Gå til innhold

kort lutealfase og sen eggløsning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! jeg har eggløsning mellom dag 19-22. Lutealfasen er på 7-8 dager. Jeg tenker å ta blodprøve på progresteronnivåene mine. På grunn av veldig kort lutealfase, vet noen hvilken dag jeg bør ta den på da?

Har andre blitt gravide med så kort lutealfase før?

Anonymkode: 7a17b...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er for kort for å bli gravid. Tror minimum er 10 dager

7 dager etter eggløsning bør du ta blodprøver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei! jeg har eggløsning mellom dag 19-22. Lutealfasen er på 7-8 dager. Jeg tenker å ta blodprøve på progresteronnivåene mine. På grunn av veldig kort lutealfase, vet noen hvilken dag jeg bør ta den på da?

Har andre blitt gravide med så kort lutealfase før?

Anonymkode: 7a17b...1cf

Snakk med en gyn om dette 👍 De vet best 😊 Det finnes nok løsninger for de med veldig kort lutealfase som vi andre ikke vet om/tenker over 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja jeg tenker å bestille meg time til gynekolog, men usikker på om jeg skal vente til etter jeg får tatt blodprøver. Usikker på om jeg vil få noe utskrevet uten «bevis».

Endret av Lena12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan få utskrevet "uten bevis" hvis  du finner riktig gynekolog. Jeg fikk skrevet ut Letrozol etter å ha vært igjennom full utredning uten funn. Gyn begrunnet det med "bare for å makse sjansen for at egget faktisk slipper". 

Så vidt jeg har forstått, kan Letrozol også påvirke når i syklusen egget slipper, men dette kan jeg veldig lite om, så ta det med en klype salt.

Anonymkode: 2d84e...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: det er egentlig bare å få time hos gynekolog med én gang. Jeg var hos legen og tok blodprøver, men gynekologen så aldri noe til de resultatene. Han ville uansett ta sine egne, og etterlyste dem heller aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En ting til: det er egentlig bare å få time hos gynekolog med én gang. Jeg var hos legen og tok blodprøver, men gynekologen så aldri noe til de resultatene. Han ville uansett ta sine egne, og etterlyste dem heller aldri.

takk! da bestiller jeg en gynekolog time til uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena12345 skrev (29 minutter siden):

Takk for svar! Ja jeg tenker å bestille meg time til gynekolog, men usikker på om jeg skal vente til etter jeg får tatt blodprøver. Usikker på om jeg vil få noe utskrevet uten «bevis».

Ja bare å bestille.. Kan være andre blodprøver gyn vil du skal ta også, så kam være greit å da bare få oversikt over alt i samme slengen 😊 Gyn time får du uansett, så legger de en eventuell videre plan 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt gravid med to av mine barn med kort lutealfase (9 dager), men det var et pes og slit. Sen og ustabil eggløsning, hormonforstyrrelser m.m. Tung prøvetid! Etter hvert fikk jeg litt hjelp. Først tok jeg ren B6-vitamin som forlenget lutealfasen min med et par dager. Men hormonene fortsatt på styr. Det ble ordnings da jeg først kom meg på metformin, og så etterpå på letrozol (dobbel dose). Vips så fikk jeg eggløsning på CD14 og lutealfase på 14 dager.

Jeg gikk fra å være et "håpløst" tilfelle til å bli et skolebok-eksempel når det gjaldt syklusen. Mye lettere å være prøver da. Så anbefaler deg absolutt å finne en gynekolog, som du får god kontakt med og som hører deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (9 minutter siden):

Jeg har blitt gravid med to av mine barn med kort lutealfase (9 dager), men det var et pes og slit. Sen og ustabil eggløsning, hormonforstyrrelser m.m. Tung prøvetid! Etter hvert fikk jeg litt hjelp. Først tok jeg ren B6-vitamin som forlenget lutealfasen min med et par dager. Men hormonene fortsatt på styr. Det ble ordnings da jeg først kom meg på metformin, og så etterpå på letrozol (dobbel dose). Vips så fikk jeg eggløsning på CD14 og lutealfase på 14 dager.

Jeg gikk fra å være et "håpløst" tilfelle til å bli et skolebok-eksempel når det gjaldt syklusen. Mye lettere å være prøver da. Så anbefaler deg absolutt å finne en gynekolog, som du får god kontakt med og som hører deg.

Oi, ja det hørtes tungt ut. Håper jeg får noe som kan hjelpe syklusen min. Jeg har hatt en SA tidligere, så føler det kan være noe mangel på progresteron her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena12345 skrev (2 timer siden):

Oi, ja det hørtes tungt ut. Håper jeg får noe som kan hjelpe syklusen min. Jeg har hatt en SA tidligere, så føler det kan være noe mangel på progresteron her også.

Det kan absolutt hjelpe. Etter jeg hadde hatt tre aborter (to tidlige SA'er) så fikk jeg også noe hjelp i progesterontilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 8.11.2023 den 15.37):

Det kan absolutt hjelpe. Etter jeg hadde hatt tre aborter (to tidlige SA'er) så fikk jeg også noe hjelp i progesterontilskudd.

virket ikke som gynekologen trodde på at jeg hadde eggløsning så sent i syklusen, siden syklusene mine toralt er gjennomsnittslig lengde og mente at jeg ikke kunne stole på eggløsningstestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena12345 skrev (4 timer siden):

virket ikke som gynekologen trodde på at jeg hadde eggløsning så sent i syklusen, siden syklusene mine toralt er gjennomsnittslig lengde og mente at jeg ikke kunne stole på eggløsningstestene.

Ikke uvanlig. Er utrolig mange gynekologer som bare "tror" på læreboken og tenker alle kvinner er A4 :roll: Har vært igjennom et par slike selv. Men hvis han må ha noen svar svart på hvitt, kan du be om en progesteronprøve da? Den tar man på CD20 (1 uke etter forventet eggløsning). Hvis den kommer tilbake med for lave verdier, så viser det at du ikke har EL når man gjennomsnittlig "skal ha".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (6 minutter siden):

Ikke uvanlig. Er utrolig mange gynekologer som bare "tror" på læreboken og tenker alle kvinner er A4 :roll: Har vært igjennom et par slike selv. Men hvis han må ha noen svar svart på hvitt, kan du be om en progesteronprøve da? Den tar man på CD20 (1 uke etter forventet eggløsning). Hvis den kommer tilbake med for lave verdier, så viser det at du ikke har EL når man gjennomsnittlig "skal ha".

Ja jeg tok faktisk en slik prøve cd20 forrige syklus, der var de lave og LH på vei opp, da den ble positiv dagen etter. Tenker jeg får prøve en ny gynekolog. Fikk mast meg til Cyclogest så jeg prøver det også denne syklusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skrevet ut progresteron (tabletter) av privat gynekolog uten blodprøver. Dette pga flere kjemiske/tidlige spontanaborter. Lutealfasen er som regel normal. Gynekologen sa at det var ikke farlig med for mye progesteron, så dersom jeg ikke har mangel er det ikke farlig å teste tilskudd. Og så var det for å slippe å "bruke opp" en syklus på å ta blodprøver, men heller bare komme i gang. (Vet ikke om det har hatt effekt før om noen dager, krysser fingrene.)

Anonymkode: f3e09...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fikk skrevet ut progresteron (tabletter) av privat gynekolog uten blodprøver. Dette pga flere kjemiske/tidlige spontanaborter. Lutealfasen er som regel normal. Gynekologen sa at det var ikke farlig med for mye progesteron, så dersom jeg ikke har mangel er det ikke farlig å teste tilskudd. Og så var det for å slippe å "bruke opp" en syklus på å ta blodprøver, men heller bare komme i gang. (Vet ikke om det har hatt effekt før om noen dager, krysser fingrene.)

Anonymkode: f3e09...174

Så bra du fikk tilskudd. Spennende du får si fra om deg hjalp for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...