AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 Hei. Ble ferdig med foreldrepermisjon i oktober og har jobbet i 3 uker. Nå er barnet blitt syk, typisk.... Har jeg rett på omsorgsdager? Betalt? Eller blir det sykt barn, uten lønn? Anonymkode: b9a56...cc1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #2 Skrevet 8. november 2023 Må nok jobbe 4 uker. Står iallfall det her: https://www.nav.no/arbeidsgiver/omsorgspenger#hvor-mange-arbeidsgiver Bor du med barnets far? Her har min mor passet barnet ved sykdom også. Anonymkode: b7e26...062
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #3 Skrevet 8. november 2023 Forresten, var foreldrepermisjonen betalt? Isåfall har du alle rettigheter, det likestilles jo med arbeid? Anonymkode: b7e26...062 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #4 Skrevet 8. november 2023 https://www.nav.no/omsorgspenger#hvem Anonymkode: b7e26...062
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #5 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må nok jobbe 4 uker. Står iallfall det her: https://www.nav.no/arbeidsgiver/omsorgspenger#hvor-mange-arbeidsgiver Bor du med barnets far? Her har min mor passet barnet ved sykdom også. Anonymkode: b7e26...062 Jepp, men han er borte relatert til jobb for øyeblikket..Besteforeldre bor ikke i nærheten desverre. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forresten, var foreldrepermisjonen betalt? Isåfall har du alle rettigheter, det likestilles jo med arbeid? Anonymkode: b7e26...062 Beklager, jeg har hatt permisjon også ferie i 5 uker rett etter permisjonen, så begynte i jobb 23.okt. Det glemte jeg helt. men ferie blir vel bare en forlengelse av permisjon, eller? Hva tror du? Anonymkode: b9a56...cc1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #6 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jepp, men han er borte relatert til jobb for øyeblikket..Besteforeldre bor ikke i nærheten desverre. Beklager, jeg har hatt permisjon også ferie i 5 uker rett etter permisjonen, så begynte i jobb 23.okt. Det glemte jeg helt. men ferie blir vel bare en forlengelse av permisjon, eller? Hva tror du? Anonymkode: b9a56...cc1 Ferie gir rettigheter på lik linje med jobb. Anonymkode: 77b4d...e19 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #7 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ferie gir rettigheter på lik linje med jobb. Anonymkode: 77b4d...e19 Så da har jeg rett på omsorgsdager allerede etter 3 uker? Anonymkode: b9a56...cc1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #8 Skrevet 8. november 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Så da har jeg rett på omsorgsdager allerede etter 3 uker? Anonymkode: b9a56...cc1 Ja hvis permisjonen var lønnet. Hvis permisjonen var ulønnet så må man ha gjenopptatt arbeidet med minst 1 dag før ferie om den skal telle for å få sykepengerettigheter osv iallfall. Men det kan være annerledes for omsorgspenger da. Men altså hvis det var lønnet perm er det ikke noe problem da tar du sykt-barn-dag og får lønn Anonymkode: b7e26...062
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #9 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ja hvis permisjonen var lønnet. Hvis permisjonen var ulønnet så må man ha gjenopptatt arbeidet med minst 1 dag før ferie om den skal telle for å få sykepengerettigheter osv iallfall. Men det kan være annerledes for omsorgspenger da. Men altså hvis det var lønnet perm er det ikke noe problem da tar du sykt-barn-dag og får lønn Anonymkode: b7e26...062 Var lønnet ja. Tusen takk for svar.😊 Anonymkode: b9a56...cc1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #10 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må nok jobbe 4 uker. Står iallfall det her: https://www.nav.no/arbeidsgiver/omsorgspenger#hvor-mange-arbeidsgiver Bor du med barnets far? Her har min mor passet barnet ved sykdom også. Anonymkode: b7e26...062 Man kan søke direkte til NAV om omsorgspenger, slik linken din sier, og har man vært i lønnet permisjon er regelen med 4 uker uansett ikke rekevant da lønnet permisjon ikke anses som opphold i arbeid Anonymkode: 8eae9...c9c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #11 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Ble ferdig med foreldrepermisjon i oktober og har jobbet i 3 uker. Nå er barnet blitt syk, typisk.... Har jeg rett på omsorgsdager? Betalt? Eller blir det sykt barn, uten lønn? Anonymkode: b9a56...cc1 Ja fordi foreldrepenger er likestilt med jobb Anonymkode: f78dc...345
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #12 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Var lønnet ja. Tusen takk for svar.😊 Anonymkode: b9a56...cc1 Ja da har du alle de samme rettigheter som alle andre som har vært på jobb hele den tiden du var i permisjon. Anonymkode: f78dc...345
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #13 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja da har du alle de samme rettigheter som alle andre som har vært på jobb hele den tiden du var i permisjon. Anonymkode: f78dc...345 Må omsorgsdagen søkes om på NAV? Anonymkode: b9a56...cc1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #14 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Man kan søke direkte til NAV om omsorgspenger, slik linken din sier, og har man vært i lønnet permisjon er regelen med 4 uker uansett ikke rekevant da lønnet permisjon ikke anses som opphold i arbeid Anonymkode: 8eae9...c9c Anonymkode: b9a56...cc1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #15 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Anonymkode: b9a56...cc1 Les resten av artikkelen. Fra arbeidsgiver er relevante ord her, man har fortsatt rett på omsorgsdager men kravet skal stilles til NAV. Man må ikke ha dokumentasjon fra NAV ved sykt barn før dag 3 eller 4, husker ikke i farta. For øvrig var dette en elendig henvisning da fyren bare repeterer det NAV selv skriver, når poenget skal være (bør være?) å forenkle lovskriftene slik at hvermannsen skal forstå - noe det åpenbart ikke var. Foreldrepermisjon er likestilt med arbeid i form av opptjening til rettigheter, men ikke hos arbeidsgiver. Også verdt å nevne at hvis man har 1 dag jobb mellom permisjon og ferie så vil ferien regnes med i opptjeningstiden på 4 uker. Ved direkte overgang fra foreldrepermisjon til ferie er det ikke med i opptjeningen. Anonymkode: cf131...19f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå