Gå til innhold

REMA 1000 Fiksesuppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det er jo «fiksesuppe»

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Haha, fiskesuppe uten ordentlig fisk :hoho: Bra du har kalt den fiksesuppe i overskriften, for da kan du fikse den ved å ha oppi fisk. 

• Liker 2
Skrevet

Skjønte nada av dette.

Anonymkode: 54cae...e48

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønte nada av dette.

Hva putter man vanligvis oppi denne typen supper da? (retorisk sp.mål..) 

Skrevet
ThereGoesBob skrev (Akkurat nå):

Hva putter man vanligvis oppi denne typen supper da? (retorisk sp.mål..) 

Man puttet fiskebiter av eget valg oppi den når man tilbereder den?

• Nyttig 1
Skrevet

At det er lov å kalle det der fiskesuppe. 🤯

Anonymkode: 148e6...264

• Nyttig 1
Skrevet

Ja😂 MEN, jeg digger den da. En pose blomkålris eller brokkoliris oppi og litt hakka vårløk og salma i rett før servering. Da blir jeg gladlaks jeg😃

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (48 minutter siden):

Ja kjære landsmenn, fjern og nær. Hva mangler det her mon tro?

https://kassal.app/vare/83122-fiskesuppe-1kg-rema-1000-7032069736234

Ikke ute etter å rakke ned på Rema, har smakt denne suppen et par ganger og smaken er god den men det er 1 ting jeg synes er litt komisk.

Anser slik mat som base som en legger til ting for å få der som en vil

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Anser slik mat som base som en legger til ting for å få der som en vil

Vel det går jo ikke an å anse det som noe annet da suppen mangler èn vesentlig ingrediens.

Endret av ThereGoesBob
Skrevet

«Suppe med fiskesmak» 🙈

Anonymkode: 705a3...116

• Liker 3
Skrevet

Nå er det også sånn at Bali kyllinggryte fra Toro ikke innholdet kyllingbuljong en gang da https://www.toro.no/produkter/bali-kyllinggryte/ 

Mens den fra Rema har faktisk fiskekraft i seg.

Personlig er jeg gira over at den fra Toro ikke har kylling og ser fram til å prøve den etter at jeg ble gjort oppmerksom på det i en annen tråd. Skulle gjerne sett at flere av suppene til Rema var helt kyllingfrie også.

Anonymkode: 3f009...00d

Skrevet

I mitt hode er en suppe laget på fiskekraft fiskesuppe uansett om det er fiskebiter i eller ikke. 

Anonymkode: dceea...d94

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I mitt hode er en suppe laget på fiskekraft fiskesuppe uansett om det er fiskebiter i eller ikke. 

Det er fordi du er blitt hjernevasket til å tro at det er slik det skal være. Hva blir det neste, makrell i tomat uten makrell, men makrellkraft?

Endret av ThereGoesBob
  • Nyttig 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (10 timer siden):

Det er fordi du er blitt hjernevasket til å tro at det er slik det skal være. Hva blir det neste, makrell i tomat uten makrell, men makrellkraft?

Den som ikke har peiling her er jo du.

Fiskesuppe har tradisjonelt ikke fisk i seg, men fiskekraft. I min utgave av Økonomisk kokebok, utgitt første gang på Dreyer forlag i 1929, er det to oppskrifter på fiskesuppe, og ingen av dem har fisk i seg. Begge har selvsagt fiskekraft, og i tillegg smør, mel, grønnsaker, gressløk, eggeplomme og fløte.

Fiskekraft lages av hoder og bein/avskjær av fisk, og er en måte å utnytte råvaren maksimalt på. Evt laget man suppe av fisk som ikke var stor nok eller på andre måte egnet seg til å spise i stykker, men som gav god kraft, som feks berggylte. Da vi om forsommeren på 70-tallet (før oppdrettslaks var oppfunnet) fikk villaks fra eldre slektninger som hadde lakserett i den lokale elva hadde de kokt kraft på bein og hoder, og serverte fiskesuppe til forrett, kremet med tynnskårne grønnsaker i. Fisken fikk vi selvsagt avkokt med poteter, grønnsaker og rømme til hovedrett.

Anonymkode: b974f...e51

• Liker 6
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Den som ikke har peiling her er jo du.

Fiskesuppe har tradisjonelt ikke fisk i seg, men fiskekraft. I min utgave av Økonomisk kokebok, utgitt første gang på Dreyer forlag i 1929, er det to oppskrifter på fiskesuppe, og ingen av dem har fisk i seg. Begge har selvsagt fiskekraft, og i tillegg smør, mel, grønnsaker, gressløk, eggeplomme og fløte.

Fiskekraft lages av hoder og bein/avskjær av fisk, og er en måte å utnytte råvaren maksimalt på. Evt laget man suppe av fisk som ikke var stor nok eller på andre måte egnet seg til å spise i stykker, men som gav god kraft, som feks berggylte. Da vi om forsommeren på 70-tallet (før oppdrettslaks var oppfunnet) fikk villaks fra eldre slektninger som hadde lakserett i den lokale elva hadde de kokt kraft på bein og hoder, og serverte fiskesuppe til forrett, kremet med tynnskårne grønnsaker i. Fisken fikk vi selvsagt avkokt med poteter, grønnsaker og rømme til hovedrett.

Anonymkode: b974f...e51

I sannhet en spikersuppe fra en svunnen tid.

https://www.norgeshistorie.no/forste-verdenskrig-og-mellomkrigstiden/1604-Krisetid.-De-harde-trettiara.html

Skrevet
ThereGoesBob skrev (11 timer siden):

Den var virkelig god, den skal du ha for!!!!

Skrevet

Smaker veldig godt med scampi, laks eller torsk. Fiksesuppe= fiks selv 🤣🤣

Skrevet (endret)

Ja er det ikke egentlig litt lureri når man selger fiskesuppe uten fisk? Greit å være litt obs på akkurat dette fenomenet som jeg synes er litt trist med tanke på all havbruk/fiskeri vi har her i Norge og tilgang på fersk fisk fra havet. Vil vi virkelig bedras på denne måten?

Kan trekke fram de dyre Bacalao grytene fra f.eks Primar som oppgis med 28% fisk. (Alaska pollock) Spiste en sånn boks nylig men så ikke tegn til en eneste fiskebit oppi der. Vet ikke hvordan det er med resten av produsentene som Dybvik o.l. men selv om produktet smaker bra er det liksom noe helt vesentlig som mangler..

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vokste opp med fiskesuppe laget på kraft kokt av fiskehoder, fisk som ikke egnet seg til koking eller steking og avskjær. Vi hadde ikke fisk i den, men alltid masse grønnsaker og litt fløte. Av og til noen fiskeboller eller reker hvis det var noen til overs, men aldri fiskebiter.

Det var den beste fiskesuppen. ❤️

Jeg lager forresten fremdeles fiskesuppe på samme måte, og spiser den uten fiskebiter, men hvis den skal serveres til gjester får den gjerne litt ekstra i form av både fisk, blåskjell og reker. ;)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...