AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 Hei, Jeg kom nå nylig hjem etter en tur i byen etter å ha gjort noen ærender. Ble da stoppet av en fyr fra en organisasjon, hvilken er irrelevant - da det kan hende at det bare var jeg som var uheldig. Han fyren som stoppet meg stilte meg mange spørsmål, og det var vanskelig å komme seg unna. Etterhvert så begynte han og ta frem nettbrettet, og spørre om mitt navn, fødselsdato, e-post og telefonnummer. Jeg prøvde å si ifra flere ganger om at jeg ikke ønsker å bli medlem, men jeg ble alltid snakket over. Prøvde til å med og si ifra om at jeg måtte rekke en buss, for jeg hadde det travelt. Men det ignorerte han, og jeg fikk meg selv ikke til å bare gå - da han var så frempå. Så han fikk mitt navn, fødselsdato, tlf nr og e-post. Når han til slutt spurte meg om kontonummer, så fikk jeg endelig sagt at jeg ikke ønsker å bli medlem. Da fikk jeg det rett i fleisen. Han ga meg tidenes blikk, og sa noe sånt: Så du bryr deg ikke om barn på flukt? Jeg ble helt sjokkert av hva han sa. Jeg sa da ingenting, men gikk videre. Hva han gjorde med kontaktinformasjonen vet ikke jeg, men de får i hvertfall ikke sendt giro. Hva er greia med å spille på samvittigheten til mennesker? Hvis det er slik enkelte velger å verve medlemmer, så setter de et dårlig rykte på organisasjonen. Fordi jeg vet at organisasjonen i seg selv, har gjort og gjør mye bra for folk på flukt. De aller fleste som verver medlemmer respekterer et nei. Jeg ønsker ikke å bli medlem i en organisasjon, men det betyr jo ikke at jeg ikke bryr meg. Jeg har pleid å vippse et valgfritt beløp til ulike organisasjoner. Og hva vet han om min livssituasjon p.d.d? Måtte bare få det ut et sted. Anonymkode: a8610...25f 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #2 Skrevet 8. november 2023 Du bidrar jo til at denne seansen trekker ut og trekker ut. Man forsøker ikke si fra. Man sier fra. Kort og kontant. Ferdig med det Anonymkode: 505f0...d5c 6 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #3 Skrevet 8. november 2023 «Nei takk, jeg skal ikke ha noe» Anonymkode: 001b1...b0d 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #4 Skrevet 8. november 2023 Enig med den over. Jeg er aldri plaget med slik - jeg sier rett og slett neitakk i en bestemt og vennlig tone, også går jeg fysisk videre. Hvis du blir stående der og lytte så sier du jo noe med kroppsspråket ditt som fører til at personen som prater til deg oppfatter det slik at du ønsker at samtalen skal fortsette. Anonymkode: 0686c...8c2 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #5 Skrevet 8. november 2023 I alle dager, det er jo bare å gå! Når du står der og gir han alle opplysninger om deg selv, så tror jo han at du er interessert. Anonymkode: 5dfbc...f72 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #6 Skrevet 8. november 2023 Du har visst møtt den fødte selger ... men Oppførselen hans er ugrei, og bidrar til å svekke omdømmet til organisasjonen. Du kunne klagd på ham til orgsnisasjonen ville gjort dem en tjeeste. . de taper på å drive på sånn. Veldig manipulativ oppførsel. forstår du syntes d var ubehagelig. Anonymkode: 9aaa1...55f 1 2
Gliffy Skrevet 8. november 2023 #7 Skrevet 8. november 2023 Jeg er enig med ts, har selv vært utsatt for lignende og det er svært ubehagelig. Før hadde de vester på seg og bar på en perm slik at det var tydelig hva de holdt på med. Nå har de begynt å gå i helt vanlige klær og så henvender de seg med noe slikt som 'unnskyld, kan jeg spørre deg om noe?' så er det jo lett å tro at det er noen som lurer på veien eller noe slikt. Så hvis man er høflig og svarer så blir man bondefanget slik ts beskriver. Ingen unnskyldning er god nok og de slipper deg ikke hvis ikke man blir brysk liksom. Og det sitter jo langt inne når man er normalt høflig oppdratt. Her jeg bor har de begynt å stille seg ved inngangen til butikken og de går etter selv om man prøver å gå så langt unna de som mulig. Har til og med opplevd at de følger etter meg til andre siden av gaten. Syns det er veldig ubehagelig. Siden det finnes så mange bra organisasjoner velger jeg heller å støtte de som ikke bruker sånne metoder.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #8 Skrevet 8. november 2023 Ubehagelig, og er helt enig at det er en drittstrategi det der! Har aldri skjønt hvordan de som jobber med markedsføring i disse organisasjonene noensinne kunne tenke at slikt er god skikk og bidrar til positiv blest.. Denne type markedsføring har faktisk fått meg til å revurdere mitt syn på mange av disse veldedige organisasjonene. Til det negative! Men når det er sagt er det slike pågående selgere som har lært meg å finne fred med det å være uhøflig, skarp og bitchy. Når du ikke lenger er redd for å være "slem" virker nemlig ikke deres taktikk heller. Man får i grunn fri fra mange av disse energivampyrene som henger rundt både her og der i det offentlige rom 😎 Anonymkode: 7a5c3...867
Mardina Skrevet 8. november 2023 #9 Skrevet 8. november 2023 Opplevd sånne selgere selv og hater det. Så jeg er begynt å si nei takk og så går jeg bare videre. Evt. unngår jeg øyekontakt eller later som jeg er opptatt med noe på tlf. Salg av den typen burde ikke vært lov. Man bør få velge selv, hvilket organisasjoner man vil støtte 🤔 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #10 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei, Jeg kom nå nylig hjem etter en tur i byen etter å ha gjort noen ærender. Ble da stoppet av en fyr fra en organisasjon, hvilken er irrelevant - da det kan hende at det bare var jeg som var uheldig. Han fyren som stoppet meg stilte meg mange spørsmål, og det var vanskelig å komme seg unna. Etterhvert så begynte han og ta frem nettbrettet, og spørre om mitt navn, fødselsdato, e-post og telefonnummer. Jeg prøvde å si ifra flere ganger om at jeg ikke ønsker å bli medlem, men jeg ble alltid snakket over. Prøvde til å med og si ifra om at jeg måtte rekke en buss, for jeg hadde det travelt. Men det ignorerte han, og jeg fikk meg selv ikke til å bare gå - da han var så frempå. Så han fikk mitt navn, fødselsdato, tlf nr og e-post. Når han til slutt spurte meg om kontonummer, så fikk jeg endelig sagt at jeg ikke ønsker å bli medlem. Da fikk jeg det rett i fleisen. Han ga meg tidenes blikk, og sa noe sånt: Så du bryr deg ikke om barn på flukt? Jeg ble helt sjokkert av hva han sa. Jeg sa da ingenting, men gikk videre. Hva han gjorde med kontaktinformasjonen vet ikke jeg, men de får i hvertfall ikke sendt giro. Hva er greia med å spille på samvittigheten til mennesker? Hvis det er slik enkelte velger å verve medlemmer, så setter de et dårlig rykte på organisasjonen. Fordi jeg vet at organisasjonen i seg selv, har gjort og gjør mye bra for folk på flukt. De aller fleste som verver medlemmer respekterer et nei. Jeg ønsker ikke å bli medlem i en organisasjon, men det betyr jo ikke at jeg ikke bryr meg. Jeg har pleid å vippse et valgfritt beløp til ulike organisasjoner. Og hva vet han om min livssituasjon p.d.d? Måtte bare få det ut et sted. Anonymkode: a8610...25f Jeg er en sånn selger og jeg må tjene penger. Bryr meg selv lite om folk på flukt. Anonymkode: 63d07...4c8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #11 Skrevet 8. november 2023 Skriv et saklig brev/e-post til organisasjonen og oppgi tid og sted, forklar hvordan du oppfattet personen, og gjerne med en kopi til det lokale politiet. I slike tilfeller går du bare videre, du kan eventuelt si enkelt "nei takk", ikke still deg til å prate med dem. Anonymkode: 97178...c53
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #12 Skrevet 8. november 2023 Usj. For en manipulerende og korttenkt type. Anonymkode: fbf1b...4e6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #13 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er en sånn selger og jeg må tjene penger. Bryr meg selv lite om folk på flukt. Anonymkode: 63d07...4c8 Ja, folk som virkelig bryr seg bruker ikke slike argumenter, da de har empati. 😅 Anonymkode: fbf1b...4e6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #14 Skrevet 9. november 2023 Til de som sier "Det er jo bare å gå" - er ikke alltid det hjelper, det heller. Jeg rushet på vei til skolen nedover Karl Johan en dag, toget hadde vært grusomt forsinket, og timen startet egentlig idét jeg gikk av toget. Midt på handlegata stod det en gruppe slike og en fyr fikk øye på meg og sa hei. Husker ikke hvilken organisasjon han var fra, men jeg sa at jeg ikke hadde tid og kjappet meg videre, stoppet ikke engang. Da ropte han ut etter meg "Har du ikke tid til menneskerettigheter?". Ble så forbanna at jeg snudde meg og ga han fingern 🫣 Anonymkode: 44635...979
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #15 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Til de som sier "Det er jo bare å gå" - er ikke alltid det hjelper, det heller. Jeg rushet på vei til skolen nedover Karl Johan en dag, toget hadde vært grusomt forsinket, og timen startet egentlig idét jeg gikk av toget. Midt på handlegata stod det en gruppe slike og en fyr fikk øye på meg og sa hei. Husker ikke hvilken organisasjon han var fra, men jeg sa at jeg ikke hadde tid og kjappet meg videre, stoppet ikke engang. Da ropte han ut etter meg "Har du ikke tid til menneskerettigheter?". Ble så forbanna at jeg snudde meg og ga han fingern 🫣 Anonymkode: 44635...979 Og hva skjedde etter det? Anonymkode: 0686c...8c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå