AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 Har slitt med kvalme, magesmerter, diaré og oppblåst mage i over en mnd. Fått svar på en prøve nå som viser forhøyet kalkprotekin. Nesten 200, den skal være under 50. Kjenner jeg blir redd, står at sånne verdier kan tyde på tarmkreft. At det vil være høyere verdier ved IBD. Noen som var vært borti lignende? Jeg har ikke blod i avføring og har ikke gått ned i vekt. Anonymkode: 0d869...3be
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #2 Skrevet 8. november 2023 *Eventuelt kalprotekin 👌 Anonymkode: 0d869...3be
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #3 Skrevet 8. november 2023 Lett forhøyet kalprotektin er ikke uvanlig, og du trenger ikke tenke tarmkreft da det er andre markører som er bedre enn denne til å avdekke det. Jeg har IBD, og selv når jeg ikke har utbrudd ligger min normalverdi mellom 100 og 200, jeg kan ikke huske sist jeg hadde under 100. For min del viser den lett forhøyede verdien at betennelsen aldri blir 100% borte selv om den ikke er aktiv på tidspunktet prøven ble tatt. Anonymkode: cf7c4...7e1 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #4 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lett forhøyet kalprotektin er ikke uvanlig, og du trenger ikke tenke tarmkreft da det er andre markører som er bedre enn denne til å avdekke det. Jeg har IBD, og selv når jeg ikke har utbrudd ligger min normalverdi mellom 100 og 200, jeg kan ikke huske sist jeg hadde under 100. For min del viser den lett forhøyede verdien at betennelsen aldri blir 100% borte selv om den ikke er aktiv på tidspunktet prøven ble tatt. Anonymkode: cf7c4...7e1 Hva slags behandling får du? Er helt i kjelleren av denne magen. Aldri hatt mageproblemer før. Anonymkode: 0d869...3be
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #6 Skrevet 8. november 2023 Rett før jeg fikk påvist ulcerøs kolitt (tarmbetennelse), så hadde jeg verdier på over 6000 når jeg tok kalprotektin. Da var halve tykktarmen betent og det kom masse blod hver gang jeg var på toalettet, og jeg var på do 20-30 ganger i løpet av en dag. Du kan ha alt fra en litt irritert tarm, til en betennelse i mage-tarm systemet et sted, til noe annet som kan fixes..... Men dette kan man finne ut av ved å ta en koloskopi. Man kan også avlegge en prøve som kan påvise om det er skjult blod i avføringen, det blir sikkert den neste prøven du kan ta (hemofec). Så blir du sikkert henvist til spesialist etter dette, så får du innkalling til koloskopi hvis plagene dine vedvarer.... Kalprotektin skal ikke brukes for å avdekke kreft, den fungerer ikke noe bra på det har jeg hørt...Sannsynligheten er mye større for at det er irritabel-tarm eller en form for ibd. Men dette finnes det masse gode medisiner mot. Lykke til ❤️ Anonymkode: cf732...6bf
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Rett før jeg fikk påvist ulcerøs kolitt (tarmbetennelse), så hadde jeg verdier på over 6000 når jeg tok kalprotektin. Da var halve tykktarmen betent og det kom masse blod hver gang jeg var på toalettet, og jeg var på do 20-30 ganger i løpet av en dag. Du kan ha alt fra en litt irritert tarm, til en betennelse i mage-tarm systemet et sted, til noe annet som kan fixes..... Men dette kan man finne ut av ved å ta en koloskopi. Man kan også avlegge en prøve som kan påvise om det er skjult blod i avføringen, det blir sikkert den neste prøven du kan ta (hemofec). Så blir du sikkert henvist til spesialist etter dette, så får du innkalling til koloskopi hvis plagene dine vedvarer.... Kalprotektin skal ikke brukes for å avdekke kreft, den fungerer ikke noe bra på det har jeg hørt...Sannsynligheten er mye større for at det er irritabel-tarm eller en form for ibd. Men dette finnes det masse gode medisiner mot. Lykke til ❤️ Anonymkode: cf732...6bf Hei. Takk for svar. Det er tatt prøve for å se etter blod, og det var ikke blod. Anonymkode: 0d869...3be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå