Gå til innhold

hvordan få bedre livsstil

Anbefalte innlegg

Skrevet

målet mitt er å bli den beste versjonen av meg selv, ta vare på meg selv og ha rutiner. jeg har depresjon og angst så det blir kanskje ikke så lett men jeg har hatt lyst til dette lenge men har ikke hatt noen motivasjon. vet ikke hvor jeg skal starte osv. har dere noe som helst tips til hvor jeg burde starte eller noe som kunne hjulpet?

Anonymkode: 42328...3a7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du behandling for depresjon og angst? Hvis ikke, er det lurt å starte med det. 

Når det gjelder livsstilsendring er det lurt å ikke lene seg på motivasjon, for det kommer og går. Små endringer i livsstilen du kan leve med resten av livet er et fint sted å starte. 

Anonymkode: 85512...fbe

Skrevet

Jeg sliter også med depresjon, og min erfaring med å sette meg slike mål er at depresjonen blir verre fordi jeg setter høye krav til meg selv, og føler veldig på nederlag når jeg ikke greier det. Det kan selvsagt være slik at du takler det bra, men jeg har brukt lang tid på å klare å akseptere at det jeg gjør er godt nok, selv når jeg ikke prøver å følge en "perfekt livsstil"-rutine. 

Struktur i hverdagen er uansett viktig da. Det er lurt å starte med en ting av gangen. Gjerne noe du er ganske sikker på at du vil klare, for så å fortsette når du har fått til det. For min del er søvn det jeg prøver mest på for tiden, og etter det blir det nok kosthold. Ellers er jeg nå i mørketiden avhengig av å gå en tur ut når det er litt lys, men det henger sammen med søvnen. 

Anonymkode: be4ee...b73

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Får du behandling for depresjon og angst? Hvis ikke, er det lurt å starte med det. 

Når det gjelder livsstilsendring er det lurt å ikke lene seg på motivasjon, for det kommer og går. Små endringer i livsstilen du kan leve med resten av livet er et fint sted å starte. 

Anonymkode: 85512...fbe

jeg har fått behandling i snart ett år, men det har ikke hjulpet noe egentlig

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg har fått behandling i snart ett år, men det har ikke hjulpet noe egentlig

Da er det kanskje på tide å prøve en ny type behandling? Medisiner eller en annen type medisin? En annen type terapiform?

Men det kan jo også være slik at det tar tid, jeg ble syk for ca 2 år siden og selv om jeg sliter med andre ting enn depresjon i tillegg, så merker jeg jo godt at depresjonen fortsatt er der, selv om det har vært litt fremgang. 

Anonymkode: be4ee...b73

Skrevet

Mange ting man gjøre, men noen eksempler:

1. Bli bevisst på hva du fokuserer på. Tanker trigger følelser, hva vi legger merke til i hverdagen og hvordan vi responderer på det bidrar til god/dårlig dag.  

2. Gå gjennom hva som var positivt med hver dag, selv de minste tingene. Det kan være så enkelt som "jeg klarte å vaske leiligheten" eller "je

3. Frisk luft og bevegelse

4. Gjør noe du liker. Har du ingen hobbyer, kanskje du kan finne noe du kunne tenkt deg å prøve som er innenfor dine rammer. For meg er det å ta bilder noe som er avslappende og bra

5. Gi kroppen god næring. Spis balansert så du får i deg nok næringsstoffer (også viktig for mental helse), godt med grønt, og drikk nok vann

6. Gi slipp på det du ikke har kontroll over

Anonymkode: d3a9b...5bd

Skrevet

Få behandling for depresjon og angst først og fremst. Fysisk aktivitet hjelper gjerne på psykisk symptomtrykk, men ikke når symptomtrykket er for høy. Det har jeg prøvd og det var helt utrolig dumt. Rutine er også viktig, lettere å holde seg til det som er vane enn det man må være motivert for å gjøre. Det bør også være noe du liker. Jeg avskyr fotball, men sykling, svømming og kampsport er gøy.

For meg personlig er også lettvinthet en viktig faktor for å gjennomføre. For meg å dra hjem, spise middag, så dra på treningssenter; det skjer ikke. Men å svippe innom treningsrommet i kjelleren på jobb før jeg drar hjem, dét er gjennomførbart! Stasjonær sykkel hjemme mens jeg setter på Netflix eller noe funker også.

Anonymkode: 2316a...4ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...