AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 Tilliten til banken er blitt betydeleg svekket etter følgende opplevelse: Opprettet en fastrentekonto 12 mnd. i en bank 2020, men da avtalen gjekk ut etter 12 mnd.valgte ein å flytte beløpet over til annen bank m/ bedre vilkår. Fastrentekontoen opprettet 2020 lå imidlertid fortsatt registert på nettbanksiden saman m/ øvrige kontoer. Da banken d.å økte fastrente-innskudd 12 mnd, valgte ein på ny ta kontakt m/ banken for å høre om eg kunne nytte tidligere registrert fastrentekonto. Fekk da beskjed etter muntleg avtale m/ bankfunksjoæren om at ny konto måtte opprettes med nytt kontonr.og påskriften "Fastrentekonto" i nettbanken " Det blei foretatt 3 transaksjoner /overføringer på betydeleg beløp m/ 5 dagers mellomrom til nyopprettet konto. Omlag samme tid var det overgang til ny nettbankside i banken, og festet meg ved at nyoppretta kontoen på eit sted stod omtalt med "kallenavn fastrente" og "produktnavn bufferspar" La ikkje så mye vekt på dette ettersom kontoen hadde påskriften "fastrentekonto" i nettbanken anført av bankfunksjonæren,etter "muntlig avtale" og etter da gjeldende fastrente innskudd 12 mnd.. Så er spørsmål hvorfor kontoen stod omtalt m/ 2 forskjell navn. " buffersparkonto og fastrentekonto" men påskriften "Fastrentekonto" i nettbanken, og hvilke rentesats skal banken forholde seg til. ? Ved opprettelse av fastrentekonto i annen bank fekk ein avtalen forelagd skrfitleg uoppfordret til undertegnelse. Bankene er "griske" og de tjener idag "rått" på både utlån, og innskiudd og ser dei ein mulighet for å utnytte folk så gjør de det med god samvittighet. Anonymkode: bf9e3...818
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #3 Skrevet 8. november 2023 Jeg har full tilitt til at banken min er en bedrift som er mer opptatt av seg og sitt enn meg og mitt. Heldigvis er banken så opptatt av å fremme seg og sitt at de følger lover og regler for å kunne fortsette som bank i uoverskuelig fremtid, dette igjen har jeg tilitt til at jeg forstår og kan bruke til min fordel igjen. Jeg tror ikke på gull og grønne skoger i noen sammenheng. Anonymkode: 32a2d...807 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #5 Skrevet 8. november 2023 Hvorfor velger du å spørre her om folk generelt har tillit til "banken sin" i stedet for å kontakte banken det gjelder og spørre om det du lurer på? Selv har jeg kontoer i mange banker, men har ikke noe personlig "min bank" forhold til noen av dem og om jeg lurer på noe hos noen av dem så spør jeg. Jeg har pengene der jeg til en hver tid er mest fornøyd med vilkårene. Anonymkode: 5a73c...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #6 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor velger du å spørre her om folk generelt har tillit til "banken sin" i stedet for å kontakte banken det gjelder og spørre om det du lurer på? Selv har jeg kontoer i mange banker, men har ikke noe personlig "min bank" forhold til noen av dem og om jeg lurer på noe hos noen av dem så spør jeg. Jeg har pengene der jeg til en hver tid er mest fornøyd med vilkårene. Anonymkode: 5a73c...cbd Hvorfor svarer du ikkjë på spørsmålet "har du tillit til banken" ? Hvorfor velger du heller å reise tilleggspørsmål ? Det er heilt naturleg "også for meg" å kontakte banken når det er noe ein lurer på, og har m.a. igjennom mitt innlegg gjordt greie for dialogm/ banken i forbindelse med opprettelse av konto. Når ein opplever muntleg avtalebrudd er min opplevelse at tilliten "min" til banken blir svekket / brutt. Hvilke annen dialog som har vert mellom kunde, og bank utover det som allerede er skrevet ønsker ein ikkje brette ut på KG. Har selv som mange kontoer i forskellige banker, og praksisen er ofte ulik alt etter hvilje funksjoner er møter. Bank og forsikrting har det til felles at det er avtalevilkåerene ein legg mest vekt på, og ord kan bli fattige såfremt det ikkje er nedfelt i skriftlege dokumentasjon. Anonymkode: bf9e3...818
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #7 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor svarer du ikkjë på spørsmålet "har du tillit til banken" ? Hvorfor velger du heller å reise tilleggspørsmål ? Det er heilt naturleg "også for meg" å kontakte banken når det er noe ein lurer på, og har m.a. igjennom mitt innlegg gjordt greie for dialogm/ banken i forbindelse med opprettelse av konto. Når ein opplever muntleg avtalebrudd er min opplevelse at tilliten "min" til banken blir svekket / brutt. Hvilke annen dialog som har vert mellom kunde, og bank utover det som allerede er skrevet ønsker ein ikkje brette ut på KG. Har selv som mange kontoer i forskellige banker, og praksisen er ofte ulik alt etter hvilje funksjoner er møter. Bank og forsikrting har det til felles at det er avtalevilkåerene ein legg mest vekt på, og ord kan bli fattige såfremt det ikkje er nedfelt i skriftlege dokumentasjon. Anonymkode: bf9e3...818 Jeg har aldri muntlig kommunikasjon med noen bank, så det behøver jeg ikke forholde meg til. Og skulle det være noe jeg ikke liker ved en bank lar jeg bare være å bruke den banken. Anonymkode: 5a73c...cbd 2
c_buk Skrevet 8. november 2023 #8 Skrevet 8. november 2023 Jeg forstår ikke helt hva som menes med tillit til banken. Jeg har tillit til at jeg får ut igjen de pengene jeg har rett til å få ut, innenfor betingelsene som opptegnes når jeg godtar vilkårene. Jeg har tillit til at de forholder seg til de avtaler som signeres. Utover det ser jeg ikke hvilken rolle tillit skulle utgjøre. Lurer jeg på noe kan jeg fint sende et spørsmål, få et skriftlig svar og følge opp med fornyelse av avtale. Inntil en ny avtale er signert har jeg ingen forventning fra banken utover det vi har signert i en avtale.
newman01 Skrevet 8. november 2023 #9 Skrevet 8. november 2023 Men du skal da ha fått et avtaledokument når du opprettet den nye kontoen din? Der må det da ha stått vilkår for opprettelsen og frister for angrerett og terminering av gjeldende konto? Om det er teknisk feil er det uheldige omstendigheter du kan klage på.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #10 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri muntlig kommunikasjon med noen bank, så det behøver jeg ikke forholde meg til. Og skulle det være noe jeg ikke liker ved en bank lar jeg bare være å bruke den banken. Anonymkode: 5a73c...cbd Ei viktig poeng : Aldri inngå muntlig avtale med banken ved opprettelse av kontoer, og vilkårene knyttet til den. Få avtalevilkårene oversendt på e-post, eller kontraktfestet. Anonymkode: bf9e3...818
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #11 Skrevet 8. november 2023 Tja... Banken min sendte meg personopplysninger på 82 mennesker i min kommune i 2016. Jeg bruker en dummy epost til hver bank som blir generet av et program, den er aldri registert noe annet sted, plutselig får jeg reklame om finansielle tjenester fra andre enn banken min på denne eposten... Banken min rådet meg til å trikse litt med tallene mine for å få lån i en annen bank.. Min sparebank stengte min konto uten mitt samtykke da de trodde jeg ikke ville bruke dem lenger fordi jeg sa opp en DEPOSITUMSKONTO hos dem!?? Er så forbanna mye rart med de bankene i Norge.. Anonymkode: c26c5...4dc
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #12 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tja... Banken min sendte meg personopplysninger på 82 mennesker i min kommune i 2016. Jeg bruker en dummy epost til hver bank som blir generet av et program, den er aldri registert noe annet sted, plutselig får jeg reklame om finansielle tjenester fra andre enn banken min på denne eposten... Banken min rådet meg til å trikse litt med tallene mine for å få lån i en annen bank.. Min sparebank stengte min konto uten mitt samtykke da de trodde jeg ikke ville bruke dem lenger fordi jeg sa opp en DEPOSITUMSKONTO hos dem!?? Er så forbanna mye rart med de bankene i Norge.. Anonymkode: c26c5...4dc Min dagligbank endret nettbanksiden for en tid sidan , og oppdaget etterhvert at samtlige personer / firma som var registrert v/betalingsliste var det inngått avtalegiro med. Ikkje nok med det, men trekk skjedde vilkårleg fra ulike kontoer ved forfall. Ba om eit møte m/ banken, og ønsket en forklaring hos min rådgiver i banken. Under innsyn av mine kontoer reiste funksjonæren spørsmål om eg ikkje ønsket å flytte eit betydeleg beløp som stod sparekonto til 1% rente over på fi møte med banken nyleg vedr. denne transaksjonen, og funksjonæren hevdet det måtte foreligge en misforståelse, men skulle like fult få sluttoppgjør for sparekonto etter fastrente. Igår kom sluttoppgjøret, m / 1 % rente, og har tapt mye penger på "rotet" i banken, og Var nå på nytt i møte med banken nyleg, og ønsket en forklaring, fra funksjoneren som hevdet det måtte ligge før en missforståelse. Ga meg løfte om at kontoen skulle sluttføres, renter godskrives med fastrentesats. Igår kom sluttoppgjøret med 1% rente, og klart avtalebrudd. Min dagligbank er nå utgått på dato for mittvedlomende etter å ha vert kunde der i 40 år, og igjennom flere fusjoner, og navnebytte. I Det har skjedd en holdningsendring hos banken "e etter at påskriften "selvbetjening" blei innført, og bankfunksjonerene helst ikkje ønsker å se kundene i øynene. Anonymkode: bf9e3...818
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #13 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min dagligbank endret nettbanksiden for en tid sidan , og oppdaget etterhvert at samtlige personer / firma som var registrert v/betalingsliste var det inngått avtalegiro med. Ikkje nok med det, men trekk skjedde vilkårleg fra ulike kontoer ved forfall. Ba om eit møte m/ banken, og ønsket en forklaring hos min rådgiver i banken. Under innsyn av mine kontoer reiste funksjonæren spørsmål om eg ikkje ønsket å flytte eit betydeleg beløp som stod sparekonto til 1% rente over på fi møte med banken nyleg vedr. denne transaksjonen, og funksjonæren hevdet det måtte foreligge en misforståelse, men skulle like fult få sluttoppgjør for sparekonto etter fastrente. Igår kom sluttoppgjøret, m / 1 % rente, og har tapt mye penger på "rotet" i banken, og Var nå på nytt i møte med banken nyleg, og ønsket en forklaring, fra funksjoneren som hevdet det måtte ligge før en missforståelse. Ga meg løfte om at kontoen skulle sluttføres, renter godskrives med fastrentesats. Igår kom sluttoppgjøret med 1% rente, og klart avtalebrudd. Min dagligbank er nå utgått på dato for mittvedlomende etter å ha vert kunde der i 40 år, og igjennom flere fusjoner, og navnebytte. I Det har skjedd en holdningsendring hos banken "e etter at påskriften "selvbetjening" blei innført, og bankfunksjonerene helst ikkje ønsker å se kundene i øynene. Anonymkode: bf9e3...818 Hvorfor har dere "møter med banken"? Jeg ordner alt selv og det er aldri noe rot. Anonymkode: 5a73c...cbd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #14 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor har dere "møter med banken"? Jeg ordner alt selv og det er aldri noe rot. Anonymkode: 5a73c...cbd Er sjelden i banken, og kommuniserer ved behov anten på e-post eller pr. telefon. Men, noen ganger kan det vera fornuftig å ta seg en prat med banken. Dsv. så har det synt seg at alle banker er ikkje like ryddige. Anonymkode: bf9e3...818
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #15 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er sjelden i banken, og kommuniserer ved behov anten på e-post eller pr. telefon. Men, noen ganger kan det vera fornuftig å ta seg en prat med banken. Dsv. så har det synt seg at alle banker er ikkje like ryddige. Anonymkode: bf9e3...818 Når da? Anonymkode: 5a73c...cbd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #16 Skrevet 9. november 2023 Nei, har ikke tillit til banker. De er ikke rådgivere, de er selgere. Anonymkode: 75167...b9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå