Topsi Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 Etter mitt syn har norsk skole feilet totalt når det å ta avstand fra pogromer mot jøder I 1938 ses på som støtte til istael i 2023 De sier det er fordi de har elever på begge sider av konflikten, men er det virkelig så tragisk blant norsk ungdom at en ikke kan bruke dette som en anledning til å ta avstand lot jødehat og kun det? Jeg er sjokkert og skremt over tankegangen, dette lyder ikke godt for Norges fremtid når nivået på selvstendig tankegang ligger på det nivået hos avgangselever i videregående skole https://www.nettavisen.no/nyheter/unge-hoyre-leder-reagerer-kraftig-pa-at-russen-avlyser-arlig-krystallnatt-fakkeltog/s/5-95-1441039 13 3 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #2 Skrevet 8. november 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Etter mitt syn har norsk skole feilet totalt når det å ta avstand fra pogromer mot jøder I 1938 ses på som støtte til istael i 2023 De sier det er fordi de har elever på begge sider av konflikten, men er det virkelig så tragisk blant norsk ungdom at en ikke kan bruke dette som en anledning til å ta avstand lot jødehat og kun det? Jeg er sjokkert og skremt over tankegangen, dette lyder ikke godt for Norges fremtid når nivået på selvstendig tankegang ligger på det nivået hos avgangselever i videregående skole https://www.nettavisen.no/nyheter/unge-hoyre-leder-reagerer-kraftig-pa-at-russen-avlyser-arlig-krystallnatt-fakkeltog/s/5-95-1441039 Det er ekstremt historieløst. Om ikke annet så burde noen lærere grepet inn. Om de var klar over det da. Anonymkode: bb9be...380 12 1 1
Topsi Skrevet 8. november 2023 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ekstremt historieløst. Om ikke annet så burde noen lærere grepet inn. Om de var klar over det da. Anonymkode: bb9be...380 Rektor sier han støtter russen... skremmende. 9 4
Gjest Menelaos Skrevet 8. november 2023 #4 Skrevet 8. november 2023 Folk i dag har ingen evner å skille nåtid med fortid. Man ser jo det, med at man dømmer folk som levde for flere hundre år siden, men våre moraler.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #5 Skrevet 8. november 2023 Topsi skrev (15 minutter siden): Rektor sier han støtter russen... skremmende. Ja, så det nå. Beklager å ha kommentert uten å ha lest artikkelen. Meningen min er for øvrig den samme. Det er fortsatt utrolig historieløst og uvitende av russen. Anonymkode: bb9be...380 7 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #6 Skrevet 8. november 2023 Folk i dag har ikke evne til å skille mellom jøde og israeler. Folk tror at norsk person som tilfeldigvis er jøde = israeler. Trass at vedkommende er født her, har vokst opp her, har bodd her hele sitt liv. "ISRAELER!". Jeg skjønner godt at jøder ikke vil delta på markeringen mer. Den dreier seg ikke lenger om å verne jøder fra diskriminering og rasisme. Russen får for dårlig opplæring, helt enkelt. Anonymkode: 75ba0...9fe 2 4 1
herzeleid Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Veldig trist, og påfallende om ikke rektor i det minste forsøker å forklare ungdommene konteksten. 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Derfor må man ikke gi slike unge tullinger stemmerett. Tidligere var man voksen når man var 18-20, men i dag er jo den faktiske alderen nærmere 27. Bortskjemte tullinger hele gjengen, russerne ler seg nok i hjel av hvor mammadalter hele dette landet har blitt. Atskillelig lettere å ta Norge enn Ukrainia for å si det sånn, Nato redder oss. . Anonymkode: 3cca8...2d9 8 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 Sånn går det når Lars Gule lærer opp lærerne UiO. Anonymkode: 3cca8...2d9 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 Jeg hadde heller ikke deltatt i et slikt arrangement nå. Ikke fordi det ikke er viktig å jobbe mot fordommer mot jøder, men fordi det fremstår som umusikalsk ovenfor palestinerne i nåværende situasjon. Anonymkode: 937e8...b4e 5
Carrot Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde heller ikke deltatt i et slikt arrangement nå. Ikke fordi det ikke er viktig å jobbe mot fordommer mot jøder, men fordi det fremstår som umusikalsk ovenfor palestinerne i nåværende situasjon. Anonymkode: 937e8...b4e Det som skjedde i 1938 er umoralsk overfor det som skjer nå i 2023? Hvordan i all verden kom du frem til dette svaret? Det ubestridelige faktum at Nazizmen tok livet av og utryddet ca 6 millioner jøder, en halv million romfolk, og over 250 000 funksjonshemmede har da overhode ikke en dritt med palestina å gjøre! De som VELGER trekke en slik linje bidrar til at man utvanner BÅDE Nazizmen OG dagens hendelser slik jeg ser det. edit: korrigerte årstall pga feil Endret 9. november 2023 av Carrot 14 3 1
Mrs Robinson Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 Those Who forget history are condemned to repeat it 5 2
Topsi Skrevet 9. november 2023 Forfatter #13 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg hadde heller ikke deltatt i et slikt arrangement nå. Ikke fordi det ikke er viktig å jobbe mot fordommer mot jøder, men fordi det fremstår som umusikalsk ovenfor palestinerne i nåværende situasjon. Anonymkode: 937e8...b4e Du synes det er umusikalsk å markere en pogrom mot jøder I 1938 pga at du støtter palestinerne idag. Vel, det sier vel mye om din evne til å forstå forskjellen på jøder i verden og Israel. Sier alt faktisk 7 2 2
Gjest Refreng Skrevet 9. november 2023 #14 Skrevet 9. november 2023 Det har utviklet seg kultur der man har behov for å føle at man gjør noe for noe. Om det er å skifte flagg på facebook, klimaprotester som ikke fører til noe eller ting som dette. Nordmenn lever litt i en egen boble der de tror verden fungerer annerledes enn den faktisk gjør.
Gjest Menelaos Skrevet 9. november 2023 #15 Skrevet 9. november 2023 Carrot skrev (3 timer siden): Det som skjedde i 1941 er umoralsk overfor det som skjer nå i 2023? Hvordan i all verden kom du frem til dette svaret? Det ubestridelige faktum at Nazizmen tok livet av og utryddet ca 6 millioner jøder, en halv million romfolk, og over 250 000 funksjonshemmede har da overhode ikke en dritt med palestina å gjøre! De som VELGER trekke en slik linje bidrar til at man utvanner BÅDE Nazizmen OG dagens hendelser slik jeg ser det. Krystallnatten var i 1938 ikke 1941.
Gjest Menelaos Skrevet 9. november 2023 #16 Skrevet 9. november 2023 Topsi skrev (3 timer siden): Du synes det er umusikalsk å markere en pogrom mot jøder I 1938 pga at du støtter palestinerne idag. Vel, det sier vel mye om din evne til å forstå forskjellen på jøder i verden og Israel. Sier alt faktisk Det tragiske er at mange i dag ikke ser ut til å ha evne til å skille mellom nåtid og fortid.
Carrot Skrevet 9. november 2023 #17 Skrevet 9. november 2023 (endret) Menelaos skrev (4 minutter siden): Krystallnatten var i 1938 ikke 1941. sorry for den graverende skrivefeilen endret nå.. Endret 9. november 2023 av Carrot 2 1
Gjest Menelaos Skrevet 9. november 2023 #18 Skrevet 9. november 2023 (endret) Carrot skrev (5 minutter siden): sorry for den graverende skrivefeilen endret nå.. Hvorfor svarer du, det var ikke deg jeg siterte? Endret 9. november 2023 av Menelaos
Carrot Skrevet 9. november 2023 #19 Skrevet 9. november 2023 Menelaos skrev (Akkurat nå): Du kan heller bare innrømme at du trodde det var i 1941. I Jøss! 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #20 Skrevet 9. november 2023 3 hours ago, Carrot said: Det som skjedde i 1941 er umoralsk overfor det som skjer nå i 2023? Hvordan i all verden kom du frem til dette svaret? Det ubestridelige faktum at Nazizmen tok livet av og utryddet ca 6 millioner jøder, en halv million romfolk, og over 250 000 funksjonshemmede har da overhode ikke en dritt med palestina å gjøre! De som VELGER trekke en slik linje bidrar til at man utvanner BÅDE Nazizmen OG dagens hendelser slik jeg ser det. Jeg skrev umusikalsk , ikke umoralsk - les før du svarer. Det som skjedde i 38 har ingenting med det som skjer i dag å gjøre, og jeg mener det er langt, langt viktigere å markere ønske om våpenhvilke i Isreal/Gaza nå enn det er å markere noe som skjedde for så mange år siden. Unger blir drept for fote i en militæraksjon som langt overgår hva som ligger innenfor begrepet selvforsvar, det er overhodet ingen forholdsmessighet. Det som skjer i dag, hver eneste dag, er langt viktigere enn det som skjedde dengang da - jødene fra 2. verdenskrig kan ikke reddes nå, men det kan barna i Gaza. Det virker derfor for meg som fullstendig feil prioritering når vi har en pågående krig, og forstår russen (og rektor) godt. Anonymkode: 937e8...b4e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå