Gå til innhold

Norske skogskatt til 10000 på Finn

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Katter har som regel et naturlig innstinkt og parrer seg ikke med et sykt dyr, og de kan bli like friske uten en stamtavle.

Anonymkode: 19cc3...610

Er du seriøs nå? Tror du katter lukter arvelige sykdommer? Har du i det hele tatt hørt om recessive arvelige sykdommer? Rasekatter sjekkes for disse, slik at man unngår å føre disse genene videre. Hannkatten i gata parrer seg med alt med puls, uavhengig av hvilke gener de har. De driter forøvrig i om huskatten er i dårlig forfatning der og da også. Innavl er veldig vanlig på tilfeldig nabolagsparring. 

Anonymkode: 89870...32d

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Katter har som regel et naturlig innstinkt og parrer seg ikke med et sykt dyr, og de kan bli like friske uten en stamtavle. Det kan bli like friske og verdifulle katter selvom de ikke koster en formue. At man skal skape et marked med disse designer dyrene er en uting og gjemme seg bak at dette for å verne de mot sykdommer for å få rene raser.

Jeg er enig i at katter bør steriliseres fordi det er for mange av de, bare så det er sagt. Men man ser jo hva som har skjedd med hundene, hvordan denne maisavlingene har ødelagt rene hunderaser over lang tid. 

Til slutt ønsker jeg svar fra noen på hva som skjer med disse dyrene som aldri blir solgt, spesielt disse som koster en formue? For kan ikke tenke meg at dyrevenner og de som bryr seg om dyrene tenker at det må være designersteroidet de må ha, men at de er et dyr som trenger et hjem. 

nei, katter har ikke dette naturlige instinktet, de parrer seg gjerne med sin egen mor. Dette ser man ofte i kattekolonier rundtom der innavlsgraden er skyhøy. 

Rasekattunger som ikke blir solgt settes ofte prisen ned på, men dette er ikke egentlig et så stort problem . mange oppdrettere har lange ventelister.

Anonymkode: 5a068...3b4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Katter har som regel et naturlig innstinkt og parrer seg ikke med et sykt dyr, og de kan bli like friske uten en stamtavle. Det kan bli like friske og verdifulle katter selvom de ikke koster en formue. At man skal skape et marked med disse designer dyrene er en uting og gjemme seg bak at dette for å verne de mot sykdommer for å få rene raser.

Jeg er enig i at katter bør steriliseres fordi det er for mange av de, bare så det er sagt. Men man ser jo hva som har skjedd med hundene, hvordan denne maisavlingene har ødelagt rene hunderaser over lang tid. 

Til slutt ønsker jeg svar fra noen på hva som skjer med disse dyrene som aldri blir solgt, spesielt disse som koster en formue? For kan ikke tenke meg at dyrevenner og de som bryr seg om dyrene tenker at det må være designersteroidet de må ha, men at de er et dyr som trenger et hjem. 

Selvsagt kan det bli like friske og verdifulle katter selv om de ikke koster penger! Alle katter er like verdifulle og har like mye rett til et godt liv.

Selv har jeg en sunn og frisk maine coon som jeg betalte 14 000 kroner for. Hele hans stamtavle er registrert, og den viser også innavlsgraden som er på 0%. Alle forfedrene hans er sjekket opp ned og i mente for alle slags arvelige tilstander før de har blitt godkjent for avl. Maine coon og norsk skogskatt er to raser som er kjent for å være veldig sunne, men så har vi jo f. eks. perser, hvor enkelte katter avles for å få mest mulig inntrykt snute. DA kan man prate om uetisk avl, når en viss look prioriteres foran helsa til katten. Om du skal kritisere avl bør du spisse kritikken din og heller gå etter de som faktisk opptrer uetisk og uforsvarlig.

Anonymkode: 702b8...d4e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er mye mye bedre at katter koster penger enn at det er et lavstatushusdyr som det vanligvis er. Altså når kattunger blir gitt bort gratis uten å være vaksinert, sterilisert og chippet? Når dyret får streife fritt ute og skader seg i slosskamp, i trafikken eller blir drept av rev eller grevling? Når eier drar fra dyret i ukesvis på sommerferie mens pus er ute uten tilsyn?

Da vil jeg mye heller at katten koster endel, sånn at de som velger å ha katt også velger å ta vare på den.

Anonymkode: e7ddf...938

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er ikke storfan av hunder, men forstår hundmennesker bedre enn kattemennesker. Kattemennesker er nok hakket mer sheldon cooper😅

Anonymkode: 575fa...60b

Her kom kattehateren ja. Var det du som nylig dumpet 2 katter i en bag i Lillehammer? Sånne folk er ikke friske. Hva er grunnen til at du hater katter? Hvordan var barndommen din? 

Anonymkode: 162b7...9af

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt kan det bli like friske og verdifulle katter selv om de ikke koster penger! Alle katter er like verdifulle og har like mye rett til et godt liv.

Selv har jeg en sunn og frisk maine coon som jeg betalte 14 000 kroner for. Hele hans stamtavle er registrert, og den viser også innavlsgraden som er på 0%. Alle forfedrene hans er sjekket opp ned og i mente for alle slags arvelige tilstander før de har blitt godkjent for avl. Maine coon og norsk skogskatt er to raser som er kjent for å være veldig sunne, men så har vi jo f. eks. perser, hvor enkelte katter avles for å få mest mulig inntrykt snute. DA kan man prate om uetisk avl, når en viss look prioriteres foran helsa til katten. Om du skal kritisere avl bør du spisse kritikken din og heller gå etter de som faktisk opptrer uetisk og uforsvarlig.

Jeg har og Maine Coon, fineste rasen! Betalte 10.000 for henne og det var verdt hver krone. Men jeg har også en huskatt som er mix, han er selvfølgelig like verdifull og får like godt stell. Begge er forsikret, får veldig bra fôr og blir vaksinert og tatt vare på ❤️ At det koster penger for en katt syns jeg er helt naturlig. Synd at det er så mange som har 0 respekt for katter, alle burde bli tatt godt vare på. Og psykopater som liker å mishandle de bør finne på noe annet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

10k for en norsk skogskatt med stamtavle tenker jeg er billig. 

Anonymkode: 3b8d2...1ec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det finnes over 100 000 hjemløse katter i Norge, og Mattilsynet skyter kolonikatter over en lav sko, men likevel velger noen å bruke 70 000!!!!!! kroner på en katt??

Anonymkode: 89267...e05

Å sammenligne huskatter med rasekatter blir feil. Det er to helt forskjellige arenaer. 
Takket være rasekattmiljøet med fokus på å id-merke, vaksinere og ha forsikring samt oppsøke veterinær for alle typer sykdom, har huskattens status også økt i samme slengen. Det er tydelig å se dette på antall huskatter som nå blir id-merket, vaksinert og forsikret mot veterinærbehandlinger og dette har økt markant siste 10 år. 
Hvor mye mennesker bruker på hobby er det ingen som har noe med og hjemløse katter blir det dessverre ikke færre av om man fjerner rasekatter. 
Økt status på katter er en viktig del av katteoppdretteres filisofi og mange av disse er også aktive i Dyrebeskyttelsen og jobber med omplassering og er selv fosterhjem for hjemløse katter. 
Du retter skytset ditt feil vei og håper det er bare fordi du ikke har peiling på faktiske forhold. Da er du i så fall unnskyldt. 

Anonymkode: 8633b...7ff

• Liker 3
Skrevet

Den avskrekkende prisen er for at den skal bli behandlet skikkelig 😀 ingen ublu pris det for en sånn katt 🐱 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har og Maine Coon, fineste rasen! Betalte 10.000 for henne og det var verdt hver krone. Men jeg har også en huskatt som er mix, han er selvfølgelig like verdifull og får like godt stell. Begge er forsikret, får veldig bra fôr og blir vaksinert og tatt vare på ❤️ At det koster penger for en katt syns jeg er helt naturlig. Synd at det er så mange som har 0 respekt for katter, alle burde bli tatt godt vare på. Og psykopater som liker å mishandle de bør finne på noe annet. 

10.000 for ein Maine Coon er billeg. Me betalte 15 000 for vår for to år sidan

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er mye mye bedre at katter koster penger enn at det er et lavstatushusdyr som det vanligvis er. Altså når kattunger blir gitt bort gratis uten å være vaksinert, sterilisert og chippet? Når dyret får streife fritt ute og skader seg i slosskamp, i trafikken eller blir drept av rev eller grevling? Når eier drar fra dyret i ukesvis på sommerferie mens pus er ute uten tilsyn?

Da vil jeg mye heller at katten koster endel, sånn at de som velger å ha katt også velger å ta vare på den.

Anonymkode: e7ddf...938

Her synes jeg du er i overkant kategorisk. Vi finnes vi som ikke synes at å bruke 10k+ på en katt er verdt det, og mener at alle katter fortjener samme rojale behandling uavhengig av om opphavet er 'monsina borti svingen' eller en prisvinnende perfeksjon med stamtavle. 

Anonymkode: 388fd...cfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her kom kattehateren ja. Var det du som nylig dumpet 2 katter i en bag i Lillehammer? Sånne folk er ikke friske. Hva er grunnen til at du hater katter? Hvordan var barndommen din? 

For en merkelig sammenligning 😳 Må alle like katter? Og hva er sammenhengen med barndommen? 

Jeg liker ikke katter, men har hatt en flott og god oppvekst. Jeg er glad i dyr generelt og det har ingenting med barndommen min å gjøre 😄 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De er nydelige 🥰 Men det synes jeg alle andre katter er også. Har selv hatt katt hele livet, og da jeg flyttet ut ble mine to huskatter værende igjen hos moren min siden jeg ikke hadde hjerte til å flytte på dem. De er like fantastiske og herlige som han som kostet 14 000, og de er selvsagt forsikret, kastrert, chippet, vaksinert og får samme gode fôr som min maine coon. Hos moren min er de fullverdige familiemedlemmer og er høyt elsket. Og sånn skulle jeg så inderlig ønske alle katter hadde det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 21.19):

Nå må folk gi seg snart!!! Å bruke dyr som butikk er ikke etisk dyrehold😡

Hva er det folk tenker med?? 

Men hva er det du reagerer på egentlig? At en skogkatt selges til lavere pris enn vanlig? At prisene presses ned fordi noen selger sine rasekatter billigere? Mener du at de burde ta høyere pris? Eller vil du applauderer de for å senke prisene?

Hva er det uetiske med å selge rasekatter til litt under markedspris?

Anonymkode: 7494c...0b5

• Liker 1
Skrevet

Forskjell på Norsk Skogkatt, som er en renraset katt med stamtavle, avlet etter en rasestandard, og det mange på folkemunne kaller skogskatt (med S), som er en pen huskatt med mye pels, som også tilfeldigvis bor i Norge og har varierende tilgang på skog å leke i. 

Anonymkode: d4717...1ea

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 21.28):

En i vennekretsen betalte 70k for en katt. Husker ikke hvilken rase, men fin er den og jeg har heller ikke sett den rasen før. 

Anonymkode: 72824...4ca

Sikker på at det ikke var hun som hadde den servalen 😂

Anonymkode: 04f95...05b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...