AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #1 Skrevet 7. november 2023 Hei! Jeg jeg har opplevd mye utroskap og løgner i tidligere forhold, og sliter derfor veldig med tillit. Jeg har en ny kjæreste nå som er verdens snilleste, og jeg vet han ikke kunne gjort noe for å såre meg, likevel så sliter jeg veldig med sjalusi som går ut over forholdet. Han liker å feste og han har mange jentevenner. Hver gang han er ute uten meg (fordi jeg må jobbe eller er opptatt) så får jeg en skikkelig klump i magen og sliter med å få i meg mat og konsentrere meg om jobben. Vet han sitter å har det kjempehyggelig med mange andre jenter, og jeg synes rett og slett det er utrolig ubehagelig. Jeg tror ikke han kunne vært utro eller noe, men de bekymringene og de ubehagelige følelsene jeg har kjent mye på i tidligere forhold (da jeg hadde en partner som ikke var til å stole på) er der fortsatt. Det er utrolig slitsomt og utmattende for meg og det kommer ikke til å funke i lengden hvis det skal fortsette på samme måte. Noen som har tips til hvordan å klare å la vær å bli sjalu? Anonymkode: b9c5c...9e2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #2 Skrevet 7. november 2023 Psykoterapi. Anonymkode: 483ba...c43 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. november 2023 #3 Skrevet 7. november 2023 Tillit er en tøff greie. Jeg har derimot aldri vært sjalu. Jeg tror på at mennesker jeg slipper inn i livet mitt fortjener en ny start uavhengig av fortiden. Så de får tilliten min øyeblikkelig. Men jeg er krystall klar på at tillit og lojalitet er ekstremt viktig for meg og brytes den tilliten går jeg uten noe drama. Jeg gidder ikke å sette spm, skrike, krangle. Jeg bare går og ser meg aldri tilbake. Så er det opp til dem. Venner som kjærester. Ikke opplevd å bli sviktet hittil utenom et par unntak(en date og en venninne) der de innså at jeg gjennomførte det jeg sa og de så meg aldri igjen. Hva andre gjør er utenfor min kontroll og å bekymre meg vil bare være skadelig i lengden på lik linje som om noen var sjalu og hadde tvil om meg. Jeg hadde sett på det som en fornærmelse mot min karakter og mine verdier om en mann var sjalu.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #4 Skrevet 7. november 2023 WhisperingWind skrev (36 minutter siden): Tillit er en tøff greie. Jeg har derimot aldri vært sjalu. Jeg tror på at mennesker jeg slipper inn i livet mitt fortjener en ny start uavhengig av fortiden. Så de får tilliten min øyeblikkelig. Men jeg er krystall klar på at tillit og lojalitet er ekstremt viktig for meg og brytes den tilliten går jeg uten noe drama. Jeg gidder ikke å sette spm, skrike, krangle. Jeg bare går og ser meg aldri tilbake. Så er det opp til dem. Venner som kjærester. Ikke opplevd å bli sviktet hittil utenom et par unntak(en date og en venninne) der de innså at jeg gjennomførte det jeg sa og de så meg aldri igjen. Hva andre gjør er utenfor min kontroll og å bekymre meg vil bare være skadelig i lengden på lik linje som om noen var sjalu og hadde tvil om meg. Jeg hadde sett på det som en fornærmelse mot min karakter og mine verdier om en mann var sjalu. Skulle ønske jeg klarte å tenke som deg. Det jeg kanskje er mest redd for er ikke selve det å bli sviktet, men å bli sviktet og gå rundt å ikke vite om det. For eksempel hvis kjæresten min hadde gjort noe dumt, for eksempel kyssa ei annen dame på en fest, så ville han jo sikkert ikke fortalt det til meg (?), hvis det var en engangsgreie og han ikke hadde hatt intensjoner om å gjør det igjen. Ts Anonymkode: b9c5c...9e2
exictence Skrevet 7. november 2023 #6 Skrevet 7. november 2023 Jeg tenker at hvis kjæresten går bak ryggen min med å være utro, så er han søren meg ikke verdt å ha selv om jeg aldri så mye blir skuffa. Så hvis det til slutt kommer frem at han har vært det, ja, da er det skuffende, men ikke noe å ha i mitt liv. Så vil si at ikke ta sorgene på forskudd. Bedre å tro det beste til det motsatte er bevist.
Blåjojo Skrevet 7. november 2023 #7 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle ønske jeg klarte å tenke som deg. Det jeg kanskje er mest redd for er ikke selve det å bli sviktet, men å bli sviktet og gå rundt å ikke vite om det. For eksempel hvis kjæresten min hadde gjort noe dumt, for eksempel kyssa ei annen dame på en fest, så ville han jo sikkert ikke fortalt det til meg (?), hvis det var en engangsgreie og han ikke hadde hatt intensjoner om å gjør det igjen. Ts Anonymkode: b9c5c...9e2 Men er det noen krise om han kysser ei jente på fest? Så lenge det aldri gjentar seg, og han kommer hjem til deg?
MacadamiaNut Skrevet 8. november 2023 #8 Skrevet 8. november 2023 Blåjojo skrev (3 timer siden): Men er det noen krise om han kysser ei jente på fest? Så lenge det aldri gjentar seg, og han kommer hjem til deg? Det er ikke verdens undergang, men helt klart en type karakterbrist iallefall jeg, ikke ønsker å være i noe forhold med.. 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #9 Skrevet 8. november 2023 Blåjojo skrev (11 timer siden): Men er det noen krise om han kysser ei jente på fest? Så lenge det aldri gjentar seg, og han kommer hjem til deg? Selvfølgelig gjør det noe for meg hvis kjæresten min er utro mot meg. Ts Anonymkode: b9c5c...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #10 Skrevet 8. november 2023 I utgangspunktet er jeg ikke en sjalu kjærest, men har innsett at jeg er nok vant til å høre fra partner at jeg er pen, deilig, at han savner meg, tenker på meg, gleder seg til å se meg, dele tanker og drømmer om fremtiden med meg, rett og slett mye verbal tilbakemelding som gjør at jeg vet hvor jeg står. Med kjæresten min nå (som jeg håper skal bli min livspartner og ektemann) så er det en helt annen greie. Det lyser av han at han begjærer meg, er glad for å se meg, og han sier et par ganger i uken at han er glad i meg/elsker meg, men det stopper der. Han er en mann av få ord. Så, i helgen er nok første gang på aldri så mange år at jeg kjente på litt usikkerhet og uggen magefølelse. Han var på jobbtur som innebar mye alkohol og greier på hotell. Og en kollega som er noe yngre var også der. Han har avkreftet tidligere at han har en greie for henne, men han nevner henne flere ganger i uken, og utseendemessig er hun akkurat det han liker. En yngre og penere utgave av meg kan man si. Jeg likte ikke følelsen, og det preget helgen min, samt uken min egentlig siden jeg fortsett grubler litt på det. Av yrke jobber jeg som kognitiv terapeut, så dette burde jeg ha kontroll på 😅 Jeg sørget for å være opptatt med egne greier. Delte med en venninne hvordan jeg følte det. Laget en pros/con liste for å synliggjøre at han velger meg hver dag. Og mye fokus på tankens kraft, positive tanker om meg selv, han og forholdet vårt. Han velger meg hver dag. Jeg pøser på med godhet slik at hvis han hadde sklidd utpå så blir han spist opp av dårlig samvittighet og sannheten kommer da frem på et vis. Også erkjenner følelsen og det faktum at jeg føler som jeg gjør fordi han betyr så mye for meg og jeg er redd for konkurranse. Det er på sett og vis positivt det også 🙂 Kjenner jeg får litt hjertebank bare av å skrive dette. Frykten handler nok om at jeg er redd for å være hans nr 2. Nest best. Om kollegaen var singel og han hadde sjansen så hadde han tatt den. Håper selvfølgelig at det ikke stemmer. At det bare er usikkerheten min som snakker å ikke intuisjonen. Anonymkode: 38cf5...384
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #11 Skrevet 8. november 2023 Du må jobbe med deg selv, og du må virkelig tro på at han er annerledes enn de som har vært utro. Jeg opplevde noe tøft selv, og det tok meg nesten et år i forholdet å roe meg helt. Gjaldt ikke utroskap, men noe annet. Jeg visste hele veien at mannen var helt annerledes, men det tok tid, og jeg innså etterhvert at han alltid, alltid gjorde det han sa. Han har aldri gitt meg grunn til å tvile på at han snakker usant. Så. Tid, og jobbe seg gjennom det, kanskje med psykolog. Anonymkode: 72d8b...e4b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #12 Skrevet 8. november 2023 Du må velge å stole på ham. Vil ha bedra deg får han til det uansett, om så i løpet av arbeidsdagen ( snakker av erfaring) Vil han være en kødd så er det hans valg. Anonymkode: 6b049...67e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #13 Skrevet 8. november 2023 Eksen var utro. Da hadde vi tre barn og han fant ny. Det var vondt. Det var kanskje enda mer flaut. Tenk å finne seg sånn en idiot! Jeg var mer sur på meg selv enn han. Jeg er fortsatt ikke sjalu som person da. Jeg ser på utroskap som idioti. Noe svake idiotiske mennesker gjør. Derfor har det vel ikke farget forholdet til mannen min. Han jeg faktisk giftet meg med. Jeg er bare trygg på at han ikke er en tosk. Og skulle han være det, så må jeg vel ta det problemet der og da. Da er det vel fordi forholdet er slutt...i hans tilfelle. Han er ingen tosk, så i den grad han gikk fra meg så ville det handle om oss. Du kan ikke kontrollere andre mennesker. De er frie mennesker som gjør sine valg. Du kan kun ha din egen ære og fornuft som rettesnor. Sjalusi er patetisk. Jeg er ikke patetisk. Aldri. Anonymkode: 9ec75...f5f
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #14 Skrevet 8. november 2023 Blåjojo skrev (12 timer siden): Men er det noen krise om han kysser ei jente på fest? Så lenge det aldri gjentar seg, og han kommer hjem til deg? Jeg tenker at da er man ikke moden for et forhold, og bør "rase fra" seg litt mer. Det er liksom den stilltiende avtalen man har når man er kjærester, at man ikke flørter/kysser/ligger med andre. Anonymkode: cca01...a22 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #15 Skrevet 8. november 2023 Jeg finnes ikke sjalu i det forholdet jeg har. Var det når jeg var ung fordi han var sykelig sjalu. Jeg fikk ikke lov til å feste uten han. Mista alle mine venner på grunn av han. Så jeg ble jo sjalu når han var sånn ovenfor meg. Også viste det seg at det var han som var utro. Derfor han var så paranoid. Jeg var ærlig ovenfor min mann om at sånn ville jeg ikke ha det i dette forholdet. Han var enig fordi han hadde opplevd sjalu kjæreste selv. Så jeg trur du må bare jobbe med deg selv. Er ikke kjæresten som skal endre seg. Du må gjøre jobben selv. Anonymkode: 7eeba...e0c
LillaGorilla<3 Skrevet 8. november 2023 #16 Skrevet 8. november 2023 I det øyeblikket du slutter å legge din egenverdi i om du har en mann eller ikke og hans eventuelle handlinger, gjør du det enklere for deg selv. Så hjelper det jo naturligvis å velge seg en mann som er til å stole på, og som viser det både i ord og handling (og da tenker jeg ikke på hvor mange jentevenner han har eller om han drar på fest uten deg eller ikke, men en du kan stole på er der når livet stormer).
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #17 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må velge å stole på ham. Vil ha bedra deg får han til det uansett, om så i løpet av arbeidsdagen ( snakker av erfaring) Vil han være en kødd så er det hans valg. Anonymkode: 6b049...67e «Du må velge å stole på han», hadde hun klart det hadde hun ikke laget denne tråden. Hun skriver at hun ikke klarer å få i seg mat og ikke klarer å konsentrere seg om jobben. Hadde hun bare kunne valgt å ikke få de følelsene og fysiske reaksjonene så hadde hun nok gjort det for lenge siden. Man velger ikke hva man synes er vanskelig og hva man skal ha negative følelser rundt. Anonymkode: b9c5c...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #18 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei! Jeg jeg har opplevd mye utroskap og løgner i tidligere forhold, og sliter derfor veldig med tillit. Jeg har en ny kjæreste nå som er verdens snilleste, og jeg vet han ikke kunne gjort noe for å såre meg, likevel så sliter jeg veldig med sjalusi som går ut over forholdet. Han liker å feste og han har mange jentevenner. Hver gang han er ute uten meg (fordi jeg må jobbe eller er opptatt) så får jeg en skikkelig klump i magen og sliter med å få i meg mat og konsentrere meg om jobben. Vet han sitter å har det kjempehyggelig med mange andre jenter, og jeg synes rett og slett det er utrolig ubehagelig. Jeg tror ikke han kunne vært utro eller noe, men de bekymringene og de ubehagelige følelsene jeg har kjent mye på i tidligere forhold (da jeg hadde en partner som ikke var til å stole på) er der fortsatt. Det er utrolig slitsomt og utmattende for meg og det kommer ikke til å funke i lengden hvis det skal fortsette på samme måte. Noen som har tips til hvordan å klare å la vær å bli sjalu? Anonymkode: b9c5c...9e2 Finn deg en som er LIK deg selv mtp interesser. Er selv sjalu av meg,fant meg en drømmemann som liker det rolige livet,går vi ut er det sammen. Vi har ikke behov for annet. Vi er voksne da. 40. Anonymkode: a966b...6ca
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #19 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): «Du må velge å stole på han», hadde hun klart det hadde hun ikke laget denne tråden. Hun skriver at hun ikke klarer å få i seg mat og ikke klarer å konsentrere seg om jobben. Hadde hun bare kunne valgt å ikke få de følelsene og fysiske reaksjonene så hadde hun nok gjort det for lenge siden. Man velger ikke hva man synes er vanskelig og hva man skal ha negative følelser rundt. Anonymkode: b9c5c...9e2 Du må ta et valg ja! Hun må se på reaksjonene sine, er det hos henne eller ham problemet ligger, velge hvordan hun reagerer på at han er borte på ting. Hun er da ikke helt bevist -løs? Anonymkode: 6b049...67e 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #20 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du må ta et valg ja! Hun må se på reaksjonene sine, er det hos henne eller ham problemet ligger, velge hvordan hun reagerer på at han er borte på ting. Hun er da ikke helt bevist -løs? Anonymkode: 6b049...67e Hun skriver jo at kjæresten er verdens snilleste og at det er hun som sliter med hvordan hun reagerer på når han skal ut. Hadde hun bare kunnet valgt å reagere på en helt annen måte hadde det ikke vært noen problem. Du sier ikke til noen med angst at «nei men det er jo bare å velge å ikke ha angst»… Anonymkode: b9c5c...9e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå