Gå til innhold

Kupevifte på hele natten - dyrt og brannfarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en kupevifte som jeg plugger i på kvelden og lar stå på hele natten. Mannen min er drittsur og påstår dette er både dyrt og brannfarlig. Men vifta er kjøpt hos seriøs elforhandler og det kan umulig koste noe med 950 W noen nattetimer? Hva gjør dere, og hva kan dette f.eks. koste?

Anonymkode: b02c4...b97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes også tidsur, hvis du vet når du skal ut. Koster max en hundrings 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei, jeg har en kupevifte som jeg plugger i på kvelden og lar stå på hele natten. Mannen min er drittsur og påstår dette er både dyrt og brannfarlig. Men vifta er kjøpt hos seriøs elforhandler og det kan umulig koste noe med 950 W noen nattetimer? Hva gjør dere, og hva kan dette f.eks. koste?

Hva er en kupevifte? 

Anonymkode: 39048...c94

Skrevet

Men i alle dager, hvorfor trenger du at den står på hele natten?

Anonymkode: a2b42...e61

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er en kupevifte? 

(Har googlet. Finner det bare under bilutstyr, så skjønner ikke hvordan du kan ha den på om natta - dersom du ikke sover i bilen) 

Skrevet

Da kobler du på et tidsur som starter den et kvarter før du skal kjøre. Dumt å fyre i en bil som står ubrukt hele natten.

• Liker 3
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (3 minutter siden):

Ok, ser nå at denne var for innendørs bruk. Men det finnes for utendørs og! DELTACO. Veldig bra. 

• Liker 1
Skrevet

(Har googlet. Finner det bare under bilutstyr, så skjønner ikke hvordan du kan ha den på om natta - dersom du ikke sover i bilen) 

Det er for å få varm bil før man går ut. Prøv å bo i nord-Østerdal uten, for å si det sånn. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

1 kw koster fort 1-2 kroner per time på vinteren om den står på hele tiden. La oss si en krone i snitt. Da vil det koste 9 kroner fra 22-7. Blir litt om du gjør der hver dag.

Men det må da bli ekstremt varmt i bilen om du kjører 950watt gjennom hele natten. Håper den har termostat. Jeg ville uansett ikke gjort det. En vifteovn bør ikke brukes på natten uten tilsyn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (3 minutter siden):

Det er for å få varm bil før man går ut. Prøv å bo i nord-Østerdal uten, for å si det sånn. 

Hvilken moderne bil klarer ikke å varme opp bilen i løpet av 5-10 minutter?

• Liker 1
Skrevet

Mannen din har helt rett

Anonymkode: 22ebe...6a3

• Liker 5
Skrevet

Bruk tidsur, eller kjøp en sånn dings/fjernkontroll som du kan starte den med innefra. Evt løp ut og start den når du står opp, så varmer bilen seg mens du dusjer og kler på deg. Jeg har også kupevarmer og motorvarmer. Godt for både meg og bilen 🙂. Galskap å ha den på hele natta, så enig med mannen din.

Anonymkode: b4c80...e35

• Liker 4
Skrevet
Hensatt skrev (2 minutter siden):

Hvilken moderne bil klarer ikke å varme opp bilen i løpet av 5-10 minutter?

Kaldstart i under 10 minus er ikke så bra for biler.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da setter en på kupé varmer når en står opp da. Så når man skal på jobb 1 time senere er bilen varm. 

Man varmer ikke bilen hele natta!

Anonymkode: 4a9fd...9cc

• Liker 2
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (14 minutter siden):

Har bodd på Svalbard 4 år uten. Har gått fint, men selvfølgelig kjekt å ha.

Til ts ja det er unødvendig, prøv en timer eller så kan har du mulig wifi. Så du kan kjøpe en bryter som du kan slå på med mobilen før du går.

Anonymkode: a16e9...908

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da setter en på kupé varmer når en står opp da. Så når man skal på jobb 1 time senere er bilen varm. 

Man varmer ikke bilen hele natta!

Anonymkode: 4a9fd...9cc

Helt enig. Skrev det i et eget svar 🙂. Bare mange som ikke skjønner at å starte bil i masse minus ikke er bra for bilen.

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Motorvarmer som brukes da og ikke kupevarmer, men nå er jo dem ofte sammenkoblet.

Er motorvarmer som gjør nytten for kaldstart av bil og kupe varmer for komfort.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men kupé viften varmer jo ikke opp motoren, da må det monteres enten blokkvarmer eller bensin/dieselvarmer

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Motorvarmer som brukes da og ikke kupevarmer, men nå er jo dem ofte sammenkoblet.

Er motorvarmer som gjør nytten for kaldstart av bil og kupe varmer for komfort.

Ja,selvfølgelig 🙂. Men f.eks her i Indre Troms kan det være perioder med 30 minus. Da er gjerne alt inni bilen stivfrossent også. Så jeg sverger til begge deler 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...