Gå til innhold

Spiser jeg for lite eller er dette normalt ved vektnedgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste 10 årene spist betraktelig mer enn det kroppen har behov for og etter 30 kilo opp har jeg nå endelig tatt tak og er på vei ned. Problemet er at jeg går rundt og er småsulten heeeeele tiden, skjønt ikke rett etter måltidet men sultfølelsen kommer snikende ganske raskt. Er dette normalt? Dette er det jeg spiser i løpet av en dag:

Frokost: to knekkebrød (Wasa husman eller Rugsprø) med avocado eller smøreost toppet med ruccola/spirer/paprika/agurk samt en gulrot, vann og en kopp te.

Lunsj: ofte det samme som ved frokost eller salat med kylling/egg, eventuelt havregryn med banan og melk.

Middag: relativt typisk norsk middag siden vi har barn, bare i litt mindre størrelse og gjerne med salat eller ekstra grønnsaker til.

Kveldsmat (hvis jeg er sulten til kvelds): et knekkebrød med samme topping som til frokost.

Hvis jeg virkelig trenger noe i mellom dette så kutter jeg ofte et eple med noen druer eller banan og drysser litt nøtter på toppen.

Jeg skjønner jo at det tar tid for kroppen og magesekken å omstille seg, men kommer sultfølelsen av det eller at jeg rett og slett spiser for lite? Jeg kan jo også nevne at aktivitetsnivået mitt er ganske rolig. Jeg er typen som biter over alt for mye på en gang så i første omgang har jeg startet med kostholdet, trening kommer siden. 

Anonymkode: c19d2...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å spise litt annerledes enn du vanligvis gjør, for å se om kroppen reagerer annerledes? Jeg foretrekker for eksempel å droppe frokost og spise en liten lunsj, slik at jeg kan spise en større middag og et kveldsmåltid. Jeg er like sulten til middag uansett hvor mye jeg har spist tidligere på dagen😄

Anonymkode: ba185...b9b

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du spise kveldsmat da? Jeg spiser 3 måltider(frokost, lunsj og middag) og blir sjelden sulten mellom måltidene. 

Jeg synes det du spiser ser greit ut, men jeg hadde nok droppet kveldsmaten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (13 minutter siden):

Må du spise kveldsmat da? Jeg spiser 3 måltider(frokost, lunsj og middag) og blir sjelden sulten mellom måltidene. 

Jeg synes det du spiser ser greit ut, men jeg hadde nok droppet kveldsmaten. 

Ts lurer på om hun spiser for lite og hvorfor hun har sultfølelse og ditt svar er å droppe et måltid…🙄

Anonymkode: 0fe2d...f74

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts lurer på om hun spiser for lite og hvorfor hun har sultfølelse og ditt svar er å droppe et måltid…🙄

Du skjønte nok hva jeg mente, hvis du legger godviljen til.... 🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Ingen går opp i vekt/er overvektige fordi de spiser for lite. Hvis du er lite aktiv, spiser du kanskje akkurat nok til å opprettholde den vekta du har (dersom du har spist som dette lenge). Dersom du nettopp har begynt med dette kostholdet (etter et tidligere kosthold med mye mer mat), må du nok rett og slett være tålmodig. Det tar tid å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer proteiner, mer grønnsaker, mindre karbohydrater. Jeg blir sulten bare av å lese at andre spiser knekkebrød. 2 knekkebrød, det er ikke noe å bli mett av. Bedre med 2 skiver grovbrød med egg og avokado. Spis litt frukt som mellommåltid, evnt en neve valnøtter etc. 

Middag så bør en god andel være proteiner. Fisk, egg, kjøtt, innimellom planteprotein, litt stivelse evnt, og grønt. 

Anonymkode: 76871...e91

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at knekkebrødene er en av årsakene til at du er mye sulten. To knekkebrød gir veldig lite volum og tyngde i magesekken. Hvis du tenker på hvordan knekkebrødene ville sett ut hvis de var komprimert, kan du se for deg hvor lite volum det er. 

Er tips er å prøve noe annet og se om det hjelper på metthetsfølelsen. F.eks kan du spise mer av mat med mye vann i, mer fiber, eller mer proteiner. Det kan være en del fiber i knekkebrød, ja, men ofte er det mer i et godt sammensatt grovbrød, da det er mindre luft enn i knekkebrød.

Et enkelt forslag mtp frokost og lunsj er jo egg tilberedt på ulike måter, eller som tilbehør, eller ingrediens. Gresk yoghurt, Skyr og Cottage Cheese kan også være verdt å prøve å legge til.

Personlig er jeg ikke så begeistret for knekkebrød, nettopp pga. at jeg ikke blir mett av dem.

Noen av mine favoritter til frokost og lunsj er baked oats, havrepannekaker med cottage cheese og syltetøy med lite/uten tilsatt sukker, blomkål og brokkoliblanding kokt og så stekt med tre eggehviter og en eggeplomme med salsa og olivenolje på toppen. Dette holder meg mett i rundt fire, fem timer og kan absolutt spises for vektnedgang ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (13 timer siden):

Nei faktisk ikke.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic dette, men jeg fatter ikke hva folk skal spise disse knekkebrødene for 😅 Det er seriøst den kjipeste maten jeg kan tenke meg. Så mye annet man kan spise som metter mer og smaker bedre!

Anonymkode: 4662b...b03

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker knekkebrød, men bruker det også til noe å holde pålegget på. (ser mange ikke liker knekkebrød) Mer pålegg /proteiner og mindre karbohydrater 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Mardina said:

Vi er fler her som ikke skjønte den, selv med massevis av godvilje 😅

Anonymkode: 0bb9e...367

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei faktisk ikke.

Neivel 😄

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er fler her som ikke skjønte den, selv med massevis av godvilje 😅

😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Litt off topic dette, men jeg fatter ikke hva folk skal spise disse knekkebrødene for 😅 Det er seriøst den kjipeste maten jeg kan tenke meg. Så mye annet man kan spise som metter mer og smaker bedre!

Synes du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mardina said:

Neivel 😄

😄

Så du hadde ikke noe fornuftig å komme med. Greit, det var jo forventa av en krenka dame på KG 🤭

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Synes du.

Synes jeg også. Blir jo ikke mett av knekkebrød, "tom" mat. 

Anonymkode: 76871...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv forsøkt å ta tak i dette.(60) 188/98 og synes også at det kan komme krypende sult. Men når jeg spiser middag så spiser jeg sakte og tygger maten godt før jeg svelger og dette gir metthetsfølelse tidligere, enn hvis jeg spiser raskt. 
Men det er ikke enkelt. Forsøker å drikke mindre vin. Pleier som regel å drikke 3-4 fulle glass rødvin fredag og lørdag, mye mindre søndag. Er veldig glad i potetgull og snop forøvrig. Vingummi er snaksens 🥺🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Forsåvidt enig i deg, men for meg er det enklest. Jeg må ha noe som er lett og raskt å lage til uten å planlegge. Med en gang det blir avansert, faller jeg av lasset etter et par dager. Så for meg er det enklest å ha en pakke med knekkebrød på jobb, samt smøreost også tar jeg med oppskåret agurk, tomat, paprika og evt. et egg, samt av og til en skinkebit etc. Men kjipt? Helt klart 😕 Prøver å ha med brødskive av og til, men det klarer jeg bare ikke å la ligge. Da er lunsj spist opp før kl 0900...

Anonymkode: 9c110...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...