AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 Hei dere, Jeg leverte tilbake en valp til oppdretter for ca 2 år siden. Valpen var da et halvt år gammel. Etter valpen kom til meg, begynte valpen gradvis å klø mer og mer, sammen med håravfall og tilbakevendende ørebetennelse. Etter flere turer til veterinær, gikk vi til slutt til en veterinær som var spesialisert på hudsykdommer og allergi og basert på symptomer fikk vi diagnosen forallergi. Denne valpen skulle være en aktiv brukshund og vi valgte derfor å levere valpen tilbake til oppdretter. Det var vanskelig og kjip avgjørelse, men den ble tatt i samråd med veterinær, og vi har ikke angret. Hos oppdretter ble valpen etterhvert symptomfri etter behandling, jeg vet ikke i detaljer hva det ble behandlet for, da tonen med oppdretter ble litt dum. Det er jeg glad for, jeg ønsker hunden alt godt. Oppdretter har trent hunden og fått noen premier på den og vil nå avle på denne hunden. Det er annonsert planlagt parring, det ble delt på rasegruppe på Facebook. Jeg kjenner jeg ikke helt synes det er greit. Jeg er glad hunden har fungert og vært tilsynelatende symptomfri(sier tilsynelatende, da jeg ikke vet mer enn hva SoMe sier), men jeg hadde jo fått diagnose på hunden da jeg hadde den. Jeg kjenner flere som har hatt allergihunder og de sier de ikke unner ikke sin verste fiende det. Jeg vil jo ikke dette skal spre seg videre til avkom og flere skal få disse problemene. Hva burde jeg gjøre? Eller skal jeg la det ligge? Anonymkode: e154c...34e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #2 Skrevet 8. november 2023 Dette har jeg dessverre også vært borti av seriøse oppdrettere. Men grunnet noe annet. Gjaldt en annen type lidelse den visstnok skulle vært sjekket for. Viste seg at veterinæren oppdaget det i første del av valpens første levetid. Hunden ble levert tilbake. Ei venninne av meg opplevende også noe tilsvarende med en svært populær rase fra en anerkjent kennel, og ble rasende da hun så det ble avlet videre på hunden. Hun gikk faktisk så langt at hun anmeldte de. Er mange useriøse kennel/oppdrettere der ute, og at det er stamtavler og anerkjente hunder betyr veldig lite i den store sammenhengen. I dag kan hvem som helst avle på hunder. Noen har faktisk gått så langt at papirer forfalskes, og henter inn parringsdyr fra utlandet. Disse dyrene har dessverre blitt pengemaskiner mer enn noe annet. Ser jevnlig det dukker opp valper på finn og FB fra flere av disse og tenker mitt. Prisen går opp samtidig som kvaliteten går ned. Humbug. Anonymkode: 914b3...9a3 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #3 Skrevet 8. november 2023 Du tar kontakt med NKK og tar det derfra. Anonymkode: 3d996...584 1 2
Try2 Skrevet 8. november 2023 #4 Skrevet 8. november 2023 Useriøse oppdrettere skal rapporteres til Mattilsynet.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #5 Skrevet 8. november 2023 NKK heier dessverre på useriøse oppdrettere Anonymkode: a1f81...810 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): NKK heier dessverre på useriøse oppdrettere Anonymkode: a1f81...810 BS! Kan du dokumentere at avlen er useriøs, får disse konsekvenser. Alt fra avlssperre til utestengning. Slutt å spre feilinformasjon bare fordi du ikke liker nkk. Anonymkode: 3d996...584 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Skriv til NKK og be om tilbakemelding. Du kan jo også skrive direkte til administratorene av FB gruppa og fortelle det i tillegg, så kan de eventuelt sjekke med oppdretter mv. Anonymkode: 5429a...c40 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skriv til NKK og be om tilbakemelding. Du kan jo også skrive direkte til administratorene av FB gruppa og fortelle det i tillegg, så kan de eventuelt sjekke med oppdretter mv. Anonymkode: 5429a...c40 Altså be om tilbakemelding på om de har sjekket opp / hva oppdretter har sagt / sanksjonert e.l. Anonymkode: 5429a...c40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå