Gå til innhold

Hvor lenge varer en Iphone?

exictence

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Faren min har fremdeles iphone 4.

Den har dårlig batteritid og nettet fungerer ikke på den lenger 😅 Men den funker å både ringe med og sende meldinger.

Anonymkode: 5001e...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Faren min har fremdeles iphone 4.

Den har dårlig batteritid og nettet fungerer ikke på den lenger 😅 Men den funker å både ringe med og sende meldinger.

Anonymkode: 5001e...5bf

Virker ikke nettet på den selv om han har wi-fi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iPhone 7 fram til 12 kom ut og jeg bytta. Har fortsatt 12, og den er tipp topp enda,

batterikapasiteten er nede i 79%, men jeg har jo hatt den i 3 år.

7ern bytta jeg batteri på 2 ganger for at den skulle holde så lenge, så jeg vil si at de har blitt bedre 😅

Anonymkode: 1595c...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ha iPhonene mine i 3-5 år. Bytter som oftest fordi batteriet har blitt irriterende dårlig og jeg er lei av at bildene jeg tar blir dårlig ifht «alle andres» med andre ord, luksusgrunn🙊😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, exictence said:

Virker ikke nettet på den selv om han har wi-fi?

Husk at telefoner slutter å bli oppdatert etter en viss alder. Enhver produsent må sende ut sikkerhetsoppdateringer, og tilslutt vil man ikke lenger gjøre det.

iPhone 4 støtter ikke mer enn iOS 7, som begynner å bli noen versjoner siden... 

Anonymkode: 73148...a10

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Byttet akkurat ut en iphone 12 etter 1,5 år fordi batteriet var elendig. Men utifra hva jeg har hørt så er visst det den modellen med et av de dårligste batteriene, så styr unna den ihvertfall.

Anonymkode: bce12...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (18 minutter siden):

Var de gamle mobilene bedre enn de nye?

Det spørs hva du mener med varer og bedre.

Funksjonsmessig og i forhold til hastighet er de nye bedre.

Når det gjelder Apple telefoner generelt så er det de som produsenten gir oppdateringer til lengst, både operativsystem og sikkerhetsoppdateringer. De lover fem år men klarer som regel seks eller syv år på det meste. De fleste andre produsenter havner rundt tre år. Mange nye Android telefoner solgt i dag vil heller ikke få nye oppdateringer til systemet, kun sikkerhetsoppdateringer.

Google lover vel nå fem år på de nye Pixel telefonene som kom i år men mange er skeptiske. Google er dessverre ikke kjent for å holde løftene sine igjennom mange år. Samsung lover vel sikkerhetsoppdateringer i fem år på enkelte toppmodeller. Imponerende….

Annenhåndsverdien på iPhone er stort sett høyere enn konkurrentene og nettopp pga dette.

Så vil du høre at noen klager på batteriet på iPhone. Ja det er dessverre ofte litt lavere kapasitet enn konkurrentene. Men over tid holder iPhone batteriene bedre enn hva konkurrentene gjør. Så når en iPhone 14 for eks holdt ut en dag fulladet når den var ny så klarer den det og stort sett etter to og tre år. Det gjør sjeldent konkurrentene, spesielt de som lover ekstremt rask oppladingstid.

Og det mange glemmer ut er at Apple bytter batteriet ditt gratis på garanti om det blir for dårlig for fort. Gjøres direkte i Apples egen kundestøtte app på telefonen. Og er du utenfor dekning så koster det deg kanskje 1500-1800 kr å få byttet batteriet så den blir som ny. Det er mye billigere enn å kjøpe ny.

Jeg har i dag en iPhone 13 Pro (lansert 2021) og kommer nok ikke til å bytte den ut før tidligst neste år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Det spørs hva du mener med varer og bedre.

Ja, skjønner.

Varer lengre, tenkte jeg. Men er jo neppe bedre med funksjoner. De nye er jo mye bedre med det. Men hvis jeg bare skal ha sms og litt data, trenger jeg vel ikke noe særlig av de nyeste modellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en iPhone 8, som kom ut i 2017. 6 år gammel modell. Kjøpte min vel et år eller to senere, så har hatt den 4-5 år.

Har ennå en batterikapasitet på 73 %, og fungerer i grunn helt greit. Men får fra i høst av ikke flere oppdateringer.

6 år med støtte er bra. Min far på android har måttet bytte ut minst to telefoner mens jeg har hatt min gamle iPhone som bare virker og virker.

Anonymkode: e3531...c17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier

Jeg har en 8 som jeg kjøpte brukt for 1000 kr for to år siden. Jeg bruker den også mye som ruter fordi jeg er for gjerrig til å kjøpe en ordentlig ruter. Jeg har byttet batteri en gang, nå er den på 85 %. Kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (4 minutter siden):

Ja, skjønner.

Varer lengre, tenkte jeg. Men er jo neppe bedre med funksjoner. De nye er jo mye bedre med det. Men hvis jeg bare skal ha sms og litt data, trenger jeg vel ikke noe særlig av de nyeste modellene?

Har du tittet på iPhone SE? Billigmodellen?

Vurderer sterkt den, nå som jeg må ha ny snart. Har heller ikke behov for det nyeste og flotteste.

iphone SE har visst relativt gode speks, og det kom en ny oppdatert versjon ut ifjor.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (2 minutter siden):

Ja, skjønner.

Nei til kun SMS og data så kan du stort sett velge fritt :)

Jeg ville nok ikke kjøpt noe eldre enn iPhone 12 i dag. Den får oppdateringer i minst to år til (sannsynligvis tre), støtter MagSafe lading, Qi lading, BT 6, Wifi 6 og 5G. Prismessig havner den ny på rett over 7k.

Alternativt iPhone SE (tredje generasjon). Mangler MagSafe, BT 6 og har fingeravtrykksleser i stede for ansiktsleser. Ligger vel på 1500 kr mindre ca enn 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har en iPhone 8, som kom ut i 2017. 6 år gammel modell. Kjøpte min vel et år eller to senere, så har hatt den 4-5 år.

Har ennå en batterikapasitet på 73 %, og fungerer i grunn helt greit. Men får fra i høst av ikke flere oppdateringer.

6 år med støtte er bra. Min far på android har måttet bytte ut minst to telefoner mens jeg har hatt min gamle iPhone som bare virker og virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte iPhone X da den kom ut og bruker den masse nå også. Batteri kapasiteten er på 70% nå og jeg lader den hver natt. Bruker jeg tlf mye i løpet av dagen, så hender det jeg lader den litt på ettermiddagen. Jeg spiller og det kan suge batteri, derfor lades den innimellom på ettermiddagen også.

Vurderer å kjøpe helt ny iPhone når den jeg har nå streiker. Vurderer Samsung også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
exictence skrev (2 timer siden):

Hvordan ser man hvor stor batterikapasitet det er?

Det lærte jeg nettopp selv :)

På iPhone ligger det under innstillinger -batteri - batteritilstand og lading.

Hadde aldri lagt merke til at det valget var der engang :ler:

Der står det et prosenttall på hvor bra batteriet er, i forhold til da det var nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (4 timer siden):

Var de gamle mobilene bedre enn de nye?

JA, jeg antar du mener Nokia og sånt?

Alt annet fra Iphone og sånne smart tlf er bare dritten i forhold.

Kjøpte ny SE 256gb 3 gen (2022) i går. Liker tilbakeknappen.

Endret av Einus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ok å kjøpe iPhone 11 nå?

Anonymkode: 70206...421

Den kom ut i 2019.

4 år gammel. Da kan du ikke regne med Apple kommer til å gi den oppdateringer i så veldig mange år til?

Ville gått for iPhone SE om jeg skulle hatt en billig iPhone nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...