Gå til innhold

Er det ikke normalt å hilse på hverandres familier i begravelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begravde min samboer for en stund siden og i kirken kom det mange jeg ikke kjente.

Min avdøde samboer hadde barn (de er 12 år) med sin ex, og deler av exdamens familie var der.

I begravelse kom alle bort for å hilse på meg, unntatt familien til mine bonusbarn.

At ikke tanten, onkelen, kusiner og fettere til mine bonusbarn kom bort å hilste synes jeg ikke er så rart, men at ikke mormor/morfaren til mine bonusbarn presenterte seg, synes jeg er veldig merkelig.

Jeg har aldri møtt de og visste ikke hvordan de så ut, men siden jeg holdt en tale ved kisten til min avdøde samboer, visste jo alle hvem jeg var.

Jeg har vært bonusmor for barna de siste 8 årene, og har behandlet de som mine egne barn. Aldri gjort forskjell og gitt de like mye kjærlighet.

Jeg og barnas mor har ikke hatt så mye med hverandre å gjøre, men når vi har snakket sammen har vi hatt en helt grei tone.

Det var mye styr mellom barnas mor og min avdøde samboer de første 5 årene, men dette roet seg da hun fikk seg type.

Etter at begravelsen og minnestund var over begynte jeg å tenke over hvem som var der og hvem jeg hilste på, og oppdaget at det var kun barnas familie som ikke tok kontakt.

Jeg har snakket med min avdøde samboer familie, og de fortalte at ingen av barnas familie hilste på de heller.

Jeg begynner å tenke nå at de ikke har noe til overs for meg.

Er det ikke veldig uhøflig?

Anonymkode: 75c6a...294

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du henger deg for mye opp i ting.

Anonymkode: c33cd...65b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvsagt har de ikke noe til overs for dama som ble sammen med faren til barnebarna dems, asså du tok dems datters plass. A det gå og ikke tenk mer på det

Anonymkode: 56788...dc8

• Nyttig 1
Skrevet

De ville vel ikke tråkke deg på tærne da.

Anonymkode: 3b454...017

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg begravde min samboer for en stund siden og i kirken kom det mange jeg ikke kjente.

Min avdøde samboer hadde barn (de er 12 år) med sin ex, og deler av exdamens familie var der.

I begravelse kom alle bort for å hilse på meg, unntatt familien til mine bonusbarn.

At ikke tanten, onkelen, kusiner og fettere til mine bonusbarn kom bort å hilste synes jeg ikke er så rart, men at ikke mormor/morfaren til mine bonusbarn presenterte seg, synes jeg er veldig merkelig.

Jeg har aldri møtt de og visste ikke hvordan de så ut, men siden jeg holdt en tale ved kisten til min avdøde samboer, visste jo alle hvem jeg var.

Jeg har vært bonusmor for barna de siste 8 årene, og har behandlet de som mine egne barn. Aldri gjort forskjell og gitt de like mye kjærlighet.

Jeg og barnas mor har ikke hatt så mye med hverandre å gjøre, men når vi har snakket sammen har vi hatt en helt grei tone.

Det var mye styr mellom barnas mor og min avdøde samboer de første 5 årene, men dette roet seg da hun fikk seg type.

Etter at begravelsen og minnestund var over begynte jeg å tenke over hvem som var der og hvem jeg hilste på, og oppdaget at det var kun barnas familie som ikke tok kontakt.

Jeg har snakket med min avdøde samboer familie, og de fortalte at ingen av barnas familie hilste på de heller.

Jeg begynner å tenke nå at de ikke har noe til overs for meg.

Er det ikke veldig uhøflig?

Selvfølgelig har de ikke noe til overs for deg. Du tok deres datters plass. Det ville vært langt mer merkelig om de pratet med deg. 

Anonymkode: f34d3...97f

• Nyttig 1
Skrevet

Kan være de bare ville være hensynsfulle. Man er ofte litt redd for å gjøre noe feil i begravelser, særlig når det er dine og mine i et salig kaos.  

Nordmenn er som kjent mer redd for å trenge seg på eller å gjøre noe feil, det er lettere å holde seg unna.  Ikke tenk på det, vi er alle forskjellige. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble sammen med min avdøde samboer etter at det var slutt mellom han og barnas mor.

Barnas mor fikk seg ny type som hun virker veldig lykkelig sammen med, så jeg skjønner ikke hvorfor de skal være sur på meg.

Jeg hadde ingenting med bruddet mellom moren og min avdøde samboer å gjøre.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Det kan jo være mange grunner til det. Og jeg er enig i at man bør la alt ligge når man møtes sånn, og bare være rause nok til å si noe.

Men ikke alle klarer det.

og kanskje er de  ikke rause nok??

kanskje hun ikke likte deg, og har farget de??

Kanskje de ikke ville trå deg for nære da??

kanskje de hadde nok med seg selv og barnebarna ??

eller kanskje de ikke er så gode på sånt.

Gjort er gjort, og kanskje vil du  ikke få vite hvorfor, men jeg håper likevel stunden var fin for deg ♥️

Anonymkode: 59e74...1c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
FrkSolsikke skrev (1 minutt siden):

Kan være de bare ville være hensynsfulle. Man er ofte litt redd for å gjøre noe feil i begravelser, særlig når det er dine og mine i et salig kaos.  

Nordmenn er som kjent mer redd for å trenge seg på eller å gjøre noe feil, det er lettere å holde seg unna.  Ikke tenk på det, vi er alle forskjellige. 

Det er jo litt merkelig at hele familien til mine bonusbarn holdt seg borte fra meg, mens alle andre som var der som jeg aldri har møtt dvs kolleger av samboer, bekjente, gamle barndomsvenner, gamle naboer av han osv, kom bort og kondolerte.

Ts

Skrevet

Slutt å kvern på alt som skjedde i begravelsen.

Det er ikke noe å gjøre med det nå uansett.

Prøv å tenk på noe annet. Se en film eller noe.

Anonymkode: c33cd...65b

• Liker 2
Skrevet

Kan jo hende at de bare er en merkelig familie som ikke har oppdragelse og vet hvordan man bør te seg i møte med deg. 

Anonymkode: 009cc...197

• Nyttig 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo litt merkelig at hele familien til mine bonusbarn holdt seg borte fra meg, mens alle andre som var der som jeg aldri har møtt dvs kolleger av samboer, bekjente, gamle barndomsvenner, gamle naboer av han osv, kom bort og kondolerte.

Ts

Ikke egentlig. Andre bekjente er nøytrale forhold. Ekser med familie er ikke. Om det var viktig for deg så hadde du vel holdt deg i nærheten av dine bonus barn? Om dere ikke satt/sto sammen er det jo en avstand som vil kunne være vanskelig å forsere 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Selvsagt har de ikke noe til overs for dama som ble sammen med faren til barnebarna dems, asså du tok dems datters plass. A det gå og ikke tenk mer på det

Anonymkode: 56788...dc8

Og der kom eksen inn på kvinneguiden. Det eskalerte raskt 

Anonymkode: 00479...2cc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ble sammen med min avdøde samboer etter at det var slutt mellom han og barnas mor.

Barnas mor fikk seg ny type som hun virker veldig lykkelig sammen med, så jeg skjønner ikke hvorfor de skal være sur på meg.

Jeg hadde ingenting med bruddet mellom moren og min avdøde samboer å gjøre.

Ts

De er ikke sur på deg. 

I begravelser spesielt er det vansklig å vite hva som er rett/galt. Hadde de kommet og hilst kunne det være du laget tråd om det i stedet. Man vet aldri, og det er vansklig for alle. Ikke ta det personlig. 

Kondolerer ❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok holdt meg unna deg jeg også, i samme situasjon. Jeg tenker det er rart å skulle hilse i en slik situasjon. Og så vet de jo ikke hvordan du vil reagere, du kunne f eks lett reagert med sinne, så de tenkte vel at det var greiest å holde lav profil.

Anonymkode: ac8d2...b0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke egentlig. Andre bekjente er nøytrale forhold. Ekser med familie er ikke. Om det var viktig for deg så hadde du vel holdt deg i nærheten av dine bonus barn? Om dere ikke satt/sto sammen er det jo en avstand som vil kunne være vanskelig å forsere 

Jeg satt ved siden av mine bonusbarn i kirken og på minnestunden etterpå satt jeg sammen med mine bonusbarn.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde nok holdt meg unna deg jeg også, i samme situasjon. Jeg tenker det er rart å skulle hilse i en slik situasjon. Og så vet de jo ikke hvordan du vil reagere, du kunne f eks lett reagert med sinne, så de tenkte vel at det var greiest å holde lav profil.

Anonymkode: ac8d2...b0f

Hvorfor skulle jeg reagert med sinne?

ts

Skrevet

Når jeg er invitert til en minnestund som er for de nærmeste til avdøde, er det helt naturlig for meg å hilse på familien til avdøde, alt annet er uhøflig og merkelig.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg er invitert til en minnestund som er for de nærmeste til avdøde, er det helt naturlig for meg å hilse på familien til avdøde, alt annet er uhøflig og merkelig.

Ts

Da er de uhøflige og merkelige da. Gå videre i livet. 

Anonymkode: a6cef...150

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts

Husk at dette er familien til avdøde, dvs familien til hans nærmeste, barna. Dersom det var viktig kunne du tatt initiativ og hilst,:og takket dem for at de kom. 

Anonymkode: cfb17...090

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...