Gå til innhold

Adventskalender til dagens barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snart er det igjen adventskalendertid, derfor ønsker jeg noen tanker og innspill fra andre her inne angående temaet. Datteren min på 14 år snakker om venninner og medelever som får dyre adventskalendere til over 2000 kr fra ulike skjønnhetsmerker og lignende eller pakkekalendere med dyre gaver. Her i huset har en sjokolade/godterikalender gitt mer enn nok glede, men nå har også datteren min lyst på en sånn dyr kalender fordi «det har alle andre». Hva er deres tanker og innspill om dette, og hvordan gjør dere det hjemme hos dere? Kan ikke fatte når det ble sånn, da jeg vokste opp hadde vi tre søsknene en sjokoladekalender på deling hvis vi i det hele tatt hadde, hvis ikke var det appelsiner med nelliker.

Anonymkode: 61bb2...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg  lager kalender til mange... jeg synes det er veldig koselig å kjøpe inn og pakke inn. Det er en blanding av ting de trenger og ting de har lyst på. Jeg er veldig opptatt av å ikke kjøpe boss, så jeg bruker litt tid på dette ja! Bruker inntil 100 kroner pr. ting, noen koster så lite som 30. Jeg ser alltid etter tre-for-to tilbud på Cubus, da handles det sokker og strømpebukser. 

Det blir jo litt dyrt, men jeg synes det er kjekt og mottagerne blir veldig glade.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyko har noen sminkekalendere til under 500 kr, mener jeg. Men det hjelper vel lite om hun har bestemt seg for at hun skal kreve en til 2000. Her har vi faktisk bare pleid å ha flax-kalender til barn og voksne. Bortsett fra at jeg de siste årene har fått f.eks Rituals-kalender av mannen min. Men det er fordi jeg har bursdag i slutten av november, så det er en av bursdagsgavene 🙃. Har en alt for snill mann 😃

Anonymkode: f8983...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da jeg vokste opp fikk jeg pakkekalender❤️ Så jeg tenker at vi kan si at alle familier er ulike og tar ulike valg, samt at tidene forandrer seg. Nå kommer det fler og fler ulike typer adventskalendere på markedet innenfor ulike, så det er klart at ulike hjem velger ulike kalendere for sine barn/ungdommer.

Det du bør lære datteren din er å ta valg basert på hva hun egentlig har lyst til, og ikke hva alle andre gjør/får. Om hun egentlig har lyst på sjokoladekalender er det jo ingen grunn til å ønske seg dyr sminkekalender bare fordi vennene hennes har lyst på det. Men om hun egentlig har lyst på dyr sminkekalender, så er det jo ikke fordi alle andre får det (som du skriver). Da er det fordi hun har lyst på det. Det du kan si til henne da (om du ikke vil kjøpe sånn kalender til henne), er at du sponser med det en sjokoladekalender koster, så får hun legge i resten selv. Mulig hun ikke har tenkt på å spare til sånn kalender i år, men da får hun spare til en til neste år og heller få vanlig sjokoladekalender i år😊

Anonymkode: f04e1...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss gjør vi som vi alltid har gjort. Det har vært noen år med legokalendere etc, men så ville barna tilbake til den faste. Og det er en gammel tøykalender med 24 lommer. Akkurat passe stor til litt snop hver dag. Så ca nå begynner jeg å kjøpe inn 48 godterier: små julenisser, fox, kjærligheter, kindermaxi osv. Bruker sikkert 600 kr totalt på to tenåringer. De er ikke bortskjemte eller spiser mye snop ellers, så 24 full size-biter skjemmer jeg dem bort med i desember. 

Anonymkode: e3dbe...9a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kjører vi adventspakker, en pakke for hver søndag i advent. Da føler jeg det er lettere å kunne kjøpe en dyrere ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må stemme i med at tidene forandrer seg. Vi kan like eller mislike det, men "Den gang jeg var ung..." er ikke et holdbart argument. Om "Alle andre har/får..." skal tillegges noe mer vekt er en annen sak, men faktum er at kosmetikkalendere selger som hakka møkk, og at pakkekalendere er helt normalt. Pakkekalendere har vel egentlig vært temmelig vanlig i flere tiår. Erfaringen til mange er at de blir ganske kostbare, de også. For ikke å snakke om alt stresset rundt innkjøp og innpakking. 

Du kan eventuelt vurdere om en kalender til 2000++ kroner kanskje skal ha konsekvenser for julegavene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13-åringen har fått en kalender fra Pen store. Det er kreative saker i den, 549,- koster den. 

I disse sminke-kalenderne er det mange produkter en ikke får brukt pga farger man ikke bruker/passer osv. Det er da bedre å kjøpe sminke og skjønnhetsprodukter en faktisk bruker. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hjemme hos oss gjør vi som vi alltid har gjort. Det har vært noen år med legokalendere etc, men så ville barna tilbake til den faste. Og det er en gammel tøykalender med 24 lommer. Akkurat passe stor til litt snop hver dag. Så ca nå begynner jeg å kjøpe inn 48 godterier: små julenisser, fox, kjærligheter, kindermaxi osv. Bruker sikkert 600 kr totalt på to tenåringer. De er ikke bortskjemte eller spiser mye snop ellers, så 24 full size-biter skjemmer jeg dem bort med i desember. 

Anonymkode: e3dbe...9a0

Snadder 🤩🤩

Anonymkode: abb04...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har datteren på 16 også ønsket seg disse kalendrene som «alle» andre har. De koster alt fra 500-mange tusen kroner.

Vi ble enige om at hun får velge seg en kalender til 1000kr. Vil hun ha en dyrere variant, blir den summen trekt fra julegavesummen. Altså dyrere kalender, billigere julegave. Og det ønsket hun ikke, så fant en kalender på Lyko til 900kr. De mest populære kalendrene har jo vært utsolgt lenge allerede.

Tidene endrer seg, og sjokoladekalenderen til 10kr som vi var storfornøyd med, er nok saga blott for de fleste ungdommer i dag. Nettopp pga sammenligning med andre, og sosiale medier hvor disse kalendrene blir frontet opp i mente!

Anonymkode: fb36e...351

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ferdig pakkekalender (med sminke/hudpleie) til datteren min ett år. (Riktignok ikke til 2000, men likevel dyr). Jeg opplevde at hun syntes det var stas å åpne men brukte lite av innholdet. Det meste ble liggende i en skuff. I år får hun godterikalender og heller tilskudd hvis hun trenger noe spesielt av sminke/hudpleie. 
«Alle andre» må gjøre det de vil, men desember er enda noen dager unna og det kan nok hende at foreldrene til «alle andre» også kjenner at de må spare inn litt. 

Anonymkode: 2f1cd...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 pk truser, 10 pk sokker og 4 leker. 

Barna er 10 og 7 og alltid happy når de åpner. 

Anonymkode: 0ae1d...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst med sjokoladekalender, selv om alle vennene mine hadde pakkekalender. Barna 5 og 8, og får sjokoladekalender, selv om venner får andre typer kalender. Vi prioriterer annerledes enn å bruke tusenvis på småting. 

Anonymkode: 8d3e0...ca6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
mereo skrev (1 time siden):

Her kjører vi adventspakker, en pakke for hver søndag i advent. Da føler jeg det er lettere å kunne kjøpe en dyrere ting.

Det samme gjør vi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min og tanta mi har i alle år laget pakkekalender til hverandre, og dette har jeg og søsteren min blitt innlært også som små. Vi begynte vel med dette fra vi var rundt barneskolealder. Første året vi ga til hverandre, fikk jeg en dent-pastill hver dag i min kalender av hun .... og 24. desember fikk jeg den tomme esken som dent-pastillene lå i🤣

Allikevel tenker pakkekalender er gull! Da kan du gi noe du vet hun liker og samtidig justere prisene på gavene slik at det passer lommeboka. Samtidig er det mye mer personlig med en hjemmelaget pakkekalender fra noen du kjenner enn en slik dyr kjøpekalender. 

Endret av Jente19årr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jente19årr skrev (1 minutt siden):

Moren min og tanta mi har i alle år laget pakkekalender til hverandre, og dette har jeg og søsteren min blitt innlært også som små. Vi begynte vel med dette fra vi var rundt barneskolealder. Første året vi ga til hverandre, fikk jeg en dent-pastill hver dag i min kalender av hun .... og 24. desember fikk jeg den tomme esken som dent-pastillene lå i🤣

Allikevel tenker pakkekalender er gull! Da kan du gi noe du vet hun liker og samtidig justere prisene på gavene slik at det passer lommeboka. Samtidig er det mye mer personlig med en hjemmelaget pakkekalender fra noen du kjenner enn en slik dyr kjøpekalender. 

Må bare legge på: personlig har jeg ikke latt hver gave gå over ish 30s kroner, og da har ikke kalenderen totalt sett blitt over 1000 lappen - dette har passet meg perfekt, ettersom jeg er student og søsteren min er desto yngre igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Jeg hadde kjøpt vanlig sjokoladekalender og kjøpt ordentlige gaver til jul. Man trenger ikke svømme i det materielle for å ha det bra. Å ha dyre adventskalendere hadde ikke vært aktuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her foretrekker dattera sjokolade kalender. venninnene skal ha sminke /makeup kalender . Mi bryr seg ikke om det. *vi er 11 år, ikke tenåringer ennå mamma!* 

Nyter det så lenge det varer. Kan nok fort komme den dagen hun vil ha det samme som vennene sine. 

Anonymkode: e0886...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her foretrekker dattera sjokolade kalender. venninnene skal ha sminke /makeup kalender . Mi bryr seg ikke om det. *vi er 11 år, ikke tenåringer ennå mamma!* 

Nyter det så lenge det varer. Kan nok fort komme den dagen hun vil ha det samme som vennene sine. 

Anonymkode: e0886...740

Min datter på 12 fikk sminkekalender i fjor. Hun valgte det fordi alle venninnene hauset det så opp, men jeg merket skuffelsen over at det var noe så kjedelig som sminke i kalenderen. Hun hadde også em 10 kroners sjokokadekalender, og den var MYE mer stas. Sminken ligger og råtner i en skuff. I år skal jeg overraske henne med julepuslespillkalender, og sønnen på 14 får Chili Klaus julekalender🔥

Anonymkode: 77fc6...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...