Gå til innhold

Kan tuja stå i potte ute, eller må den plantes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den kan stå i potte, men den vokser seg efter noe tid ut og blir en stor plante og da kan du f.eks plante den ut i haven din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor hard vinteren er? 

Står den i plastpotta den ble kjøpt i, ville jeg heller tatt den inn i en garasje eller kjeller. 

Anonymkode: 5dbf5...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om potten skal står ute heler året.
Isolert vinter potte ja.
Vanlig pottet vil røttene få for mye frosen skadet og vil til slutt drepe planten. Ja bakken fryser, men jorden isolerer sånn at vannet i røttene ikke fryser. Men i en liten potte er det høy sannsynlighet for at vannet i røttene fryser og da fører til for stor skade på røttene til at planten kan overleve. Så den er jo litt motsigende også siden om det hadde snødd 1meter og hele potten var dekket ned med snø før selve kulde kommer, da ville jo snøen ha isolert nok for pottet til at det hadde gått bra. Men har du hard kulde uten mye snø, da går det ikke bra. 

Tar du vanlig pottet inn for vinteren så ja vil det gå fint.
Siden tuja er en stor plante må du også med tid til annen ompotte til en større potte eller trimme røttene eller vil planten kvele seg selv i en potte. Trimmer du røttene er det også viktig og trimme ned selve planten også. Men ja du kunne hatt en bonzai tuja men kanskje litt større en en bonzai men bruker mye av det samme prinsippet med og holde trær i potter. Kan også lese litt på kunnskapen om sitrus og frukttrær i potter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor du bor og hva slags potte. Thuja har herdighetssone H5, så hvis du bor i hedighetssone H1-H3 tåler den fint å stå i en potte over vinteren. Husk at potten må være godt drenert og ha en viss størrelse.

Jeg har selv hatt thuja i potte i mange år i H5. Jeg sørget da for at den sto under tak, slik at jorden ikke ble for våt på høsten, da dette både gir frost og råte. Etter et par år var det ikke mye jord igjen i potta, så da må thujaen leve en slags kuvøsetilværelse, hvor den trenger fryktelig mye vann og næring i vekstsesongen for å holde seg grønn. Det kan også være lurt å skjerme den fra vårsola.

Anonymkode: 784e8...c90

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det kommer an på hvor du bor og hva slags potte. Thuja har herdighetssone H5, så hvis du bor i hedighetssone H1-H3 tåler den fint å stå i en potte over vinteren. Husk at potten må være godt drenert og ha en viss størrelse.

Jeg har selv hatt thuja i potte i mange år i H5. Jeg sørget da for at den sto under tak, slik at jorden ikke ble for våt på høsten, da dette både gir frost og råte. Etter et par år var det ikke mye jord igjen i potta, så da må thujaen leve en slags kuvøsetilværelse, hvor den trenger fryktelig mye vann og næring i vekstsesongen for å holde seg grønn. Det kan også være lurt å skjerme den fra vårsola.

Anonymkode: 784e8...c90

Bor i Bergen. Kan plante de over i Potter som tåler kulde og vinter selvsagt. :) 

Anonymkode: 459f6...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den kan det, men er følsom mot sterk frost, vind og vårsol som andre skriver. Blir lett svidd hvilket er vanskelig å få grodd pent igjen.

Ønsker man vintergrønt i potte anbefaler jeg furu. De er tøffe på et helt annet plan enn tuja. Bare tenk hvordan en furu kan klore seg fast i fjellet med frost, tørke og sol og vind og fortsatt være grønn og fin. Det finnes små buskfuruer som har passende pottestørrelse. 

Anonymkode: 9094f...d28

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...