AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 Hvordan ser hverdagen din ut? Hvilke tilbud får personen fra det offentlige? Hvilke tekniske løsninger bruker du med tanke på spore opp den demente? Har du barnesikring i boligen i tilfelle de roter det til? Venninna mi bor hjemme hos faren, som har blitt dement. Hun har selv en funksjonshemming, så det å følge opp han tror jeg kan føles som en gigantisk oppgave. Hun har heldigvis søsken som kan hjelpe til, men de bor i en annen by:( Jeg har selv gamle foreldre, og gruer meg til den dagen de selv ikke kan ta hånd om seg selv. De har begge ordnet med fremtidsfullmakt, så den som ikke er dement kan få muligheten til å selge huset uten samtykke fra den andre. Anonymkode: 854bb...4b1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #2 Skrevet 8. november 2023 Personen jeg var pårørende til bodde alene hele tiden. Jeg besøkte noen ganger i uken, hjalp til med diverse, f.eks. handlelister, betale regninger og kjøre personen hit og dit. Først fikk hen hjemmehjelp og så hjemmesykepleie når det ble for vanskelig å holde styr på medisinene. Hjemmesykepleien hjalp til å lage frokost og kveldsmat og tilbød drikke. Varme middager fikk hen levert på døren, dette var et opplegg som kommunen hadde. Når hen bodde hjemme og hadde hjemmesykepleie hadde personen trygghetsalarm og komfyrvakt. Vi brukte ikke noen tekniske løsninger utover dette, pluss en telefon som var enkel å betjene og overvåkningskamera i oppkjørselen. Etterhvert som personen ble sykere søkte vi om omsorgsbolig og hen flyttet dit. Det var ikke så fysisk slitsomt slik vi hadde det, men det var vondt psykisk å se at personen ble sykere, hadde det tidvis vondt og ikke lenger var seg selv. Anonymkode: 356c6...ebe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå