Gå til innhold

Norske skogskatt til 10000 på Finn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det burde ikke vært lov å bruke så sinnsyke penger på en katt når Norge har et enormt problem med løskatter. Vil faktisk tørre å påstå at vennen din bidrar til å øke problemet. Så fint han tar godt vare på den, men hjemmet burde gått til en som virkelig trengte det.

Anonymkode: 89267...e05

Det er virkelig ikke alle som har lyst på en vill kolonikatt som de må bruke årevis på å sosialisere. Med din logikk burde ingen få egne barn, fordi hjemmet burde gå til foreldreløse unger fra Yemen og Palestina…

Anonymkode: 2d0b9...9bc

• Liker 13
  • Nyttig 5

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det burde ikke vært lov å bruke så sinnsyke penger på en katt når Norge har et enormt problem med løskatter. Vil faktisk tørre å påstå at vennen din bidrar til å øke problemet. Så fint han tar godt vare på den, men hjemmet burde gått til en som virkelig trengte det.

Så da burde ikke folk få barn heller da? Siden det er så stor mangel på fosterhjem? Så burde jo folk heller ta seg av de barna istedet for å lage sine egne..? 

Om noen vil ha en rasekatt så må de jo få lov til det! Seriøse oppdrettere går ikke akkurat så voldsomt mye i pluss. Trekk fra helsesjekk/ul av kattemor, betaling for parring, betaling for hver kattunge til fars eier, utstyr til fødselen (kladder, laken etc), vaksiner, ormekurer, kattesand, kattemat, leker etc etc. Legg til at kattene er i hjemmet i 12 uker, og kostnaden til annonser og tiden det tar å sile ut de riktige eierne til kattungene, så skal du se at prisen pr katt er ikke så høy likevel. Det er ca de samme utgiftene som hundeoppdrettere har. Men da er det kanskje greit, for en katt har kanskje ingen verdi, og skal derfor være gratis? Mens hundeoppdrett, det er greit å betale for? 

Anonymkode: e5cb4...fea

• Liker 9
  • Nyttig 4

10k for en renraset norsk skogskatt er vel nesten hakket billig, de koster som oftest opp mot 15k.

Rase dyr koster penger. På hundesiden har du jo de små pelsdottene til 30k.

Ingen er nødt til å kjøpe rasedyr. Men man vet ofte hva man får da, da raser har personligheter som går igjen. I tillegg har du raser som Siberian som er allergivennlige.

Det positive med rasekatter, og prisen på dem, er at de færreste bruker såpass mye penger for så å kaste katten ut etter 6mnd for de skal på sommerferie.

Anonymkode: 18e85...1a8

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

stamtavle på skogskatt? Er ikke det bare ei katte med masse pels, kan jo finne de overalt. 

Anonymkode: da2bb...733

De fleste folkene på gata har ikke peiling på rasekatter. De tror alle kattene som er langhåret og har tabby mønster er Norsk Skogkatt.

Rasekatter har trekk, likt som hunder, som gjør at de er en bestemt rase.

Uten stamtavle betyr ingenting noenting, og 10k er en dyr pris for noe som kun er en huskatt.

Men med stamtavle, da har man bevis for foreldre og rase.

Blant annet for en Norsk Skogskatt, skal den ha en viss trekant-vinkling mellom øynene og nesen.

Anonymkode: 18e85...1a8

• Liker 8

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så da burde ikke folk få barn heller da? Siden det er så stor mangel på fosterhjem? Så burde jo folk heller ta seg av de barna istedet for å lage sine egne..? 

Om noen vil ha en rasekatt så må de jo få lov til det! Seriøse oppdrettere går ikke akkurat så voldsomt mye i pluss. Trekk fra helsesjekk/ul av kattemor, betaling for parring, betaling for hver kattunge til fars eier, utstyr til fødselen (kladder, laken etc), vaksiner, ormekurer, kattesand, kattemat, leker etc etc. Legg til at kattene er i hjemmet i 12 uker, og kostnaden til annonser og tiden det tar å sile ut de riktige eierne til kattungene, så skal du se at prisen pr katt er ikke så høy likevel. Det er ca de samme utgiftene som hundeoppdrettere har. Men da er det kanskje greit, for en katt har kanskje ingen verdi, og skal derfor være gratis? Mens hundeoppdrett, det er greit å betale for? 

Anonymkode: e5cb4...fea

Enig! Blandingshunder til 25 000 kr reagerer man visst ikke på... men at en katt koster penger? Gud forby! 🙄

Anonymkode: 702b8...d4e

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg betalte 14 000 for en Sibirkatt. Den Russiske slektningen til Skogkatt.

Hvorfor er det ingen som sier noe på at folk betaler for hunder? Rase eller ikke, så er ikke en valp gratis.

Anonymkode: 1ab2c...e4e

Enig! På tide at katter får høyere status i samfunnet. Kattunger er ofte gratis, mens en doodle/blandingshund koster alt fra 20-40tusen..

• Liker 8
  • Nyttig 2

Billig for en rasekatt, så ville ha sjekket opp at det er seriøst. Ellers enig med den over her. Flott at katter koster penger, det er med på å øke kattens status i samfunnet. Når eiere må betale for dyret tar de også en mer veloverveid beslutning på om dyr er noe de skal skaffe seg. Grunnen til at vi har løskatter er jo uansvarlige eiere, som mest sannsynlig har fått katten gratis. De som ikke er villige til å betale en kjøpspris er jevnt over også mindre villige til å bruke på kastrering, årlig vaksinering, godt for, forsikring med mer. De er også de som slipper ut katten for tidlig og regner med at den klarer seg selv.

vi har jo ikke et problem med villhunder i Norge, og det blir store reaksjoner om noen lar hunden lufte seg selv. Sånn burde det vært med katter også.

Anonymkode: 1fa68...08e

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er ikke storfan av hunder, men forstår hundmennesker bedre enn kattemennesker. Kattemennesker er nok hakket mer sheldon cooper😅

Anonymkode: 575fa...60b

For en merkelig tanke 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så om folk ikke skulle fått lov til å kjøpe dyr rasekatt så tror du automatisk at de hadde tatt til seg ville kolonikatter eller gitt mange tusen til organisasjoner som driver med katter? De som kjøper dyre rasekatter kjøper det av interesse og hobby gjerne, litt som de sob svir av mange hundre tusen på dritkule biler eller bruker gudene vet hvor mye på interiør (for de kunne jo heller gitt til organisasjoner som hjelper uteliggere liksom). 

Anonymkode: 90ba4...1b1

• Liker 5
  • Nyttig 1

Jeg er så delt i denne debatten. På den ene siden synes jeg det er galskap å betale flerfoldige tusen for et dyr - og dess flere helseproblemer som er avlet fram, dess høyere er prisen ofte. På den andre siden er sannsynligheten for at man slenger fra seg noe man har betalt flerfoldige tusen for langt mindre enn for noe man får slengt etter seg gratis...

Norsk Skogkatt er - etter min smak - en av de absolutt flotteste katterasene, og en av de få jeg ville vært villig til å betale en høy pris for. Enn så lenge sier finansene 'nei, niks, nope' til den type unødige utgifter, og når den tid kommer at katt er aktuelt blir det nok helst fra omplassering for min del. Gjerne en svart senior siden de har minst sannsynligvis for å finne nytt hjem.

Anonymkode: 388fd...cfd

• Liker 4

Jeg har en sibirkatt og vil aldri gå tilbake til vanlig huskatt igjen. Betalte 10 000 for å få den katten jeg ønsket, den er svært vakker, frisk og har godt gemytt slik som rasen er kjent for. At folk ikke kastrerer kattene sine, får kattunger og dumper dem slik at det blir kolonier av hjemløse katter er ikke mitt ansvar å fikse opp i. Jeg synes uansett ikke at katter skal være gratis. Hvorfor er det så mye verre å bruke penger på katt enn hund? 

Anonymkode: 41953...eb1

• Liker 6
  • Nyttig 2

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde aldri brukt 10 tusen på en katt😂

Anonymkode: 575fa...60b

jeg har en ragdoll som jeg betalte 16.000,- for og en bengal som jeg betalte 18000,- for,

Hadde også en ragdoll tidligere som jeg betalte 12000 for som jeg kremere og fikk hjem i urne til 7500,- etter hun døde. 

For meg er kattene vel verdt disse prisene. 🥰

Anonymkode: 5a068...3b4

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå må folk gi seg snart!!! Å bruke dyr som butikk er ikke etisk dyrehold😡

Hva er det folk tenker med?? 

Anonymkode: 19cc3...610

Men hva tenker du er rett da? Skal katten være billig? Gratis? Hvordan er det mer etisk dyrehold?

En flink og seriøs oppdretter bruker mye tid på avlen, har antagelig brukt mye tid og penger på å velge ut og holde gode foreldredyr, de får god oppfølging under parring og drektighet, kattungene følges opp med det de trenger, det er snakk om flere veterinærbesøk, god ernæring, chip og vaksine for et helt kull med dyr, og mange arbeidstimer som går med. Det koster. 

10 000 for en katt gir nok ikke så voldsom stor profitt akkurat. 

Og hva er alternativet? Skal oppdretter gjøre all denne jobben gratis, for at kjøper skal få en billig katt? Skal oppdretter drite i å gjøre denne jobben, for å holde prisen nede? Skal kjøper heller velge en katt fra noen som gir bort eller selger billig fordi katta kom seg ut under løpetid og parra seg med naboens katt, kanskje med minimalt med oppfølging underveis? Hvordan er det bedre dyrevelferd? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det heter SKOGKATT!! Ikke skogSkatt!!!

Anonymkode: b94f1...285

Ok, bra du fikk opplyst oss om det.  Har alltid lurt på hva det egentlig heter. 🙃

Anonymkode: 1f4a9...86d

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Best å bruke 0 kr på katt - som en gratis ting man får? Også behandle "tingen" deretter? 

Anonymkode: c44b5...eac

Det beste er å kjøpe katt fra FOD eller tilsvarende. Da er katter chippet, kastrert og vaksinert.

• Liker 1

jeg tenker at det er helt supert, det gjør at folk tenker seg om før de kjøper et dyr og er mer invistert i å ta vare på det, forsikre det osv. Burde ikke vært lov å gi bort dyr gratis tenker jeg.. 

• Liker 4
  • Nyttig 2

Jeg tenker at du har både rett og feil. Det finnes dessverre svært mange skruppelløse oppdrettere av rasedyr; både hunder og katter, som avler hunnene spent ihjel med kull etter kull etter kull. Og som avler på dyr med åpenbare svakheter og feil, som høy klassifisering for hoftedysplasi. Blant annet Caroline Berg Eriksen har vel kjøpt en slik dyr hund. Det er uetisk å avle frem og bidra til at syke dyr får formere seg videre.

Samtidig så har man mange oppdrettere som er svært etiske og fornuftige. Som ikke avler på annet enn elitedyr, som ikke setter mer enn ett eller max to kull per hunn, og som er nøye i utvelgelse av kjøpere.

Vi har selv 2 stk hellige birmaer som kostet til sammen 25 000 kr (rabatt pga søskenpris). De har utmerket lynne og betyr enormt mye for oss, og spesielt for det ene barnet vårt som er mye ensomt pga sosiale vansker 💔 De har et helt spesielt bånd!

Vi leser ofte på boligfeltets vel-side at katter savnes/påkjøres, og forstår ikke hvordan slike gratis katteliv som varer i noen få år er bedre enn rolige rasekatters, som lever i omsorg og trygghet i 15-20 år. 

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor det er helt innafor å betale 25 000 kr for en blandingshund som lever i 8-9 år, og helt utafor å betale 10 000 mindre for en rasekatt som lever dobbelt så lenge.

Anonymkode: c011e...ff9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Brunello skrev (25 minutter siden):

Det beste er å kjøpe katt fra FOD eller tilsvarende. Da er katter chippet, kastrert og vaksinert.

Enig i at det er et godt alternativ, men etter å ha kjøpt to katter fra en dyrevernsorganisasjon, så er jeg ferdig med det. De ble aldri skikkelig tamme og begge døde av sykdom innen et år. Da brukte jeg 12 000 på en rasekatt, som har akkurat de egenskapene som rasen skal ha. Den passet perfekt inn i familien og var et kjært familiemedlem i mange år.

Etter at han døde skulle vi egentlig ikke ha katt mer, men så fant vi en forlatt kattunge som noen sikkert hadde forsøkt å kvitte seg med før ferien. Ingen dyrevernsorganisasjoner hadde kapasitet til å ta den inn, så nå bor den her på 5. året... Vi har kostet på den chip, vaksiner og kastrering, samt at den hadde noen helsemessige utfordringer da vi fant den. Så den kostet sikkert 12 000 den også...

Anonymkode: 89870...32d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...