AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Del Skrevet 8. november 2023 Hva var de første tegnene dere så hos barna deres som fikk dere til å tenke på at det kunne være autisme? Og hvor gamle var de? Er mest interessert i de som så det rundt 10-12 mnd. Anonymkode: de2b7...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #2 Del Skrevet 8. november 2023 Nå har ikke mitt barn noen diagnose enda, men det er mistanke om høytfungerende autisme. Han får ikke utredning før nærmere skolestart. Ved 10-12 mnd var det absolutt ingen tegn. Han var veldig med og utviklet seg normalt, eller til og med litt fort, på alle områder. God blikkontakt, mye empati og god forståelse for hva som foregikk rundt han. Det var først rundt 3 år (4 år nå) det ble vanskelig. Da startet han å utagere og slet med å leke med de andre. Manglet empati for mange av de andre barna i barnehagen. Anonymkode: 1bb64...588 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #3 Del Skrevet 8. november 2023 Vår hadde utfordringer med det sosiale/lek i barnehagen fra ca 3 kanskje. Anonymkode: 3f7b2...a33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #4 Del Skrevet 8. november 2023 Jeg har autisme og fikk ikke diagnosen før jeg var 30 år. Synes det er veldig sent. Anonymkode: 0e48e...1ad 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #5 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå har ikke mitt barn noen diagnose enda, men det er mistanke om høytfungerende autisme. Han får ikke utredning før nærmere skolestart. Ved 10-12 mnd var det absolutt ingen tegn. Han var veldig med og utviklet seg normalt, eller til og med litt fort, på alle områder. God blikkontakt, mye empati og god forståelse for hva som foregikk rundt han. Det var først rundt 3 år (4 år nå) det ble vanskelig. Da startet han å utagere og slet med å leke med de andre. Manglet empati for mange av de andre barna i barnehagen. Anonymkode: 1bb64...588 Har hørt det er vanlig, men h ordan er det mulig å utvikle seg normalt først for så å at dette endres når autisme er en medfødt nevrologisk forstyrrelse? Jeg forstår ikke det. Anonymkode: 86adf...369 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #6 Del Skrevet 8. november 2023 Tegnene vi så ved 10-12 mnd var egentlig bare uro. Var først ved 15 mnd vi begynte å fatte mistanke, og da handlet det om påkledning og plassering av leker. Alt hadde sin faste plass og hvis du flyttet på noe, flyttet han det tilbake. Veldig sensitiv på klær og hvilken rekkefølge de kom på i. Ved utredning i alder 4 fikk han diagnosen ad/hd, men vi slo oss ikke helt til ro med det. Da han var 9 fikk han diagnosen asberger syndrom i lettere grad. Han er nå voksen og fungerer greit nok i jobb, men ikke sosialt. Anonymkode: 5179e...3a9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #7 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har hørt det er vanlig, men h ordan er det mulig å utvikle seg normalt først for så å at dette endres når autisme er en medfødt nevrologisk forstyrrelse? Jeg forstår ikke det. Anonymkode: 86adf...369 Det er vel fordi de problemene man har ved høytfungerende autisme ikke er noe problem for små barn. Små barn leker f.eks ikke sammen, de leker ved siden av hverandre. Når de blir eldre og alle de andre barna begynner å leke sammen, blir det et problem. Barna knytter seg godt til sine nærmeste, så man merker ikke at de sliter med sosiale koder og empati før de skal begynne å danne relasjoner til andre barn. Anonymkode: 1bb64...588 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #8 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel fordi de problemene man har ved høytfungerende autisme ikke er noe problem for små barn. Små barn leker f.eks ikke sammen, de leker ved siden av hverandre. Når de blir eldre og alle de andre barna begynner å leke sammen, blir det et problem. Barna knytter seg godt til sine nærmeste, så man merker ikke at de sliter med sosiale koder og empati før de skal begynne å danne relasjoner til andre barn. Anonymkode: 1bb64...588 Tenker mer på at noen kan se noen ord ved 12 mnd, men så kan de plutselig ikke snakke. Eller at øyekontakten opphører. Anonymkode: 86adf...369 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #9 Del Skrevet 8. november 2023 Hvorfor snakker alle om empati? At autister ikke har empati er en myte som bør og må slaktes. Svært dårlig rykte for en ellers marginalisert gruppe. Anonymkode: 57330...85e 3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #10 Del Skrevet 8. november 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor snakker alle om empati? At autister ikke har empati er en myte som bør og må slaktes. Svært dårlig rykte for en ellers marginalisert gruppe. Anonymkode: 57330...85e Fordi mange autister har ikke empati, og de snakker utifra hva som gjelder for deres barn. Anonymkode: e1ba0...7dc 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #11 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tenker mer på at noen kan se noen ord ved 12 mnd, men så kan de plutselig ikke snakke. Eller at øyekontakten opphører. Anonymkode: 86adf...369 Men du siterte jo meg, som ikke skrev noe som helst om noe sånt. Mitt barns utvikling ble ikke reversert, han bare utviklet ikke de sosiale kodene som de andre. Empati har han også fortsatt mye av, men ikke for hvem som helst. Han blir lei seg hvis jeg skader meg, men han kan slå andre barn, som ikke er favorittene, uten å bry seg. Min har fortsatt et godt utviklet språk og god øyekontakt. Det du beskriver er nok mer vanlig for de som ikke har høytfungerende autisme. Anonymkode: 1bb64...588 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #12 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fordi mange autister har ikke empati, og de snakker utifra hva som gjelder for deres barn. Anonymkode: e1ba0...7dc Nyere forskning sier seg uenig. Det er en misoppfatning at autister ikke føler empati. Autister har vanskelig for å uttrykke det og for å oppfatte hva andre føler, hvilket kan se ut som mangel på empati. https://www.medicalnewstoday.com/articles/do-autistic-people-have-empathy Er forøvrig sent diagnostisert selv. Mine tidlige tegn rundt 12-18 mnd var snurring. Snurret rundt og rundt min egen akse. Reagerte heller ikke på navnet mitt. På 90-tallet var det derimot ingen som anså dette som røde flagg for autisme. Anonymkode: 57330...85e 2 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #13 Del Skrevet 8. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Nyere forskning sier seg uenig. Det er en misoppfatning at autister ikke føler empati. Autister har vanskelig for å uttrykke det og for å oppfatte hva andre føler, hvilket kan se ut som mangel på empati. https://www.medicalnewstoday.com/articles/do-autistic-people-have-empathy Er forøvrig sent diagnostisert selv. Mine tidlige tegn rundt 12-18 mnd var snurring. Snurret rundt og rundt min egen akse. Reagerte heller ikke på navnet mitt. På 90-tallet var det derimot ingen som anså dette som røde flagg for autisme. Anonymkode: 57330...85e Poenget er jo at barn som er voldsomme/voldelige mot andre barn ikke forstår hvordan det oppleves for det andre barnet. Man kan gjerne kalle det "problemer med å regulere seg", men utad så vil det anses som å mangle empati. Jeg kjenner ikke mange autister, men et par har svært liten evne til å sette seg inn i andre mennesker sin situasjon. Jeg skal selv utredes for asperger, og kan empatisere i hodet mitt. Altså jeg forstår at det er vondt hvis noen brekker armen, fordi jeg har opplevd det selv. Men denne empatien er tillært over mange år, og jeg føler det ikke. Anonymkode: e1ba0...7dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #14 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Poenget er jo at barn som er voldsomme/voldelige mot andre barn ikke forstår hvordan det oppleves for det andre barnet. Man kan gjerne kalle det "problemer med å regulere seg", men utad så vil det anses som å mangle empati. Jeg kjenner ikke mange autister, men et par har svært liten evne til å sette seg inn i andre mennesker sin situasjon. Jeg skal selv utredes for asperger, og kan empatisere i hodet mitt. Altså jeg forstår at det er vondt hvis noen brekker armen, fordi jeg har opplevd det selv. Men denne empatien er tillært over mange år, og jeg føler det ikke. Anonymkode: e1ba0...7dc Jeg tror autistiske barn som utagerer definitivt kan forstå hvordan det føles for det andre barnet, men pga endringer, uro etc klarer man simpelthen ikke å unngå å påføre det andre barnet det å være voldsom osv. Min autistiske mann er svært så empatisk, og jeg kjenner i grunn ingen andre autister som ikke har empati. Utdatert utsagn og det er kjipt det holdes ved like. Til du som spør ang at man kan lære seg ord og deretter stoppe og snakke. Bare en teori - men kanskje det kan ha med at barnet oppfatter mer og mer av verden, sanseinntrykk blir sterkere og dermed stopper det opp med språk? Bare en tanke 🤷🏻♀️ Anonymkode: 92a2c...f15 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #15 Del Skrevet 8. november 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror autistiske barn som utagerer definitivt kan forstå hvordan det føles for det andre barnet, men pga endringer, uro etc klarer man simpelthen ikke å unngå å påføre det andre barnet det å være voldsom osv. Min autistiske mann er svært så empatisk, og jeg kjenner i grunn ingen andre autister som ikke har empati. Utdatert utsagn og det er kjipt det holdes ved like. Til du som spør ang at man kan lære seg ord og deretter stoppe og snakke. Bare en teori - men kanskje det kan ha med at barnet oppfatter mer og mer av verden, sanseinntrykk blir sterkere og dermed stopper det opp med språk? Bare en tanke 🤷🏻♀️ Anonymkode: 92a2c...f15 Men poenget mitt var at slik adferd er noe det som beskrives som mangel på empati av andre. Jeg har autist i nær krets som er fullstendig empatiløs. En barndomsvenn likeså. Nå vet jeg ikke om jeg har asp enda, men mye tyder på det. Og jeg klarer å vise empati i en del tilfeller, men jeg føler det ikke. Så egentlig er jeg mest sympatisk, men ikke empatisk. Men du har helt rett, det er ikke noe som er bastant, mange autister har nok empati, på lik linje som at mange ikker har det. Anonymkode: e1ba0...7dc 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #16 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men poenget mitt var at slik adferd er noe det som beskrives som mangel på empati av andre. Jeg har autist i nær krets som er fullstendig empatiløs. En barndomsvenn likeså. Nå vet jeg ikke om jeg har asp enda, men mye tyder på det. Og jeg klarer å vise empati i en del tilfeller, men jeg føler det ikke. Så egentlig er jeg mest sympatisk, men ikke empatisk. Men du har helt rett, det er ikke noe som er bastant, mange autister har nok empati, på lik linje som at mange ikker har det. Anonymkode: e1ba0...7dc Men det finnes da i aller høyeste grad svært lite empatiske NT’er også. At folk er forskjellige er ingen grunn til å opprettholde en stygg, gammel myte som bidrar til et allerede dårlig rykte hos en marginalisert gruppe som har nok problemer med å passe inn som det er. Som småbarnsmor finner jeg det svært provoserende at folk hvisker i gangene om mitt stakkars barn som har en autistisk mor uten empati. Det stemmer ikke litt en gang - og dette vet jeg flere, spesielt autistiske mødre, kjenner på. Anonymkode: 57330...85e 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #17 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi mange autister har ikke empati, og de snakker utifra hva som gjelder for deres barn. Anonymkode: e1ba0...7dc FEIL, de har alt for mye empati men de uttrykker det annerledes enn nevrotypiske personer. Anonymkode: c3934...00c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #18 Del Skrevet 8. november 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Men det finnes da i aller høyeste grad svært lite empatiske NT’er også. At folk er forskjellige er ingen grunn til å opprettholde en stygg, gammel myte som bidrar til et allerede dårlig rykte hos en marginalisert gruppe som har nok problemer med å passe inn som det er. Som småbarnsmor finner jeg det svært provoserende at folk hvisker i gangene om mitt stakkars barn som har en autistisk mor uten empati. Det stemmer ikke litt en gang - og dette vet jeg flere, spesielt autistiske mødre, kjenner på. Anonymkode: 57330...85e Ja, empatiske og uempatiske mennesker finnes uansett, slik alle andre egenskaper gjør. Men du misser poenget jeg prøve å få frem.. Jeg skjønner at du føler deg provosert fordi det treffer en nerve hos deg, men når du selv vet at du er empatisk, så drit i hva alle andre tenker og tror. For det får du ikke gjort noe med uansett. Jeg tror også at at det en autist kanskje føler, ikke nødvendigvis er slik det kommer frem. Og derfor blir det oppfattes som mangel på empati. Anonymkode: e1ba0...7dc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 8. november 2023 #19 Del Skrevet 8. november 2023 Min stesønn fikk diagnosen svært tidlig, men så var han konstant under overvåking fra 3 ukers alder. Han fikk vel diagnosen offisielt rundt 1-års alder. Han fikk en hjerneskade rett etter fødsel, og autismen ble oppdaget svært tidlig. Det var helsepersonell som oppdaget det først. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #20 Del Skrevet 8. november 2023 Hos min gutt var det ingen tvil da han var 15 mnd. I ettertid ser jeg at alle tegnene var der tidligere også. Virket som han ikke hørte. Var fjern, brydde seg ikke om hva som foregikk rundt han, enset ikke om noen kom inn i rommet. Lystre ikke navnet sitt.virlet som han ikke hørte. Mye repeterende adferd og stimming. Bablet ikke,pekte ikke, var litt alvorlig baby egentlig. Anonymkode: 0babb...53f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå