AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #1 Skrevet 7. november 2023 Dere menn - hvordan opplevde dere pappapermen? Fikk dere mer respekt/forståelse for hva partneren deres har gikk gjennom? Eller føltes det mer som en ferie hvor dere ikke skjønte hvorfor hun var så sliten? Dere kvinner som vet hvordan partner opplevde det kan også gjerne svare. Min mann ser ikke ut til å fatte at permisjon er både fantastisk og vanvittig slitsomt samtidig. Og at det hvertfall ikke føles som noen ferie. Kommer han til å få seg en vekker i løpet av pappapermen tro..? Anonymkode: e645e...5e9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #2 Skrevet 7. november 2023 Min mann fikk seg en på trynet rett og slett. Allerede før første uke var omme unnskyldte han hvordan han hadde oppført seg i min perm. Etter pappapermen har han begynt å hjelpe til mye mer og har mye mer respekt for meg som mamma. Takk og lov for pappaperm! Anonymkode: ee0fd...781 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #3 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min mann fikk seg en på trynet rett og slett. Allerede før første uke var omme unnskyldte han hvordan han hadde oppført seg i min perm. Etter pappapermen har han begynt å hjelpe til mye mer og har mye mer respekt for meg som mamma. Takk og lov for pappaperm! Anonymkode: ee0fd...781 Interessant! Jeg har mistanke om at min mann også kommer til å få seg en vekker. Gjorde mannen din andre ting i huset i permisjon også eller var der «bare» baby og kaos i huset? Anonymkode: e645e...5e9
Tomas77 Skrevet 7. november 2023 #4 Skrevet 7. november 2023 Har hatt tre og det var tre helt ulike erfaringer. Første var stressende siden han var mye forkjølet og ble i denne tiden utredet for masse luftveisgreier noen av dem potensielt livstruende så det var ikke så mye tid eller energi til annet. Endte opp med kun astma så endte greit. Nummer to sov tre timer midt på dagen så det var i og for seg ferie. Nummer tre var i sommer slik at mye av permen var ferie sammen med resten av familien. Det er veldig vanskelig å generalisere om.perm siden barn er så ulike. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #5 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Interessant! Jeg har mistanke om at min mann også kommer til å få seg en vekker. Gjorde mannen din andre ting i huset i permisjon også eller var der «bare» baby og kaos i huset? Anonymkode: e645e...5e9 Neida, fikk ikke til noe rundt i huset, kun baby og kaos, og da var han altså så sliten når jeg kom så han måtte gå rett og legge seg. Plutselig skjønte han ikke hvordan jeg fikk til å lage middag, vaske, ta klesvask og oppvask da jeg var i perm. For å være ærlig skjønner jeg ikke det selv heller da jeg fikk 0 hjelp fordi «jeg hadde ferie». Håper din mann får samme veller og respekt for den jobben du står i nå! Heia supermamma! ❤️ Anonymkode: ee0fd...781 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #6 Skrevet 7. november 2023 Pappaen her fikk seg ikke en vekker fordi han påsto at babyen var mye enklere under mammapermen (var vel stikk motsatt..). Er mannen idiot nok så kan det skje. Anonymkode: c9dbe...87f 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #7 Skrevet 7. november 2023 Min mann leverte barnet i barnehage da han gikk ut i pappaperm. Det er så flaut. Skulle så gjerne tatt over hans permisjon dersom det var mulig. Jeg måtte på jobb og hadde ikke sjans til å ta mer ulønnet dessverre Anonymkode: 4a05e...208 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #8 Skrevet 7. november 2023 Han syntes det var stress og slitsomt og kjedelig... Men han sa aldri noe om at han trodde jeg var hjemme i ferie i min perm heller da og forventet ikke at jeg skulle gjøre husarbeid eller noe sånt. Før baby kom så var han veldig på at han skulle ha like mye perm (både vanlig og ulønnet) men når baby kom så innså han jo fort hvor mye jobb det var og endret mening før han skulle ha perm. Så selve permen ble ikke noe sjokk for ham for han hadde jo vært alene med baby før. Etter sin kvote og deler av felleskvota så ville han helst at jeg skulle ta all ulønnet frem til barnehagestart for da var han så sliten... Han fikk og en litt slitsom tid da, baby hadde akkurat lært å krabbe, var ganske aktiv og fikk tak i nye ting, og ville ikke lenger sitte stille på fanget feks på cafe. Pluss at det var sen høst og vinter, snø og drittvær. Da jeg tok over igjen for ulønnet så lærte barnet å gå så det ble jo slitsomt på en ny måte, men da ble været iallfall bedre og vi kunne gå mer ut. Han fikk et bedre bånd til baby da og ble mer selvstendig med barnet etter perm enn før Anonymkode: 650f8...385 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #9 Skrevet 7. november 2023 Jeg har og kompiser som har trivdes veldig godt i pappaperm, ut fra hva de har fortalt meg! Felles for dem var nok at de kom seg ut med barnet og møtte andre foreldre, enten fremmede på aktiviteter eller venner som var i perm, og hadde baby eller småbarn som det gikk greit å ta med seg rundt omkring eller turte å prøve uannsett. Jeg har og en kompis som syntes perm var ekstremt kjedelig men heller ikke syntes det var noe vanskelig eller slitsomt. Han var som mange mødre som shina huset, bakte brød og hadde middag klar til samboer kom hjem. Men jeg vil påstå de hadde en enkel sovebaby, og han og samboeren var veldig likestilte foreldre fra start så han var godt inne i alle rutiner med barnet. Var ikke så god til å gå ut og finne på ting da. Så ja, ikke pappa selv men har møtt mange forskjellige erfaringer. Anonymkode: 650f8...385 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #10 Skrevet 7. november 2023 Her delte vi permisjonen 50/50 og hadde 59 uker permisjon, så mannen var hjemme i 6 mnd. Da jeg var i permisjon var han veldig støttende og viste stor forståelse for at jeg var minst like sliten som han ble på jobb, så det var aldri noe problem. Han passet på at jeg fikk slappet av da han kom hjem. Hans permisjon synes han var veldig koselig, fint, morsomt... Men også slitsomt og utfordrende. Han er veldig introvert, og trives godt hjemme, men jeg tror han synes det ble vanskeligere når baby ble større å aktivisere henne hele dagen, finne på ting ute osv. Så den delen var "enklere" i min permisjon hvor hun sov store deler av dagen de første månedene. Til gjengjeld fikk han en baby med mye bedre døgnrytme, som sov i egen seng både på dagtid og natt (i min permisjon godtok hun bare å sove med meg og på meg). Han fikk jo da i alle fall litt tid til egne hobbyer, spise lunsj i fred osv mens hun sov. Alt i alt savner han det og sa han foretrekker det over å jobbe. Anonymkode: a156e...d52 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #11 Skrevet 8. november 2023 "Problemet" er at når det er pappa sin tur, er gjerne mye av det som er dritt i mamma-permen over. Min mann tok over permen da ungene var 8 mnd, begge gangene. Han slapp å styre med amming. Ungene var allerede godt i gang med fast føde, så han slapp styre med å være den som lærte dem å spise grøt og skive. Han kom til unger som allerede var vent til en sove-rytme, som produserte melatonin, og sov flere timer i strekk. Han slapp det at det var helt bingo når de skulle sove og ikke, og man ikke ante om det var trygt å legge ut på en trilletur, eller om ungen kom til å våkne og vræle som et udyr når du var 4 km hjemmefra. Han kom til unger som var ferdig med den verste gulpe-perioden, mens jeg måtte håndtere ekstremgulping og knapt gjorde annet enn å vaske gulp.. Ungene var mye mer responsive, smilte, lo, kunne åle seg og krype, osv, ikke bare ligge der med glassaktig blikk.. Så nei, far lærer ikke hvor slitsom en mamma har det i perm.. Men de får jo gjerne et litt mer bilde av hvor ufattelig kjedelig og mentalt slitsomt det kan være. Jeg hatet mamma-permen pga alt nevnt over. Mens mannen tok "sjarmøretappen" når ting endelig var begynt å gå seg til.. Anonymkode: 49ca6...629 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #12 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): "Problemet" er at når det er pappa sin tur, er gjerne mye av det som er dritt i mamma-permen over. Min mann tok over permen da ungene var 8 mnd, begge gangene. Han slapp å styre med amming. Ungene var allerede godt i gang med fast føde, så han slapp styre med å være den som lærte dem å spise grøt og skive. Han kom til unger som allerede var vent til en sove-rytme, som produserte melatonin, og sov flere timer i strekk. Han slapp det at det var helt bingo når de skulle sove og ikke, og man ikke ante om det var trygt å legge ut på en trilletur, eller om ungen kom til å våkne og vræle som et udyr når du var 4 km hjemmefra. Han kom til unger som var ferdig med den verste gulpe-perioden, mens jeg måtte håndtere ekstremgulping og knapt gjorde annet enn å vaske gulp.. Ungene var mye mer responsive, smilte, lo, kunne åle seg og krype, osv, ikke bare ligge der med glassaktig blikk.. Så nei, far lærer ikke hvor slitsom en mamma har det i perm.. Men de får jo gjerne et litt mer bilde av hvor ufattelig kjedelig og mentalt slitsomt det kan være. Jeg hatet mamma-permen pga alt nevnt over. Mens mannen tok "sjarmøretappen" når ting endelig var begynt å gå seg til.. Anonymkode: 49ca6...629 Dette! Far får ofte sjarmøretappen😅 far tok også over babyen da han var 8 mnd., da hadde han to laaaange dupper i vogn eller sprinkelseng (ikke lenger catnapper på en halvtime av gangen oppå meg) slik at pappen fikk all verdens tid til å gjøre husarbeid, slapp å gjøre det med babyen hengede på seg i bæresele og hadde fortsatt tid til å spille playstation🙈 babyer på 10 mnd. og 2 mnd. kan ikke sammenlignes Anonymkode: 73fd8...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #13 Skrevet 8. november 2023 Min fikk overhodet ikke noe respekt eller forståelse for meg. Selv om han aldri sa det rett ut, så følte han nok at det var urettferdig at det bare var "lettere" for meg. Han hadde ingen forståelse for at det var minst like tungt for meg, men at jeg bare hadde mer ansvarsfølelse og empati. Han syns dagene med barnet var så tunge at han absolutt ikke fikk gjort noe i huset og var bare inne, i tillegg til at han måtte ha fri resten av dagen da jeg kom hjem fra jobb. Jeg kom ikke sent hjem fra jobb heller, fordi jeg kunne jobbe litt hjemmefra på kveldstid. Jeg stod opp før barnet, barnet sov 1 time på dagtid, så han hadde barnet totalt 4-5 våkne timer per dag. Han nektet å ta netter og ellers noe annet med barnet da jeg var hjemme. Veldig skremmende at denne personlighet kom frem da vi fikk barn, men vi er i hvert fall ikke sammen lenger nå. Anonymkode: d05a3...df0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå