Gå til innhold

Må far samtykke for å ta ut barna 1 dag fra skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en x som er far til mine barn. Vi har delt foreledrerett. Vi har veldig dårlig samarbeid da han har et stort kontrollbehov overfor barna.

Jeg ønsker å ta barna fri 1 dag fra skolen (tidlig barneskole) for å besøke venner og familie. Vi bor såpass langt unna at vi må nesten ta fri en dag for å kunne reise. Denne reisen vil oppleves veldig positivt for barna. Hvis skolen godkjenner at barna tar fri og det er min samværsuke, kan barnefar nekte meg å ta barna ut fra skolen den ene dagen? Det er snakk om reise innfor Norge. 

Anonymkode: 96634...07f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Visla skrev (55 minutter siden):

Nei

Er du helt sikker? Delt foreldreansvar betyr ikke at begge må samtykke til skolefri?

Skrevet

Nei.

Både jeg og far til min eldste har ved anledninger tatt barnet ut av skolen ved å sende sms til lærer , da har ikke den andre måttet godkjenne noe.

Vi har delt foreldreansvar og har ikke bodd sammen siden 2011. 

Skrevet

Det er vel bare å gi beskjed til lærer at xxx tar fri grunnet reise til familien. 
Helt uten å involvere noen andre.

Anonymkode: 52d5b...76f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en x som er far til mine barn. Vi har delt foreledrerett. Vi har veldig dårlig samarbeid da han har et stort kontrollbehov overfor barna.

Jeg ønsker å ta barna fri 1 dag fra skolen (tidlig barneskole) for å besøke venner og familie. Vi bor såpass langt unna at vi må nesten ta fri en dag for å kunne reise. Denne reisen vil oppleves veldig positivt for barna. Hvis skolen godkjenner at barna tar fri og det er min samværsuke, kan barnefar nekte meg å ta barna ut fra skolen den ene dagen? Det er snakk om reise innfor Norge. 

Her vi bor må begge foreldrene signere

Anonymkode: 8915a...cc1

Skrevet

Du bestemmer. Sjekk barnelovens paragraf 37.

Anonymkode: c2bd1...be9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bestemmer. Sjekk barnelovens paragraf 37.

Den paragrafen referer til fritidsaktiviteter??

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den paragrafen referer til fritidsaktiviteter??

Og barnehage, dette er eksempler. Jeg mener en fridag fra skolen går under det samme daglige ansvaret.

Skrevet

§ 37.Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Her vi bor må begge foreldrene signere

For kun 1 dag?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Barna har delt fast bosted

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

For kun 1 dag?

For alt fravær

Skrevet

Noen flere som vet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barna har delt fast bosted

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Uansett er skolefri én dag ikke en «større avgjerd om dagliglivet». 

Anonymkode: c1050...62d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er du helt sikker? Delt foreldreansvar betyr ikke at begge må samtykke til skolefri?

Ja. 
har 50/50 på barna mine. Søkte eldste fri noen dager for å reise på tur, og far måtte ikke signere noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...