Gå til innhold

Betaling til barnevakt - hva er vanlig???

Karelia

Anbefalte innlegg

Har lite familie her vi bor, så må hyre inn ei ung jente i nabolaget for å sitte noen timer etter leggetid av og til. Ungen er 5 år, sovner oftest raskt, og sover som en stein når han først har sovna. I første omgang vil vi først dra bort når han har sovna, etterhvert som de blir mer vant vil vi dra etter at han har lagt seg, men før han sovner.

Jenta er 17 år, ansvarlig og rolig, og vil kunne se TV/gjøre lekser mens hun sitter barnevakt.

Men hva er vanlig betaling for det som nok vil bli en meget avslappende jobb?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

123.58kr får jeg opp som minstelønn ved enkelt googlesøk. Vet ikke om kilden er god, men ville tatt det som utgangspunkt. Andre goder er kanskje av verdi for at ungdommen skal trives og ønske jobben? Mat, drikke, snacks eller lignende? Har sittet barnevakt selv, lønnen var selvfølgelig viktig, men kosen på bordet var også motivasjon til å velge jobb fremfor fritid :) 

Anonymkode: e559d...b23

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. At du mener jobben er avslappende er ikke av betydning. Ansvaret for noens barn er ikke nødvendigvis avslappende for noen. Og tiden til ungdommen er like verdifull uavhengig om det er mye eller liten jobb. 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg. tenker at ansvaret er likt uansett om barnet sover eller ikke, og at betalingen ikke bør være noe annerledes for det. ene eller det andre.

Har du snakket med ungdommen om hva hun forventer? 
Også må jeg legge til at gode barnevakter er gull verdt, så betal så det monner slik at. hun føler det er verdt. det. 

Anonymkode: e774a...25b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men vet at broren min gir 200 per time de første to timene, deretter 150 for de resterende. Brus og frysepizza e.l. får de i tillegg. 

Anonymkode: 1708d...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ps. At du mener jobben er avslappende er ikke av betydning. Ansvaret for noens barn er ikke nødvendigvis avslappende for noen. Og tiden til ungdommen er like verdifull uavhengig om det er mye eller liten jobb. 

Selvfølgelig er det jobb selv om hun ikke sliter seg ut. Men hun vil mest sannsynlig kunne gjøre akkurat det samme som hun ville gjort hjemme; høre på musikk, se TV, gjøre skolearbeid. Det er stor forskjell på unger, jeg ville definitivt betalt mer om han var en som våknet mye, laget mye styr, etc. 

Og hun er forresten veldig godt kjent i huset, kjenner ungen godt, og kan ringe oss om det blir vanskelig. Så jeg vil si det er en av de enklere barnevakt-jobbene. Men vi skal selvfølgelig betale skikkelig, derfor jeg spør her... 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karelia skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig er det jobb selv om hun ikke sliter seg ut. Men hun vil mest sannsynlig kunne gjøre akkurat det samme som hun ville gjort hjemme; høre på musikk, se TV, gjøre skolearbeid. Det er stor forskjell på unger, jeg ville definitivt betalt mer om han var en som våknet mye, laget mye styr, etc. 

Og hun er forresten veldig godt kjent i huset, kjenner ungen godt, og kan ringe oss om det blir vanskelig. Så jeg vil si det er en av de enklere barnevakt-jobbene. Men vi skal selvfølgelig betale skikkelig, derfor jeg spør her... 😊

Skjønner, høres fint ut ! Godt grunnlag for et fint samarbeid, tillit og trygghet. Det er derimot ikke av betydning for lønnen :) Arbeid = tid i tjeneste for andre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karelia skrev (8 minutter siden):

Skjønner hva du mener med eksempelet med betydelig mer jobb, ville kanskje tenkt på det som «risikotillegg» «, hehe. Fremfor at arbeidsmengden gjenspeiler lønnen i motsatt tilfelle. Mine barn hadde nok trengt lønn med «risikikotillegg» for at jeg skulle fått en barnevakt utover besteforeldre, for å si det sånn 🤣 Ordinær lønn ville jeg satt i samtale med ungdommen med minstelønn (123kr) som utgangspunkt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier hun kan gjøre akkurat det samme som hun ville gjort hjemme, men det stemmer ikke.

hjemme ville hun kanskje hatt venner på besøk, eller hun ville vært ute med sine venner. Hun gir avkall på sin fritid for å passe på et barn, hvilket er masse ansvar.

på den alderen passet jeg også barn, og det var på ingen måte avslappende. Jeg visste godt hvilket ansvar det var. Jeg klarte ikke sovne på sofaen til TVen osv fordi jeg følte jeg hele tiden måtte sjekke at barna pustet, ikke for for varme/kalde, at de ikke ble vekket av ting jeg gjorde osv. 

som andre har nevnt; kosen rundt det er vel så viktig, brus, snop og en pizza eller annet. 

dersom hun ikke skatter av det, så ville jeg gitt minst 150 kroner timen, kanskje 200. Det viktigste er uansett at dere prater med jenta, og kanskje også hennes foreldre. Gjør det tydelig at dere vil skrive et referansebrev til henne også, det er viktig i den alderen og i dagens jobbmarked.

Anonymkode: 3c765...ad0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avtaler alltid fastsum til vår barnevakt som også er ei jente på 17 år. Vi har to barn og betaler alt fra 500 til 1500 utifra hvor lenge hun sitter. Hun har en gang passet barna til dagen etterpå men stort sett er det snakk om 3-5 timer på kveld. Vi passer også på å ha pizza,brus, noe godteri eller annet hun liker så hun kan kose seg litt mens hun er her. 

Anonymkode: 16532...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jente som sitter barnevakt i nabolaget ofte. 

Hun får stort sett 100 kroner timen. Mere hvis det er helg og hun blir sittende utover natten. 

Hun er storfornøyd med 100,- kroner timen. Når ungene sover, gjør hun lekser, ser film eller trykker på mobilen. Hun har oss og de hun sitter barnevakt for, bare en telefonsamtale unna. 

Det er ikke lett å få jobb i den alderen og de kronene hun tjener blir satt pris på, og kan brukes på ting vi foreldrene syns er tull 😁

Hvis man skal opp mye i lønn, vil det jo for noen foreldre bli alt for dyrt å dra på ting. 

Hun sitter f.eks. fast 2 timer i uka til en gutt som sover, mens mor er med storesøster på dans. 

La oss si at dette er 40 uker i året da, da koster det mor 8000,- ekstra i året at storesøster går på dans (200 kr for 2 timer). Hvis det skulle kostet ennå mer, er jeg redd det hadde blitt for dyrt for mange foreldre. 

Anonymkode: 2bfe5...34b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en jente som sitter barnevakt i nabolaget ofte. 

Hun får stort sett 100 kroner timen. Mere hvis det er helg og hun blir sittende utover natten. 

Hun er storfornøyd med 100,- kroner timen. Når ungene sover, gjør hun lekser, ser film eller trykker på mobilen. Hun har oss og de hun sitter barnevakt for, bare en telefonsamtale unna. 

Det er ikke lett å få jobb i den alderen og de kronene hun tjener blir satt pris på, og kan brukes på ting vi foreldrene syns er tull 😁

Hvis man skal opp mye i lønn, vil det jo for noen foreldre bli alt for dyrt å dra på ting. 

Hun sitter f.eks. fast 2 timer i uka til en gutt som sover, mens mor er med storesøster på dans. 

La oss si at dette er 40 uker i året da, da koster det mor 8000,- ekstra i året at storesøster går på dans (200 kr for 2 timer). Hvis det skulle kostet ennå mer, er jeg redd det hadde blitt for dyrt for mange foreldre. 

Meg igjen 😁

Hvis det ikke er helg, syns jeg ikke brus, godteri, pizza o.l. er nødvendig. Heller tvert i mot, de unge (og vi eldre) får i oss nok søtsaker. Og er det bare noen timer på en hverdag, trenger de ikke mat (eller snop), de klarer å spise både før og etter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karelia skrev (37 minutter siden):

Enig, det er jo helt klart mer styr hvis barnet er våken. 

Og det med å betale barnevakter for ansvaret, det går jo ikke. Jeg jobber i barnehage, har ansvaret for 24 unger på min avdeling, og får overhode ikke betalt etter ansvar 😄

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har barnepasser til min egen datter. En jente som er 17. Her går de mest ut på lekeplassen time-halvannen. Betaler henne 125 i timen. Skal hun være her på kveld er avtalen 140 i timen + snacks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karelia skrev (3 timer siden):

Hun vil imidlertid ikke kunne dra ut og møte venner, så sånn sett tenker jeg at tids hennes er satt av til dere (på sammen måte som noen vakter i en butikk er rolige, andre travle, men man bruker tida der uansett). Vi betaler 100 kr per time til nabojenta på 15….høres ut som vi da ligger litt lavt, men forhørte meg i nabolaget her, og det virker som om det var rimelig gjeldende takst…

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...