Gå til innhold

Adventskalender til dagens barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her blir det en rimelig sjokoladejulekalender, som alltid. Det er den lille gleden hver dag i desember, frem til julaften, som teller.

Jeg synes det er helt vanvittig, dette forbruks- og kjøpesamfunnet vi er med på å skape. 

Det er så unødvendig, så totalt unødvendig. Er det noe vi IKKE trenger, er det mer TING.

Julegaver - få ting, av KVALITET. 

Jeg blir helt kvalm av å tenke på fjorårets jul, hvor tre tantebarn rev opp sikkert 40 gaver hver, uten knapt å lese hvem gavene var fra, engang. Og foreldrene tillater det.

Det er til å bli uvel av. Disse verdiene vil ikke vi lære barna våre.

Anonymkode: 54bae...3cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pås skrev (2 timer siden):

Jeg  lager kalender til mange... jeg synes det er veldig koselig å kjøpe inn og pakke inn. Det er en blanding av ting de trenger og ting de har lyst på. Jeg er veldig opptatt av å ikke kjøpe boss, så jeg bruker litt tid på dette ja! Bruker inntil 100 kroner pr. ting, noen koster så lite som 30. Jeg ser alltid etter tre-for-to tilbud på Cubus, da handles det sokker og strømpebukser. 

Det blir jo litt dyrt, men jeg synes det er kjekt og mottagerne blir veldig glade.

Man skal jo ha en formue om man har råd til å lage sånne kalendere til mange, det blir jo minst 2000kr pr kalender? Også kommer julegaver i tillegg? 😬

Anonymkode: 96710...b35

Skrevet

Jeg var barn på 90-tallet, ungdom på 00-tallet. Var ingen av mine venner som hadde de billigste sjokoladekalenderne, de var gjerne utenom pakkekalender. 

Pakkekalender har jo vært vanlig i veldig mange år. Mine besteforeldre snakket om en kalender med et bilde hver dag, det var jo på 40-, 50-tallet.

Så min oppfatning er ikke at det i "gamledager" var kjempevanlig med bare den lille sjokoladekalenderen til 10 kr og så var alle happy med det. 

Anonymkode: ed88a...fdc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snart er det igjen adventskalendertid, derfor ønsker jeg noen tanker og innspill fra andre her inne angående temaet. Datteren min på 14 år snakker om venninner og medelever som får dyre adventskalendere til over 2000 kr fra ulike skjønnhetsmerker og lignende eller pakkekalendere med dyre gaver. Her i huset har en sjokolade/godterikalender gitt mer enn nok glede, men nå har også datteren min lyst på en sånn dyr kalender fordi «det har alle andre». Hva er deres tanker og innspill om dette, og hvordan gjør dere det hjemme hos dere? Kan ikke fatte når det ble sånn, da jeg vokste opp hadde vi tre søsknene en sjokoladekalender på deling hvis vi i det hele tatt hadde, hvis ikke var det appelsiner med nelliker.

Anonymkode: 61bb2...228

Vi har god økonomi, men mine barn/ungdommer får likevel "bare" flaxkalender og en billig sjokoladekalender. Jeg tror kanskje det er lettere å stå i disse "kampene", når man har god økonomi og det ikke er pengene det står på. Også for barna, som også vet at det ikke er penger det handler om. Jeg har i hvert fall ikke dårlig samvittighet en plass for at jeg ikke er med på å støtte opp om dette kalenderhysteriet.

Anonymkode: 77a9b...0dd

• Nyttig 1
Skrevet

Her i huset får ungene velge en kalender selv  så lenge den koster under 1000 kr. En har valgt makeup mekka sin til rett over 500 kr, en panini fotballkort sin til ca 700 kr og siste en kalender som jeg ikke husker hvor er fra til ca 1000 kr. Før lagde jeg pakkekalender til dem og det ble myyye dyrere og var mye styr.

Anonymkode: 03ed9...ec5

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan folk sitte og skylde på at tidene forandrer seg??  :klo: 

Er det noe som har forandret seg så er det fokus på gjenbruk, miljø, kaste minst mulig, produsere minst mulig søppel, bærekraft, redusere det sinnsyke forbruket og sløseriet vi driver med. Bortsett fra når desember nærmer seg, tydeligvis.. Denne kalenderkulturen er det diametralt motsatte av hva vi burde gjøre om dagene, og hva vi burde lære barna våre, men vi kjører bare på akkurat som før - bare mye, mye verre. 

Anonymkode: 51169...ad1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...