AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 Jeg har nå vært i samme jobb I 9 år og er møkka lei. vært lei lenge men jeg har ikke hatt kapasitet og overskudd til å søke nye jobber før nå det siste året pga ting som har skjedd i livet og tatt all min energi og tid. Nå startet jeg å søke jobber i desember eller januar. Så jeg har holdt på med jobbsøking i 10 måneder eller noe sånt. Jeg søker på minst tre jobber i uka. Sjekker finn.no hver bidige dag. Til og med søndager bruker jeg til det. Og jeg har sendt ut masse åpne søknader og sendt søknader rundt personlig og vært personlig mange plasser og spurt om jobb uten hell. Jeg har erfaring fra lager og dagligvare men jeg begynner å lure på om de ser på CVen min at jeg har vært for lenge i renholdsbransjen og tror kanskje jeg ikke duger til noe annet. Jeg har gått tegning form og farge på videregående skole gk, vk1 og vk2. Prøver å bruke den erfaringen til å søke i hobbybutikker og interiør/møbel butikker i men ingen respons. Nå begynner jeg å ta det personlig og føler meg sett som ubrukelig. Jeg kunne fått jobb som ringevikar på dyrebutikk og sommerjobb på matbørsen. Det er eneste tilbudene jeg har fått. Men problemet er at hvis jeg sier opp en fast stilling for en sommerjobb så vil jeg ikke ha krav på arbeidsledighetstrygd. Jeg har prøvd å finne en ekstra jobb jeg kan ha ved siden av jobben min for å få mer erfaring på min cv til å få andre jobber eller si opp vaskejobben hvis jeg får fast jobb der senere. men på matbørsen ol må man jobbe skift og på den dyrebutikken ville de ha meg på kveldstid på de vaktene som er mens jeg vasker. Så jeg gir snart opp. Hadde jeg vasket på dagtid kunne jeg hatt en annen jobb på kvelden sånn at jeg kunne komme meg vekk fra denne jobben når noen andre sluttet og jeg fikk fast jobb et annet sted. Føler meg fanget. Nå leker jeg med tanken om å gjøre en dårlig jobb for å få sparken sånn at jeg kan dokumentere til nav at jeg mistet jobben "ufrivillig" sånn at jeg har krav på arbeidsledighetstrygd med en gang. Eller dagpenger. For da står jeg fritt til å søke jobber for Manpower ol og kan få penger fra Nav igjen hvis det ikke funker. Jeg kom inn til intervju på Manpower og nemlig men så fant jeg ut at det bare var sommerjobb et halvt år så måtte takke nei selv om jeg hadde lyst på den jobben. Men tenker at sjefen min vil skjønne at jeg gjør en dårlig jobb med vilje hvis jeg gjør det. Fordi sjefen vet jo at jeg gjør en god jobb etter så mange år. Så jeg føler at det blir veldig dumt og lite voksent. Og jeg kan vel ikke bli enige med de om at de skal gi meg oppsigelse fordi jeg har lyst til å slutte heller? Anonymkode: 6002e...30b 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #2 Skrevet 8. november 2023 Du kan jo ta noe kurs, for å heve kompetansen din. Anonymkode: ce16f...e26 5 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #3 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har nå vært i samme jobb I 9 år og er møkka lei. vært lei lenge men jeg har ikke hatt kapasitet og overskudd til å søke nye jobber før nå det siste året pga ting som har skjedd i livet og tatt all min energi og tid. Nå startet jeg å søke jobber i desember eller januar. Så jeg har holdt på med jobbsøking i 10 måneder eller noe sånt. Jeg søker på minst tre jobber i uka. Sjekker finn.no hver bidige dag. Til og med søndager bruker jeg til det. Og jeg har sendt ut masse åpne søknader og sendt søknader rundt personlig og vært personlig mange plasser og spurt om jobb uten hell. Jeg har erfaring fra lager og dagligvare men jeg begynner å lure på om de ser på CVen min at jeg har vært for lenge i renholdsbransjen og tror kanskje jeg ikke duger til noe annet. Jeg har gått tegning form og farge på videregående skole gk, vk1 og vk2. Prøver å bruke den erfaringen til å søke i hobbybutikker og interiør/møbel butikker i men ingen respons. Nå begynner jeg å ta det personlig og føler meg sett som ubrukelig. Jeg kunne fått jobb som ringevikar på dyrebutikk og sommerjobb på matbørsen. Det er eneste tilbudene jeg har fått. Men problemet er at hvis jeg sier opp en fast stilling for en sommerjobb så vil jeg ikke ha krav på arbeidsledighetstrygd. Jeg har prøvd å finne en ekstra jobb jeg kan ha ved siden av jobben min for å få mer erfaring på min cv til å få andre jobber eller si opp vaskejobben hvis jeg får fast jobb der senere. men på matbørsen ol må man jobbe skift og på den dyrebutikken ville de ha meg på kveldstid på de vaktene som er mens jeg vasker. Så jeg gir snart opp. Hadde jeg vasket på dagtid kunne jeg hatt en annen jobb på kvelden sånn at jeg kunne komme meg vekk fra denne jobben når noen andre sluttet og jeg fikk fast jobb et annet sted. Føler meg fanget. Nå leker jeg med tanken om å gjøre en dårlig jobb for å få sparken sånn at jeg kan dokumentere til nav at jeg mistet jobben "ufrivillig" sånn at jeg har krav på arbeidsledighetstrygd med en gang. Eller dagpenger. For da står jeg fritt til å søke jobber for Manpower ol og kan få penger fra Nav igjen hvis det ikke funker. Jeg kom inn til intervju på Manpower og nemlig men så fant jeg ut at det bare var sommerjobb et halvt år så måtte takke nei selv om jeg hadde lyst på den jobben. Men tenker at sjefen min vil skjønne at jeg gjør en dårlig jobb med vilje hvis jeg gjør det. Fordi sjefen vet jo at jeg gjør en god jobb etter så mange år. Så jeg føler at det blir veldig dumt og lite voksent. Og jeg kan vel ikke bli enige med de om at de skal gi meg oppsigelse fordi jeg har lyst til å slutte heller? Anonymkode: 6002e...30b Er det renhold generelt du er lei av eller plassen du jobber på? Anonymkode: eca28...102 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #4 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du kan jo ta noe kurs, for å heve kompetansen din. Anonymkode: ce16f...e26 Ts her. Ja jeg har tenkt på det. Vært inne i dag på nettet å lett etter kurs og skole. Men ser ut som det er dårlig tilbud i kommunen jeg bor og jeg bor et stykke unna Oslo. Men jeg skal sende en epost å spørre hva de har å tilby i skole for voksne her jeg bor. Er 37 år så jeg psder liksom ikke helt inn på VGs 😅🤣 Anonymkode: 6002e...30b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #5 Skrevet 8. november 2023 Har du fagbrev? Anonymkode: 27eb8...219
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #6 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det renhold generelt du er lei av eller plassen du jobber på? Anonymkode: eca28...102 Begge deler. Pluss at fornEr ikke har mer enn 50% jobb å gi meg, jeg har lang vei og må vaske to barnehager hver kveld etter stengetid. Jeg hadde vært litt mer fornøyd hvis jeg kunne jobbe dagtid og fått flere timer i uka. Og ofte jobber jeg frarid overtid pga det er veldig møkkete og får ikke mer tid. Sånn er det i den brsnsjen. Jeg er innleid arbeidskraft fra et firma. Ikke ansatt av de jeg vasker hos som er kunder. Anonymkode: 6002e...30b 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #7 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Begge deler. Pluss at fornEr ikke har mer enn 50% jobb å gi meg, jeg har lang vei og må vaske to barnehager hver kveld etter stengetid. Jeg hadde vært litt mer fornøyd hvis jeg kunne jobbe dagtid og fått flere timer i uka. Og ofte jobber jeg frarid overtid pga det er veldig møkkete og får ikke mer tid. Sånn er det i den brsnsjen. Jeg er innleid arbeidskraft fra et firma. Ikke ansatt av de jeg vasker hos som er kunder. Anonymkode: 6002e...30b Firmaet har ikke mer enn 50% å gi meg skulle det stå. Beklager Anonymkode: 6002e...30b
Maskinfører Skrevet 8. november 2023 #8 Skrevet 8. november 2023 (endret) Vask dårlig så får du nok sparken jeg jobbet for raskt i en kommune (parkvesen) fikk sparken hadde masse oppgaver og klipperunden med sittepågressklipper brukte se andre en uke på jeg brukte 2 dager så ble sparken bare surr og rør alt sammen sjefen var en ingeniør som knapt visste hva praktisk arbeid er Endret 8. november 2023 av Maskinfører 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #9 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her. Ja jeg har tenkt på det. Vært inne i dag på nettet å lett etter kurs og skole. Men ser ut som det er dårlig tilbud i kommunen jeg bor og jeg bor et stykke unna Oslo. Men jeg skal sende en epost å spørre hva de har å tilby i skole for voksne her jeg bor. Er 37 år så jeg psder liksom ikke helt inn på VGs 😅🤣 Anonymkode: 6002e...30b men ikke bare sitt og vent på "tilbud fra kommunen". det funker ikke sånn. vær aktiv i å heve egen kompetanse. begynn på studie, enten på nett eller meld deg opp på universitetet. å søke jobb i hobbybutikk med tegning form og farge fra år 2000 er jo helt hinsides, jeg skjønner hvorfor arbeidsgivere ikke står i kø. Anonymkode: 02226...b9f 4
Rotemor Skrevet 8. november 2023 #10 Skrevet 8. november 2023 Jeg gidder ikke å lese alt tullet som står her, men hvis man ønsker å bli oppsagt så kan man spørre leder om det lar seg gjøre. Alt annet er bullshit. 4 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #11 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du fagbrev? Anonymkode: 27eb8...219 I renhold tenker du på? Har ikke det men lang erfaring. Så kunne sikkert tatt det men har ikke giddet å bruke penger på det når jeg egentlig ikke vil jobbe med det. Har ikke blitt tilbudt å ta det heller via jobben. Om jeg får tilbud og kan øke i lønn uten at det koster meg noe kan jeg gjøre det men da er det kun for å få mer lønn. Jeg tjener.216 kr timen Anonymkode: 6002e...30b
RockyRose Skrevet 8. november 2023 #12 Skrevet 8. november 2023 Jobbar du i kommunen er det mykje som skal til for å bli oppsagt 😅 Og kanskje ikkje så kjekt å ha dårleg referanse etter 9 år, når du først skal søke ny jobb? Ta utdanning/kurs. Fins mykje du kan ta som nettbasert deltid. 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #13 Skrevet 8. november 2023 Hei. Hva kan du tenke deg å jobbe med? Og hva er det du ikke ønsker å jobbe med? Har du barn og er du flyttbar? I helsevesenet tenker jeg du er velkommen. Der er det jo typisk dag og kveldsvakter for ufaglærte, men det er mest arbeid på dag. Du får opplæring. Kan du jobbe som assistent i barnehagene du vasker i? Da kan du kombinere med jobben som vaskehjelp til du evt får jobb 100% Kan du kjøre bil? Bli Taxisjåfør? Bli busssjåfør? Vet ikke hva som kreves annet enn egnet sertifikat. Angående å gjøre en dårlig jobb for å få sparken så tenker jeg det er en særdeles dårlig ide. Ikke gjør det. Men kan det være en ide å snakke med sjefen om hvordan du har det? Kan det hende de har noe annet til deg? Jeg aner virkelig ikke om dette er en god ide altså. Anonymkode: ee27b...963 3 1
Topsi Skrevet 8. november 2023 #14 Skrevet 8. november 2023 Hvis du gjør en dårlig jobb får du dårlig jobb får du dårlig referanse også 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #15 Skrevet 8. november 2023 Rotemor skrev (40 minutter siden): Jeg gidder ikke å lese alt tullet som står her, men hvis man ønsker å bli oppsagt så kan man spørre leder om det lar seg gjøre. Alt annet er bullshit. Da kommer de bare til å si at de ikke kan si meg opp uten grunn. Anonymkode: 6002e...30b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #16 Skrevet 8. november 2023 RockyRose skrev (35 minutter siden): Jobbar du i kommunen er det mykje som skal til for å bli oppsagt 😅 Og kanskje ikkje så kjekt å ha dårleg referanse etter 9 år, når du først skal søke ny jobb? Ta utdanning/kurs. Fins mykje du kan ta som nettbasert deltid. Har adhd så og har alltid slitt med skole. Har forsøkt nett studier før og betalt uten å fullføre. Skjønner ikke hvorfor man må ha en ikke utfsnne for å jobbe på butikker som xxl, biltema eller Jysk og Jula. Er sånne steder jeg har søkt. Men jeg er tydeligvis ikke god nok selv om det står at man ikke bør ha utdannelse. Anonymkode: 6002e...30b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #17 Skrevet 8. november 2023 Topsi skrev (31 minutter siden): Hvis du gjør en dårlig jobb får du dårlig jobb får du dårlig referanse også Vet. Men trenger ikke nødvendigvis å oppgi referansene fra en vaskejobb for å søke jobb på lager eller butikk Anonymkode: 6002e...30b
Rotemor Skrevet 8. november 2023 #18 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da kommer de bare til å si at de ikke kan si meg opp uten grunn. Anonymkode: 6002e...30b Da så… Du ønsker ikke å løse problemer,men du ønsker ikke å ha dem. Du kan ikke hjelpes. 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #19 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei. Hva kan du tenke deg å jobbe med? Og hva er det du ikke ønsker å jobbe med? Har du barn og er du flyttbar? I helsevesenet tenker jeg du er velkommen. Der er det jo typisk dag og kveldsvakter for ufaglærte, men det er mest arbeid på dag. Du får opplæring. Kan du jobbe som assistent i barnehagene du vasker i? Da kan du kombinere med jobben som vaskehjelp til du evt får jobb 100% Kan du kjøre bil? Bli Taxisjåfør? Bli busssjåfør? Vet ikke hva som kreves annet enn egnet sertifikat. Angående å gjøre en dårlig jobb for å få sparken så tenker jeg det er en særdeles dårlig ide. Ikke gjør det. Men kan det være en ide å snakke med sjefen om hvordan du har det? Kan det hende de har noe annet til deg? Jeg aner virkelig ikke om dette er en god ide altså. Anonymkode: ee27b...963 Jeg har ikke lyst til å jobbe med mennesker. Lyst å jobbe på lager eller i produksjon eller på et vsrwjus som biltema eller jula. Eller Sport og friluftsliv fortetning . Men takk for forslag. Har også søkt jobb som skadedyrbekjemper for Pelias og der får man opplæring i starten og god lønn. Men har ikke fått noe respons. Tre uker siden. Har også søkt i møbel og interiør butikker. Men nei enig det er en dårlig ide. Har snakka med sjefene om at jeg vil ha jobb på dagtid ja men de har ikke annet jobb å tilby meg. De vet at jeg søker nye jobber. Søkte hjelp på nav i september men fikk ikke time med saksbehandler for å få hjelp til å finne ny jobb før 12. Desember. Og kjenner jeg nav rett sitter de ikke klare med jobb til meg som er lønnet. De skal kartlegge min arbeidsevne osv fordi jeg har adhd og har halv ufør nå. Måtte søke om det siden sjefen ikke har 100% til meg. Men jeg tror jeg kan jobbe hvertfall 70% til 80 og mer i perioder bare jeg finner den rette jobben. Fordi jeg har adhd greier jeg ikke å fullføre en utdannelse og sliter med skole. Men det betyr ikke at jeg ikke kan jobbe. Er det jeg må prøve å få nav til å forstå. Og håpe jeg slipper å gå på sånn praksis plass og få penger på nav. Jeg vil ha lønnet arbeid Anonymkode: 6002e...30b 2 1
Fighter83 Skrevet 8. november 2023 #20 Skrevet 8. november 2023 Om du har vært en del sykmeldt pga jobben og at det ikke fungerer jobbmessig så kan man fint si opp jobben. Si opp jobben uten å oppgi grunn (du vil ikke ha en dårlig referanse og det kan du jo få ved å oppgi grunnen). Få legen som du har fått sykmeldinger av til å skrive en dialogmelding/legeerklæring til Nav om at du av helsemessige grunner har måtte si opp jobben. Sett deg som arbeidssøker og søk om dagpenger så fort du har sagt opp(i tilfelle du får 16 ukers karantene). Det står anbefalt på Nav at du skal søke dagpenger så fort du har sagt opp(altså ikke siste arbeidsdag men rett etter at du har levert skriftlig oppsigelse). Du trenger bekreftelse på levert oppsigelse, så send oppsigelsen skriftelig pr mail til leder. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå