Gå til innhold

'Ny' familie og ulik oppdragelse/ bortskjemt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er samboer med dine/mine barn. Nå har jeg et barn på 17 som har hatt en brukt tlf  og som nesten ikke fungerer lenger og hun lurer på å ønske seg brukt til jul med et tilskudd fra alle i familien.

Bonus barnet trengte også tlf her i forrige mnd.  H*n er 12 og  de dro ut og kjøpte splitter ny tlf til nesten 8000. Ønsker han seg el sparkesykkel, ja da kjøper dem det. Ønsker han seg jordan sko annen hver mnd, ja da kjøper dem det også.

Det er så store forskjeller innad her i familien. Mine to barn er vant til å ønske seg ting og ikke tro at penger vokser på trær. Synes det er kjempe vanskelig å se disse forskjellene.

Slik som til jul feks får bonusbarnet like mange gaver selv om h*n fikk en så dyr tlf. Mens datteren min blir overlykkelig om vi finner en brukt tlf som flere har spleiset på og hun får den. Kjenner jeg begynner å irritere meg skikkelig over at samboer og jeg er så totalt forskjellige og det omhandler barna.

Bonus barnet er støtt og stadig på nett etter noe å kjøpe for det er alltid noe han vil ha. Jeg sa ifra her en gang om at dette begynner å ligne kjøpemani. Det er en bestemor inne i bildet som også så gjerne vil skjemme bort barnebarnet sitt og derfor blir det mye til et av barna. Dette er ikke misunnelse fra min side men det er så store forskjeller og jeg vet barna mine legger merke til det også. Jeg har sagt ifra til min samboer fra vi ble sammen om at det er mye og store summer som bare ramler ned når barnet vil det og at han former et bortskjemt barn. Han sier det skal bli slutt på, men så dukker det opp noe igjen og igjen. 

Anonymkode: 2b7a5...07a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

H*n er en gutt

Anonymkode: 3fb8c...178

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du har med hva de kjøper til sitt barn? Din datter er voksen om et år, bare forklar at slik gjør de det?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har 2 barn, yngre enn 12 år, og vi har også valgt å kjøpe dyre telefoner til egne barn. Kjøpte brukt først, men den glichet eller hva ungene kalte det, så de fikk ikke spilt. Da kjøpte vi rett og slett nye. Angrer ikke. Våre barn, våre penger. 

Du får enten akseptere dere eller gå ifra 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei TS, mener du at dine bonusbarn skal få mindre enn de har fått til nå fordi deres far/mor flyttet sammen med deg og ditt barn og deres økonomi er en annen eller mener du at ditt barn skal få like mye gaver fra bonusbarnets familie? 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du har med hva de kjøper til sitt barn? Din datter er voksen om et år, bare forklar at slik gjør de det?

Du skjønner altså ikke at disse forskjellene påvirker alle i husstanden?  🙄 

Anonymkode: ad824...ec2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

vel ikke meg du siterer - men dette burde TS vite FØR TS velger starte felles husholdning så nei, jeg skjønner ikke problemstillingen. Det er hva det er når man velger slå sammen to totalt ulike husholdninger med de rutiner, vaner osv som begge har - da vil det blir ulikt og det må man akseptere. 

Anonymkode: 55abe...e0b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg gjør ikke det 😳

Hvorfor skal en forelder og bestemor slutte å gi flotte gaver til eget barn fordi ts ikke gir slike gaver til sitt barn?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at du reagerer, TS, men jeg tror kanskje ikke du får gjort så mye med det, så lenge det er økonomi til å skjemme bort åtteåringen med alt han peker på, for det er jo åpenbart ikke bare foreldrene som gjør det, men flere i den familien. Og holdningene til å gi unger alt de ønsker seg, vel, du ser det jo på andre svar i denne tråden. Folk skjønner rett og slett ikke problemstillingen før det biter dem selv i rævva, for å si det litt direkte ...

De skjønner ikke at unger ikke lærer respekt for penger og verdier når de som småbarn hele tiden får kastet etter seg ting som er så dyre at de utgjør en husleie (eller flere). Det finnes mennesker som må jobbe en uke eller mer for å tjene 8000 kr. Og disse ungene kommer til å vokse opp og tro at penger og dyre ting er noe som bare dukker opp av seg selv. Helt til noe skjer og de står der og ikke vet hva de skal gjøre.

Men du kan trøste deg med at dine barn mest sannsynlig er godt utrustet til å klare seg selv og takle økonomiske utfordringer som dukker opp, uansett hva. Da blir det nok verre for de som har fått servert ting på gullfat opp gjennom oppveksten.

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg ville med innlegget men jeg synes det er vanskelig å se på så store forskjeller mellom dine/mine barn som bor under samme tak. Under oppveksten har jeg lært barna mine at man ikke bare kan gå å kjøpe det man vil fordi man har lyst. Økonomisk vett rett og slett. Når man da plutselig bor med noen som har helt ulike prinsipper og med så voldsomme summer hele tiden er det veldig tydelig disse forskjellene noe barna mine også kommenterer. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er samboer med dine/mine barn. Nå har jeg et barn på 17 som har hatt en brukt tlf  og som nesten ikke fungerer lenger og hun lurer på å ønske seg brukt til jul med et tilskudd fra alle i familien.

Bonus barnet trengte også tlf her i forrige mnd.  H*n er 12 og  de dro ut og kjøpte splitter ny tlf til nesten 8000. Ønsker han seg el sparkesykkel, ja da kjøper dem det. Ønsker han seg jordan sko annen hver mnd, ja da kjøper dem det også.

Det er så store forskjeller innad her i familien. Mine to barn er vant til å ønske seg ting og ikke tro at penger vokser på trær. Synes det er kjempe vanskelig å se disse forskjellene.

Slik som til jul feks får bonusbarnet like mange gaver selv om h*n fikk en så dyr tlf. Mens datteren min blir overlykkelig om vi finner en brukt tlf som flere har spleiset på og hun får den. Kjenner jeg begynner å irritere meg skikkelig over at samboer og jeg er så totalt forskjellige og det omhandler barna.

Bonus barnet er støtt og stadig på nett etter noe å kjøpe for det er alltid noe han vil ha. Jeg sa ifra her en gang om at dette begynner å ligne kjøpemani. Det er en bestemor inne i bildet som også så gjerne vil skjemme bort barnebarnet sitt og derfor blir det mye til et av barna. Dette er ikke misunnelse fra min side men det er så store forskjeller og jeg vet barna mine legger merke til det også. Jeg har sagt ifra til min samboer fra vi ble sammen om at det er mye og store summer som bare ramler ned når barnet vil det og at han former et bortskjemt barn. Han sier det skal bli slutt på, men så dukker det opp noe igjen og igjen. 

Sånn er det når man lager seg falske «familier» med dine/mine. Pris deg lykklig over hvor bra du har oppdratt dine barn, er ikke dine unger det er synd på er steungen. Du får ikke gjort noe med det annet enn å komme deg vekk fra samboer, noe som ofte er den beste ide ang unger man alt har, ha særbo! Snakk med ungene dine du, det her går bra! Og hu på 17 er ca voksen og oppdratt alt du har gjort en bra jobb! Samboer din derimot… vær gla dry kkke er han som du har barn med!

Anonymkode: e0e55...9fb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Under oppveksten har jeg lært barna mine at man ikke bare kan gå å kjøpe det man vil fordi man har lyst. Økonomisk vett rett og slett. Når man da plutselig bor med noen som har helt ulike prinsipper og med så voldsomme summer hele tiden er det veldig tydelig disse forskjellene noe barna mine også kommenterer. 

There's your problem. 

Løsning: Ikke bo sammen. 

Anonymkode: bf583...e08

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har sagt ifra til min samboer fra vi ble sammen om at det er mye og store summer som bare ramler ned når barnet vil det og at han former et bortskjemt barn. Han sier det skal bli slutt på, men så dukker det opp noe igjen og igjen. 

Men dette er jo da ikke noe nytt.

Du vet at han sier en ting, men gjør noe annet. Du har et valg: leve med det, eller ikke.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man da plutselig bor med noen som har helt ulike prinsipper og med så voldsomme summer hele tiden er det veldig tydelig disse forskjellene noe barna mine også kommenterer. 

Dere ble vel ikke 'plutselig' samboere? Var det en spontant og lite gjennomtenkt avgjørelse?

Som andre her sier: dine barn kommer uansett bedre ut av det på sikt. Bare vent og se. Du kan ta en samtale med far om hva som er konsekvensene for denne gutten ved at det kjøpes og kjøpes, men det er far som selv må ta valget om en evt endring eller fortsettelse på den samme stien. Har far dårlig samvittighet for bruddet med barnets mor og prøver å kompensere for det? Hva ligger egentlig bak dette?

Anonymkode: 034dc...c71

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg gjør ikke det 😳

Hvorfor skal en forelder og bestemor slutte å gi flotte gaver til eget barn fordi ts ikke gir slike gaver til sitt barn?

Hvorfor slutte? De kan jo heller gjøre det samme for alle barna i huset.

Hvis han sa at det skulle de bli slutt på men ikke holdt ord så har han jo villedet ts. Da er det jo enda større grunn til å enten dele på godene til alle barna eller å redusere overfloden til guttungen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nå har jeg et barn på 17 som har hatt en brukt tlf  og som nesten ikke fungerer lenger og hun lurer på å ønske seg brukt til jul med et tilskudd fra alle i familien.

Et barn på 17 år? Hallo, hun er snart voksen og myndig.

Kunne forstått hva du mente om dere hadde hatt to 12 åringer begge to. 

Og din 17 åring bør også vite at livet er sånn, noen ganger er det forskjellig barneoppdragelse og økonomi. Dette burde du forstått før dere flyttet sammen og lagde en ny familie. 

Anonymkode: 79e04...7a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor slutte? De kan jo heller gjøre det samme for alle barna i huset.

Hvis han sa at det skulle de bli slutt på men ikke holdt ord så har han jo villedet ts. Da er det jo enda større grunn til å enten dele på godene til alle barna eller å redusere overfloden til guttungen.

Eller ts får flytte ut. 

Hvorfor dele på godene? De har tydeligvis delt økonomi, så da er det ingen felles goder å dele.  Bestemor skal ikke sponse ts sin datter heller

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et barn på 17 år? Hallo, hun er snart voksen og myndig.

Kunne forstått hva du mente om dere hadde hatt to 12 åringer begge to. 

Og din 17 åring bør også vite at livet er sånn, noen ganger er det forskjellig barneoppdragelse og økonomi. Dette burde du forstått før dere flyttet sammen og lagde en ny familie. 

Jeg har en på 14 også. Nevnte datteren min pga episoden med ny mobil og dette ble et tema her i familien. 

Skrevet

Samboer har bortskjemt barn, ts misunnelig. Vet ikke hvem som har gjort den dårligste jobben….

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en på 14 også. Nevnte datteren min pga episoden med ny mobil og dette ble et tema her i familien. 

Dere er vel strengt tatt ingen familie, men to voksne som har bestemt seg for å flytte med sin kjæreste, som tilfeldigvis har barn

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ok, greit å ta med det i HI, alltid spennende når flere opplysninger dukker opp senere. 

Men en på 14 år er også stor nok til å forstå at det er forskjell på familier, foreldre og økonomi. 

Og dette burde du kanskje visst før dere flyttet sammen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...