Gå til innhold

Hvordan si til nabobarna at de kommer for mye på besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemme i permisjon med min 6 mnd gamle baby. Nettene går ikke alltid så bra og jeg tar igjen noe søvn på dagtid inni mellom. Denne søvnen blir ofte avbrutt da nabobarna kommer å banker ned døren. Av og til glemmer jeg å låse ytterdøra og da åpner de å roper hallo. Selv om jeg ikke kommer ned så fortsetter de bare å banke til baby våkner. Så lenge bilen min er hjemme eller baby har begynt å gråte vet de at jeg er der og da gir de seg ikke. Har flere ganger sagt til dem «nå vekket dere oss. Jeg og baby trenger søvn», men det er glemt til neste gang de kommer.

Grunnen til at de kommer å banker på så ofte (flere dager i uken) er at vi har hund. Denne hunden bruker de å lufte i ca 5 min for så å levere han tilbake også komme tilbake 30 min senere å be om å få lufte han igjen. Og det fortsetter resten av kvelden til klokka blir sånn 20:00. Hunden blir stresset av dette og de vekker ofte baby som har lagt seg for natten eller sover dupp om jeg ikke løper fort nok å åpner når de banker. 

Det er mulig jeg bare er ei sur kjerring som får litt for lite søvn og overreagerer. Jeg har prøvd å sagt i fra pent flere ganger at de ikke trenger å stå å banke på døra i 10 min, for da sover vi, eller er opptatt, men det hjelper ikke. Tror de går på ungdomsskolen, så det skal jo gå an å få de til å forstå om man ordlegger seg riktig. 
Jeg vet ikke hvem foreldrene er, og jeg ønsker virkelig å få barna til å forstå uten at jeg plutselig en dag skal klikke helt. Tålmodigheten min begynner å bli tynnslitt på akkurat dette punktet.  
Syns jo det er greit at de kommer innom en tur for å selge småkaker til skoletur osv., så ønsker jo ikke å stille meg uvenns med dem og evnt familie. 

Anonymkode: 453b3...f9a

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint at de ønsker å gå med hund, men her hadde jeg bare droppet dette. Sagt det som det er at du ikke kan ha noe mer av at de kommer i tide og utide, hunden blir stresset og dere blir forstyrret (formuler deg litt anderledes kanskje). 

Anonymkode: 3c3ca...328

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fint at de ønsker å gå med hund, men her hadde jeg bare droppet dette. Sagt det som det er at du ikke kan ha noe mer av at de kommer i tide og utide, hunden blir stresset og dere blir forstyrret (formuler deg litt anderledes kanskje). 

Eventuelt: fast dag de kan komme til fast tidspunkt 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er hjemme i permisjon med min 6 mnd gamle baby. Nettene går ikke alltid så bra og jeg tar igjen noe søvn på dagtid inni mellom. Denne søvnen blir ofte avbrutt da nabobarna kommer å banker ned døren. Av og til glemmer jeg å låse ytterdøra og da åpner de å roper hallo. Selv om jeg ikke kommer ned så fortsetter de bare å banke til baby våkner. Så lenge bilen min er hjemme eller baby har begynt å gråte vet de at jeg er der og da gir de seg ikke. Har flere ganger sagt til dem «nå vekket dere oss. Jeg og baby trenger søvn», men det er glemt til neste gang de kommer.

Grunnen til at de kommer å banker på så ofte (flere dager i uken) er at vi har hund. Denne hunden bruker de å lufte i ca 5 min for så å levere han tilbake også komme tilbake 30 min senere å be om å få lufte han igjen. Og det fortsetter resten av kvelden til klokka blir sånn 20:00. Hunden blir stresset av dette og de vekker ofte baby som har lagt seg for natten eller sover dupp om jeg ikke løper fort nok å åpner når de banker. 

Det er mulig jeg bare er ei sur kjerring som får litt for lite søvn og overreagerer. Jeg har prøvd å sagt i fra pent flere ganger at de ikke trenger å stå å banke på døra i 10 min, for da sover vi, eller er opptatt, men det hjelper ikke. Tror de går på ungdomsskolen, så det skal jo gå an å få de til å forstå om man ordlegger seg riktig. 
Jeg vet ikke hvem foreldrene er, og jeg ønsker virkelig å få barna til å forstå uten at jeg plutselig en dag skal klikke helt. Tålmodigheten min begynner å bli tynnslitt på akkurat dette punktet.  
Syns jo det er greit at de kommer innom en tur for å selge småkaker til skoletur osv., så ønsker jo ikke å stille meg uvenns med dem og evnt familie. 

Anonymkode: 453b3...f9a

Heng en lapp på døra « baby sover, ikke bank på» å skru av ringeklokka… 

Anonymkode: 08f9c...cac

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Heng en lapp på døra « baby sover, ikke bank på» å skru av ringeklokka… 

Eller bilde av  baby som sover om røverne ikke kan lese. Barn skjønner at de ikke må vekke en sovende baby, det kan du bare si rett ut. 

Anonymkode: a6fee...2d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller bilde av  baby som sover om røverne ikke kan lese. Barn skjønner at de ikke må vekke en sovende baby, det kan du bare si rett ut. 

Anonymkode: a6fee...2d6

Hun har jo sagt det, men om du leser så fortsetter de bare neste dag… Jeg hadde skrudd av ringeklokken og hengt opp en lapp. Hvis det ikke gir seg da så hadde jeg kontakten foreldrene (regner med det er nabobarn, så man må vel ha en viss anelse hvem foreldrene er/hvor de bor)

• Liker 7
Skrevet

Si fra til foreldre, barna driter i mindre barn

Anonymkode: 19e01...084

• Liker 3
Skrevet

Avtal et fast tidspunkt de kan komme hver dag, som passer best for deg, og gjør avtalen med foreldrene 😊 

Anonymkode: 07de7...944

• Liker 4
Skrevet

Du må være mer konsekvent. Finn ut hvor ofte du synes det er greit de går tur med hunden og kommuniser dette til dem, feks max 1 gang om dagen, klokken xx. Forklar de en gang hvorfor denne regelen blir satt.

Dersom de kommer flere ganger den dagen sier du bare (i en hyggelig tone), nei dere får bare gå tur en gang om dagen, klokken xx. Ikke gå inn i diskusjoner dersom de prøver seg på det, du har allerede forklart hvorfor, så bare gjenta den opprinnelige regelen med et smil. Gjør dette om og om igjen. Til slutt det vil synke inn og de vil føye seg (men det tar sikkert noen dager, så ikke gi opp...)!

Anonymkode: 75000...131

• Liker 8
Skrevet

Barn skal ikke ha ansvar for hunder før de er 16år...

Anonymkode: 00fdf...d6c

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Slutt å la de gå tur med hunden. Kan de ikke respektere deg så kan de ikke lufte hunden.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Ungdomsskole elever 😮 Jeg trodde at de kanskje gikk på 1. eller 2. trinn når jeg leste innlegget. Ungdommer forstår hva man sier når man snakker til de. De er også såpass store at de klarer å gå mer enn 5 min tur med hunden, og skulle tro at de nøyde seg med 1 tur en gang i blant. 

Er de utlendinger som ikke skjønner språket, eller tilbakestående? 

Anonymkode: 0515d...619

• Liker 12
Skrevet

Slutt å la dem lufte hunden, dette er jo meningsløst for hundens del, og de vil fortsette så lenge du belønner dem med å få låne hunden. Jeg hadde klikka for lenge siden, og jeg har hverken baby eller søvnmangel... Jeg hadde tatt med den gråtende babyen på armen og åpnet døra og vært litt brysk. "Hei! Nå dere slutte å banke på her, dere vekker babyen! Og nei, dere får ikke gå tur med hunden. Hadet!" Også smekker du igjen døra, vær nøye med å låse. 

Anonymkode: 618a7...20c

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet

Og hvis ikke det hjelper må du bare spørre dem ut om foreldrene deres, til de enten friker ut eller gir deg infoen du trenger for å snakke med dem. "Hvilket hus bor dere i? Hva heter foreldrene deres? Kunne jeg fått tlf nummeret, skulle gjerne snakket med dem."

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvis ikke det hjelper må du bare spørre dem ut om foreldrene deres, til de enten friker ut eller gir deg infoen du trenger for å snakke med dem. "Hvilket hus bor dere i? Hva heter foreldrene deres? Kunne jeg fått tlf nummeret, skulle gjerne snakket med dem."

Hadde jeg ikke vist den infoen hadde jeg ikke latt de gå tur med hunden heller.

Forøvrig kan TS si at hun ikke er interesser i deres «hjelp lengre».

Endret av mereo
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn skal ikke ha ansvar for hunder før de er 16år...

Anonymkode: 00fdf...d6c

Barn skal ikke ha selvstendig ansvar for en hund før de er 16, det betyr at de ikke skal ha ansvar alene for at en hunds velferd blir ivaretatt. Det betyr ikke at en fornuftig, hundevant ungdomsskoleelev ikke kan lufte en hund.

Når det er sagt, hadde jeg bekymret meg for å overlate lufting av hunden min til noen som åpenbart har problemer med å rette seg etter anmodninger og grenser, og som ut fra beskrivelsen i HI, virker relativt umodne.

Anonymkode: e4500...fc0

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Lag deg en laminert lapp du henger på ytterdøra

"Shhhh... baby sover"

Anonymkode: 07f7a...f29

• Liker 3
Gjest Menelaos
Skrevet

Bare si rett ut til dem, at de kommer for mye på besøk.

Skrevet

Gi dem klokkeslett de kan få lufte hunden, og skyld på hunden. Det gjorde jeg. Måtte gjentas noen ganger før det satt, men jeg var konsekvent, og de lærte. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...