Gå til innhold

Drit lei jobben min. Hvordan kan jeg få sparken og slippe å si opp selv. (renholder)

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har søkt flere jobber som sesonghjelp nå til jul. lager og butikker. Har ikke skrevet at jeg er halvt ufør. Bare skriver at jeg ikke har mer jobb fordi firma ikke har mer jobb til meg. Jeg tror nemlig at jeg fint kan jobbe fulltid selv om jeg har adhd. Men jeg nprte søke om trygd for å få pengene til å gå rundt når mine aap penger gikk ut. Jeg hadde arbeidsavklaringspenger før jeg fikk jobben jeg har. Når jeg fikk jobben fikk jeg bare halv jobb og hadde derfor krav på halv aap. Etter noen år fikk jeg brev fra Nav om at de aap min skulle avsluttes. Så jeg ringte sjefen å spurte om fulltid men fikk ikke det. 

Da måtte jeg søke om halv ufør. Fordi jeg har en diagnose som har gjort at jeg har slitt på skole og utdanning så har jeg krav på det. Men jeg har bslfr å heller jobbe enn å ikke jobbe. Det er jo ingenting galt med min fysiske helse. 

Så derfor søkte jeg om 50% ung uføre og fikk det. Men jeg tror jeg ville klare å jobbe fulltid hvis jeg får normal arbeidstid og en jobb jeg liker.

Og derfor søker jeg jobb som sesonghjelp nå flere steder for å tjene litt ekstra mot jul, få mer å sette på CVen og bruke til å søke flere andre jobber og få err ben innafor og erfaring. Jeg bare håper jeg får noe respons etterhvert.

Anonymkode: 6002e...30b

Måtte søke trygd* men nei jeg nevner ikke noe om at jeg har halv ufør i mine søknader. Jeg tenker at det er unødvendig når jeg ikke har fysiske plager. Jeg har jo bare slitt på skolen men jeg kan fint jobbe i en butikk for det 

Skrevet

Blir du oppsagt har du fortsatt karantene før du kan få dagpenger. Du må bare fortsette å søke andre jobber. 

Anonymkode: 2092d...c1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir du oppsagt har du fortsatt karantene før du kan få dagpenger. Du må bare fortsette å søke andre jobber. 

Anonymkode: 2092d...c1b

Ja jeg har fått med meg det nå. Ikke vits å svare det samme som mange andre har skrevet allerede 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja jeg har fått med meg det nå. Ikke vits å svare det samme som mange andre har skrevet allerede 

Hva me en lagerjobb? Der kan du tjene grei lønn, kom deg inn på et grossistlager. Bor du på et lite sted bør du flytte for bedre muligheter.

Anonymkode: d41bf...fa7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva me en lagerjobb? Der kan du tjene grei lønn, kom deg inn på et grossistlager. Bor du på et lite sted bør du flytte for bedre muligheter.

Anonymkode: d41bf...fa7

Har som sagt søkt flere slike jobber. Men gir ikke opp enda. 

Skrevet
Fighter83 skrev (På 8.11.2023 den 20.34):

Om du har vært en del sykmeldt pga jobben og at det ikke fungerer jobbmessig så kan man fint si opp jobben. Si opp jobben uten å oppgi grunn (du vil ikke ha en dårlig referanse og det kan du jo få ved å oppgi grunnen). 

Få legen som du har fått sykmeldinger av til å skrive en dialogmelding/legeerklæring til Nav om at du av helsemessige grunner har måtte si opp jobben. 

Sett deg som arbeidssøker og søk om dagpenger så fort du har sagt opp(i tilfelle du får 16 ukers karantene). Det står anbefalt på Nav at du skal søke dagpenger så fort du har sagt opp(altså ikke siste arbeidsdag men rett etter at du har levert skriftlig oppsigelse). Du trenger bekreftelse på levert oppsigelse, så send oppsigelsen skriftelig pr mail til leder. 

Får en dagpenger fra en 50% stilling?

Skrevet
Flintis skrev (1 minutt siden):

Får en dagpenger fra en 50% stilling?

Om man har opparbeidet seg grunnlag for det, ja.

• Liker 1
Skrevet

Nå får jeg påstander om at jeg ikke har vasket selv om jeg har vasket ordentlig og. På el søndag sår kej liksom meldinger fra teamleder som skulle polere gulvene der eller bone i går på dagen på at jeg liksom ikke hadde vasket på fredag og at hun skal snakke med sjefen. Blir nervøs av det. For jeg har jo vaska.  Så jeg skjønner ikke stort.  

Og det får jeg plutselig da melding om nå på søndag..  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå får jeg påstander om at jeg ikke har vasket selv om jeg har vasket ordentlig og. På el søndag sår kej liksom meldinger fra teamleder som skulle polere gulvene der eller bone i går på dagen på at jeg liksom ikke hadde vasket på fredag og at hun skal snakke med sjefen. Blir nervøs av det. For jeg har jo vaska.  Så jeg skjønner ikke stort.  

Og det får jeg plutselig da melding om nå på søndag..  

Hvorfor blir du nervøs? Det verste som kan skje er at du blir oppsagt.etter gjentatte tilfeller - og det ønsker du jo selv.

Skrevet
Spissrotte skrev (9 minutter siden):

Hvorfor blir du nervøs? Det verste som kan skje er at du blir oppsagt.etter gjentatte tilfeller - og det ønsker du jo selv.

Ja men det er ekkelt å få daldke beskyldninger og kjeft for ting som ikke stemmer uansett. Jeg er veldig konfliktsky. Selv om jeg ønsker å slutte. Var bare det også økonomien de nærmeste månedene jeg tenker på. 

Men kan hende jeg har krav på sykepenger. Har dårr mye problemer med ruhhen pga jobben og blitt veldig stiv i korsryggen og sliter med øvelser på trening. Men det kan være andre årsaker og.

Skrevet

Ja men det er ekkelt å få daldke beskyldninger og kjeft for ting som ikke stemmer uansett. Jeg er veldig konfliktsky. Selv om jeg ønsker å slutte. Var bare det også økonomien de nærmeste månedene jeg tenker på. 

Men kan hende jeg har krav på sykepenger. Har dårr mye problemer med ruhhen pga jobben og blitt veldig stiv i korsryggen og sliter med øvelser på trening. Men det kan være andre årsaker og.

Få falske beskyldninger* 

Skrevet

Få falske beskyldninger* 

Har fått mye plager i ryggen på jobben og nakken.  Merker det når jeg er på trening. Får ikke vært med på alle øvelsene i fripperimene pga låsninger i korsryggen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Falske beskyldninger er i din interesse om du ønsker å bli oppsagt.

Skrevet
On 11/8/2023 at 8:55 PM, Rotemor said:

Nei, de risikerer selvsagt ikke rettsak om det er arbeidstagers ønske. Det er hva man kaller konspirasjonsteori.

Beklager, men her roter du fælt.

En arbeidstaker kan ikke sies opp uten gyldig grunn. Man sies ikke opp fordi man ønsker å si opp - da sier man opp.

Noe annet ville bare vært svindel og utnyttelse av NAV-systemet og velferdsordningene våre.

Anonymkode: 4f938...56e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beklager, men her roter du fælt.

En arbeidstaker kan ikke sies opp uten gyldig grunn. Man sies ikke opp fordi man ønsker å si opp - da sier man opp.

Noe annet ville bare vært svindel og utnyttelse av NAV-systemet og velferdsordningene våre.

Nettop. 

Da er det mer realistisk å gå til legen å si at jeg ikke orker mer og blir deprimert av jobben.

For vi blir prakket på alt for mange oppgaver vi ikke rekker. 

Et eksempel er nå på høsten når det er mildvær og regn. Det er vått ute og barna leker i sandkassa i våt sand. Drar flere kilo med løv og sand inn. Og da må jeg først sope all sand med tørr mopp før jeg kan vaske vanlig. Og sjefen vil jo ikke snakke med kunden om å sette opp min tid på jobben for at jeg må jobbe en time gratis. Så jeg sa til han at da får de heller la være å leke i sandkassen når det er vått ute. Jeg kan ikke jobbe gratis overtid bare for at ikke barna skal bli møkkete av å krabbe på gulvet inne fordi de drar med for mye sand. De leker jo ute og blir møkkete....... 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettop. 

Da er det mer realistisk å gå til legen å si at jeg ikke orker mer og blir deprimert av jobben.

For vi blir prakket på alt for mange oppgaver vi ikke rekker. 

Et eksempel er nå på høsten når det er mildvær og regn. Det er vått ute og barna leker i sandkassa i våt sand. Drar flere kilo med løv og sand inn. Og da må jeg først sope all sand med tørr mopp før jeg kan vaske vanlig. Og sjefen vil jo ikke snakke med kunden om å sette opp min tid på jobben for at jeg må jobbe en time gratis. Så jeg sa til han at da får de heller la være å leke i sandkassen når det er vått ute. Jeg kan ikke jobbe gratis overtid bare for at ikke barna skal bli møkkete av å krabbe på gulvet inne fordi de drar med for mye sand. De leker jo ute og blir møkkete....... 

Perfekt utgangspunkt for dialogmøte og for å få det bedre på arbeidsplassen det der.

Det du nevner er jo ikke ting som ikke kan endres, så her bør det tas tak fra ledelse, mulig med bistand fra eksterne/kunder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Perfekt utgangspunkt for dialogmøte og for å få det bedre på arbeidsplassen det der.

Det du nevner er jo ikke ting som ikke kan endres, så her bør det tas tak fra ledelse, mulig med bistand fra eksterne/kunder. 

Ja jeg personlig mener vi burde fått em times tid ekstra i  oktober og november hvertfall. For det er de to månedene det regner mest og som de drar med seg masse løv og bøss inn. Vi har samme arbeidstid hele året og har bare fått tid beregnet på å vaske når det er tørt og fint ute.. 

Men ledelsen vil nok ikke det i fare for å tape kundene sine til konkurrentene. Hvis de sier at vi må sette opp tiden så sier kunden opp avtalen og går på anbud for å få ned prisen. Så vi som skal gjøre jobben blir ikke tatt hensyn til. De som er i ledelsen er selv offer for dette. De sitter mellom barken og veden. De er enig med oss som jobber at vi burde fått mer tid men de kan ikke styre det. Det som er problemet så jeg må bare komme meg vekk 

Gjest storetora
Skrevet

Å gjør en dårlig jobb for å bli sparket er jo det dummeste du kan gjør, hva om noen ber om referanser fra arbeidsgiver, hva skal du da si? Nei du må nok bare søke videre, eventuelt diskutere din motivasjon med arbeidsgiver om der er andre muligheter innen bedriften.

Skrevet
storetora skrev (53 minutter siden):

Å gjør en dårlig jobb for å bli sparket er jo det dummeste du kan gjør, hva om noen ber om referanser fra arbeidsgiver, hva skal du da si? Nei du må nok bare søke videre, eventuelt diskutere din motivasjon med arbeidsgiver om der er andre muligheter innen bedriften.

Nei kommer ikke til å gjøre det. Jeg må bare holde ut. Men jeg kan heller ikke la meg utnytte og jobbe gratis. Slave drift er ikke lov i Norge. Så jeg kommer til å gå til legen å sykemelde meg etterhvert hvis jeg ikke får ny jobb snart. For jeg har mange ganger jobba to timer gratis overtid. 

Føler meg utnytta. Så hvis jeg får sparken kommer jeg til å si sannheten til min nye arbeidsgiver om hvordan vi blir presset til å jobbe ekstra uten betaling. Det står flere artikler i aviser om hvordan vi blir behandlet.

Og dessuten har jeg andre referanser jeg kan bruke fra andre arbeidsgivere jeg har hatt i butikkjobber. Jeg søker nå jobber på butikker og lager. Da er det mer relevant for en ny arbeidsgiver å be om referanse fra butikkjobber.

Og dessor ville det sett rimelig dumt ut hvis sjefen min skriver ut en oppsigelse på grunnlag av at jeg nekter å jobbe gratis overtid hver dag. 

Skrevet

Nei kommer ikke til å gjøre det. Jeg må bare holde ut. Men jeg kan heller ikke la meg utnytte og jobbe gratis. Slave drift er ikke lov i Norge. Så jeg kommer til å gå til legen å sykemelde meg etterhvert hvis jeg ikke får ny jobb snart. For jeg har mange ganger jobba to timer gratis overtid. 

Føler meg utnytta. Så hvis jeg får sparken kommer jeg til å si sannheten til min nye arbeidsgiver om hvordan vi blir presset til å jobbe ekstra uten betaling. Det står flere artikler i aviser om hvordan vi blir behandlet.

Og dessuten har jeg andre referanser jeg kan bruke fra andre arbeidsgivere jeg har hatt i butikkjobber. Jeg søker nå jobber på butikker og lager. Da er det mer relevant for en ny arbeidsgiver å be om referanse fra butikkjobber.

Og dessor ville det sett rimelig dumt ut hvis sjefen min skriver ut en oppsigelse på grunnlag av at jeg nekter å jobbe gratis overtid hver dag. 

Dussuten 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...