Gå til innhold

Barn som ikke respekterer noen beskjeder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dem to siste årene har eldste barnet mitt blitt så vanskelig. 

Det kommer til enkle oppgaver i hjemmet feks, hen får beskjed om å rydde rommet. Gjør ikke. 

Blir jeg streng og sier feks at det ikke blir noe telefon før rommet er ryddet begynner barnet bare å diskutere. Hen kan diskutere i times vis. 

Det hjelper ikke å si at « sånn er det »

Hen gjør det ikke uansett. 

Alt ender med at jeg blir frustrert og vi blir sinte på hverandre. 
Vi snakker sammen og blir enige om at ting må bli bedre. 

Neste dag - og det er igang igjen. 

Barnet er 12 år og stor nok til å klare å gjøre enkle oppgaver i hjemmet. 

Oppgavene er å rydde sitt eget rom, legge sine klær til vask( skittentøyskurven ) og hjelpe til med å ta ut av oppvaskmaskinen. 

Hen har begynt med å bare bli med venner hjem uten å gi beskjed, får hen noen beskjeder som « i dag må du hjem etter skolen, for rommet skal ryddes, jeg trenger hjelp til noe osv » Så kan hen finne på å nekte, sitte å diskutere over telefon. 

Nå har hen også begynt med å si at hen ikke vil være med meg for hen synes jeg er skummel når jeg blir streng. Dette har hen også sagt til lærer og helsesøster på skolen. 
Jeg har hatt god dialog med lærer på skolen, og lærer vet hva det går i. 

Men barnet får meg til å føle meg som verdens værste mor, gir jeg etter feks så baller det på seg, og det blir bare verre. 

som feks tik tok, det har det vært stor diskusjon og mye mas om her. Jeg har sett hva som er på TikTok, og har ikke ville utsette mine barn for all dritten der. 

Men nå fikk hen TikTok, samme dag legger hen ut video der hen prøver vape. 
Vi har snakket mye om hva som er lov og ikke. Men hen respekterer virkelig ingenting av hva jeg sier. 

Og nå er jeg rådvill!? 

Anonymkode: 0274f...1a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med konsekvenser for uønsket oppførsel?, rett og slett god gammeldags oppdragelse.

Anonymkode: 95abb...8b7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med konsekvenser for uønsket oppførsel?, rett og slett god gammeldags oppdragelse.

Anonymkode: 95abb...8b7

Jeg har gitt konsekvenser, som feks å ta mobilen for en dag / ikke være lov å være med venner hjem etter skolen osv. Barnet kan da sitte timesvis å diskutere, forrige gang telefonen ble tatt satt hen å diskuterte dette i 5 timer. 
samme hvor mange ganger og på hvilken måte man forklarer hvorfor dette blir konsekvensen. 

Når barnet da er hos pappen sin, kommer hen med påstander som ikke er sanne. At jeg bare er sinna og at hen ikke får matpakker på skolen osv. 

Hen går også til helsesøster på skolen og kommer med uriktige påstander. 

Anonymkode: 0274f...1a7

• Hjerte 1
Skrevet

Du er ikke konsekvent nok. Trikset er å være bestemt, ta noen avgjørelser, bestemme deg for konsekvensene på forhånd og holde roen selv om han pusher deg. 

Slik det er nå prøver du å bestemme noe, han diskuterer, du argumenterer, han pusher deg mer, du blir sint, du får dårlig samvittighet, du gir etter, han får viljen sin. Dette kommer til å bli vanskeligere og vanskeligere for deg hvis du ikke gjør noe. 

Bestem deg for hva som er vikitg for deg. Feks at han rydder rommet ukentlig. Gi en beskjed om når du forventer at rommet er ryddet og hva som blir konsekvensen av at det ikke er ryddet. La oss si lørdag klokken 15 og konsekvensen er at internett går av klokken 15 og det ikke blir servert mat eller gjort noe annet før rommet er ryddet. Og ikke delta i noen diskusjon. Om du så må forlate huset ditt for å komme unna diskusjonen, så kan du gjøre det. Det er nemlig ingenting å diskutere når du har tatt en avgjørelse. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...