Gå til innhold

Må alltid være høylytt med adhd barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn med adhd, hun hører aldri etter. Er som at jeg ikke eksisterer og at alt jeg sier er tull. Må alltid helt eller delvis heve stemmen for at hun skal høre etter/få med seg at jeg er seriøs. Hva gjør jeg galt? Hvorfor har det blitt sånn her? 

Anonymkode: a9d09...34e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha blikk kontakt og snakk rolig og direkte, det bruker hjelpe her

Anonymkode: 12606...498

• Nyttig 6
Skrevet

Hva driver hun med når du ikke får kontakt? Barn med Adhd har en tendens til å hyperfokusere på ting de driver med, og da er de helt i sin egen verden. I tillegg blir de enda lettere skjermavhengige enn andre. 

Jeg går helt bort til mitt barn, plasserer meg i øyehøyde og tar fysisk på barnet, enten på armen eller på kinnet, og sørger for å få oppmerksomheten før jeg snakker. 

Som voksen med adhd, vet jeg at de ikke gjør det med vilje, de hører faktisk ikke at vi snakker til dem hvis de hyperfokuserer. 

Mitt barn får heller ikke smarttelefon selv om de fleste rundt har, og vi har ekstremt begrenset skjermtid. 

Anonymkode: 88a29...342

• Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har ett barn med adhd, hun hører aldri etter. Er som at jeg ikke eksisterer og at alt jeg sier er tull. Må alltid helt eller delvis heve stemmen for at hun skal høre etter/få med seg at jeg er seriøs. Hva gjør jeg galt? Hvorfor har det blitt sånn her? 

Her må du sette deg godt inn i hvordan adhd fungerer generelt og sette det i sammenheng med ditt varn. Da alle med adhd er helt forskjellige.  

Når ditt barn er optatt med noe, så har man lett det som kalles hyperfokus.  Eller bare generelt tenker på alt mulig. Når du da skal ha oppmerksomhet,  så tar det litt tid å komme ut av tankerekken eller hyperfokusen. Så det verste du gjør med en med adhd er å rope gra et annet sted i huset, komme brått på og snakke før du har oppmerksomheten. 

Det du gjør er å gå bort til barnet, si navnet,  vent litt til barnet ser på deg. Først da kan du si noe. Hvis det ikke går, si navnet, ingen respons, da går du bort å tar på armen  til barnet ditt og sier navnet pånytt. Snakk når du har kontakt.

Du skal gi klare tydelig og korte beskjeder. Å si rydd rommet ditt kan bli for abstrakt. Og helt umulig oppgave. Si heller,  rydd opp blyanene dine. Og en og en gruppe ting som skal ryddes. På en hyggelig måte. Putter du inn irritasjon i beskjedene, da vil ungen trekke seg unna. Pga en hverdag med adhd generelt består av at alle blir sinte eller irriterte på dem. Og da trekker de seg automatisk vekk. Gi en og en beskjed,  til ting går litt av seg selv. 

Kaster ungen fra seg jakka i gangen og skoene i en haug. Si heng opp jaka di, sett skoene på plass. Ikke si rydd opp etter deg i gangen. 

Anonymkode: 93732...540

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Har selv barn med adhd og sier meg helt enig i rådene her, however: rådene er ikke en fasit og virker ikke hver gang.. så å skulle unngå å heve stemmen etter femte gangen du sier noe er vel ikke til å unngå ..

Anonymkode: da95e...09b

Skrevet

Det handler ikke om at du ikke eksisterer for henne eller at hun ikke vil høre, hun har nok "bare" litt problemer med å oppfatte det som blir sagt, forsinkede inntrykk osv.

Anbefaler deg å få oppmerksomheten hennes først, og da ikke ved å snakke eller rope til henne, men fysisk gå bort til henne, gjerne ta henne på armen og sørg for at hun har fokus på deg og det du sier. Si f.eks at du skal si en viktig beskjed så hun må pause det hun holder på med. Korte beskjeder med presis info er kjempeviktig, om du gir lange forklaringer tipper jeg hun faller helt ut og får med seg ca 1/3.

Du gjør neppe noe galt, men det er sånn fordi hjernen hennes ganske enkelt (men å så vanskelig...) rett og slett fungerer annerledes. Har du fått noe veiledning gjennom bup? Vi har fått tilbud om adhd-kurs for foreldre/pårørende, kanskje det er noe å etterlyse?

Ellers anbefaler jeg deg bare å søke etter masse informasjon om barn og adhd, og jenter og adhd. Symptomer hos jenter er ofte helt annerledes enn hos gutter, noe som også kan være å ta i betraktning. Bruk tid på å utdanne deg selv slik at du bedre kan hjelpe barnet ditt. Det er en prosess, men det hjelper å lese masse om det. Har fått meg ørten aha-opplevelser, men det er befriende å endelig se sammenhengen og forstå hvorfor ting har vært som de har vært.

• Nyttig 2
Skrevet

Får barnet medikamenter? 

Mitt barn fikk adhd diagnosen for 3 uker siden, hun er ikke høylydt, men indre uro. 

Anonymkode: bfdf4...ce2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2023 den 21.17):

Nei må man ikke. Vi hever aldri stemmen. Du må nok lese deg opp og søke veiledning. Og vi kaller heller ikke barnet adhd barn,men barn med adhd.

Anonymkode: 30882...3d6

• Nyttig 1
Skrevet

Det hjelper masse at disse overskuddsbarna får kommet seg ut i naturen, leke og rope og være i fri utfoldelse. De passer ikke til å sitte sammenkrøpet med lego og perlebrett hele dagen. Jeg har 2 gutter med adhd; en av dem uoppmerksom type og den andre "vanlig" type, og de har det helt strålende utendørs. Da blir de kvitt mye rastløshet i kroppen, som gjør at de klarer å ta i mot beskjeder på en bedre måte. De responderer også svært godt på forutsigbarhet, rutiner og regler.

Anonymkode: 6ba53...aca

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hjelper masse at disse overskuddsbarna får kommet seg ut i naturen, leke og rope og være i fri utfoldelse. De passer ikke til å sitte sammenkrøpet med lego og perlebrett hele dagen. Jeg har 2 gutter med adhd; en av dem uoppmerksom type og den andre "vanlig" type, og de har det helt strålende utendørs. Da blir de kvitt mye rastløshet i kroppen, som gjør at de klarer å ta i mot beskjeder på en bedre måte. De responderer også svært godt på forutsigbarhet, rutiner og regler.

Anonymkode: 6ba53...aca

Jeg har gutt med adhd, leker med Lego og perlebrett hver dag, ikke gira på uteleker. Barn med adhd er like ulike som alle andre barn..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Verken rolige beskjeder eller roping fungerer her 🙈

Anonymkode: 7838c...92f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2023 den 21.17):

Det er du som kommuniserer feil med barnet. 

Anonymkode: bc2d9...65c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 15.52):

Jeg har gutt med adhd, leker med Lego og perlebrett hver dag, ikke gira på uteleker. Barn med adhd er like ulike som alle andre barn..

same! Adhd-gutt. Lego er livet. 

Skrevet

Selvsagt må man ikke alltid være høylydt med barn med adhd. 

Barnet ignorerer deg mest sannsynlig ikke med vilje. Barn med adhd kan ha hyperfokus, og være så fokusert at de rett og slett ikke hører. 

Du må gå bort til barnet, sette deg på huk så du er på deres nivå, ta på dem, og få kontakt, før du gir beskjed. Du trenger ikke rope.. 

Jeg har også adhd + autisme, og altså, når jeg er i Sonen, så reagerer jeg ikke om folk roper engang. 

Anonymkode: 8e4fc...665

• Nyttig 1
Skrevet

Riktige medisiner funker sikkert også

Anonymkode: b8739...1fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Riktige medisiner funker sikkert også

Anonymkode: b8739...1fb

Riktige medisiner fordi mor ikke har lært seg å kommunisere med barnet sitt?

All ADHD-medisin har ekstremt mye bivirkninger. Sentralstimulerende, det skal faktisk 1. stoppes en gang i året for å se om man ikke trenger det lenger. 2. kombineres med samtaleterapi

Ingen av disse tingene gjøres! Hadde aldri gitt ADHD-barnet mitt medisin.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...