Gå til innhold

Hvorfor tar noen helt av på facebook etter et brudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kompis som ble dumpet for et par uker siden. Jeg vet det svei skikkelig for han, han så ikke den komme. Dama er drit-fin og han har virkelig mistet gull her. 

Men, poenget er, vanligvis legger han ut 1-2 innlegg i uken. Jeg kjenner han godt over mange år, så dette vet jeg og følger med på. Men nå etter bruddet tar han helt av?! Dagen etter bruddet legger han ut bilde av seg selv sammen med en venninne, der de smiler og ler. Slik har det fortsatt, han legger ut bilder av seg selv DAGLIG, og med forskjellige folk. Familie, venner, kollegaer og i alle mulige settinger. Jeg bare lurer på hva som er hensikten med slik oppførsel? Han tar jo helt av. Og nei, jeg har ikke spurt han (enda). Tanker? 

Anonymkode: 0ad98...99a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han ønsker å gjøre eksen jaloux? Viser at han er full av liv, når alt egentlig går ræva? Vi mennesker er tilpassingsdyktige dyr, og en måte å uttrykke sorg på som mennesker ikke har hatt tilgang på før har vært sosiale medier.

Anonymkode: 1e9d5...fe3

• Liker 8
Skrevet

Det kan også være at han vil vise seg mer frem i sosiale medier slik at andre damer ser at han er ledig?

Anonymkode: 9b839...602

• Nyttig 1
Skrevet

Han vil nok at hun skal se det går «bra» uten henne, spesielt hvis han var den som "tapte" av disse to! Snart innser han at hun ikke bryr seg, også går det over❤️

Anonymkode: 40211...372

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Å det er så klassisk! Han prøver lage seg en kunstig virkelighet som han vil at HUN (ikke alle andre damer) skal se og at han fikser livet uten henne. Han er knust og i sorg men nettopp derfor viser han en påklistret "glede" utad. Hensikten kan være å provosere henne, minne henne på hvor fin han er (typisk å legge ut mange bilder av seg selv), få henne til å savne han og angre. For oss damer virker det mot sin hensikt, han driter seg ut og vi gjennomskuer det raskt. Det blir for dumt å plutselig ta helt av på den måten. Han håper nok at hun skal ta kontakt igjen. 

Anonymkode: b7e65...190

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kanskje han ønsker å gjøre eksen jaloux? Viser at han er full av liv, når alt egentlig går ræva? Vi mennesker er tilpassingsdyktige dyr, og en måte å uttrykke sorg på som mennesker ikke har hatt tilgang på før har vært sosiale medier.

Anonymkode: 1e9d5...fe3

Det med sjalusi er en veldig god grunn for å holde på slik. Og noen vinner faktisk tilbake dama på den måten. Men de fleste av oss syns det er max turn off.

Han finnes ikke ferdig med henne, livet er dritt men prøver desperat å vise hvor bra han har det. Barnslig faktisk. Hva med å roe ned, være voksen og vanlig og gi seg rom og tid for å sørge. Hadde hatt mye mer respekt for en eks som bare roet ned. Å ta av slik blir bare ynkelig dessverre. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å det er så klassisk! Han prøver lage seg en kunstig virkelighet som han vil at HUN (ikke alle andre damer) skal se og at han fikser livet uten henne. Han er knust og i sorg men nettopp derfor viser han en påklistret "glede" utad. Hensikten kan være å provosere henne, minne henne på hvor fin han er (typisk å legge ut mange bilder av seg selv), få henne til å savne han og angre. For oss damer virker det mot sin hensikt, han driter seg ut og vi gjennomskuer det raskt. Det blir for dumt å plutselig ta helt av på den måten. Han håper nok at hun skal ta kontakt igjen. 

Jeg synes det er ganske bombastisk at du slår fast at det ikke er på grunn av andre damer. Da tar man seg selv litt vel høytidelig... tror ikke at noen andre er av interesse.

Mange bruker sosiale medier for å markedsføre seg selv, og han er nå single og vil vise omgivelsene at han står på og er klar for nye damer i livet sitt. Kanskje han samtidig prøver å "gni det litt inn" hos eksen, men det er helt klart at det kan henge sammen med at han vil vise seg frem overfor andre, også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er ganske bombastisk at du slår fast at det ikke er på grunn av andre damer. Da tar man seg selv litt vel høytidelig... tror ikke at noen andre er av interesse.

Mange bruker sosiale medier for å markedsføre seg selv, og han er nå single og vil vise omgivelsene at han står på og er klar for nye damer i livet sitt. Kanskje han samtidig prøver å "gni det litt inn" hos eksen, men det er helt klart at det kan henge sammen med at han vil vise seg frem overfor andre, også.

Joda kan selvsagt også være det, men ts skriver at dette er de første par ukene. De færreste som faktisk er lei seg etter et brudd, begynner tenke på andre så fort. Derfor blir det et skalkeskjul. Hadde han blitt dumpet for en mnd eller tre siden, så ville jeg tenkt i de baner, at nå er denne fyren på hugget. 

Og det kan være at han legger ut mye for å få bekreftelser på at han fortsatt duger. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, du har et poeng i at det er såpass kort tid etter bruddet, og TS skriver at "det svei", men vanskelig å si likevel. Det er kanskje en kombinasjon av å gni det litt inn overfor eksen, samtidig som at han er åpen for at nye kan komme til å vise interesse.

• Liker 1
Skrevet

Er du eksen hans, ts?

Anonymkode: 41163...a22

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en kompis som ble dumpet for et par uker siden. Jeg vet det svei skikkelig for han, han så ikke den komme. Dama er drit-fin og han har virkelig mistet gull her. 

Men, poenget er, vanligvis legger han ut 1-2 innlegg i uken. Jeg kjenner han godt over mange år, så dette vet jeg og følger med på. Men nå etter bruddet tar han helt av?! Dagen etter bruddet legger han ut bilde av seg selv sammen med en venninne, der de smiler og ler. Slik har det fortsatt, han legger ut bilder av seg selv DAGLIG, og med forskjellige folk. Familie, venner, kollegaer og i alle mulige settinger. Jeg bare lurer på hva som er hensikten med slik oppførsel? Han tar jo helt av. Og nei, jeg har ikke spurt han (enda). Tanker? 

Endelig har han en grunn til å få empati og oppmerksomhet, han elsker det. 

Anonymkode: 00af4...47a

Skrevet

Jeg lurer på hvem disse folka er som stiller disse spørsmålene. Hva er årsaken til at Per poster på FB? Hvorfor går Mia på do fire ganger om dagen? Hvorfor  trykker Jens liker på innleggene til en kollega på Insta..?

Kan jeg anbefale en bok om sosiologi? En hva som helst selvhjelpsbok om å forstå mennesker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Akkurat det der har eg hørt noe prat om fra sånne typisk "datinglife coach" på youtube nettopp når eksen ignorer meldinger.

Å vise at det går bra uten og diverse. I håp at det er exen som skal ta kontakt igjen.

Eg direkte hater sånne spill selv og ikke bruker eg sosiale medier noe særlig.

Har nå sett litt på temaet selv da eg og har en eks eg gjerne vil ha tilbake, men hun svarer sjelden for tiden.

Anonymkode: fe397...994

• Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (26 minutter siden):

Jeg lurer på hvem disse folka er som stiller disse spørsmålene. Hva er årsaken til at Per poster på FB? Hvorfor går Mia på do fire ganger om dagen? Hvorfor  trykker Jens liker på innleggene til en kollega på Insta..?

Kan jeg anbefale en bok om sosiologi? En hva som helst selvhjelpsbok om å forstå mennesker?

Dette handler om litt mer enn hvorfor Per poster på FB. Dette er ren psykologi og hva som skjer i et menneske som har blitt dumpet og en søken etter å forstå noe som har gått fra rasjonelt til fullstendig irrasjonelt. Det er et konkret spørsmål om en konkret person og en konkret handling som ikke gir mening. Da spør man. Og svarene? Det er det vi har psykologer og andre fagpersoner til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette handler om litt mer enn hvorfor Per poster på FB. Dette er ren psykologi og hva som skjer i et menneske som har blitt dumpet og en søken etter å forstå noe som har gått fra rasjonelt til fullstendig irrasjonelt. Det er et konkret spørsmål om en konkret person og en konkret handling som ikke gir mening. Da spør man. Og svarene? Det er det vi har psykologer og andre fagpersoner til. 

Eller i dette tilfellet; kvinneguidens brukere!

Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Eller i dette tilfellet; kvinneguidens brukere!

Sant nok. I mangel på noe annet.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sant nok. I mangel på noe annet.... 

En oppsøker gjerne ikke psykolog for å snakke om slike banale ting som at eksen deltar hyppig på sosiale medier etter bruddet... Men, på forum som dette kan man høre hva andre tenker om saken, og kanskje få bekreftelse på egne mistanker. Det er jo ofte sånne hverdagslige ting som opptar oss, og det er nå litt artig å lese hva andre tenker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...