Gå til innhold

Har du tillit til banken din ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tilliten til banken er blitt betydeleg svekket etter følgende opplevelse:

Opprettet en fastrentekonto 12 mnd. i en bank  2020, men da avtalen gjekk ut etter 12 mnd.valgte ein å   flytte beløpet over til annen bank m/ bedre vilkår. Fastrentekontoen opprettet 2020  lå imidlertid fortsatt   registert   på nettbanksiden  saman m/  øvrige kontoer.

  Da banken  d.å  økte  fastrente-innskudd   12 mnd,  valgte  ein  på ny ta   kontakt m/ banken for å høre om eg kunne nytte tidligere registrert fastrentekonto. Fekk da beskjed etter muntleg avtale m/ bankfunksjoæren  om at ny konto måtte  opprettes med nytt  kontonr.og  påskriften "Fastrentekonto" i nettbanken "  Det blei foretatt 3 transaksjoner /overføringer  på betydeleg beløp m/ 5 dagers mellomrom til nyopprettet konto.

Omlag samme tid var det overgang til ny  nettbankside  i banken,  og  festet meg ved  at nyoppretta kontoen på eit sted stod omtalt    med "kallenavn fastrente" og "produktnavn  bufferspar"  La ikkje så mye vekt på  dette   ettersom kontoen hadde  påskriften "fastrentekonto" i nettbanken  anført av bankfunksjonæren,etter "muntlig avtale" og etter  da  gjeldende fastrente innskudd 12 mnd.. 

Så er  spørsmål hvorfor kontoen stod omtalt m/ 2  forskjell navn. " buffersparkonto  og fastrentekonto" men  påskriften "Fastrentekonto" i nettbanken, og hvilke rentesats skal banken forholde seg til. ? 

Ved  opprettelse av fastrentekonto i annen bank fekk ein avtalen forelagd skrfitleg  uoppfordret   til undertegnelse.  Bankene er "griske" og de  tjener idag "rått" på  både utlån, og innskiudd  og ser dei ein mulighet for å utnytte folk så gjør de det med god samvittighet. 

 

 

Anonymkode: bf9e3...818

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja tja 😉

Skrevet

Jeg har full tilitt til at banken min er en bedrift som er mer opptatt av seg og sitt enn meg og mitt. Heldigvis er banken så opptatt av å fremme seg og sitt at de følger lover og regler for å kunne fortsette som bank i uoverskuelig fremtid, dette igjen har jeg tilitt til at jeg forstår og kan bruke til min fordel igjen. 
Jeg tror ikke på gull og grønne skoger i noen sammenheng.

 

Anonymkode: 32a2d...807

  • Liker 3
Skrevet

Hvorfor velger du å spørre her om folk generelt har tillit til "banken sin" i stedet for å kontakte banken det gjelder og spørre om det du lurer på?

Selv har jeg kontoer i mange banker, men har ikke noe personlig "min bank" forhold til noen av dem og om jeg lurer på noe hos noen av dem så spør jeg. Jeg har pengene der jeg til en hver tid er mest fornøyd med vilkårene.

Anonymkode: 5a73c...cbd

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor velger du å spørre her om folk generelt har tillit til "banken sin" i stedet for å kontakte banken det gjelder og spørre om det du lurer på?

Selv har jeg kontoer i mange banker, men har ikke noe personlig "min bank" forhold til noen av dem og om jeg lurer på noe hos noen av dem så spør jeg. Jeg har pengene der jeg til en hver tid er mest fornøyd med vilkårene.

Anonymkode: 5a73c...cbd

  Hvorfor svarer du ikkjë på spørsmålet  "har du tillit til banken"  ?  Hvorfor velger du heller å reise tilleggspørsmål  ? 

Det er heilt naturleg "også for meg" å kontakte banken når det er noe ein lurer på, og har m.a. igjennom mitt innlegg gjordt greie for dialogm/ banken  i forbindelse med opprettelse av konto. Når ein opplever muntleg avtalebrudd er min  opplevelse at  tilliten "min" til banken  blir svekket / brutt.  Hvilke annen dialog som har vert mellom kunde, og bank utover det som allerede er  skrevet ønsker ein ikkje brette ut på KG.

Har selv som mange kontoer i  forskellige  banker, og  praksisen er ofte ulik alt etter hvilje funksjoner er møter.

 Bank og forsikrting har det til felles at det er avtalevilkåerene ein legg mest vekt på, og  ord kan bli fattige såfremt det ikkje er nedfelt i skriftlege  dokumentasjon.       

                     

Anonymkode: bf9e3...818

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

  Hvorfor svarer du ikkjë på spørsmålet  "har du tillit til banken"  ?  Hvorfor velger du heller å reise tilleggspørsmål  ? 

Det er heilt naturleg "også for meg" å kontakte banken når det er noe ein lurer på, og har m.a. igjennom mitt innlegg gjordt greie for dialogm/ banken  i forbindelse med opprettelse av konto. Når ein opplever muntleg avtalebrudd er min  opplevelse at  tilliten "min" til banken  blir svekket / brutt.  Hvilke annen dialog som har vert mellom kunde, og bank utover det som allerede er  skrevet ønsker ein ikkje brette ut på KG.

Har selv som mange kontoer i  forskellige  banker, og  praksisen er ofte ulik alt etter hvilje funksjoner er møter.

 Bank og forsikrting har det til felles at det er avtalevilkåerene ein legg mest vekt på, og  ord kan bli fattige såfremt det ikkje er nedfelt i skriftlege  dokumentasjon.       

                     

Anonymkode: bf9e3...818

Jeg har aldri muntlig kommunikasjon med noen bank, så det behøver jeg ikke forholde meg til.

Og skulle det være noe jeg ikke liker ved en bank lar jeg bare være å bruke den banken.

Anonymkode: 5a73c...cbd

  • Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva som menes med tillit til banken.

Jeg har tillit til at jeg får ut igjen de pengene jeg har rett til å få ut, innenfor betingelsene som opptegnes når jeg godtar vilkårene. Jeg har tillit til at de forholder seg til de avtaler som signeres. Utover det ser jeg ikke hvilken rolle tillit skulle utgjøre. 

Lurer jeg på noe kan jeg fint sende et spørsmål, få et skriftlig svar og følge opp med fornyelse av avtale. Inntil en ny avtale er signert har jeg ingen forventning fra banken utover det vi har signert i en avtale.

Skrevet

Men du skal da ha fått et avtaledokument når du opprettet den nye kontoen din? Der må det da ha stått vilkår for opprettelsen og frister for angrerett og terminering av gjeldende konto? 

Om det er teknisk feil er det uheldige omstendigheter du kan klage på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri muntlig kommunikasjon med noen bank, så det behøver jeg ikke forholde meg til.

Og skulle det være noe jeg ikke liker ved en bank lar jeg bare være å bruke den banken.

Anonymkode: 5a73c...cbd

Ei viktig poeng : Aldri inngå  muntlig avtale med banken ved  opprettelse av kontoer, og vilkårene knyttet til den.  Få avtalevilkårene oversendt på e-post, eller kontraktfestet.  

Anonymkode: bf9e3...818

Skrevet

Tja...

Banken min sendte meg personopplysninger på 82 mennesker i min kommune i 2016.

Jeg bruker en dummy epost til hver bank som blir generet av et program, den er aldri registert noe annet sted, plutselig får jeg reklame om finansielle tjenester fra andre enn banken min på denne eposten...
Banken min rådet meg til å trikse litt med tallene mine for å få lån i en annen bank..

Min sparebank stengte min konto uten mitt samtykke da de trodde jeg ikke ville bruke dem lenger fordi jeg sa opp en DEPOSITUMSKONTO hos dem!??

Er så forbanna mye rart med de bankene i Norge.. 

Anonymkode: c26c5...4dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tja...

Banken min sendte meg personopplysninger på 82 mennesker i min kommune i 2016.

Jeg bruker en dummy epost til hver bank som blir generet av et program, den er aldri registert noe annet sted, plutselig får jeg reklame om finansielle tjenester fra andre enn banken min på denne eposten...
Banken min rådet meg til å trikse litt med tallene mine for å få lån i en annen bank..

Min sparebank stengte min konto uten mitt samtykke da de trodde jeg ikke ville bruke dem lenger fordi jeg sa opp en DEPOSITUMSKONTO hos dem!??

Er så forbanna mye rart med de bankene i Norge.. 

Anonymkode: c26c5...4dc

Min dagligbank endret nettbanksiden for en tid sidan , og oppdaget etterhvert at samtlige personer / firma som var registrert v/betalingsliste  var det  inngått avtalegiro med.  Ikkje nok med det, men trekk skjedde vilkårleg fra ulike  kontoer ved forfall.

Ba om eit  møte m/ banken, og ønsket en forklaring hos min rådgiver i banken. Under  innsyn av mine kontoer reiste funksjonæren  spørsmål om eg  ikkje ønsket å flytte eit betydeleg beløp som stod  sparekonto til  1% rente over på fi  møte med banken nyleg vedr. denne transaksjonen, og funksjonæren hevdet det måtte foreligge en misforståelse, men skulle like fult  få sluttoppgjør for sparekonto etter fastrente.  Igår kom sluttoppgjøret, m / 1 % rente, og  har tapt mye penger på "rotet" i banken, og 

Var nå på nytt i møte med banken  nyleg, og  ønsket en forklaring, fra  funksjoneren  som hevdet det måtte ligge før en missforståelse.  Ga meg løfte om at kontoen skulle sluttføres, renter godskrives med fastrentesats.   Igår kom sluttoppgjøret med 1% rente, og klart avtalebrudd.  Min dagligbank er nå utgått på dato for mittvedlomende etter å ha vert kunde der i 40 år, og igjennom flere fusjoner, og navnebytte.  I

Det har skjedd en holdningsendring hos banken "e  etter at påskriften "selvbetjening" blei innført, og bankfunksjonerene helst ikkje ønsker å se kundene i øynene.   

 

Anonymkode: bf9e3...818

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min dagligbank endret nettbanksiden for en tid sidan , og oppdaget etterhvert at samtlige personer / firma som var registrert v/betalingsliste  var det  inngått avtalegiro med.  Ikkje nok med det, men trekk skjedde vilkårleg fra ulike  kontoer ved forfall.

Ba om eit  møte m/ banken, og ønsket en forklaring hos min rådgiver i banken. Under  innsyn av mine kontoer reiste funksjonæren  spørsmål om eg  ikkje ønsket å flytte eit betydeleg beløp som stod  sparekonto til  1% rente over på fi  møte med banken nyleg vedr. denne transaksjonen, og funksjonæren hevdet det måtte foreligge en misforståelse, men skulle like fult  få sluttoppgjør for sparekonto etter fastrente.  Igår kom sluttoppgjøret, m / 1 % rente, og  har tapt mye penger på "rotet" i banken, og 

Var nå på nytt i møte med banken  nyleg, og  ønsket en forklaring, fra  funksjoneren  som hevdet det måtte ligge før en missforståelse.  Ga meg løfte om at kontoen skulle sluttføres, renter godskrives med fastrentesats.   Igår kom sluttoppgjøret med 1% rente, og klart avtalebrudd.  Min dagligbank er nå utgått på dato for mittvedlomende etter å ha vert kunde der i 40 år, og igjennom flere fusjoner, og navnebytte.  I

Det har skjedd en holdningsendring hos banken "e  etter at påskriften "selvbetjening" blei innført, og bankfunksjonerene helst ikkje ønsker å se kundene i øynene.   

 

Anonymkode: bf9e3...818

Hvorfor har dere "møter med banken"? Jeg ordner alt selv og det er aldri noe rot.

Anonymkode: 5a73c...cbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har dere "møter med banken"? Jeg ordner alt selv og det er aldri noe rot.

Anonymkode: 5a73c...cbd

Er sjelden i banken, og kommuniserer ved behov anten på e-post eller pr. telefon. Men, noen ganger kan det vera fornuftig å ta seg en prat med banken.

Dsv. så har det synt seg at alle banker er ikkje like ryddige. 

Anonymkode: bf9e3...818

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er sjelden i banken, og kommuniserer ved behov anten på e-post eller pr. telefon. Men, noen ganger kan det vera fornuftig å ta seg en prat med banken.

Dsv. så har det synt seg at alle banker er ikkje like ryddige. 

Anonymkode: bf9e3...818

Når da?

Anonymkode: 5a73c...cbd

Skrevet

Nei, har ikke tillit til banker. De er ikke rådgivere, de er selgere. 
 

Anonymkode: 75167...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...