Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med, eller har opplevd å få jobb ved å sende åpen søknad? Jeg skjønner at store, etablerte bedrifter mest sannsynlig ikke ansetter uten å utlyse, men hva med start-up eller små bedrifter? Noen tips eller erfaring dere kan dele? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, Atom said:

Er det noen som har erfaring med, eller har opplevd å få jobb ved å sende åpen søknad? Jeg skjønner at store, etablerte bedrifter mest sannsynlig ikke ansetter uten å utlyse, men hva med start-up eller små bedrifter? Noen tips eller erfaring dere kan dele? 

Vi er en bedrift på 70 ansatte. Ansetter i stor grad på åpne søknader (får endel av dem). 

Anonymkode: 14b80...b81

Skrevet

Vi er mellomstor bedrift, rundt 65 årsverk. Vi får inn en del åpne søknader, og ser alltid over dem. Men på mine to år har vi ikke fått inn noen åpne søknader med relevant erfaring eller utdanning, så vi har ikke ansatt noen.

Vi ser kontinuerlig etter folk, selv om vi ikke utlyser stillinger, og ville absolutt vurdert en åpen søknad med riktig kompetanse.

Anonymkode: af8cd...9e2

Skrevet

Jeg sitter i innstillingsrådet i jobben min (i staten, ca. 280 ansatte) og i går ansatte vi noen som hadde sendt åpen søknad! Vi trengte noen i et vikariat og kunne gå utenom en utlysning, så da plukket de noen som hadde sendt åpen søknad som passet veldig godt.

Anonymkode: f26f6...cd1

Skrevet

Min nåværende jobb fikk jeg ved å sende åpen søknad. Fikk da plutselig et vikariat som ble til fast stilling etterhvert 😊

Anonymkode: fd1a1...b71

Skrevet

Jeg dro til et etablert firma med åpen søknad. Traff riktig person og fikk vikariat med det første.

Tipset er å gå med åpen søknad hvis du utstråler selvsikkerhet.

Anonymkode: 7a997...7a5

Skrevet

Takk for svar! Jeg har funnet tre småbedrifter som driver med mye av det samme og er ganske nye. Jeg har relevant utdanning, men ikke erfaring fra industri. Har dere tips til hvordan jeg burde vise motivasjon? Burde jeg prøve å presse inn alt jeg kan i søknaden så noe "treffer" eller bare vise til utdanningen og relevant innhold i fag? 

Skrevet

Det er vanskelig å si, det er ingen fasit på søknadsskriving.  

Du bør fremheve noen spesifikke ting i søknaden, som du mener vil kunne være attraktivt for den aktuelle bedriften. 
Søknaden bør vise at du har lest deg litt opp på bedriften, og vet hva de driver med. Til utlyste stillinger så spesifiserer man gjerne søknadene inn mot selve annonsen, men i åpen søknad må du spesifisere den mot bedriften. 
Noen ganger kan det lønne seg ha med mye ulik erfaring/motivasjon i søknaden som viser allsidighet. Andre ganger kan det fremstå som at du ikke kan prioritere hva som er relevant. 
Med åpen søknad, så må du formidle hvorfor du mener de har behov for deg selv om de ikke har spurt etter deg. Du må formidle at de har ett behov du kan fylle. 

Anonymkode: af8cd...9e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...