og mindre beløp frem til det siste på 6 kr etter at større beløp hadde blitt avvist. Heldigvis hadde jeg bare 650 kr på den kontoen, så han fikk ikke trekt mer enn det, men siden han gikk nedover i beløp frem til alt var trekt, ville han nok tatt alt uansett hvor mye som sto på kontoen ... Jeg spurte han selvsagt om det, og etter å ha nektet et par ganger, kastet han seg rundt halsen min og sa unnskyld imens han gråt. Pengene ble brukt på Robux (Roblox-penger). Han hadde sniktittet på koden min, brukt den til å legge inn sitt eget fingeravtrykk, og så brukt det til å betale ... Konsekvenser vi har gitt ham så langt er: - Han får aldri bruke min ipad mer. - Roblox-forbud frem til neste år (1. Januar). Evt lyving, regelbrudd, sniking og slikt frem til det vil medføre én måned ekstra for hvert regelbrudd. - Han må betale tilbake pengene han stjal, og alle arbeidsoppgaver som vanligvis er frivillige (han får penger hvis han gjør dem) må gjøres frem til det er nedbetalt. - Andre regler strammes inn - minst én lekse må være gjort før skjermtid hver dag frem til leksene er ferdig (vanligvis har vi bare regler om at han får ekstra skjermtid utifra hvor tidlig i uka leksene er ferdige), og rommet må være ryddig innen fredag, og fra fredag er det ikke noe skjerm uten at rommet er ryddig. Jeg forsøkte å snakke med ham før leggetid i kveld, men jeg føler ikke at han har forstått alvoret ... Han nektet blant annet å kalle det stjeling - argumentene for det var at det var familiens penger, og dermed kunne det ikke være stjeling, pluss at han hadde brukt pengene med en gang ... Tenker det er mest unnskyldninger han finner på fordi det er vanskelig å innrømme å ha stjålet, men synes det er viktig at han setter ord på hva han har gjort. Jeg sa vi kunne ringe politiet og spørre om de mente det var stjeling, men det var det verste jeg kunne gjøre, og det ville uansett ikke overbevise ham ... 🙄 Han synes også straffen var for streng - jeg synes heller den var for mild ... Noen som har noen tanker? Noe jeg kan si eller gjøre så han forstår alvoret? Noen flere gode konsekvenser? Bare erfaringer og/eller gode ord? Vet at mange barn gjør dette, og det er ofte snakk om høyere summer, men synes det er viktig å ta dette skikkelig første gangen så han ikke gjør det eller lignende ting igjen ... Anonymkode: 65bf4...dc3 1
Mandagsunge Skrevet 8. november 2023 #2 Skrevet 8. november 2023 Har han fått/brukt robux før? Er heilt einig i straffa og sånn, og vil gjette at argumenta er eit forsøk på å lette eiga skam over noko han visste var både regelbrot og moralsk galt. Men viss han ikkje har brukt det før, men hadde så lyst på det at han likavel gjorde noko som fekk han til å føle seg så kjip, så ville eg - etter endt straff, sjølvsagt - ha latt ham bruke eigne pengar på å kjøpe det. Sjølvsagt med den konsekvens at det da blir mindre pengar på eventuelt anna morro.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #3 Skrevet 8. november 2023 Jeg er enig med sønnen din. Litt vel strengt. Lekser før skjermtid er alltid lurt pluss å betale tilbake noe i form av oppgaver, men aldri mer ipaden din og forbud fra spiller litt i overkant. Han er såpass stor at han nok skjønner at det han er gjort er galt, men barn skyver det ofte litt unna fordi det er vondt og de får dårlig samvittighet. Anonymkode: f017f...a4b 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #4 Skrevet 8. november 2023 Kjipt den :/ min kjøpte juveler i Clash of Clans til 2800 da han var på den alderen. Vi ler litt av det nå i ettertid, for nå er han 20 og synes det er for dyrt å kjøpe hvitost å ha i kjøleskapet på studenthybelen🤣 Tror veldig mange er innom denne problematikken, og lærer den harde veien at man ikke legger inn kortet på elektroniske duppeditter som barna bruker. Anonymkode: 1305e...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #5 Skrevet 8. november 2023 Oi! Datteren min gjorde det samme da hun var 8.. Da med Go Super Model.. Tok litt tid før jeg merket det, for ungen var smaaart! Hadde memorisert alle tallene på kortet mitt, og shoppa i vei. En 20-kroning her og en 20-kroning der merket jeg ikke, men den dagen kortet ble avvist, ble hun busta! Husker ikke hva straffen ble, men herregud for en morsom historie å dra fram nå! Blei «svindla» av 8-åringen, liksom! Skjønner reaksjonen din, syns kanskje det var liiiiit strengt. PS: datteren min er i dag lovlydig og velutdannet- det gikk bra! 😁 Anonymkode: aa16d...211
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #6 Skrevet 8. november 2023 må le litt. Syns dog straffen er litt vel streng. Roblox er veldig viktig for barna i den alderen og de har vennene sine innpå der også, så å ikke få røre Roblox før etter nyttår var ekstremt. Anonymkode: 80b8c...f44
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #7 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er enig med sønnen din. Litt vel strengt. Lekser før skjermtid er alltid lurt pluss å betale tilbake noe i form av oppgaver, men aldri mer ipaden din og forbud fra spiller litt i overkant. Han er såpass stor at han nok skjønner at det han er gjort er galt, men barn skyver det ofte litt unna fordi det er vondt og de får dårlig samvittighet. Anonymkode: f017f...a4b Tuller du? Jeg synes straffen var alt for mild. Hadde ikke gitt ungen noe som koster penger ut over primær-behov i lange tider. Inkludert ekstra god litt dyr mat, kino, og kun fått symbolsk julegave, og begrunnet det med at annet har vi ikke råd til siden du stjal familiens penger. Spesielt siden han ikke engang vil innrømme at han stjal. Veldig alvorlig forseelse, og han måttet jobbe hardt og lenge for å gjenvinne min tillit. Å ikke få spille mer på to måneder er ingenting. Han får fortsatt massivt med skjermtid, og at han ikke lenger får bruke din eller mannens ipad eller telefon igjen noengang er jo en selvfølge. Hadde også begynt å gjemme kortholderen min for dette barnet. Anonymkode: e7351...155 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #8 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): God kveld! Eller, god og god ... Jeg skulle inn på mobilbanken og betale en regning, og oppdaget plutselig at brukskontoen var tom. Klikket inn og så at det var trukket flere beløp med Apple pay. Da alt annet vi har er samsung, måtte det være gjort med ipaden min, som sønnen min på 9 år har lånt litt i det siste etter at nettbrettet hans har begynt å synge på siste verset. De første beløpene var større, og deretter mindre og mindre beløp frem til det siste på 6 kr etter at større beløp hadde blitt avvist. Heldigvis hadde jeg bare 650 kr på den kontoen, så han fikk ikke trekt mer enn det, men siden han gikk nedover i beløp frem til alt var trekt, ville han nok tatt alt uansett hvor mye som sto på kontoen ... Jeg spurte han selvsagt om det, og etter å ha nektet et par ganger, kastet han seg rundt halsen min og sa unnskyld imens han gråt. Pengene ble brukt på Robux (Roblox-penger). Han hadde sniktittet på koden min, brukt den til å legge inn sitt eget fingeravtrykk, og så brukt det til å betale ... Konsekvenser vi har gitt ham så langt er: - Han får aldri bruke min ipad mer. - Roblox-forbud frem til neste år (1. Januar). Evt lyving, regelbrudd, sniking og slikt frem til det vil medføre én måned ekstra for hvert regelbrudd. - Han må betale tilbake pengene han stjal, og alle arbeidsoppgaver som vanligvis er frivillige (han får penger hvis han gjør dem) må gjøres frem til det er nedbetalt. - Andre regler strammes inn - minst én lekse må være gjort før skjermtid hver dag frem til leksene er ferdig (vanligvis har vi bare regler om at han får ekstra skjermtid utifra hvor tidlig i uka leksene er ferdige), og rommet må være ryddig innen fredag, og fra fredag er det ikke noe skjerm uten at rommet er ryddig. Jeg forsøkte å snakke med ham før leggetid i kveld, men jeg føler ikke at han har forstått alvoret ... Han nektet blant annet å kalle det stjeling - argumentene for det var at det var familiens penger, og dermed kunne det ikke være stjeling, pluss at han hadde brukt pengene med en gang ... Tenker det er mest unnskyldninger han finner på fordi det er vanskelig å innrømme å ha stjålet, men synes det er viktig at han setter ord på hva han har gjort. Jeg sa vi kunne ringe politiet og spørre om de mente det var stjeling, men det var det verste jeg kunne gjøre, og det ville uansett ikke overbevise ham ... 🙄 Han synes også straffen var for streng - jeg synes heller den var for mild ... Noen som har noen tanker? Noe jeg kan si eller gjøre så han forstår alvoret? Noen flere gode konsekvenser? Bare erfaringer og/eller gode ord? Vet at mange barn gjør dette, og det er ofte snakk om høyere summer, men synes det er viktig å ta dette skikkelig første gangen så han ikke gjør det eller lignende ting igjen ... Anonymkode: 65bf4...dc3 Hei! Skjønner at det er fortvilende når barnet har brukt penger uten lov, men jeg synes straffen er altfor streng. Han er tross alt ikke mer enn 9 år. Og husk, konsekvensene skal alltid stå i samsvar med handlingen. ikke bruk lekser som en straff, det kan gi han et negativt forhold til lekser. Prat om dette, helt til han forstår alvoret. Ikke bruk av iPad en god stund er forståelig, men ellers synes jeg at konsekvensene dere gir er for store i forhold til hva han har gjort. Han er ikke en tenåring, han er 9! år. Anonymkode: bb807...c34
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #9 Skrevet 8. november 2023 Du vet du kan ta kontakt med Apple pay å få pengene tilbake. I Google play er det til og med egen knapp for å be om refusjon på hvert kjøp. Når andre har brukt ditt kort ol har du rett på refusjon. Anonymkode: 8c4cb...ef6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #10 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): God kveld! Eller, god og god ... Jeg skulle inn på mobilbanken og betale en regning, og oppdaget plutselig at brukskontoen var tom. Klikket inn og så at det var trukket flere beløp med Apple pay. Da alt annet vi har er samsung, måtte det være gjort med ipaden min, som sønnen min på 9 år har lånt litt i det siste etter at nettbrettet hans har begynt å synge på siste verset. De første beløpene var større, og deretter mindre og mindre beløp frem til det siste på 6 kr etter at større beløp hadde blitt avvist. Heldigvis hadde jeg bare 650 kr på den kontoen, så han fikk ikke trekt mer enn det, men siden han gikk nedover i beløp frem til alt var trekt, ville han nok tatt alt uansett hvor mye som sto på kontoen ... Jeg spurte han selvsagt om det, og etter å ha nektet et par ganger, kastet han seg rundt halsen min og sa unnskyld imens han gråt. Pengene ble brukt på Robux (Roblox-penger). Han hadde sniktittet på koden min, brukt den til å legge inn sitt eget fingeravtrykk, og så brukt det til å betale ... Konsekvenser vi har gitt ham så langt er: - Han får aldri bruke min ipad mer. - Roblox-forbud frem til neste år (1. Januar). Evt lyving, regelbrudd, sniking og slikt frem til det vil medføre én måned ekstra for hvert regelbrudd. - Han må betale tilbake pengene han stjal, og alle arbeidsoppgaver som vanligvis er frivillige (han får penger hvis han gjør dem) må gjøres frem til det er nedbetalt. - Andre regler strammes inn - minst én lekse må være gjort før skjermtid hver dag frem til leksene er ferdig (vanligvis har vi bare regler om at han får ekstra skjermtid utifra hvor tidlig i uka leksene er ferdige), og rommet må være ryddig innen fredag, og fra fredag er det ikke noe skjerm uten at rommet er ryddig. Jeg forsøkte å snakke med ham før leggetid i kveld, men jeg føler ikke at han har forstått alvoret ... Han nektet blant annet å kalle det stjeling - argumentene for det var at det var familiens penger, og dermed kunne det ikke være stjeling, pluss at han hadde brukt pengene med en gang ... Tenker det er mest unnskyldninger han finner på fordi det er vanskelig å innrømme å ha stjålet, men synes det er viktig at han setter ord på hva han har gjort. Jeg sa vi kunne ringe politiet og spørre om de mente det var stjeling, men det var det verste jeg kunne gjøre, og det ville uansett ikke overbevise ham ... 🙄 Han synes også straffen var for streng - jeg synes heller den var for mild ... Noen som har noen tanker? Noe jeg kan si eller gjøre så han forstår alvoret? Noen flere gode konsekvenser? Bare erfaringer og/eller gode ord? Vet at mange barn gjør dette, og det er ofte snakk om høyere summer, men synes det er viktig å ta dette skikkelig første gangen så han ikke gjør det eller lignende ting igjen ... Anonymkode: 65bf4...dc3 Jeg syns absolutt ikke at straffen er for streng - heller for mild ja.. Her hadde all elektronikk og skjerm (tlf, pc, nettbrett, switch, andre spill konsoller) blitt inndratt på ubestemt tid, PC kun tillatt å bruke i forbindelse med eventuelle lekser, pengene måtte bli betalt tilbake ved å gjøre gjøremål ja, eventuelt deler betalt med eventuelle sparepenger. Er det strengt? Ja.. Men jeg skal heller slå ned på stjeling og slike ting hardt en gang, og håpe de lærer.. Enn å måtte gjøre det flere ganger.. Ingen barn tar skade av slike konsekvenser. Det at han ikke får spille er en selvfølge. Samme med tilbakebetaling av pengene. Han har ikke gjort det med "ett uhell".. Han har planlagt det ved å se koden, legge inn sitt fingeravtrykk og det for min del er egentlig verre enn selve bruken av pengene. I forhold til at han ikke virker å forstå eller ville forstå at dette er stjeling så ville jeg prøvd å finne en måte i tiden som kommer og få frem dette på et vis. Ut over det syns jeg konsekvensene han har fått er bra jeg altså. Anonymkode: 48c3a...47d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå