Gå til innhold

Hvor mye makt har en verge i en arvesak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tvillingbror har gått bort og han hadde samboer og et barn fra før av med sin ekskone.

Han skrev testamente der hans barn arver to 2/3 og hans samboer 1/3.

Siden hans barn er 16 år ble moren til barnet verge.

Min svigerinne, altså hans samboer, har enda ikke fått søkt om skifteattest fordi barnas mor ikke "er klar" for å underskrive attesten enda sier hun.

Barnets mor vil først søke om fullmakt til å få innsyn i min brors kontoer sier hun.

Før min bror gikk bort informerte han barnets mor om hvor mye barnet kom til å arve, men dette er ikke nok for henne for hun vil vite på kroner og øre hvor mye penger som er igjen på kontoen til hennes barn, etter at utgifter til begravelse/gravstøtte er trukket fra .

Jeg synes dette er frekt og forstår ikke hvorfor hun har så stort behov for å få vite alle detaljer. Jeg bekymrer meg over hvor mye makt en verge har, og om hun kan trenere hele saken eller tappe penger fra min brors kontoer.

Kontoene er fremdeles låst og det eneste jeg får betalt er regningene i forbindelse med begravelse/ gravstøtte til min bror.

Anonymkode: b5f35...2c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved større summer skal statsforvalter inn i bildet.

Anonymkode: 25bcf...9e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min tvillingbror har gått bort og han hadde samboer og et barn fra før av med sin ekskone.

Han skrev testamente der hans barn arver to 2/3 og hans samboer 1/3.

Siden hans barn er 16 år ble moren til barnet verge.

Min svigerinne, altså hans samboer, har enda ikke fått søkt om skifteattest fordi barnas mor ikke "er klar" for å underskrive attesten enda sier hun.

Barnets mor vil først søke om fullmakt til å få innsyn i min brors kontoer sier hun.

Før min bror gikk bort informerte han barnets mor om hvor mye barnet kom til å arve, men dette er ikke nok for henne for hun vil vite på kroner og øre hvor mye penger som er igjen på kontoen til hennes barn, etter at utgifter til begravelse/gravstøtte er trukket fra .

Jeg synes dette er frekt og forstår ikke hvorfor hun har så stort behov for å få vite alle detaljer. Jeg bekymrer meg over hvor mye makt en verge har, og om hun kan trenere hele saken eller tappe penger fra min brors kontoer.

Kontoene er fremdeles låst og det eneste jeg får betalt er regningene i forbindelse med begravelse/ gravstøtte til min bror.

Frekt? Hun gjør jo bare det som er til beste for ungene. Dessuten kan det hende hun er redd for å bli lurt, det har skjedd tidligere det også. 

Og hva har du med pengene hans å gjøre? Du arver vel ikke. 

Anonymkode: 3bf85...154

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er frekt. Alle arviger har rett til å få utstedt formuesfullmakt. For mindreårige er det vergen som får det.

Jeg forstår godt at en arving ønsker å følge med på at arveoppgjøret går riktig for seg.

Anonymkode: 79a1b...6e9

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Frekt? Hun gjør jo bare det som er til beste for ungene. Dessuten kan det hende hun er redd for å bli lurt, det har skjedd tidligere det også. 

Og hva har du med pengene hans å gjøre? Du arver vel ikke. 

Det er jo ikke snakk om å bli lurt, for når kontoene er stengt sånn som nå er det kun regninger i forbindelse med hans bortgang som blir trukket fra hans konto, og det er det jeg som sender inn til banken.

Jeg forstår bare ikke hvorfor hun har så stort behov for å få vite på kroner og ører hvor mye hennes barn arver, når min bror informerte henne før han døde hvor mye hennes barn kom til å arve, og hvor mye penger han hadde satt av til begravelse og gravstøtte.

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg synes ikke det er frekt. Alle arviger har rett til å få utstedt formuesfullmakt. For mindreårige er det vergen som får det.

Jeg forstår godt at en arving ønsker å følge med på at arveoppgjøret går riktig for seg.

Anonymkode: 79a1b...6e9

Vi kjenner jo hverandre og der ikke lett å lure bort penger når kontoene er låste.

Jeg arver ingenting og forventet det heller ikke, men hjelper min svigerinne med å ordne opp etter hans bortgang.

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet

Hvorfor er det ett problem for deg å gi henne oversikt over konto?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje vil hun bare sjekke om det er tappet av kontoer eller flyttet penger i månedene før dødsfallet.

Hun har full rett til å få ut kontoutskrifter for 3 måneder før dødsfallet + siste skattemelding.

Anonymkode: 4dd90...074

Skrevet

Det er ikke frekt at hun vil ivareta sin sønns interesser.

Anonymkode: e834f...62c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du trenger ikke være urolig for at hun kan tappe kontoer. "Trenere saken" har hun full rett til å gjøre, i likhet med den andre arvingen. Alle har lik rett til å gjøre det de mener er rett for å få et rettferdig skifte, innenfor loven såklart-

Skrevet

Siden barnet det er snakk om er under 18 år kan vel samboer be om at overformynderiet kobles inn selv om barnas mor er deres verge...

Anonymkode: 57322...236

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor er det du og ikke samboer som betaler regninger?

• Liker 2
Skrevet

Offentlig verge faller bort med dødsfall. En får penger til begravelse. Har erfaring.

Anonymkode: 1fb3c...ead

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Offentlig verge faller bort med dødsfall. En får penger til begravelse. Har erfaring.

Anonymkode: 1fb3c...ead

Du har tydeligvis ikke nok erfaring til å faktisk lese problemstillingen

Anonymkode: ebf99...714

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor er det du og ikke samboer som betaler regninger?

Fordi hun har mistet sin mann og har mye å ordne opp i og er i dyp sorg etter hans død.

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kanskje vil hun bare sjekke om det er tappet av kontoer eller flyttet penger i månedene før dødsfallet.

Hun har full rett til å få ut kontoutskrifter for 3 måneder før dødsfallet + siste skattemelding.

Hun har jo ikke noe med om min bror flyttet penger eller donerte en halv million til katter i Malaysia. 

ts

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er både normalt og anbefalt og skaffe seg oversikt over bl.a formue i en arvesak. Jeg ser ikke hva som skulle være problemet med det. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Siden barnet det er snakk om er under 18 år kan vel samboer be om at overformynderiet kobles inn selv om barnas mor er deres verge...

Anonymkode: 57322...236

Kun hvis vergen/barnets mor er umyndiggjort, noe hun ikke er.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun har jo ikke noe med om min bror flyttet penger eller donerte en halv million til katter i Malaysia. 

ts

Det kan være dødsdisposisjoner, og det er ikke lov.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Jo, fordi barna har krav på en pliktarv, eller i dette tilfelle 2/3. 

Arveloven skal følges, uansett. Har full forståelse for vergen til barna hans. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...