Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #1 Skrevet 27. januar 2006 Les:http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/25/441378.html Når begynte dere på p piller folkens? Jeg har gått på p piller sammenhengende siden jeg var 16 år.. I artikkelen står det at risikoen for å få brystkreft øker med 50 (!!)% for hvert år man bruker p piller før man er 20. Dette har jeg aldri visst noe om.. Jeg ble ikke advart mot noe som helst da jeg begynte ung å uvitende.. uff. Jeg er litt redd nå for jeg har funnet en kul i brystet mitt... Seriøst, hvis jeg er så heldig å ikke ha fått kreft så kommer jeg uansett til å slutte med p piller... Jeg har fått meg en støkk.
Gjest baby-E Skrevet 27. januar 2006 #2 Skrevet 27. januar 2006 uff da! jeg har gått på p-piller kontinuerlig siden jeg var 16. er nå 21. Jeg har heller aldri hørt noe om dette fra min lege. Skal heldigvis slutte neste måned. ang. kulen din, så syns jeg du sal ta en tur til legen ganske raskt jeg. Det sikkert en hoven skjertel eller noe, men det er jo greit å få sjekket det! Lykke til!
Shoegal Skrevet 27. januar 2006 #3 Skrevet 27. januar 2006 For det første: Hvis du er bekymret, så bør du snakke med legen din For det andre: Forskningen spriker veldig når det gjelder konsekvensene av langvarig p-pillebruk. Noen undersøkelser viser det ene, noen det andre. Dette er kanskje ikke så overraskende, tatt de siste dagers forskningsnyheter i betraktning(Sudbø-saken, om noen er i tvil). Negative funn i forskningen, som brystkreft, kan på den andre siden sies og oppveies av positive funn knyttet til p-pillebruk, slik som redusert fare for eggstokk-/livmorhalskreft(ikke skyt meg om jeg har skrevet feil begreper her...). I tillegg er p-pillebruk positivt for kroppen på andre måter. For eksempel reduseres sjansen for å få osteoporose(beinskjørhet) ved p-pillebruk. Jeg begynte på p-piller da jeg var 18, og gikk med unntak av en fire måneders pause på Trionetta sammenhengende siden da. Jeg fyller 26 om kortkort tid. Jeg har sluttet på pillene nå, men av andre grunner enn frykt for brystkreft etc. Men som sagt: Oppsøk legen din dersom du er bekymret
Gjest 1111 Skrevet 27. januar 2006 #4 Skrevet 27. januar 2006 Og jeg begynte med p-piller som 14-åring
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #5 Skrevet 27. januar 2006 Takk for svar dere:) Ringte legen min idag og skal få komme til på akutt time i løpet av neste uke. Er helt forferdelig å gå å være redd for å være syk.. Håper kulen skyldes andre ting, men man blir jo litt bekymret, særlig når man leser sånne artikler som det der.. Har liksom alltid hatt i bakhodet at jeg begynte tidlig på p piller og godt på dem non stop, og lurt på om dette var heldig. Skal uansett slutte nå, har ikke satt meg inn i andre prevansjonsmetoder, men noe må det vel være som ikke har sånne alvorlige bivirkninger (selvom det er sjeldent at noen blir syk da..)
hecuba Skrevet 27. januar 2006 #6 Skrevet 27. januar 2006 Henger meg på de andre. Det beste du kan gjøre for deg selv og kroppen din, er å oppsøke lege dersom du mistenker at noe er galt.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #7 Skrevet 27. januar 2006 Jeg er generelt skeptisk til å bruke p-piller, ikke kun pga kreftfaren, men også andre bivirkninger som humørsvingninger osv. Vil ikke tukle mer med kroppen min Men jeg opplever stadig at leger jeg går til mener jeg bør begynne på pillen, selv om jeg har oppsøkt legen av helt andre grunner! Det virker jo som "alle" går på p-piller, selv om de er i faste forhold eller ikke. Leger er jo ofte veldig ivrig på å skrive ut medikamenter som legemiddelindustrien har utviklet. Bivirkningene er det ikke like ofte man blir informert om. Har opplevd mas om andre typer medikamenter også. Til trådstarter: det går helt sikkert bra, men greit å få sjekket opp brystet for sikkerhets skyld
Gjest gjesta Skrevet 27. januar 2006 #9 Skrevet 27. januar 2006 Jeg begynte da jeg var 16, men av helt andre grunner enn prevensjon. Hadde helt sinnsyke menssmerter så var så ille at jeg ikke greide å gå eller gjøre noe, så legen mente at det var bedre for meg å begynne på pillen enn å knaskre sykt høye doser smertestillende ei uke i strekk hver måned. Og siden har jeg ikke hatt vondt Men blir litt skeptisk når jeg leser slike ting, siden jeg har veldig mye kreft i familien, så vi får håpe på det beste.. Om ei uke så har de vel funnet ut noe annet lell ...
Gjest 2324 Skrevet 27. januar 2006 #10 Skrevet 27. januar 2006 Og jeg begynte med p-piller som 14-åring ← Jeg også.
-Fisken- Skrevet 27. januar 2006 #11 Skrevet 27. januar 2006 Jeg var 15. Men hvor mye jeg tror på sånne ting, er en annen sak, forskerne forandrer jo mening så og si hele tiden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå