Gå til innhold

Dere som har 2 års aldersforskjell mellom søsken - ville dere valgt det på nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn, og ønsker oss ett til, relativt tett i alder.

Med første klaffet det på første forsøk, og vi håper det skal gå like enkelt denne gang, selv om vi er klar over at det er det ingen garanti for. På ønskelisten er 2 års aldersforskjell, men vi ønsker heller ikke å slite oss ut.

Dere som har 2 års aldersforskjell! Hvis dere kunne tryller, ville dere ha ventet til 2,5 hvis dere skulle gjort det på nytt? Er det lettere når det er 30 måneder og ikke 24/25 måneders forskjell?

Til info, barnet vi har, er en jente, middels krevende og en ekte mammadalt.

På forhånd - tusen takk til alle som deler erfaring 🤗

Anonymkode: 4fbac...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ha ventet…

Anonymkode: e5fb6...638

Skrevet

To tette blir mye jobb i starten. Jeg syns det var tøft og forsto ikke hva vi hadde gjort. Nå er de 10 og 12. Helt siden de var små har de hengt i lag og vært svært knyttet til hverandre. Det har lettet utrolig mye for oss foreldre at de har hatt så mye glede av hverandre.  Nå som de er større, ønsker de litt mer avstand til hverandre, som også er normalt. Jeg ville uten tvil gjort det samme igjen. Jeg vil også si at barnas personlighet er like avgjørende som aldersforskjellen. Det er ikke alt man kan planlegge. 

Anonymkode: 3a232...d0d

• Liker 3
Skrevet

Jeg har 4 barn. 1,2 og 14 og 17.

3 år var aaaaaakkurat innafor, 4 år hadde vært perfekt.

1 år mellomrom er helt krise og jeg vil direkte fraråde folk det.

Derav, 2 år er for tett i min erfaring.

Anonymkode: b7a6e...339

• Liker 6
Skrevet

Har akkurat tomme mellom mine, helt uproblematisk. Ville gjort det samme igjen. Tenker ikke at det er spesielt tett egentlig. 

Anonymkode: 02ac9...5ae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har akkurat tomme mellom mine, helt uproblematisk. Ville gjort det samme igjen. Tenker ikke at det er spesielt tett egentlig. 

To år, ikke tomme.

Skrevet

Ville kanskje hatt mindre enn to år 😛

• Liker 4
Skrevet

Har to jenter med 26 mnd i mellom. Det gikk i ett de første årene🤪, men fra de ble ca 2 og 4 år  har de hatt stor glede av hverandre.. en del krangling og rivalisering innimellom, men dette oppstår vel uansett aldersforskjell.

Greit å bli ferdig med småvarnsperioden syns jeg.. å leve med kaos i et par år går fint❤️

Anonymkode: 5b125...3ae

• Liker 1
Skrevet

Nei. Eldste var veldig sår og for liten til å ha en god kommunikasjon med. Mellom nr to og tre var det 3 1/2 år og det var mye bedre. 

Anonymkode: 49e03...959

Skrevet

Har tre barn.  2, 3 og 5 år mellom de. Alle avstandene har sine fordeler og ulemper. 

Anonymkode: f9c72...725

Skrevet

Jeg fikk tre barn iløpet av 2 år 3mnd, det er definitivt for tett. Kjenner særlig på det nå som de er tenåringer…

Anonymkode: 90295...d6d

• Liker 2
Skrevet

Har 2 år mellom mine tre yngste barn. Ville aldri valgt det annerledes. Det skal sies at alle tre var enkle babyer og enkle småbarn, så det var null stress. Nr 1 derimot var superkrevende og det var en god grunn til at vi ventet 7 år med søsken for å si det sånn. Hadde han kommet en annen plass i rekken hadde idyllen i stedet vært et mareritt😅

Anonymkode: 64f9f...ed8

Skrevet

Har flere venninner som har ca. samme avstand, og det virker veldig tøft, for å være ærlig. Men! Det kunne jo det jo ha vært uansett.

Det jeg syntes høres ekstra vanskelig ut som mor må være den følelsen av å «svikte» den første, som fortsatt er veldig liten og sår.
I tillegg virker det som at man føler at man går glipp av en del med nr.1 - siden det skjer veldig mye, men man hovedsakelig må passe på ny baby. 

Anonymkode: e131a...fa9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har to jenter med 26 mnd i mellom. Det gikk i ett de første årene🤪, men fra de ble ca 2 og 4 år  har de hatt stor glede av hverandre.. en del krangling og rivalisering innimellom, men dette oppstår vel uansett aldersforskjell.

Greit å bli ferdig med småvarnsperioden syns jeg.. å leve med kaos i et par år går fint❤️

Akkurat slik er det vi ser for oss at det kommer til å bli 😅. Fikk dere «nytet» småbarnsperioden midt oppi kaoset 🌪️🌪️🌪️

Jeg synes det er middels slitsomt med den ene vi har, men nyter og koser meg hvert minutt 🙂 

TS

Skrevet

Jeg fikk to så tette, passet fint for oss, har 2 som det var nesten 3 år i mellom også, var ikke dem store forskjellen

Anonymkode: 355ef...d9d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har flere venninner som har ca. samme avstand, og det virker veldig tøft, for å være ærlig. Men! Det kunne jo det jo ha vært uansett.

Det jeg syntes høres ekstra vanskelig ut som mor må være den følelsen av å «svikte» den første, som fortsatt er veldig liten og sår.
I tillegg virker det som at man føler at man går glipp av en del med nr.1 - siden det skjer veldig mye, men man hovedsakelig må passe på ny baby. 

Anonymkode: e131a...fa9

Jeg forstår akkurat hva du skriver og har 100% de samme tankene. 

Men samtidig tenker jeg at med 2 års mellomrom vil de forhåpentligvis ha mye glede i hverandre, samt som det på sikt vil være enklere for oss som familie å finne på ting som alle vil like. Det at jeg ønsker å «nyte» barn nummer 1, er mer for min egen egoisme. 

TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Akkurat slik er det vi ser for oss at det kommer til å bli 😅. Fikk dere «nytet» småbarnsperioden midt oppi kaoset 🌪️🌪️🌪️

Jeg synes det er middels slitsomt med den ene vi har, men nyter og koser meg hvert minutt 🙂 

TS

Ja, vi koste oss innimellom, selv med våkenetter og trassalder🥰🥰... små øyeblikk av hverdagsmagi dukker alltid opp.. ❤️ Det er viktig at du og din partner er et godt team, er rause og aksepterer omstendighetene. Vi hadde minimalt med barnevakt og hjelp sånn ellers, men vi greide det på et vis likevel. 

Skrevet

Har to med 18mnd mellomrom. Og da jeg så hvordan toårstrassen utarta seg var jeg veldig glad for at det ikke kom et søsken da.. 

nå vil det bli 2,5 år mellom barn 2 og 3, og det er jeg noe mer skeptisk til

Anonymkode: bfffe...453

Skrevet

Vi har 13 mnd mellom storebror å lillesøster. Nå er storebror kun far sin sønn, men bor fast hos oss. Å helt ærlig er det mye lettere med begge to, ja det er litt krangling og sjalusi innimellom. Likevell har de så stor glede av hverandre, passer på å leker mye sammen. Det største problemet er legging om vi bare er en voksen i det tidsrommet, ellers er jeg veldig glad de har hverandre

Anonymkode: 03134...97b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk to så tette, passet fint for oss, har 2 som det var nesten 3 år i mellom også, var ikke dem store forskjellen

Anonymkode: 355ef...d9d

Takk 🤗 min er 15 mnd. Har ingen erfaring med 2 - 3åringer, og så for meg at det skulle være en radikal forskjell mellom en på 2 år og en på 2,5år. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...