Gå til innhold

Tredje dagen uten godteri

Anbefalte innlegg

Jeg er nå på tredje dagen uten godteri. Jeg startet en annen tråd tidligere, der jeg skrev om ekstremt sukkerinntak. Før jeg går til legen med problemet mitt, vil jeg gi det en siste sjanse uten hjelpemidler. 

Jeg er nå altså på dag 3 uten godteri. Det var utrolig vanskelig på butikken i dag, da den butikken har det beste utvalget av smågodt.

Er det flere som har «godtestopp»? Hvor langt har dere kommet, og er dere over kneika? 

Hadde vært fint å støtte hverandre :) 

Anonymkode: e48ea...49e

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1724957-tredje-dagen-uten-godteri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig bra, TS! Men jeg vil anbefale deg å vurdere å fortsatt unne deg godteri, bare sjeldnere. Hvis du går fra å spise godteri hver dag til å plutselig ikke "ha lov" til å spise noe, så er sjansen større for at du går på en smell. 

Anonymkode: 975d7...9e9

• Nyttig 1

Kjempebra, TS! 

En fin tankegang rundt det kan være "jeg kan spise godteri når jeg vil, men jeg velger å ikke gjøre det"
Blir søtsuget for sterkt, knask på gulrot. 

Har du foodprosessor eller blender? Da kan du lage dipp av nøtter, frø, eller f.eks hummus. 

Anonymkode: b2ce4...79e

• Liker 1
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiser dere seriøst godteri hver dag, siden 3 dager uten godteri er noe dere behøver skrive et innlegg om? 😳

Anonymkode: dda4b...b20

Hva er hensikten ditt med dette innlegget? Hva er det til du vil få TS til å føle når hun leser dette?

Anonymkode: 975d7...9e9

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Annonse

Heier på deg ts❤️Jeg er sukkeravhengig. Husk at råd fra normale folk gjelder ikke nødvendigvis for oss som sliter med sukker. De sier ting som: «bare spis godis 1 gang i uka», «du må da kunne unne deg et kakestykke?» eller «det er bare å skjerpe seg, få bedre viljestyrke». 

Har noen tips til deg.

1) Prøv å fokusere på det du vinner på dette og ikke på det du går glipp av. Hvorfor vil du slutte med godis? Hva gir det deg? Ikke tenk på selve godiset. Hjernen vil bli besatt av ting den ikke kan få. Da vil du føle på et tap og gi etter til slutt. 

2) Finn et sunt og godt alternativ når du vil kose deg med noe til kvelds. Oppskjært frukt og ost f.eks. Nye vaner kan erstatte de gamle. Å kose seg kan bety andre ting enn godis.

3) Gå fort forbi godteseksjonen i butikken og ikke se på svineriet ;) Det gjør vondt verre å sikle på noe man ikke skal ha.

4) Vet ikke om du sliter med trøstespising, men hvis du gjør det så lær deg å lytte mer til følelsene dine. Mange spiser for å føle seg bedre pga følelser, stress eller mangel på kontroll. Finn ut hva behovet ditt bak dette suget er. Hva er det du egentlig trenger?

Sitat som jeg ikke husker hvor jeg har fra: «Mat/godterier er en mager trøst, det er derfor det skal så mye til». 

Lykke til!

Anonymkode: 77624...82b

• Liker 1
  • Nyttig 3
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiser dere seriøst godteri hver dag, siden 3 dager uten godteri er noe dere behøver skrive et innlegg om? 😳

Noen har ekstrem sukkeravhengighet og prøver å slutte. Så for den personen er 3 dager en bragd. 

Sukker kan forøvrig sammenlignes med narkotiske stoffer mtp avhengighet. Og siden sukker i store mengder ødelegger helsen, så er det flott at TS tar grep. Du må gjerne reflektere litt før du kommenterer senere. 

https://forskning.no/menneskekroppen-forebyggende-helse-mat/derfor-blir-du-avhengig-av-sukker/410620

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis man spiser såpass med godteri/sukker at man anser det som et problem man vurderer å gå til legen med så er det vel lite sannsynlig at det er godteri en gang i uka. 

til ts: lykke til! Selv er jeg bare på dag 2 🫢 

likevel føler jeg at jeg skal klare det. Mitt «triks» er balanserte, hyppige, måltider som gir et jevnt blodsukkernivå. Jeg har smugspist godteri, så jeg har begynt å si det høyt, at jeg prøver å redusere. Ikke slutte helt, men redusere. 

Jeg vet at jeg kan klare meg så lenge jeg unngår å spise for mye sukker om gangen, men hvis jeg spiser for mye på en gang så kommer jeg helt ut av det, og krever enormt mye å hente meg inn. 

Anonymkode: 1265e...fcd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen har ekstrem sukkeravhengighet og prøver å slutte. Så for den personen er 3 dager en bragd. 

Sukker kan forøvrig sammenlignes med narkotiske stoffer mtp avhengighet. Og siden sukker i store mengder ødelegger helsen, så er det flott at TS tar grep. Du må gjerne reflektere litt før du kommenterer senere. 

https://forskning.no/menneskekroppen-forebyggende-helse-mat/derfor-blir-du-avhengig-av-sukker/410620

Stemmer ikke helt.. Hadde folk virkelig hatt sukkeravhengighet, hadde de spist rent sukker ut av posen..

(hilsen ei som er fryktelig glad i godis, og vet hva avhengighet av «andre» ting er. Så kan absolutt ikke sammenlignes)

Anonymkode: 4ede2...a12

• Liker 1

Jeg sluttet «cold turkey» her om dagen, ble så irritert på småspisingen min og vekta som hadde krøpet oppover enda litt til. Det er nå 9 dager siden, og det går overraskende bra. Jeg vet at jeg må holde meg helt unna for en stund. Begynner jeg å tillate meg selv litt, så sklir det ut. Men tillater meg mørk sjokolade, ost, nøtter, frukt, yoghurt og knekkebrød. 

Anonymkode: 3c9fd...7e6

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sluttet «cold turkey» her om dagen, ble så irritert på småspisingen min og vekta som hadde krøpet oppover enda litt til. Det er nå 9 dager siden, og det går overraskende bra. Jeg vet at jeg må holde meg helt unna for en stund. Begynner jeg å tillate meg selv litt, så sklir det ut. Men tillater meg mørk sjokolade, ost, nøtter, frukt, yoghurt og knekkebrød. 

Du trenger da ikke å «tillate» deg ost, nøtter, frukt, yoghurt og knekkebrød??? Det er da normal mat!

• Liker 4
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du trenger da ikke å «tillate» deg ost, nøtter, frukt, yoghurt og knekkebrød??? Det er da normal mat!

Jaja, så klart. Mente at jeg spiser det i stedet for søtsaker om jeg får lyst på noe. Bare litt uheldig formulert..

• Liker 5

Annonse

Takk for alle svar, og fint å høre at flere har godtestopp. Nå tar jeg fatt på dag 4, og det skal jeg klare. 

Jeg vet at det høres rart ut for et voksent menneske å ikke gå én dag uten godteri. Det er flaut, og jeg lyver om det til andre. Forteller ikke folk at jeg spiser 500, 600, 700, 800 g smågodt hver eneste dag. 

Men nå kanskje jeg er på vei ut av uvanen. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er nå på tredje dagen uten godteri. Jeg startet en annen tråd tidligere, der jeg skrev om ekstremt sukkerinntak. Før jeg går til legen med problemet mitt, vil jeg gi det en siste sjanse uten hjelpemidler. 

Jeg er nå altså på dag 3 uten godteri. Det var utrolig vanskelig på butikken i dag, da den butikken har det beste utvalget av smågodt.

Er det flere som har «godtestopp»? Hvor langt har dere kommet, og er dere over kneika? 

Hadde vært fint å støtte hverandre :) 

Du er flink!!

Hadde godtestopp for noen år siden, da jeg spiste veldig mye søtt. Etterhvert hadde jeg ikke lyst på noe søtt i det hele tatt. Det fristet ikke! Og da jeg begynte igjen ble noen få biter fort nok, og slik har det holdt seg i årevis. Fra å kunne spise en stor plate sjokolade helt alene på et kvarter er jeg der at to striper sjokolade er nok.

Hold ut, det er verdt det. Heier på deg❤️

Anonymkode: cc348...74e

Annonse

Ååå føler så med deg og dere andre her.

Har det på akkurat samme viset. Ingen matlyst, utover godteri omtrent.

Det er et hat! Har sluttet og begynt igjen i årevis. Sliter med trøstespising. Jeg klarer ikke en mellomting, men blir omtrent deprimert om jeg vet jeg ikke kan spise noe heller. Nå er jeg ganske langt nede fra før da, å skal til psykolog, så kanskje det kan hjelpe.

Har adhd så vet at det er ganske vanlig med en spiselidelse på et eller annet nivå i tillegg. Men det er slitsomt. Flaut er det også, så sier det ikke til noen. Hadde nok heller ikke blitt trodd. Normalvektig, på grensen til tynn, trener mye. Men det er jo usunt. Prøver liksom fortelle meg selv det, at med så mye trening så burde jeg spist så mye bedre. Jeg vet jo også mye bedre 🤦‍♀️

Veldig bra jobbet! Masse lykke til 🌸

Anonymkode: 03f9b...49f

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjempebra, TS! 

En fin tankegang rundt det kan være "jeg kan spise godteri når jeg vil, men jeg velger å ikke gjøre det"
Blir søtsuget for sterkt, knask på gulrot. 

Har du foodprosessor eller blender? Da kan du lage dipp av nøtter, frø, eller f.eks hummus. 

Jeg har aldri skjønt hvorfor man skal erstatte en uvane med en annen. Man må ikke dytte noe i trynet hele tiden.

Anonymkode: 81c16...f4f

Jeg er på dag 2. Og nå har jeg faktisk ikke noe i huset, så må ut og kjøpe om jeg skal ha noe. 

Har noen prøvd å bruke vape med søtsmak (uten nikotin) som erstattning for godteri? 

En av tingene som gjør sukkeravhengighet vanskelig å håndtere, er at det ikke er "bare" å slutte. Heroin vil du ikke få servert på fredager på jobb, i bursdag til nevøen, på restaurant med venninner, på kaffebesøk hos bestemor. Sukker er over alt, så kampen med å stå imot er konstant. Man får aldri en pause fra fristelsene som bombanderer oss.

Lykke til med dag 4!! 🥰

Anonymkode: c09ad...961

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Jeg startet også med å legge om livsstilen i helgen ts. For min del er det både å kutte ut søtt hver dag, spise sunnere og mindre porsjoner som gjelder.

Har ikke spist noe søtt, har begynt med periodisk faste, spiser tre måltider som er fulle av proteiner og grønnsaker. Det gjør at jeg er skikkelig mett og craver ikke på samme måte som for bare få dager siden. 
drikker også mer vann og har fokus på det og evnt te i stedet for annen kaloririk drikke.

Kan virke drastisk, men jeg vet jeg ikke kan spise bare litt mindre godteri, drikke litt mindre brus eller en halv burger liksom. Da er det bedre med salat med mye kjøtt oppi i stedet.

Lykke til ts!

Anonymkode: ebff3...62a

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...