AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #21 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nå er det også sånn at Bali kyllinggryte fra Toro ikke innholdet kyllingbuljong en gang da https://www.toro.no/produkter/bali-kyllinggryte/ Mens den fra Rema har faktisk fiskekraft i seg. Personlig er jeg gira over at den fra Toro ikke har kylling og ser fram til å prøve den etter at jeg ble gjort oppmerksom på det i en annen tråd. Skulle gjerne sett at flere av suppene til Rema var helt kyllingfrie også. Anonymkode: 3f009...00d Den inneholder ikke kylling heller, men ingen reagerer på dette. Anonymkode: 54cae...e48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #22 Del Skrevet 8. november 2023 Det der er suppe med smak av fisk.. Burde ikke vært lov å kalle det for en fiskesuppe! Fiskekraft (Vann, Konsentrert Fiskekraft, Fiskepulver, Salt, Fiskearoma, Sukker, Modifisert Stivelse (Av Mais), Løk, Eddik, Krydder (Løvstikke, Laurbær, Hvit Pepper), Hvitløk, Stabilisator (E 415)) (3 %), Fiskebuljong (Fiskeekstrakt, Anonymkode: 8f85a...137 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #23 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nå er det også sånn at Bali kyllinggryte fra Toro ikke innholdet kyllingbuljong en gang da https://www.toro.no/produkter/bali-kyllinggryte/ Mens den fra Rema har faktisk fiskekraft i seg. Personlig er jeg gira over at den fra Toro ikke har kylling og ser fram til å prøve den etter at jeg ble gjort oppmerksom på det i en annen tråd. Skulle gjerne sett at flere av suppene til Rema var helt kyllingfrie også. Anonymkode: 3f009...00d Men den står det jo på at man skal 'Skjær 500 g kylling i terninger og stek det i stekepannen. Tøm posens innhold i en kasserolle.' Anonymkode: 8f85a...137 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #24 Del Skrevet 8. november 2023 ThereGoesBob skrev (1 time siden): Ja er det ikke egentlig litt lureri når man selger fiskesuppe uten fisk? Greit å være litt obs på akkurat dette fenomenet som jeg synes er litt trist med tanke på all havbruk/fiskeri vi har her i Norge og tilgang på fersk fisk fra havet. Vil vi virkelig bedras på denne måten? Kan trekke fram de dyre Bacalao grytene fra f.eks Primar som oppgis med 28% fisk. (Alaska pollock) Spiste en sånn boks nylig men så ikke tegn til en eneste fiskebit oppi der. Vet ikke hvordan det er med resten av produsentene som Dybvik o.l. men selv om produktet smaker bra er det liksom noe helt vesentlig som mangler.. Men hvis suppen har fiskekraft er den jo ikke uten fisk?? Fiskekraft er laget av fisk, på naturlig vis. Beviset er at en fiskeallergiker vil bli syk av å spise den. Det er forskjell på fiskesuppe av fiskekraft (men uten store fiskebiter), og feks vaniljeis uten vanilje, smaksatt med vanillin som er industrielt framstilt av råttent grantre, dvs sulfittlut fra celluloseindustrien (https://snl.no/vanillin). Det er lureri. Mht fisk: Jeg synes det er mye verre med "norsk" frossenfisk som har reist til Kina og tilbake for filetering før forbrukerne får kjøpt den: https://www.nrk.no/norge/miljomerka-torsk-vert-sendt-tur-retur-kina-noreg-for-filetering-1.14867646, eller at syk og selvdød oppdrettslaks selges som menneskemat: https://www.nrk.no/norge/mattilsynet-mener-syk-og-selvdod-laks-skulle-selges-som-fersk-matfisk-1.16588744. At fiskesuppe lages av fiskekraft og selges uten ekstra fiskebiter i, i tråd med måten fiskesuppe tradisjonelt lages i Norge, har jeg ingen problemer med. Anonymkode: b974f...e51 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #25 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det der er suppe med smak av fisk.. Burde ikke vært lov å kalle det for en fiskesuppe! Fiskekraft (Vann, Konsentrert Fiskekraft, Fiskepulver, Salt, Fiskearoma, Sukker, Modifisert Stivelse (Av Mais), Løk, Eddik, Krydder (Løvstikke, Laurbær, Hvit Pepper), Hvitløk, Stabilisator (E 415)) (3 %), Fiskebuljong (Fiskeekstrakt, Anonymkode: 8f85a...137 Det er suppe med fiskekraft. Fiskekraft lages av fiskebein og avskjær. Hva som helt nøyaktig menes med "fiskearoma" og "fiskeekstrakt" er muligens litt fishy men jeg vil anta at også det er framstilt av fisk, og ikke er et rent kjemisk industriprodukt. Den som derimot er problematisk på den listen er fortykningsmiddelet E415: https://forskning.no/bakterier-mat-og-helse-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet/kjent-tilsetningsstoff-i-mat-pavirker-tarmbakteriene-vare/2006877. Typisk bestanddel i ultraprosessert mat. Anonymkode: b974f...e51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 8. november 2023 #26 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Den som ikke har peiling her er jo du. Fiskesuppe har tradisjonelt ikke fisk i seg, men fiskekraft. I min utgave av Økonomisk kokebok, utgitt første gang på Dreyer forlag i 1929, er det to oppskrifter på fiskesuppe, og ingen av dem har fisk i seg. Begge har selvsagt fiskekraft, og i tillegg smør, mel, grønnsaker, gressløk, eggeplomme og fløte. Fiskekraft lages av hoder og bein/avskjær av fisk, og er en måte å utnytte råvaren maksimalt på. Evt laget man suppe av fisk som ikke var stor nok eller på andre måte egnet seg til å spise i stykker, men som gav god kraft, som feks berggylte. Da vi om forsommeren på 70-tallet (før oppdrettslaks var oppfunnet) fikk villaks fra eldre slektninger som hadde lakserett i den lokale elva hadde de kokt kraft på bein og hoder, og serverte fiskesuppe til forrett, kremet med tynnskårne grønnsaker i. Fisken fikk vi selvsagt avkokt med poteter, grønnsaker og rømme til hovedrett. Anonymkode: b974f...e51 Spiste dere ikke laksehoder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin 2 1/2 Skrevet 8. november 2023 #27 Del Skrevet 8. november 2023 Så lenge smaken er god, må de gjerne kalle kjøttkaker for lutefisk for alt jeg bryr meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #28 Del Skrevet 9. november 2023 Jytte skrev (13 timer siden): Spiste dere ikke laksehoder? Mulig de eldre slektningene spiste hodene etter de hadde kokt kraft på dem, aner ikke. Men de serverte dem ikke til oss - vi var på besøk hos dem én gang i året akkurat i laksesesongen som regel, og det var litt høytidelige greier med den laksemiddagen. Anonymkode: b974f...e51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #29 Del Skrevet 9. november 2023 ThereGoesBob skrev (På 7.11.2023 den 20.22): Ja kjære landsmenn, fjern og nær. Hva mangler det her mon tro? https://kassal.app/vare/83122-fiskesuppe-1kg-rema-1000-7032069736234 Ikke ute etter å rakke ned på Rema, har smakt denne suppen et par ganger og smaken er god den men det er 1 ting jeg synes er litt komisk. At folk orker å spise den søppelmaten der er for meg uforståelig. Nå er det litt fokus på prosessert mat og at det kan være kreftfremkallende, likevel så velger noen smartinger å ha i seg den søpla der. For det første så lager du en bedre suppe på ti minutter for det andre så vet du da hva du har i suppa di slik at du slipper unna den ultraprosesserte maten. Når folk velger å ha i seg all mulig slags søppelmat så er det ikke rart krefttallene stadig stiger, og de som spiser dette forstår ikke hvorfor.De smarte kjøper nok ikke dette produktet. Anonymkode: 0a264...6c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. november 2023 #30 Del Skrevet 9. november 2023 Fiskekraft, fiskepulver, fiskeekstrakt.... for noen rare greier å putte i en FISKEsuppe. Hvor er selve fisken, bitene av fisk? Borte. Det er ikke en suppe jeg ville brukt penger på i alle fall. Eller er det menigen man skal tilsette fiskeråvaren selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #31 Del Skrevet 9. november 2023 Nå står det jo på baksiden, tilsett gjerne fisk, reker eller scampi. Smak til med salt, pepper og finhakkede urter. Fremstår som en base. Anonymkode: a814b...417 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #32 Del Skrevet 9. november 2023 Million skrev (54 minutter siden): Fiskekraft, fiskepulver, fiskeekstrakt.... for noen rare greier å putte i en FISKEsuppe. Hvor er selve fisken, bitene av fisk? Borte. Det er ikke en suppe jeg ville brukt penger på i alle fall. Eller er det menigen man skal tilsette fiskeråvaren selv? Hvis det er noe fiskesuppe skal og må lages av for å smake nettopp fiskesuppe, så er det jo fiskekraft! Å vite hvordan man koker kraft er basisen for all god matlaging, rett og slett. God fiskekraft er den absolutt vanskeligste kraften å få til, og uten den kan man rett og slett ikke lage fiskesuppe i det hele tatt, og i hvert fall ikke en som faktisk er rik og god på smak. Biter av fisk i fiskesuppe er garnityr, og bidrar med minimalt av smak til selve suppen. Det er det fiskekraften som står for, lenge før eventuell fisk tilsettes rett før servering. Anonymkode: b974f...e51 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. november 2023 #33 Del Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er noe fiskesuppe skal og må lages av for å smake nettopp fiskesuppe, så er det jo fiskekraft! Å vite hvordan man koker kraft er basisen for all god matlaging, rett og slett. God fiskekraft er den absolutt vanskeligste kraften å få til, og uten den kan man rett og slett ikke lage fiskesuppe i det hele tatt, og i hvert fall ikke en som faktisk er rik og god på smak. Biter av fisk i fiskesuppe er garnityr, og bidrar med minimalt av smak til selve suppen. Det er det fiskekraften som står for, lenge før eventuell fisk tilsettes rett før servering. Anonymkode: b974f...e51 Sorry, ordet "kraft" forsvant litt i blandingen med "pulver" og "ekstrakt", og gjorde at det hele hørtes veldig prosessert og kunstig ut. Men ja, ekte kraft må man ha i supper og gryter skal det smake ordentlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #34 Del Skrevet 9. november 2023 ThereGoesBob skrev (På 8.11.2023 den 10.14): I sannhet en spikersuppe fra en svunnen tid. https://www.norgeshistorie.no/forste-verdenskrig-og-mellomkrigstiden/1604-Krisetid.-De-harde-trettiara.html Fiskesuppe legert med fløte og eggeplommer har veldig lite med fattigmannskost å gjøre. Like lite som linken din har med fiskesuppe å gjøre, faktisk. Anonymkode: dceea...d94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 9. november 2023 Forfatter #35 Del Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fiskesuppe legert med fløte og eggeplommer har veldig lite med fattigmannskost å gjøre. Like lite som linken din har med fiskesuppe å gjøre, faktisk. Anonymkode: dceea...d94 Du mener vel fiksesuppe?! Det sier seg selv at fattigmannskost var standarden i 1929. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå