Gå til innhold

tolke blodprøvesvar for allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok nylig blodprøve for å blant annet finne ut hva jeg er allergisk mot, fikk ikke noe svar fra legen men helsesekretær ga meg svar på telefon og beskjed om at jeg kan lese resultatene på unilabs nettside. Burde ikke lege kontakte meg med info da jeg testet positivt på to allergener?

Jeg er visst allergisk mot timotei (det visste jeg) og bjørk. Det jeg stusser litt på er at det ikke står noe om or og hassel? Det er ikke det at jeg tror jeg er allergisk mot or eller hassel, men tester de ikke det? 

Noen ganger reagerer jeg med kløe i munnen når jeg spiser eple og banan eller andre ting, fikk ikke noe utslag på dette på prøvene men kan kryssallergi vises på prøve eller er jeg ikke allergisk?

Anonymkode: ef5c4...fbd

Skrevet

Slike prøver må alltid tolkes. De kan gi utslag uten at du er faktisk allergisk.

Or og hassel testes ikke nødvendigvis automatisk, det kommer an på hva legen har bestilt. Kryssallergier trenger ikke vises på prøvene. Feks epler: Reaksjonen kommer fordi du reagerer på deler i epler som ligner på bjørkepollen. Kroppen tar rett og slett litt feil og tenker at eple er en bjørk, fordi de er såpass like.

Anonymkode: 76fa7...fb9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slike prøver må alltid tolkes. De kan gi utslag uten at du er faktisk allergisk.

Or og hassel testes ikke nødvendigvis automatisk, det kommer an på hva legen har bestilt. Kryssallergier trenger ikke vises på prøvene. Feks epler: Reaksjonen kommer fordi du reagerer på deler i epler som ligner på bjørkepollen. Kroppen tar rett og slett litt feil og tenker at eple er en bjørk, fordi de er såpass like.

Takk for svar!

Burde legen da gi meg tilbakemelding siden prøvene må tolkes? Synes det er rart helsesekretær sa på telefonen hva jeg er allergisk mot og ga meg info om å sjekke prøvesvarene på nett.

Vet du hva or og hassel ville stått som på prøven om jeg ble testet for det?

Skrevet

Mange som bruker slike prøvesvar feil, også helsepersonell desverre.

Or og hassel pleier å stå på prøven som det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for svar!

Burde legen da gi meg tilbakemelding siden prøvene må tolkes? Synes det er rart helsesekretær sa på telefonen hva jeg er allergisk mot og ga meg info om å sjekke prøvesvarene på nett.

Vet du hva or og hassel ville stått som på prøven om jeg ble testet for det?

Du kan jo bestille deg legetime for å få tilbakemelding? 

De må tolkes fordi at hvis man er allergisk for noe, så slår det gjerne ut lett på andre ting selv om du egentlig ikke er allergisk mot det. Det kalles gjerne "støy".

Anonymkode: 8a0e9...195

Skrevet

Er det noen grunn til at or, hassel og salix ikke er noe fürst tester for, eller misforstår jeg?

allergi.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...