AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 Jeg har en kylling satay fra Rema (lignende Fjordland Ferdigrett) som gikk ut på dato for to dager siden. Hadde dere spist den? Anonymkode: a1ee7...82d 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #2 Skrevet 8. november 2023 Er det «best før» eller «siste forbruksdag»? Siste forbruksdag skal brukes på lett bedervelig mat dom skal spises etter fordi du kan bli syk. Selv er jeg skeptisk til kylling som begynner å bli gammel… Anonymkode: 09b85...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #3 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er det «best før» eller «siste forbruksdag»? Siste forbruksdag skal brukes på lett bedervelig mat dom skal spises etter fordi du kan bli syk. Selv er jeg skeptisk til kylling som begynner å bli gammel… Anonymkode: 09b85...ba9 Det står hverken «best før» eller «siste forbruksdag». Ja kanskje det er dumt å prøve seg på den pga kyllingen😬 Anonymkode: a1ee7...82d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #4 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det står hverken «best før» eller «siste forbruksdag». Ja kanskje det er dumt å prøve seg på den pga kyllingen😬 Anonymkode: a1ee7...82d Det skal være oppgitt på emballasjen. Les på baksiden om det står noe mer konkret der. Anonymkode: 3db28...7a2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #5 Skrevet 8. november 2023 Og forresten, uten at jeg er ekspert, jeg tror jeg ville vært skeptisk. En sånn type rett er typisk sammensatt av flere ting som lett kan bli dårlig( pga oppblomstring av bakterier eller hva det nå er som er skummelt) som trygt kan være der i små konsentrasjoner, men som blir farlig hvis det blir for mye, og der «siste forbruksdag» er satt basert på hvor fort dette skjer. Anonymkode: 09b85...ba9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #6 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og forresten, uten at jeg er ekspert, jeg tror jeg ville vært skeptisk. En sånn type rett er typisk sammensatt av flere ting som lett kan bli dårlig( pga oppblomstring av bakterier eller hva det nå er som er skummelt) som trygt kan være der i små konsentrasjoner, men som blir farlig hvis det blir for mye, og der «siste forbruksdag» er satt basert på hvor fort dette skjer. Anonymkode: 09b85...ba9 Takk, jeg tar ikke sjansen, så nå gikk den i søpla😅 Anonymkode: a1ee7...82d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #7 Skrevet 8. november 2023 Var det den Kylling Satay saken til Rema 1000? Står best før på den. Anonymkode: 3db28...7a2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #9 Skrevet 8. november 2023 Det er fint å bruke sansene sine, lukt, smak. Anonymkode: 6d9ff...9ea
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 Står på nettsiden til Fjordland at de fleste rettene kan fint spises en uke etter dato. Har faktisk prøvd, og de har smakt like bra. To dager er absolutt ikke noe problem. Kan også fryses. Anonymkode: 23cba...cdd
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #13 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (På 8.11.2023 den 17.46): Jeg har en kylling satay fra Rema (lignende Fjordland Ferdigrett) som gikk ut på dato for to dager siden. Hadde dere spist den? Anonymkode: a1ee7...82d Spiser ikke kylling. Ville aldri vurdert å spise/servere utgått kylling til levende individer. Anonymkode: 5d236...417
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #14 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Spiser ikke kylling. Ville aldri vurdert å spise/servere utgått kylling til levende individer. Anonymkode: 5d236...417 Hvordan definerer du "utgått kylling"? Er kylling som er helt fin, men én dag over datomerkingen "utgått"? Altså, tror du de som setter datomerkingen klarer å gjøre dette med ett minutts presisjon? Hvis klokka er 23.59 kan du spise kyllingen, men to minutter etterpå er den "utgått"? Dette er jo fullstendig latterlig (sorry for ordbruken, men finner ikke noe mer passende) Anonymkode: 23cba...cdd
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #15 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvordan definerer du "utgått kylling"? Er kylling som er helt fin, men én dag over datomerkingen "utgått"? Altså, tror du de som setter datomerkingen klarer å gjøre dette med ett minutts presisjon? Hvis klokka er 23.59 kan du spise kyllingen, men to minutter etterpå er den "utgått"? Dette er jo fullstendig latterlig (sorry for ordbruken, men finner ikke noe mer passende) Anonymkode: 23cba...cdd Stor forskjell på siste forbruk og best før. Anonymkode: 3db28...7a2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #16 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvordan definerer du "utgått kylling"? Er kylling som er helt fin, men én dag over datomerkingen "utgått"? Altså, tror du de som setter datomerkingen klarer å gjøre dette med ett minutts presisjon? Hvis klokka er 23.59 kan du spise kyllingen, men to minutter etterpå er den "utgått"? Dette er jo fullstendig latterlig (sorry for ordbruken, men finner ikke noe mer passende) Anonymkode: 23cba...cdd Er fullstendig klar over at datoen settes med en viss margin. På alle produkter bruker jeg sansene og sunn fornuft. Med et høyrisiko-produkt som kylling, som jeg har opplevd å bli matforgiftet av 4 ganger og dermed ikke har spist selv de siste 10-12 årene, vil jeg ikke engang gi til hunden min om datoen er passert. Nettop fordi det er høyrisiko i utgangspunktet. Og den datoen som er satt betinger ubrutt kjøle-kjede, noe man slett ikke kan ta for gitt. Så nei, kylling «utgått på dato», som vil si etter siste forbruksdag, ville jeg aldri servert til et levende individ. Annet kjøtt? Ja. Men ikke kylling. Anonymkode: 5d236...417
ThereGoesBob Skrevet 11. november 2023 #17 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er fullstendig klar over at datoen settes med en viss margin. På alle produkter bruker jeg sansene og sunn fornuft. Med et høyrisiko-produkt som kylling, som jeg har opplevd å bli matforgiftet av 4 ganger og dermed ikke har spist selv de siste 10-12 årene, vil jeg ikke engang gi til hunden min om datoen er passert. Nettop fordi det er høyrisiko i utgangspunktet. Og den datoen som er satt betinger ubrutt kjøle-kjede, noe man slett ikke kan ta for gitt. Så nei, kylling «utgått på dato», som vil si etter siste forbruksdag, ville jeg aldri servert til et levende individ. Annet kjøtt? Ja. Men ikke kylling. Anonymkode: 5d236...417 Luxusproblem.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #18 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (På 8.11.2023 den 17.46): Jeg har en kylling satay fra Rema (lignende Fjordland Ferdigrett) som gikk ut på dato for to dager siden. Hadde dere spist den? Anonymkode: a1ee7...82d Lukt på den lukter den surt eller harskt, så kast den. Lukter den normalt så spiser du den. Anonymkode: e4ff0...943
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå